Consumentenbond.nl

Jouw privacy online: hoe helpen wij het best?

• 29 juni 2018
  • 4 reacties
  • 1344 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Hoe kunnen wij jou het beste helpen met het beschermen van je online privacy? Jouw stem telt!

Advertentiebedrijven, zoals Google en Facebook, volgen jouw doen en laten over het hele internet, zodat ze advertenties op maat kunnen bieden. Gelukkig mogen ze dat niet zomaar en overal; zij moeten zich aan de wet houden. De bekendste wet is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) die gaat over jouw recht op controle over het gebruik van jouw gegevens en het recht om je gegevens te beschermen tegen misbruik. Een andere wet is de e-privacyrichtlijn die gaat over het recht op privacy en over het recht om te bepalen wat privé is. Deze richtlijn gaat bijvoorbeeld over het recht om een krant te lezen zonder dat iemand over je schouder meekijkt.

Er zijn bedrijven die het niet zo nauw nemen met de wet(ten). Soms onbewust, maar soms...

Jij kunt maatregelen nemen, zodat je jouw gegevens online beschermt. Maar bedrijven moeten zich ook gewoon aan de wet houden, zodat jij ervan uit kunt gaan dat het goed zit. Wij kunnen hierbij helpen en we zijn benieuwd naar jouw mening hierover: wat vind jij dat de Consumentenbond het beste kan doen?

Hoe helpen wij jou het best met het beschermen van je privacy online? Met tips hoe je jezelf beschermt? Door bedrijven aan te spreken die verkeerd met jouw gegevens omgaan? Of op een andere manier? Laat het weten met een stem in de poll en geef een reactie onder de poll zodat we verder kunnen praten!

Privacy online: hoe helpen wij jou het best?

4 reacties

Een aanbod en of korting op VPN provider.
Een aanbod en of korting op VPN provider.

Tja, maar als je google en appie toestaat je te volgen helpt een VPN óók niet...
Overtreding controleren en via het recht aanpakken
Handhaven!! De in het vooruitzicht gestelde boetes voor overtreding ook opleggen.
Als ik lees dat de overheid geen prioriteit stelt aan het controleren en handhaven van de AVG, dan is deze wet een lachertje. Ik schat... dat het grootste deel van de internet gebruikers niet goed weet hoe men zijn computer goed kan beveiligen en dat ook doet (als dat al mogelijk is) tegen de tientallen manieren van volgen en fraude. Het is een voortdurend kat en muis spel geworden waar we volgens mij nooit meer vanaf komen.

Gerard

Reageer