Consumentenbond.nl
Beantwoord

Huisdier aanschaffen online via Facebook of marktplaats, aansprakelijkheid bij ziekte

• 21 februari 2018
  • 6 reacties
  • 527 Bekeken

Kennis schaft huisdier, hondje, aan via een bemiddelingsbureau dat adverteert op Facebook en marktplaats. Het jonge hondje (2 jaar) heeft papieren, is gechipt en komt met een mooi verhaal. Baasje ziek, hondje stress en daardoor haaruitval, maar verder een rustig beestje.
Tijdens de vakantie blijkt hondje veel, heel veel te blaffen, na overleg wordt het beestje gecastreerd. De dierenarts geeft aan dat het beestje (veel) ouder is dat de 2 jaar volgens het paspoort en dat de kaalheid doet denken aan de ziekte van Cushing. Dit wordt onderzocht en het blijkt inderdaad de ziekte van Cushing te zijn. Levenslang medicatie, verwachte kosten €50.- per maand in het buitenland in Nederland €100.-.
Kan het bemiddelingsbureau hiervoor op enige manier aansprakelijk worden gesteld? Bestaat er een soort “garantie” of is er iets in het consumentenrecht?
icon

Beste antwoord door Wendy van den Elshout 21 februari 2018, 16:09

Ik ben het geheel met @Ekokok eens. Kan me voorstellen dat je kennis, @H.J. Jantzen , zich daarom juist veilig waande met een bemiddelingsbureau.... Is je kennis toevallig lid? Dan kan ik een van mijn juridische collega's vragen contact op te nemen voor persoonlijk advies.
Is het niet zo dat voor de wet een dier - hoe vreemd ook - wordt gezien als een product? Want in dat geval gelden de reguliere garantieregels. Het bestuderen waard lijkt me.
Veel succes, laat je ons weten hoe dit afloopt? En verder hoop ik dat je kennis nog veel jaren kan genieten van zijn (haar?) nieuwe huisgenoot.
Bekijk origineel

6 reacties

Dat lijkt mij klassieke oplichting, zaken anders voorstellen dan ze zijn. Natuurlijk kunt u een bureau aansprakelijk stellen.
Reputatie 7
Badge +6
Helaas een bekend verhaal , honden die na de koop ziek blijken te zijn. Grote kans dat het bemiddelingsbureau zegt : Wij hebben alleen bemiddeld en voor klachten moet u bij de aanbieder zijn. Dan is het maar afwachten wat die zegt en wil doen. Daarbij speelt ook een rol wat in die papieren staat. Praktijkervaringen op dit gebied zijn niet hoopgevend.
Reputatie 7
Badge +4
Er zouden sowieso véél hogere eisen gesteld moeten worden aan alles wat met dieren te maken heeft! En dit dient vanzelfsprekend dan ook streng gecontroleerd en gehandhaafd te worden.
Ook huisdieren worden vaak vooral als handelswaar gezien en er zijn dan ook tal van ernstige misstanden in deze "branche". Aan iedereen die dieren wil fokken, transporteren of verkopen zouden hoge wettelijke eisen gesteld moeten worden en zij zouden een degelijke vakopleiding genoten moeten hebben. Dat voorkomt tal van illegale misdadige praktijken, gevaren voor gezondheid van mens en dier, veel ziektes, ernstige afwijkingen, intens leed en te vroeg overlijden van de dieren.
Reputatie 4
Badge +5
Ik ben het geheel met @Ekokok eens. Kan me voorstellen dat je kennis, @H.J. Jantzen , zich daarom juist veilig waande met een bemiddelingsbureau.... Is je kennis toevallig lid? Dan kan ik een van mijn juridische collega's vragen contact op te nemen voor persoonlijk advies.
Is het niet zo dat voor de wet een dier - hoe vreemd ook - wordt gezien als een product? Want in dat geval gelden de reguliere garantieregels. Het bestuderen waard lijkt me.
Veel succes, laat je ons weten hoe dit afloopt? En verder hoop ik dat je kennis nog veel jaren kan genieten van zijn (haar?) nieuwe huisgenoot.
Dank voor de reacties, leidt helaas in de richting die ik min of meer verwachtte. Ik zal vragen of mijn kennissen lid zijn van de bond maar ik verwacht van niet. Misschien dat ze een rechtsbijstand hebben die dit dekt, dat ga ik ze vragen
Reputatie 7
Badge +7
Ik heb je topic nog even onder de aandacht gebracht van onze juridische collega's @H.J. Jantzen.
Zij geven aan dat bij een eventueel advies belangrijk is om te weten wat exact de rol is van het bemiddelingsbureau.

Je hoeft dit natuurlijk niet te verwachten en wat Wendy aangeeft klopt. Een dier valt inderdaad onder de regels die gelden voor de aankoop van een product. Je hebt dan ook recht op een deugdelijk product. In dit geval dus een gezonde hond, tenzij anders is gecommuniceerd en hier een overeenstemming over is bereikt, maar uit je verhaal maak ik op dat dit niet het geval is.

Er zou hier tevens sprake van dwaling kunnen zijn. Als de koper van de juiste informatie op de hoogte had geweest had hij de overeenkomst wellicht niet gesloten. Wanneer je een beroep doet op dwaling kun je de overeenkomst vernietigen. Vaak zitten de nieuwe eigenaren hier niet op te wachten omdat ze gehecht zijn aan het beestje. Dan zal je met de verkoper in overleg moeten gaan om tot een andere passende oplossing te komen.

Mochten je kennissen lid zijn, dan kunnen ze met ons juridisch adviesteam contact opnemen zodat we mee kunnen kijken en denken over de rol die de bemiddelaar heeft.

Ik hoop in ieder geval van harte dat ze tot een passende oplossing mogen komen, en nog lang plezier mogen hebben van het hondje.

Reageer