'Ik verkies een lokale winkelier boven een webshop'

  • 4 December 2014
  • 9 reacties
  • 186 Bekeken

Het warme welkom en persoonlijk advies van de zelfstandige winkelier ruilen we steeds vaker in voor het gemak en aanbod van een webshop. PostNL bezorgde dinsdag een record van ruim 1 miljoen pakketjes. ‘Even snel online bestellen en betalen’ heeft ook een keerzijde: door de populariteit is het maar de vraag of je pakketje deze week op tijd binnenkomt. Deze week gaf de HEMA aan dat ze een stipte aflevering niet kunnen garanderen. En ondanks de kleinere voorraad, weet je bij een zelfstandige lokale winkelier wel waar je aan toe bent. Kan je lekker struinen door de paden en stellingen. Even een praatje maken met de eigenaar of het personeel. De charme van een lokale winkel. Dat beeld spreekt mijzelf aan. En tÓch kies ik steeds vaker voor online kopen. Lekker overzichtelijk en snel. Misschien dat ik de aankoop nog ophaal bij een winkel, maar dat is dan vaak een grote keten. Daarnaast gaan de feestdagenactiviteiten ook steeds vaker via het internet. "Daarbij komt ook nog eens dat veel mensen voor 5 december lootjes trekken via internet en komen de cadeausuggesties - te koop via internet - er gratis bij", aldus een Rabobank-bankier. Het echte contact met een zelfstandige winkelier wordt dus steeds minder. Ervaar jij hetzelfde? Of gun jij de zelfstandige lokale winkelier het meer dan een grote webshop? Stelling van de week 49: ‘Ik verkies een lokale winkelier boven een webshop’

9 reacties

In principe koop ik bij plaatselijke winkels, mits op fietsafstand.

Soms bij zeer specialistische zaken is een webwinkel handiger. Maar dit komt niet zo vaak voor.

Een webwinkel gebruik ik daarnaast wel om goed voorbereid naar een plaatselijke winkel te gaan.
Ik ga het liefst naar de lokale winkels, garantie en alles plus dat men elkaar kent
Natuurlijk zijn er momenten dat het winkelen op internet voordelen heeft. Zeker bij grotere bedragen , zijn er vaak betere prijzen op internet. Ik check dat vaak en eerlijk gezegd ben ik vaak teleurgesteld in grote mediawinkels die een laagste prijsgarantie zeggen te geven. Daarop maken ze zelf zoveel uitzonderingen!

Maar heel vaak geef ik toch voorkeur aan de "echte " winkel : service, sfeer, vakkennis. En dat stel ik op prijs!

En in toenemende mate zijn deze winkels geopend op het moment dat mij past. Gelukkig.....
Badge
Principieel koop ik bij de lokale winkelier. Gaat het om een grotere aankoop dan neus ik vooraf wat rond op internet, weet dan wat ik wil hebben en wat dat ongeveer kost. Daardoor wijk ik wel eens af van mijn principes.Onlangs een artikel toch maar via internet besteld. Vanwege 1. de aanzienlijk kortere levertijd en 2. de 25% lagere prijs. Op enkele honderden euro's is dat voor mijn portemonnee een relevant verschil.. Maar de lokale leverancier heeft toch mijn voorkeur!
Bij de plaatselijke winkelier die jou kent krijg je gericht advies en wordt je gewezen op zaken waar je zelf niet aan had gedacht. Is er iets niet goed of werkt het niet naar behoren dan ga je er mee terug en je krijgt een goede service of desnoods een nieuw product. Je betaalt misschien iets meer maar dat verdien je dubbel en dwars terug aan de service en adviezen die je krijgt. Bovendien wordt het in de dorpen onleefbaar als alle winkeliers verdwijnen. Ik merk nu al dat je bijvoorbeeld voor een klosje naaigaren van circa 6 euro naar de stad moet omdat iedereen tegenwoordig alles weg gooit in plaats van te repareren. En dan klagen dat het leven steeds duurder wordt.

En dan nog... het is natuurlijk veel gemakkelijker om vanuit je stoel te shoppen, van alles te bestellen en vervolgens electronisch afrekenen. Maar geef je dan niet ongemerkt meer geld uit??

Dan nog het milieu-aspect. Al die bestelwagens die af en aan rijden. Weer niet thuis, nog maar eens aanbellen. Als het product dan niet goed of niet naar de zin is moet het ook weer retour!
Ik vind het ook leuker en persoonlijker om naar een "fysieke"winkel te gaan. Je kunt de producten zien, en bekijken. En natuurlijk direct kopen en meenemen. En ook gezellig, even naar de winkel, sociale contacten. En de GUNFACTOR voor de lokale winkels in je eigen dorp of stad. Dat is ook een belangrijk punt!! Dus ik ga geregeld op de fiets naar de winkels. Heel soms koop ik wel eens op internet, heel weinig.
Ik koop het liefst bij lokale winkels, om twee redenen:

allereerst zullen diezelfde winkels verdwijnen als iedereen op internet koopt. Een centrum met leegstaande winkelpanden vindt niemand leuk, lijkt me.

Ten tweede is de service echt veel beter. Zo'n zes jaar geleden kocht ik een nieuwe fiets. Op internet zijn die goedkoper, maar bij de plaatselijke fietsenhandel kreeg ik er twee beurten bij. Toen er iets met de versnelling niet in orde bleek te zijn, regelde de fietsenmaker een heel nieuw achterwiel. Probeer zoiets maar eens voor elkaar te krijgen als je iets via internet hebt besteld!
Veel fans van lokale winkels zo te lezen.

Betere service (E. Plokker), de gunfactor (Knorrebor), het milieu-aspect van bestelwagens (P. van Loon) en de sfeer (J.G. Hartog) zijn argumenten - naast principiËle redenen - om bij de lokale winkelier te kopen.

Toch hebben die winkels het steeds moeilijker, sluiten ze hun deuren of gaan alleen online verder. Zijn jullie dan een uitzondering?
Voor zaken die geen nazorg of aankoopzorg behoeven is er het op het internet beter zakendoen dan in een dorp/ kleine stad

Voor zaken die dit wel behoeven zoals b.v. een lap-top is het handiger om in de eigen omgeving te kopen. Het vragenstellen gaat makkelijker. Het klaarmaken van de lap-top word voor je geregeld en de service(ook vaak huisbezoek) is om de hoek. De meerkosten betalen zich vaak vanzelf terug. Irritatie is erger dan een paar centen meer betalen!!!!!!

Naar mijn mening is het dus behoorlijk afhankelijk van het product of je het op internet of in de winkel koopt.

De gunfactor kan ook meespelen, maar als ik een product op internet, inc. bezorgkosten voor 30 of 40% goedkoper heb dan in een dichtbijzijnde winkel, is in deze tijd mijn eigen portemonnaie ook erg belangrijk.

Vaak zijn de bezorgkosten, als zij er al zijn!!! minder dan de kosten en de tijd die nodig zijn om bij een winkel in de buurt te komen. ( zie b.v. de kilometerprijs van een kleine personenauto). Als de plaatselijke winkelier met zijn tijd meegaat dan komt het best goed. Het voorbeeld van niet met zijn tijd meegaan en dus failliet gaan is Halfords.

Veel winkels van concerns zoals b.v. Marskramer en het Kruitvat hebben zowel winkelaankopen als internetaankopen. Van wat via internet te koop is hoeft de winkelier dus minder op voorraad of in de etalage te hebben. Hij kan dus veel effectiever en efficienter met zijn ruimte en inkopen om gaan.

Reageer