Internetkosten bij Youfone buiten Europa zonder roaming

Na een 10-daagse vakantie in Turkije kreeg ik een rekening van €88,- voor het internetverkeer. Allemaal afgeronde pakketjes van 100 KB. Mijn roaming op de telefoon had ik in Nederland uitgeschakeld. Toch is er ongewild internetverkeer geweest. Een maand na terugkeer werd ik door youfone geïnformeerd over het uitschakelen van internet buiten Europa. Zij bieden nu een slechte coulanceregeling. Wie heeft hier ook ervaring mee bij deze of andere providers. Wat moet ik doen, omdat het volgens mij een verdienmodel is, want zij hadden het internetverkeer buiten Europa zelf ook standaard kunnen uitzetten? Ik heb in Nederland, dus ook in Europa gewoon een databundel. Wel is er in Turkije gewoon gebruik gemaakt van Wifi.

15 reacties

Het schijnt een uniek Youfone probleem te zijn dat ik al eens vaker langs heb zien komen. Je zet roaming uit op je toestel maar hij gaat toch contact maken en verbruikt kleine pakketjes die naar boven afgerond worden. Wat ik niet gezien heb of dit nu een fout van Youfone is of een probleem van je toestel, daar heb je het immers uitgezet.
Je idee dat Youfone roaming uit zou moeten zetten begrijp ik niet zo goed. Dingen aan of uitzetten kun je toch zelf?
Bedankt voor je reactie. Roaming uitzetten doe je inderdaad zelf op het toestel. Internetblokkade in-en buiten Europa is iets wat bij de provider gebeurt(wist ik ook niet). Bij mij zou alleen buiten Europa voldoende zijn. De provider kan dit op verzoek doen, maar via mijnyoufone schijn je dat nu ook zelf te kunnen. Dit had ik moeten weten, dan had ik voor de vakantie actie genomen. Ik wist niet beter, dat als je alleen zelf roaming uitschakelt, dit voldoende was. Bij het weer inschaken van de roaming krijg je de melding dat er in het buitenland hoge kosten aan verbonden zijn. Niet wordt er op gewezen dat dit ook hier gebeurt als het uitgeschakeld is. Youfone heeft bevestigd, dat roaming was uitgeschakeld. Youfone wil het verder ook niet onderzoeken omdat dit niet mag i.v.m de privacy. Op het toestaan van onderzoek voor deze periode krijg ik geen reactie.
Je moet dit maar eens lezen. Ik zou nog eens aandringen op de coulance regeling. Misschien moet je eerst heel schrijnend zijn maar waarom de één wel en de ander niet?
Ik heb het 'gelezen'. Een duidelijk éénzijdig antwoord en oplossing wordt niet gegeven. Ja toch, de simkaart eruit halen. Met andere oplossingen krijg ik geen 100% vertrouwen, want elke oplossing wordt weer onderuitgehaald. Ik heb een coulance voorstel gehad, maar dat voorstel slaat nergens op en er valt niet over te praten (verdienmodel). Ik heb dat voorstel dus ook afgewezen. Er moet meer bekendheid aan dit probleem gegeven worden. Waarom is hier door Kassa of Radar nog geen aandacht aan gegeven. Zelf heb ik morgen contact met mijn rechtsbijstandsverzekering. Eigenlijk besteed ik mijn tijd liever op een andere manier, maar jammer genoeg is dit nodig..
Is er iemand die verder is gegaan dan alleen contact met de provider en reactie geven op dit forum?
Er moet meer bekendheid aan dit probleem gegeven worden. Waarom is hier door Kassa of Radar nog geen aandacht aan gegeven.

Ik heb de indruk dat het allemaal nog erg vers is, zie ook de datum op dat Tweakers verhaal, sterker, als het ouder zou zijn zou je een uitstekend argument hebben in het feit dat Youfone je niet actief geattendeerd heeft over dit probleem.en de oplossing.

Is er iemand die verder is gegaan dan alleen contact met de provider en reactie geven op dit forum?

Heb je klachtenkompas.nl al eens bekeken? Wellicht vindt je daar lotgenoten en als je je klacht daar plaatst kunnen anderen ook van jouw geval kennis nemen.
Klachtenkompas ken ik niet. Morgen ga ik daar naar kijken. Nogmaals bedankt voor het oplossingsgericht meedenken.
Via klachtenkompas heb ik inmiddels een klacht ingediend. Ik wist, zoals ik meldde niet van het bestaan af. Het werkt zeer klantvriendelijk en mijn klacht is doorgestuurd. Vanochtend heb ik ook contact gehad met de rechtsbijstandverzekering van Achmea. Zij staan volledig achter mijn verhaal. Ze nemen mijn claim op Youfone over en vergoeden de geïnde kosten en gaan dat bij YouTube waarschijnlijk verhalen. Graag willen zij klachten bundelen. Dus iedereen die ook gelijksoortige ervaring heeft wordt verzocht dit te laten weten via dit forum, bij de verzekeraar, andere instanties of sociale media, zodat zij nog sterker staan naar Youfone toe. Bij mij worden de gemaakte kosten nu vergoed door de rechtsbijstand, maar dit had Youfone moeten doen. Ik hou nog steeds een vervelend gevoel over als in aanYoufone denk. Zo gauw mijn abonnementsperiode afloopt ben ik weg.
Mooi. Ik ben benieuwd of ze van Youfone nog gaan reageren.
Ik ook. Als ze reageren, laat ik het via dit forum weten. Nogmaals bedankt voor je reacties en hulp.
Woensdag kreeg ik een mail van Youfone, waarin ze aangaven het gehele bedrag te willen restitueren.
Het geld wat ik van de rechtsbijstandsverzekering heb gekregen zal ik ook terug storten.
Als het geld binnen is, laat ik dat ook weten., zodat dit afgesloten kan worden.
Reputatie 7
Badge +5
@G de Graaf Dank voor je update, dit kan anderen ook de goede weg wijzen om iets dergelijks op te lossen.☺️
Reputatie 4
Badge +5
Daar sluit ik me volledig bij aan, @Bert 😄
Vanochtend kreeg ik van Youfone een e-mail met de vraag of ik het geïnde bedrag wil en kon stoneren. Dit heb ik meteen gedaan en ook aan Youfone gemeld. Wat mij betreft is nu een goede oplossing. Jammer, dat het wat moeizaam verliep en er door beide partijen tijd en energie ingestoken moest worden. Dit geeft toch nog een iets bittere nasmaak. Het is uiteindelijk opgelost. Ook natuurlijk mijn hartelijke dank voor de steun en adviezen via dit forum. Verder is voor mij deze zaak gesloten.
@G de Graaf mooi hoor. Hebben ze ook aangegeven of ze het probleem opgelost hebben of kun je bij je volgende vakantie je roaming maar beter uitzetten op je account?

Fijn dat het voor jou opgelost is. Rest de vraag of het 'slordigheid’ is geweest in hun systemen. Of dat dit een bewust verdienmodel is en louter omdat jij jouw zaak publiekelijk aanhangig hebt gemaakt, incidenteel door hen is opgelost?

Reageer