Consumentenbond.nl
Straatvraag

Is je koopgedrag veranderd door de coronacrisis?

• 18 november 2020
  • 13 reacties
  • 1102 Bekeken
Is je koopgedrag veranderd door de coronacrisis?
Badge +8
  • Moderator
  • 1808 reacties

Sinds maart dit jaar is er door corona een hoop veranderd. Dingen die eerst vanzelfsprekend leken, zijn dat inmiddels niet meer. Een dagje winkelen of een simpel tripje naar de supermarkt zit er voor veel mensen niet meer in.

Hoe zit dit bij jou? Doe je al je inkopen online? Of ga je toch liever naar de winkel? Ben je juist meer of minder gaan kopen?

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees hier de reacties.

Kortom: is je koopgedrag veranderd door de coronacrisis? Praat mee!

13 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ja , is zeker veranderd . Eens per week laten we een supermarkt het meeste bij ons thuis bezorgen . In het verleden kon dat niet omdat ze de afstand van ongeveer 10 km te ver vonden . Ook andere zaken bestellen we vaker online zodat we de winkels wat meer kunnen mijden . Eens per week gaan we naar de warme bakker waarbij we een deel van het brood in de vriezer doen . Dan gaan we ook naar de naastgelegen supermarkt voor aanvullende boodschappen . Voorheen gingen we twee keer per week naar de bakker en in totaal minstens drie dagen per week winkelen . 

Ik maakte voorheen nog wel een rondje door de stad.
Dat doe ik nu veel minder.
Het bezoek aan de supermarkt is ongewijzigd.
Ik hou afstand en probeer mijn leven zo normaal mogelijk te doen.
Een mondkapje doe ik pas op wanneer het verplicht is.
Corona is meer dan het virus op dit moment, als je er te veel mee bezig bent wordt je raar tussen de oren.
Als je goed om je heen kijkt, zie je dat ook gebeuren.

Nee, helemaal niet.

De meeste dingen, zpals kleding, elektronica, boeken en andere hobby’bestelde ik altijd al online.

Verder ga ik nog gewoon naar de supermarkten,

Reputatie 7
Badge +7

Door de coronacrisiss is het koopgedrag wel veranderd. Maar ook door de plaatselijke omstandigheden, weinig winkels, kocht ik al veel via internet. En dat is dus toegenomen. Ik vind het ook voordeliger, als je goed uitkijkt, de  prijs scheelt maar ook wordt vaak gratis verzonden, daar kun je niet tegenop rijden. En via internet heb je geen gezeur over kapjes, extra winkelwagentjes, wagentjes schoonmaken, niet met tweeën winkelen enz. enz.

Reputatie 7
Badge +7

Off-topic reacties zijn verwijderd.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees hier de reacties.

Kortom: is je koopgedrag veranderd door de coronacrisis? Praat mee!

Het lijkt me een scheef beeld vormen van de maatschappij als je deze vraag op straat gaat stellen. Mensen die voorzichtig zijn zie je nu veel minder of helemaal niet meer op straat terwijl mensen die dat niet zijn net zo vaak op straat lopen. Kortom: op straat vragen is een andere afspeigeling van de maatschappij dan een jaar geleden.
Ik ben zelf sinds maart niet meer te voet in de stad geweest. Ik haal alles in de wijk, dorp, plekken waar meer ruimte is, via internet of gewoon dit jaar niet.

Reputatie 7
Badge +7

Een algemene vraag op straat stellen kan nuttig zijn. Maar enige uitleg is nodig. Is door de coronacrisis het ‘straatbeeld’ veranderd en wordt op straat gevraagd in verschillende regionen, bij een respectabel groot aantal mensen, noem hoe de diverse percentages liggen. Een beetje wetenschappelijk is wel gewenst, even simpel wat verzamelen is niet de standaard.

…  bij een respectabel groot aantal mensen,

Mijn punt is juist dat je bij zoveel mensen op straat kunt vragen als je wilt, maar je krijgt altijd een scheef beeld *omdat* de populatie op straat niet representatief is. Dat was de straatpopulatie al nooit (!) maar nu is het denk ik wel extreem. Het is alsof je op popfestivals vraagt of mensen van muziek houden. Je kunt daar wel rekening mee houden bij de interpretatie, maar dat doe je alsnog de slag in de lucht die je juist wilde vermijden door onderzoek te doen.

Die straatvragen zijn echt een schaamlap voor de democratie. Niet alleen omdat bij belangrijke vragen mensen een antwoord geven dat hen als eerste te binnen schiet en daar bij nadere beschouwing wellicht veel genuanceerder over denken maar ook, zoals hiervoor reeds aangegeven, mensen op straat niet representatief zijn voor de bevolking. 

Mijn koopgedrag is in het geheel niet veranderd en omvat nog steeds verplaatsing per fiets of ov (afhankelijk van het weer) naar het stadscentrum waar ik 's ochtends koffie en een broodje nuttig zij het nu op het gemeentelijk meubilair in de buitenlucht en voorzien van deugdelijke kleding tegen kou en regen. Ik laat me dat door al die coronamaatregelen niet afnemen. 

Ouderen, waartoe ik ook behoor, zouden zich moeten realiseren, dat zij bij al het gezemel over "kwetsbaarheid” bij alle coronamaatregelen geen enkele rol spelen. Zij zijn niet vertegenwoordigd in bedrijfsleidingen, in de kletstafels op tv, in onze volksvertegenwoordiging in de Tweede Kamer en in de regering. Over hun positie verscheen eerder dit jaar in Vrij Nederland een zeer lezenswaardig essay onder de titel "Necropolitiek, Regeren over leven en dood.” Ik hoop van harte, dat de moderne ouderen, voorzien van een goed pensioen, zich terdege bewust zijn van de belangrijke economische rol die zij nog kunnen spelen en dat zij die met verve en inbreng van hun levenservaring ook op zich nemen. Al was het alleen maar om jongeren, die onder die idiote maatregelen het meeste lijden, een hart onder de riem te steken. 

Reputatie 7
Badge +5

@Lisa Boele schreeef: “Ouderen, waartoe ik ook behoor, zouden zich moeten realiseren, dat zij bij al het gezemel over "kwetsbaarheid” bij alle coronamaatregelen geen enkele rol spelen.”

Ouderen spelen geen eigen rol aan tafel.

Gelukkig spelen ze in de genomen Corona beslissingen juist de hoofdrol.
Als er niet gekeken zou worden naar ouderen en de maatregelen waren op de jongeren gericht met veel meer vrijheid, dan lagen de ziekenhuizen nu overvol, was nu alle reguliere zorg gestopt en zouden patiënten in de gangen en op de stoep van het ziekenhuis liggen en de oversterfte minstens 2 maal zo hoog zijn.

Covid-19 op de IC (stichting-nice.nl)

COVID-19 infecties op de verpleegafdeling (stichting-nice.nl) 

@Bert Het is natuurlijk mijn schuld, dat uw reactie “off topic” raakte omdat de conclusie van mijn post dat ook was, maar “on topic” geldt voor die staafdiagrammen toch “no, I don’t buy that”. Ze zijn cumulatief waardoor de curve aan het einde extra hoog oploopt. Een grafiek van  sterfgevallen in mijn familie over een langere periode zou een vergelijkbaar beeld geven met dat van sterfgevallen in ziekenhuizen over een kortere periode. Dat is normaal en niet veranderd door die coronamaatregelen.

Reputatie 7
Badge +5

@Lisa Boele Dit zijn geen staafdiagrammen van sterfgevallen, maar van opnames op de afdelingen en opnames op de IC's van ziekenhuizen.

Badge +1

Nee. Wat ik aan levensmiddelen nodig heb koop ik nog steeds in de supermarkt. Boeken in de boekwinkel. En online alleen als ik persé iets nodig heb wat in de winkel niet kan. Dat is nu een keer gebeurd.

Reageer