Internetproviders maken beloftes niet waar

• 2 December 2021
  • 23 reacties
  • 277 Bekeken

Waarom mogen internet providers maar hun gang gaan met het beloven van fata morgana's 

ik heb nou een duur abonnement van Ziggo met 600mb download echter heb ik net met ze gesproken en ze garanderen slechts 20 mb minimaal op dit adres via wifi waarom mogen zij dan gewoon zeggen dat ze 600mb download snelheid bieden terwijl ze deze snelheid bij lange na niet halen of kunnen geven..

Ik ben van plan om over te stappen enige tips zijn welkom Online, KPN, of T-Mobile mogelijk

Het is voor minimaal een jaartje want ik heb glasvezel aangevraagd bij Delta die dezelfde up als download snelheden garanderen maar zij leveren pas aan huis mits de 25% behaald is in onze omgeving en vanaf medio q4 2022   

23 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Dé tip zou zijn dat je meer kennis moet opbouwen waar die getallen voor staan…

Die 600Mb is het maximale wat je kunt halen met een computer verbonden met ethernetkabel aan de Ziggo-router.

Wat er uiteindelijk overblijft met Wifi is een heel ander verhaal en dat ligt aan afstand, gebruikte device en zo.

Ik heb een 300 Mb Ziggo-abonnement en dat wordt precies behaald met kabel aan de router. Mijn snelle laptop haalt met wifi wel 180 Mb, oude iPhone al een stuk minder.

Ik heb een 300 Mb Ziggo-abonnement en dat wordt precies behaald met kabel aan de router. Mijn snelle laptop haalt met wifi wel 180 Mb, oude iPhone al een stuk minder.

precies dit ik heb 600mb en krijg max op wifi 20mb het is niet reëel. dus dit betekend dat ik wanneer ik een lagere abbo neem er niks zou moeten veranderen. dat noem ik dus bedrog cq fraude en iedereen laat het zich maar aanpraten ik vind dit ongehoord en dit moeten ze gaan aanpakken... 

Reputatie 6
Badge +4

Heeft niets met bedrog of fraude te maken maar met slechte randapparatuur. Misschien heeft uw laptop wel een B of G internet kaart. Ziggo garandeert dat je min 75 tot 80% moet kunnen halen. Ik vind het een zeer vreemd verhaal. Of staat modem beneden en zit u op Zolder met de apparatuur?

Heeft niets met bedrog of fraude te maken maar met slechte randapparatuur.

Ik werk op een desktop en er zit slechts een verdieping tussen me modem en de desktop tevens heb ik de Ziggo wifi versterker Deco die staat praktisch naast me pc dit moet echt beter kunnen met het allerhoogste abonnement bagger internet te leveren a max 3 t/m 7 mb download en over upload snelheid ga ik het al niet eens hebben praatjes verkopen ze bij de providers niets is consistent het probleem ligt altijd bij de eindgebruiker geloof ik niet meer anno 2021... 

Reputatie 5
Badge +5

Als je het een beetje vriendelijker had aangepakt had je best een Ziggo-monteur kunnen regelen, zeer bekwame lui. Maar ja, gemiste kans....

lees eerst beide mijn post eens goed ik heb met Ziggo aan de chat gehangen en deze medewerker vertelde mij vrolijk dat ze min 20mb moeten leveren om hier als eindgebruiker alles mee te kunnen doen, waarom zeggen ze dan dat je 600 mb max kan leveren.. Hier schort het hem aan zeg dan dat je max 150mb kan leveren dan geloof ik 20 mb max op wifi wel maar dit verschil is gewoon te groot..   

Reputatie 7
Badge +5

die 600 Mbps wordt waarschijnlojk geleverd op basis van een bedraade (ethernet) aansluiting op jet ziggo modem. voor wifi zal geen enkele provider iets garanderen. en dat staat vast allemaal in de voorwaarden

Reputatie 7
Badge +7

Tegenwoordig sluiten ze desktopcomputers op de verdieping met een cat6 kabel aan op de router. Dan heb je de abo-snelheid van 300 of 600 Mbps rechtstreeks in je computer. Via wifi haal je beneden aan de eettafel met je smartphone 70-140 Mbps, maar boven 20-40 Mbps. Dat komt door de betonvloer. Die kan 45-75% dempen. Een versterker op de verdieping gaat dan een signaal van 25% versterken. Dat schiet niet op.

Je moet die versterker met een cat6 kabel verbinden met je router. Dan zendt die boven ook dezelfde snelheid uit als modem/router beneden.

Ik heb boven een wifipod van Ziggo genomen voor €1,25 per maand en met een kabel aangesloten op de modem/router. En daarna de smartwifi app uitgevoerd. Ik heb nu een mesh en heb nu perfecte wifi door heel het huis zoals Ziggo beloofde.

Ziggo levert maar tot het abonnee overname punt AOP in je meterkast. Daarna is het voor de bewoner.

Reputatie 7
Badge +6

@Jan hopelijk wordt het nu gesnapt. :wink:

Reputatie 7
Badge +7

Ja @E.T. Wiersum , gaat wel lukken. Ik was vroeger ook boos op Ziggo, ik snapte niet dat ze een router leverden die maar 20 Mbps haalde boven.

Tot ik me erin ging verdiepen en ontdekte toen hoeveel een betonvloer en wanden eigenlijk tegenhouden. Ik had gedacht misschien 10% maar schrok dat het 45-75% kan zijn. Ziggo noemt die hoeveelheid demping niet in haar informatie waardoor veel mensen een verkeerde verwachting kunnen hebben.

Met de meterkast beneden aan de voorkant en de computerkamer boven aan de achterkant gaat het wifi signaal schuin door de betonvloer en is de demping nog groter. 

Reputatie 7
Badge +7

Als ik naar de FM radio luister via de ether (dus door de lucht) ontvang ik die overal in mijn huis even goed. Een wifi-signaal van een router is ook een radiosignaal, dus dan zou je op het been kunnen staan dat wifi in je huis overal ook even goed moet zijn. In mijn zoektocht hoe het zit kom ik op het volgende.

Skyradio zendt uit op 101,9 MHz. Een Herz is niet meer dan een hele elektromagetische golf per seconde. Kan je dan simpel de golflengte uitrekenen van de 101,9 MHz van Skyradio? Ja dat kan. We houden dan meters aan ok.

Golflengte = snelheid in meters per seconde / herz per seconde. Wat is de snelheid van een radiosignaal? Dat is de snelheid van het licht. Dus golflengte van Skyradio in meters = 300.000 km/s x 1000 meter / 101.900.000 herz/s = 2,94 meter. 

Een golflengte van 2,94 meter gaat makkelijk door je huis heen, de ontvangst is overal goed genoeg.

En nu het wifi-signaal 2,4 GHz en 5,0 GHz. De golflengte daarvan in centimeters is ook 300.000 km/s x 1000 meter x 100 cm / 2.400.000.000 herz/s = 12,5 cm. Op dezelfde manier is de golflengte van 5 GHz 6 cm.

Een golflengte van 6 en 12,5 cm wordt wel gedempt door vloeren en muren van je huis. Het is de dichtheid van het materiaal die dempt. Dus een houten vloer dempt weinig, een betonvloer 45-75%, baksteen muur 10 cm dik 20%, gipswand 7 cm dik 20%, kalkzandsteenwand 10 cm dik 30%. Wat ook een rol speelt is of het signaal loodrecht door vloer of wand gaat of schuin. Hoe schuiner hoe meer demping. 

Ziggo zegt in haar informatie wel dat er demping van het wifi signaal kan optreden, maar niet hoeveel. Dat is jammer want hoe moet de consument dan weten dat 10% verkeerd gedacht is en het 45-70% moet zijn bij een betonnen verdiepingsvloer.

Op mijn oude computer haal ik ook maximaal 300 op de netwerk kabel.
Die is gewoon niet sneller. (er zit een snelle kaart in)

Mijn WiFi doet ook iets van 300Mbs
Je hebt ook nog met de drukte in de buurt te maken.
Je deelt het kanaal met anderen.

Hoe meet je de snelheid, dat is ook een punt.
Veel websites en servers leveren maar 20Mbs
Iets van b.v. Microsoft downloaden kan heel lang duren, weet ik uit ervaring.

Ik meet meestal bij https://www.speedtest.net/

De diverse servers geven ook verschillende resultaten.
Dit is gemeten in multi mode, dat wil zeggen dat er meerdere verbindingen lopen.
Een enkele overdracht, is in veel gevallen veel langzamer.
De ping heeft te maken met de afstand tot de server en het aantal knooppunten onderweg.
In Limburg heb je een langere ping tijd naar Amsterdam.

Reputatie 7
Badge +7

@Wortelstamper  je hebt glasvezel zie ik! Als mindere broeder moet ik nog genoegen nemen met de abo-snelheid van 300 Mbps. Bekabeld op m'n oude desktop met 10/100 ethernetkaart geeft de Ziggo speedtest 100 Mbps en m'n laptop met 1Gbps kaart 300.

Via wifi in de woonkamer aan de eettafel haalt m'n smartphone 78-145 Mbps en de laptop 200-300 Mbps. Boven is het een stuk minder, bij de trap 32, m'n nachtkastje 9 en bij m'n bureau 13. Komt door de betonvloer en ook omdat het signaal schuin door de vloer gaat. Op zolder bij de trap 17, voorgevel 5 en achtergevel 0. 

Nu met de bekabelde wifi pod van Ziggo op de verdieping en smartwifi mesh is dat allemaal opgelost. Overal in huis ongeveer hetzelfde als wat ik aan de eettafel haal. 

Ik weet niet wat er is gebeurt maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit :)

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Basscontrollism dat is precies wat ik zelf ook krijg aan de eettafel in de woonkamer met mijn smartphone via wifi. Ik heb ook een ping, soms een keer 12, een andere keer kan het ook 18 zijn. De ene keer heb ik maar 78Mbps, een andere keer ook wel eens 145. Dat is een prima signaal om mee te internetten. 

Ik denk dat je helemaal in lijn zit met wat we allemaal hebben. Dus nu de stap om een cat6 kabel te trekken naar de versterker op de verdieping. Of in plaats daarvan voor €1,25 per maand een wifi pod huren van Ziggo en dan met Smartwifi een mesh maken. 

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij is het al diverse keren uitgelegd dat wifi snelheid niet de garantie is die je krijgt van je provider maar dat dat een bekabelde aansluiting is op de router van de provider. 

Als ik achterin de tuin ga zitten via wifi blijft er ook niks over

Dus nu de stap om een cat6 kabel te trekken <--- dit inderdaad al moet ik dan wel voor het mooie dwars door de vloer om zo boven de modem uit te komen dus even een lange boor zien te lenen 

Reputatie 7
Badge +5

dat is mogelijkheid. maar volgens mij heeft ziggo ook een oplossing om je wifi bereik te vergroten zonder dat je hoeft te boren

dat is mogelijkheid. maar volgens mij heeft ziggo ook een oplossing om je wifi bereik te vergroten zonder dat je hoeft te boren

Als je de backplane van de mesh niet bedraad wordt hij weer (heel) traag.

@E.B.F. Stroeve 
Het stoort me dat Ziggo de pods als een soort toverkastje aan de man brengen.
Als je specificaties zoekt, vind je bar weinig details.

Als je mesh zonder bedrading optimaal wenst te hebben, moet je een 3 bands systeem gebruiken.
Je hebt dan een lage en een hoge 5Ghz band voor de verbinding.
In de toekomst komen daar mogelijkheden bij zoals 6Ghz.
Je zult nooit het resultaat behalen als met bedrade toegangspunten.

@E.B.F. Stroeve 
Het stoort me dat Ziggo de pods als een soort toverkastje aan de man brengen.
Als je specificaties zoekt, vind je bar weinig details.

Als je mesh zonder bedrading optimaal wenst te hebben, moet je een 3 bands systeem gebruiken.
Je hebt dan een lage en een hoge 5Ghz band voor de verbinding.
In de toekomst komen daar mogelijkheden bij zoals 6Ghz.
Je zult nooit het resultaat behalen als met bedrade toegangspunten.

Ze zetten eigenlijk neer als overal goede dekking en  dat zal het ook wel doen. Maar zonder kabels geen echte snelheid.

Reputatie 7
Badge +5

volgens mij was ik de eerste die over kabels begon. door je vloer voren is nogal rigoreus en er zijn wellicht andere opties om wifi dekking beter te maken. zo goed als met een kabel zal het nooit worden, maar weeg even alle opties af voordat je de vloer gaat bewerken.

ik ken verder de ziggo en kpn mesh oplossing niet, heb mijn experia in minimale modus gezet, wifi uit en zelf een bekabeld mesh wifi netwerk erachter gebouwd. gelukkig zat er bij mij al een gat in de vloer 😉

Reputatie 6
Badge +4

Dus nu de stap om een cat6 kabel te trekken <--- dit inderdaad al moet ik dan wel voor het mooie dwars door de vloer om zo boven de modem uit te komen dus even een lange boor zien te lenen 

Leg dan voor een paar euro meer een cat6A aan ben je toekomst voorbereid.

Reageer