Consumentenbond.nl

Instituut voor onderzoek naar toeristische voorkeuren (Geoplus)

• 19 februari 2018
  • 13 reacties
  • 7395 Bekeken

Vandaag kreeg ik een email van bovenstaand “instituut” dat als gevolg van mijn “activiteiten op toeristische sites” mij heeft uitverkoren voor het krijgen van een voucher voor 3 hotelovernachtingen in ruil voor deelname aan een enquête waarvoor ik moet klikken op een knop in het mailtje iets wat ik met de nodige achterdocht uiteraard maar niet gedaan heb.
Verder was het amusant om te lezen in de kleine lettertjes dat voor het verwerken en toesturen van de voucher een bedrag van € 29,50 in rekening gebracht moest worden en dat de hotelovernachtingen weliswaar gratis zijn maar dat er wel betaald moet worden voor “ verplichte maaltijdkosten”, de hoogte van dit bedrag werd niet vermeld....
Natuurlijk heb ik even gezocht wat dit instituut voorstelt maar kon daar geen goede site over vinden.
Dergelijke mailtjes kunnen naïeve lezers op het verkeerde been zetten, grenzen aan oplichterij en zijn dus ongewenst.
Is er meer bekend over de praktijken van dit instituut?

13 reacties

Dit lijkt dezelfde club te zijn als OmniGeo die een aantal jaren geleden actief was met dezelfde soort acties.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/computers-telefonie/omnigeo?id=549108
https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=91&t=113286
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vakantie-reizen/omnigeo-is-dit-een-goede-site-of-nep

Het adres is hetzelfde dan die van de club die u noemt in de post.
Dus zal dit van hetzelfde laken een pak zijn. Ik adviseer u de delete knop van de mail te gebruiken om deze troep te verwijderen.
vermoedelijk wordt er nog steeds geld verdiend met deze praktijken anders waren ze er wel mee gestopt...
Deleten had ik al gedaan. Maar misschien is het wel zinvol dit onder de aandacht te brengen.
Zojuist eenzelfde bericht ontvangen. Vond het meteen al verdacht en zag dat de link voor afzeggen van mail geen "unsubscribe" liet zien, maar inplaats daarvan "track url". Nou nee, dank U.
Gelukkig laar Google bij het zoeken naar dit bedrijf deze discussie als no.1 zien.
Dit is nog steeds gaande, dus voor de mensen die denken dat dit niet meer relevant is; Opgelet!

Verder was het amusant om te lezen in de kleine lettertjes dat voor het verwerken en toesturen van de voucher een bedrag van € 29,50 in rekening gebracht moest worden en dat de hotelovernachtingen weliswaar gratis zijn maar dat er wel betaald moet worden voor “ verplichte maaltijdkosten”, de hoogte van dit bedrag werd niet vermeld....

Ook de kleine lettertjes waar L.M.J. Elemans over schreef zijn hier te zien, waarbij niet gespecificeerd wordt wat de verplichte maaltijdkosten zijn.

Ze doen wel hun best geloofwaardig over te komen, gezien ze onderaan de mail noemen GDPR compliant te zijn. Ook hebben ze een unsubscribe button.
Het emailadres staat ook bovenaan een lijst van valse emailadressen gebruikt voor een ander bedrijf.
https://www.vastelastenbond.nl/belangrijke-mededeling-valse-e-mail-in-omloop/
Reputatie 7
Badge +7
Fijn dat je andere consumenten op de hoogte houdt @JRenckens. Ik zet het signaal nogmaals intern uit.
Reputatie 7
Nu maar hopen dat veel mensen dit lezen en er niet intrappen.
Ook bij gewone hotelcheques betaal je de maaltijd, alleen slapen is gratis en het ontbijt.
Europees Onderzoek naar Toeristische Voorkeuren is nog steeds actief! Vandaag een identieke mail ontvangen.
Reputatie 3
Badge +3
Dank voor het laten weten @K.B. Walinga! Goed om te weten en alert te blijven.
Zal intern ook een notitie maken van je melding.
Als waarschuwing: Ook ik heb vandaag deze mail gekregen, 3 maanden later nog steeds actief onder de noemer (onderwerp) "Europees Onderzoek naar Tevredenheid Toeristen" en afzender :
"Programma voor Toeristische Initiatieven .".
Zie screenshots hieronder.

Reputatie 7
En dan is het ook nog mogelijk dat het hotel van je keuze die voucher niet accepteert.
Ik had vandaag ook een dergelijke mail. Afzender is onbekend.. Er zijn sterke aanwijzingen dat dit een manier is om in je bankaccount te gaan om geld af te halen. Bovendien staat het IP nr 178.239.163.215
op een blacklist van 80 andere Ip adressen. De mail werd in de U.K. verzonden.

Zoals altijd, zeer voorzichtig zijn met mails en vooral als je de afzender niet kent. Nooit op een link klikken en dadelijk verwijderen.

Dit is ongetwijfeld het beste dat je kan doen.
Reputatie 7
Een korte anonieme enquête maar je moet wel wat gegevens invullen voor die voucher, hoe anoniem is anoniem.
Ja hoor, ze blijven aan de gang. Ik kreeg vandaag (1 mei) ook 'het mailtje' op m'n bord. Bedankt voor de waarschuwingen! Meteen verwijderd!
Ruud Stoeten

Reageer