Consumentenbond.nl

Jouw belangen als consument

• 15 maart 2018
  • 7 reacties
  • 763 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Vandaag, 15 maart, is het Wereld Consumentendag. Hoera!

Wereld Consumentendag is jaarlijks het moment om extra stil te staan bij je rechten die je hebt als consument, te vragen om bescherming van deze rechten maar ook om juist te protesteren tegen het ondermijnen van deze rechten.

Als consumentenorganisatie zijn dit zaken waar de Consumentenbond zich dagelijks mee bezig houdt. Zo strijden we momenteel tegen bedrijven die stiekem je gegevens doorspelen aan andere bedrijven en misleidende etiketten. Ook zetten we ons in voor duidelijkere verzekeringspolissen en willen we dat fabrikanten je smartphone langer updaten.

Dankzij deze acties en jullie steun bereiken we ontzetten veel mooie dingen, zoals het invoeren van naam-nummercontrole bij banken, vrije artsenkeuze en zijn de misleidende Vinkjes van voedingsproductverpakkingen verdwenen.

Toch zijn er natuurlijk nog een hoop dingen die beter kunnen. Wat is nou iets wat jij als consument graag anders zou zien? En doe je hier zelf misschien al iets aan?

Ook kan het natuurlijk zijn dat je zelf al een succes hebt behaald op consumentenrecht gebied. Wij zijn benieuwd. Laat het weten in de reacties!

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Soms lijkt het wel of de bond veel zaken die heel normaal zouden moeten zijn , alleen moet bevechten . De overheid heeft hier toch ook een taak ? Kom op , Den Haag ! Er zijn veel te veel misstanden die beter geregeld kunnen worden. Denk niet vooral de economische belangen maar ook aan consumenten belangen . Alles zit in elkaar verweven en we hebben elkaar nodig . Dat wordt kennelijk wel eens vergeten.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ervaar en constateer regelmatig zaken in de supermarkt die niet kloppen en die bijzonder vervelend kunnen zijn maar een mail naar het hoofdbureau levert in het beste geval een nietszeggend standaardantwoord op. Of je hoort helemaal niets. Op klachten op het Klachtenkompas van de CB wordt door hen NOOIT gereageerd.
Reputatie 7
Badge +6
Dat ervaar ik helaas niet alleen in de supermarkt maar overal Ekokok . Als er iets verdiend kan worden , zijn ze er als de kippen bij om te reageren . Als er iets mis is , of als we iets willen weten of veranderen of gedaan willen krijgen , vinden ze het doodnormaal om spontaan doof en blind te worden...... of inderdaad een standaard antwoord waar vaak ook nog uit blijkt dat ze niet of niet goed gelezen hebben. Ook zijn er steeds meer bedrijven die het mailen onmogelijk maken . Bellen kost ons vaak veel geld en levert ook regelmatig weinig of niks op . Ook hebben we dan geen bewijs wat we gezegd hebben en wat het antwoord is . Daarom mail ik veel liever. Maar bewust geen antwoord geven vind ik onbeschoft en minachting van de klanten / burgers . Dat laatste noem ik omdat ik het ook heb meegemaakt met overheidsinstanties. Sommigen denken nu misschien dat ik een notoire klager ben. Nou , echt niet . Doe het alleen als er een hele goede reden voor is. Helaas is dat vaak zo. Pech ? Of heeft iedereen dat min of meer ? Ik weet het niet.
Reputatie 7
Badge +4
@E.T. Wiersum
Helaas heel herkenbaar. Er gaat zo veel mis, zowel bij commerciële bedrijven als bij overheidsinstanties en het kost zo veel tijd en energie om je recht te halen dat ik mij soms afvraag of ik misschien iets verkeerd doe. Ik vind het zo bizar dat het lijkt of ze het speciaal bij mij doen. Maar mogelijk wordt het algemeen als "normaal en acceptabel" gezien.
Het lijkt mij ook verschrikkelijk om ergens te werken waar je klanten moet afpoeieren, voor de gek houden, enz. Bovendien kost het hen ook veel tijd en geld en werkt het erg frustrerend lijkt me.
Reputatie 7
Badge +6
Dat heb ik ook meermalen meegemaakt . In opdracht van de baas moeten zwijgen of liegen......Vond ik ook heel erg. Ook gelazer gehad als ik besloot eerlijk te zijn , wat de baas niet waardeerde en ik vervolgens op het matje mocht komen.....
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor jullie reacties @Ekokok en @E.T. Wiersum! Fijn om te lezen dat jullie bij deze zaken stil staan.
Ik ben ook nog steeds erg benieuwd naar reacties van anderen! Wat moet er volgens jou nou écht anders?
Badge +8

Gisteren was het weer Wereld Consumentendag, hier werd aandacht gevraagd voor de ‘duurzame consument’.

De Consumentenbond werkt momenteel aan een groenere versie van het Energiecollectief. Aan dit collectief mogen alleen leveranciers meedoen die een 8 of hoger scoren in het duurzaamheidsonderzoek. Ook met andere diensten helpt de Consumentenbond de duurzame consument. Zo biedt het Cv-ketel collectief een ‘gasloos garantie’ voor consumenten die kort na de aanschaf van een ketel van het gas afgaan. En consumenten kunnen via het Autolease-collectief van de Consumentenbond relatief betaalbaar een elektrische auto rijden. Lees hier meer over in ons nieuwsbericht.

Reageer