Isolatie onder mobiel recreatiechalet

• 7 July 2022
  • 4 reacties
  • 87 Bekeken

Dag, ik ben op zoek naar een milieuvriendelijke manier om de vloer / bodem van mijn recreatiechalet te isoleren. Niet op de vloer aan de binnenkant van het chalet maar onder het chalet zelf dus op de bodem/zandgrond waarop het chalet dan kan worden geplaatst. Wat is handig?

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Het isoleren van onderkant vloer geeft in de winter comfort, maar in de zomer merk je er weinig van.

Voor onderkant vloer bij woningen is het handigste een laag van 9cm PIR te spuiten. Dan voldoe je aan het meest recente bouwbesluit. Maar dat is mogelijk niet handig ingeval van verplaatsen van de chalet. 

Misschien zijn piepschuimplaten van 10cm dik van 1x2 meter handiger. Die zijn levenslang waterbestendig. Dan leg je ze bijvoorbeeld op worteldoek. Als de vloer van de chalet een stuk van de grond af is zou je die met wortekdoek en al tegen de onderkant kunnen nieten.

Bij isolatie is niet het materiaal dat isoleert, maar de stilstaande lucht in het materiaal. Dus dubbele dikte is dubbele isolatie. Het maakt dan dus niet uit of je rockwool, glaswol of piepschuim neemt. Een uitzondering is PIR en PUR, die isoleren beter. 18cm rockwool = 12cm PIR. Maar PIR is duurder.

Dank voor je antwoord maar ik ben op zoek naar ecologisch en milieuverantwoordelijk materiaal. PUR en PIR hebben een classificatie 2B van het NIBE en zijn, al scoren ze beter dan een aantal ecologische isolatiematerialen, duidelijk milieubelastend. Bovendien komt het materiaal na zijn levensduur bij het chemisch afval terecht.

Reputatie 7
Badge +7

Op de bouwrai in Amsterdam zag ik een keer isolatiedekens van vlas. Het gaat immers om de stilstaande lucht in het materiaal. Als je dan zoveel dikte neemt dat de Rc >= 3,3 dan heb je het niveau van het huidige bouwbesluit. Maar je moet dan uitzoeken of het geschikt is voir buitengebruik, anders zodanig verpakjen dat er gern vocht bij kan komen. Het zal wel bij de specificaties staan wat je moet doen.

Reputatie 3
Badge +4

@Bijl12 Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Reageer