Consumentenbond.nl
Beantwoord

Huisarts en privacy wetgeving

Reputatie 7
  • Super betrokken deelnemer
  • 2744 reacties
Gisteren vroeg ik per mail om een doodgewoon herhaalrecept en meteen een ping met onderstaand mailtje:
Als ik dit op de verkeerde plek heb gepost hoor ik dat wel.

Beste mailer,

HELAAS KUNNEN WIJ UW EMAIL NIET MEER BEANTWOORDEN!!

Met ingang van 25 mei 2018 treedt de nieuwe Europese privacywetgeving in werking, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) genoemd. Die vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens.

Om aan de nieuwe AVG privacywetgeving te voldoen, kan Huisartsenpraktijk XXXXXXXXXX helaas geen emails meer versturen/beantwoorden in verband met bescherming van uw persoons-(patiënt)gegevens.

Wilt u via een e-mail vraag stellen aan uw huisarts, de praktijkondersteuner of onze assistenten?

Dat kan vanaf heden alleen via MijnGezondheid.net een beveiligd patiëntenportaal voor online communicatie tussen de patiënt en Huisartsenpraktijk XXXXXXXXXX. Middels onderstaande link kunt u zich (gratis) voor MijnGezondheid.net aanmelden

Unquote

is dit niet een beetje overdreven? Als het systeem van de praktijk goed beveiligd is zou je toch ook met een gewoon mailtje een herhaalrecept kunnen vragen (je hoeft niet eens de medicijnen te noemen, alles staat in het dossier).

Er zijn misschien ook mensen die een heel andere vraag hebben en die per mail stellen omdat ze telefonisch zo moeilijk te bereiken zijn, bijv. "Ik was daarnet bij dr Hobbelduif, heb ik mijn paraplu daar laten liggen? Moet je weer met je digid en sms code gaan hannesen, nu weer want ik krijg net mail terug via Gezondheidsnet zie ik. Er zijn ook mensen die van die digid geen bal snappen en zelfs geen idee hebben waar het voor dient. Er kan gewoon geen enkele gewone mail meer worden beantwoord, lekker makkelijk.

Zouden alle huisartsen dit doen, of heb ik te maken met een lui exemplaar dat een 3,5 krijgt op Gezondheidsnet, dat op deze wijze het zekere voor het onzekere neemt? Dat het computersysteem niet helemaal goed is heb ik wel gemerkt, de ene keer kan ik in mijn dossier, de andere keer niet. Ik heb ook een keer een aandoening zien staan die ik niet heb, dat is weer verwijderd. Ik werd niet geloofd toen ik erover belde maar ik heb een printje. Hier wonen meer patiënten van deze praktijk, ik heb een buurman gevraagd of hij ook problemen had met het inzien van zijn dossier, de ene keer wel, de andere keer niet en hij mankeerde ook plotseling iets waar hij geen last van had en nog steeds niet heeft.
icon

Beste antwoord door A. Deen 18 juli 2018, 11:50

Ja , die wet is een beetje doorgeschoten waardoor we nu onnodig tegen allerlei muren oplopen, naar mijn mening . In plaats van optreden tegen bedrijven die onze privacy misbruiken gaan ze het ons nu op allerlei manieren lastig maken.

Precies, de privacy zeurkousen hebben hun zin gekregen en nu kunnen we onze zegeningen tellen. Anderzijds worden we nu dan wel extra goed beschermd, dat is dan wel weer een voordeel in ruil voor ongemak.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
ik drukte te snel op versturen.

Wat ik graag wil weten is, of meer mensen dit hebben meegemaakt en of het normaal is .

Ik wil daar weg sinds de vorige huisarts, bij wie ik dertig jaar kwam, met pensioen ging, (zij had een waardering van 9,5 bij Gezondheidsnet, haar opvolger dus niet) maar degene naar wie ik wil overstappen gaat binnenkort met pensioen, een alternatief heb ik nog niet.
Voor zover ik weet, is onze huisarts helemaal niet digitaal te bereiken, dus tel uw zegeningen.

Bij "te snel versturen" kan er overigens nog "bewerkt" worden.

Klik op de drie kleine bolletjes, rechts onderaan het bericht.
Reputatie 7
Badge +6
Ja , die wet is een beetje doorgeschoten waardoor we nu onnodig tegen allerlei muren oplopen, naar mijn mening . In plaats van optreden tegen bedrijven die onze privacy misbruiken gaan ze het ons nu op allerlei manieren lastig maken.
Reputatie 7
@Léonz, het is maar wat je zegeningen noemt na een verkeerde diagnose waarna je dezelfde dag op de IC lag met een overlevingskans van 40%.

Ik weet hoe ik een document moet bewerken maar ik werd afgeleid door de telefoon, ik ging meteen op de automatische piloot.
Reputatie 7

Precies, de privacy zeurkousen hebben hun zin gekregen en nu kunnen we onze zegeningen tellen. Anderzijds worden we nu dan wel extra goed beschermd, dat is dan wel weer een voordeel in ruil voor ongemak.
Reputatie 7
We worden zo goed beschermd dat we een dagtaak hebben om alles zo te doen zoals de wet het voorschrijft. Het wordt allemaal een beetje overdreven. Je kunt ook vrijwel niets meer schrijven zonder namen te veranderen in XXX en YYY, ik vraag me af of dat ook zo is als je bij één of andere geschillencommissie een gemotiveerde klacht indient over een medewerker van een bedrijf als die de boel bedondert. .
Aan Mevrouw Jones:

Met "Tel uw zegeningen" bedoelde ik: u kunt uw huisarts nog steeds digitaal bereiken.

Die luxe is niet voor iedereen weggelegd.
Reputatie 7
Ik heb eens ergens gelezen dat binnen afzienbare termijn (ik weet niet welk jaartal men in gedachten had) alle huisartsen digitaal te bereiken moeten zijn, zo ook die van Léonz.
Niet dat ik het nou zo geweldig vind, het is nogal onpersoonlijk maar dat zijn die groepspraktijken toch, je weet bijna nooit wie je de volgende keer weer treft, het barst hier van de ZZP'ers. Voorheen moesten ze na een jaar weg, dat schijnt nu niet meer te hoeven maar er zijn er ook die er na een half jaar al de brui aan geven omdat degene die de scepter zwaait een nogal onsympathiek persoon is die zijn medewerkers afblaft om niets, de praktijk krijgt niet voor niets zo'n laag cijfer en de beoordelingen liegen er ook niet om.
Aan Mevrouw Jones:

Aha: het jaartal, daar gaat het dus om. Ooit zullen wij allen onze huisarts digitaal kunnen bereiken.

Degenen die dat nu al kunnen, mogen hun zegeningen tellen.
Reputatie 7
@Léonz, help die man dan een handje, misschien kan hij niet overweg met computers, weet hij niet eens hoe je hem aanzet, jij weet het wel, anders zat je hier niet. Misschien kun je dan binnenkort een zegening aan je lijstje toevoegen.☺
Aan mevrouw Jones: mijn huisarts is een vrouw, die ik overigens nog nooit gezien heb.
Reputatie 7
Dan help je die vrouw toch een handje? Dat je haar nooit hebt gezien maakt niet uit, je maakt wel meteen een geweldige indruk. Als ze op de onderwijzeres van Matilda lijkt zou ik me even achter mijn oren krabben.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQx5zRmNUvLxiCiJjwyA3s4V8Pdk43iRl3K_PAZs4OY6lZQxuhJ
Ik blijf het merkwaardig vinden dat mensen die enerzijds (ook op dit forum) hoog opgeven over het feit dat internet bedrijven hun privacy niet respecteren, het vervolgens wel doodnormaal lijken te vinden dat Google mee leest bij hun intiemste medische geheimen!

Natuurlijk hoort een huisarts niet met gmail te communiceren (of met enig ander systeem dat voor een onbevoegde derde toegankelijk is of gemaakt kan worden.

Hoe zou u het vinden dat Google weet dat u aambeien of een SOA heeft, en dat u vervolgens aan een kennis een leuk youtube (óók eigendom van Google) filmpje wil laten zien, en dat daar éérst een verplichte niet te skippen commercial voor sperti of condooms langskomt? (Of verzin zelf maar een andere gênante vertoning)
Reputatie 7
Hoe zou u het vinden dat Google weet dat u aambeien of een SOA heeft, en dat u vervolgens aan een kennis een leuk youtube (óók eigendom van Google) filmpje wil laten zien, en dat daar éérst een verplichte niet te skippen commercial voor sperti of condooms langskomt? (Of verzin zelf maar een andere gênante vertoning)

Daar ga je in ieder geval niet dood aan. Ik blijf het komisch vinden dat als mensen gaan uitleggen aan welke gevaren je dan tegenwoordig allemaal bloot staat met dat verzamelen van data het niet verder komt dat een reclame voor Sperti.
Als je nou een echt griezelverhaal wil lezen moet je hier eens kijken en dan leef ik toch echt in de verwachting dat we dat in Europa nooit gaan accepteren. Anderzijds, als ze de EU fijn afbreken wie weet wat er allemaal nog mogelijk wordt.
Reputatie 7
@RonaldVr, er zijn ook wel eens andere vragen dan medische zoals ik eerder aangaf, iets vergeten in de wachtkamer of zo. Er zijn natuurlijk praktijken waar de telefoon niet uren in gesprek blijft of waar hij na twee keer overgaan word opgenomen in plaats van na vijftien keer maar ik vermoed dat dat uitzonderingen zijn. Als ze die privacy helemaal willen doorvoeren in de praktijk moeten de computers van de assistentes zo geplaatst worden dat het scherm niet zichtbaar is. De assistentes mogen dan ook geen vragen meer stellen want de wachtkamer is zelden leeg dus iedereen kan meeluisteren, in ieder geval bij mijn huisarts.
Reputatie 7
Badge +6
Is hier ook zo . Als ik aan het loket iets met de assistente moet bespreken , wat niemand iets aangaat kan toch de hele wachtkamer meeluisteren . Bij mijn vorige huisarts konden zelfs de gesprekken in de spreekkamer voor een deel gevolgd worden door de wachtenden .......
@RonaldVr, er zijn ook wel eens andere vragen dan medische zoals ik eerder aangaf, iets vergeten in de wachtkamer of zo. Er zijn natuurlijk praktijken waar de telefoon niet uren in gesprek blijft of waar hij na twee keer overgaan word opgenomen in plaats van na vijftien keer maar ik vermoed dat dat uitzonderingen zijn.

Mmm maar daarbij helpt emailen niet: het probleem is daarbij dat de mensen te weinig tijd hebben om te communiceren, en als ze geen tijd hebben om de telefoon aan te nemen hebben ze evenmin tijd om de mail te beantwoorden.... Dus dat is óf een schijn oplossing óf voor sommigen een middel om voor te kruipen, en van geen van beide vind ik dat dat nou echt een oplossing voor het probleem is.

Als ze die privacy helemaal willen doorvoeren in de praktijk moeten de computers van de assistentes zo geplaatst worden dat het scherm niet zichtbaar is. De assistentes mogen dan ook geen vragen meer stellen want de wachtkamer is zelden leeg dus iedereen kan meeluisteren, in ieder geval bij mijn huisarts.

Helemaal mee eens dit verhaal (uit 2009) laat zien dat daar althans bij sommige praktijken wel degelijk aandacht voor is.

En overigens wil ik dat dan ook wel uitbreiden naar apotheken waarbij ik voorbeelden heb meegemaaktdat ik dingen kon horen waarvan ik niet per se zou willen dat als mij dat overkwam de gehele wachtruimte dat hoefde te weten...
Reputatie 7
Inderdaad Ronaldvr, bij de apotheek kunnen ze er ook wat van. Ze gillen daar rustig door de volle zaak dat mevrouw XXX haar medicijnen tegen ernstige diarree de volgende dag kan ophalen, mevrouw mag het nog een dag in haar broek doen. Ik verwachtte de apotheek eigenlijk vandaag met medicijnen maar die laat het, ook niet voor het eerst, afweten. Ik ben een paar jaar geleden van apotheek veranderd omdat er zo veel mis ging (hij stond onder streng toezicht en niet voor niets) maar deze is nog erger. Nou bestel ik altijd ruim op tijd maar stel dat je er geen erg in hebt dat ze op zijn, bij sommige medicijnen kan het weinig kwaad als je een dag overslaat maar mijn man moet echt op tijd bepaalde medicijnen voor zijn hart nemen, die zou dan echt een probleem hebben.

De assistentes bij de huisarts laten de telefoon gewoon bellen als ze zitten te kletsen, ik ben niet de enige die dat is opgevallen vanuit de wachtkamer.
Die hele privacy wet slaat door , zo erg door dat jij als kind zijnde van een ouder die net geopereerd is geen informatie kan krijgen voor jezelf en je eigen moeder omdat er maar één contactpersoon doorgegeven is en juist deze geen informatie wil verstrekken ivm geen contact hebben met zus en broer .
Zelfs mijn eigen moeder , de vrouw van diegene die in het ziekenhuis ligt krijgt geen informatie van desbetreffende afdeling op de eenvoudige en logische vragen ; Wanneer komt meneer weer thuis , hoe zit het met thuiszorg , moet ik of mijn dochters nog tafeltje dekje regelen enzovoort .

Ik en zij krijgen te horen ; ivm privacy wet mogen wij hierop geen antwoord geven .
Schandalig !!!!
Nederland slaat weer helemaal door .
Reputatie 7
Badge +5
@Broekje59 Wie heeft de contactpersoon opgegeven?

Een contactpersoon kan gewijzigd worden door de patiënt en zijn echtgenote, als de zorg in het geding komt doordat er niet gecommuniceerd wordt en daardoor niet goed georganiseerd en uitgevoerd kan worden.
Reputatie 7
ik moet ineens ik weet niet hoeveel nieuwe machtigingen invullen, mijn moeder moet die mee-ondertekenen, dat kan ze nauwelijks, ik ben benieuwd hoeveel ik er weer terugkrijg omdat ze haar handtekening niet meer kunnen vergelijken. Ik word er een beetje gek van. Alleen de huisarts deed niet moeilijk.

Reageer