Is verstellen t-shirts strafbaar?

Stel ik wil elders een t-shirt online kopen, vervolgens wil ik hem op maat verstellen, en daarna aan iemand doorverkopen, is dit dan strafbaar?

11 reacties

Als je iets koopt is het je eigendom en mag je er in principe mee doen wat je wil, inclusief doorverkopen.

Als je iets koopt is het je eigendom en mag je er in principe mee doen wat je wil, inclusief doorverkopen.

Duidelijk, dus als ik dan eventueel de maat aanpas, kan het bedrijf achter het originele shirt geen bezwaar maken?

Duidelijk, dus als ik dan eventueel de maat aanpas, kan het bedrijf achter het originele shirt geen bezwaar maken?

Nee, het is van jou, volgens mij mag je er mee doen wat je wil. Als je een boek uit hebt kan de uitgever je toch ook niet verbieden het door te verkopen.

Sommige merken vinden hun shirt een kunstwerk.
Door het aan te passen, kun je problemen krijgen.
Je gaat dan hun merk, zo in de markt zetten zoals het niet bedoelt is.
Het moet na de aanpassing, dan duidelijk niet meer hun merk zijn.

Sommige merken vinden hun shirt een kunstwerk.
Door het aan te passen, kun je problemen krijgen.
Je gaat dan hun merk, zo in de markt zetten zoals het niet bedoelt is.
Het moet na de aanpassing, dan duidelijk niet meer hun merk zijn.

Een t-shirt als kunstwerk? Zouden die mensen in Bangladesh weten dat ze kunstenaars zijn in plaats van kleermakers?

Hier is denk ik gewoon het merkenrecht van toepassing; ongeveer zoals wortestamper bedoelt.
Denk aan een auto. Je koopt een stel nieuwe BMW's en past die aan. Vind BMW het dan leuk als je die auto's - op commerciële basis - gaat doorverkopen als zijnde BMW's. Nee, ik denk dat je grote problemen krijgt.
T-shirts zijn minder groots en het woord strafbaar is wat overdreven misschien, maar het zou toch niet leuk zijn als je op een slechte dag een vervelende brief krijgt van een advocatenkantoor met een claim waar je drie maanden niet van slaapt.

Wat de kleermakers weten, doet niet ter zake.
Dure merken kunnen heel moeilijk doen, als ze er lucht van krijgen.

Ik kan me ook geen voorstelling van maken, wat het plan van @Gebruiker1651926687 is.
Een fabrikant maakt shirts in alle maten.
Zet je er een stuk stof aan, is het niet meer origineel.
Maak je het kleiner, kunnen de verhoudingen van het ontwerp veranderen.
Daar kun je in de rechtbank een hele discussie over krijgen.

Mag ik vragen dat mensen die betwijfelen of je een T-shirt dat je hebt gekocht mag verstellen en weer verkopen op zijn minst één voorbeeld geven waarin iets dergelijks bij kleding dan tot een discussie leidde tussen fabrikant en versteller. En of men zich dan op merkenrecht, beeldrecht, portretrecht of enig ander recht beriep?

Reputatie 5
Badge +5

Ik denk dat veranderen en doorverkopen van T shirts op kleine schaal geen probleem zal opleveren. Echter krijgt het een commerciële doelstelling, dan kan er juridisch wel het e.e.a. dreigen.

https://www.charlotteslaw.nl/merk-derde-gebruiken-eigen-dienst/

https://www.charlotteslaw.nl/mightee-of-yourtee-parodie-op-t-shirts/

https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45978-bescherming-van-t-shirt-merk/

één voorbeeld

Hier een artikel met voorbeelden.
https://lawfox.nl/blog/kan-merkhouder-zich-verzetten-tegen-doorverkoop-gewijzigde-producten-uitputting/

Duidelijk toch, de regel is dat je met de koop eigenaar bent en ermee mag doen wat je wil ook doorverkopen maar mogelijk zijn er situaties, al hebben we daar nog geen voorbeelden van binnen de EU, waarbij de eigenaar van het merk nog rechten kan doen gelden. Een t-shirt vermaken en verkopen zal geen probleem geven.

Als je veel shirts gaat verkopen en er raken b.v. naadjes los of het is net even anders, doe je het merk schade aan.
Pas als het op gaat vallen, zal een fabrikant moeilijk gaan doen.
Ik bezit ook een shirt, het heeft een echtheidskeurmerk net naast het stiksel.
Als je het kleiner maakt, is dat keurmerk weg.
Het is ook het duurste t-shirt dat ik ooit kocht.

Het is ook geen consumenten probleem.

Reageer