Consumentenbond.nl

Kijk jij weleens op MijnOverheid.nl?

• 17 september 2017
  • 29 reacties
  • 4013 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Op MijnOverheid.nl kun je als burger online je overheidszaken regelen en berichten van de overheid ontvangen. De achterliggende gedachte is dat de site communicatie met de overheid makkelijker kan maken, maar in de praktijk leidt het ook tot problemen voor burgers (bron NRC). Omdat veel mensen niet voldoende bekend zijn met MijnOverheid.nl, missen ze belangrijke brieven van instanties.

Kijk jij weleens in de Berichtenbox van MijnOverheid.nl? Doe mee aan de poll of vertel jouw ervaring met digitale communicatie met de overheid.

*Poll resultaten zichtbaar na stemmen*

Kijk jij weleens in Berichtenbox van MijnOverheid.nl?

29 reacties

Ik snap de ophef niet. De site werkt prima en ik krijg een mailtje als er een bericht klaar staat. Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die liever het bericht zelf in hun mail zouden krijgen maar ja, lieverkoekjes.....
Ik mis bij de keuzes de optie: Als ik een mail hierover heb ontvangen. Dat is nl. precies het moment waarop de meesten in "Mijn Overheid" zullen kijken.

En als ik 1x per 3 maanden zou kijken, valt dat dan onder regelmatig of onder af en toe? De ene persoon zal dit af en toe vinden, de ander vindt dat regelmatig.

Kortom: ik vind dat er over de keuze opties beter nagedacht had kunnen worden. Ik kan nu dan ook geen stem uitbrengen, want mijn optie staat er niet bij..
De site werkt prima niks op aan te merken. Je krijg netjes een mailtje dat er een berichtje klaar staat voor je bij mijn overheid. En dan ga je inloggen naar mijn berichten en klaar ben je maar ja er zijn mensen die vinden het al een hoop werk om een DigiD aan te vragen. Laat staan met mijn overheid te werken. Maar ik heb er geen probleem mee geweldig gewoon.
Reputatie 7
Badge +6
Misschien moet de juistheid van de bron NRC nader bekeken worden want bij mij leidt het niet tot problemen.
Reputatie 1
Badge
mijn overheid werkt prima. je krijgt je berichten eerder dan over de post.
ik heb het al jaren en ik begrijp ook niet waar NRC dit van daan haald en de consumenten bond het klakkeloos over neemt.
het is net als Jan schrijft de bron van juist heid van het NRC moet nader bekeken worden door de consumenten bond.🤡
Reputatie 4
Badge +4
Een vierde optie :"Nadat ik hierover een mail heb ontvangen" was inderdaad eleganter geweest. Bedankt voor het meedenken.

Dan wat betreft de mensen die problemen hebben met MijnOverheid.nl. Dit is een veronderstelling van mij persoonlijk. Ik denk dat deze mensen anders in elkaar steken dan het gemiddelde lid van de community.
- Ik denk dat ze hun mail minder zorgvuldig lezen
- en vaker van mail adres wisselen zonder dit door te geven.
Wanneer je dat doet krijg je problemen, ook met MijnOverheid.nl. Het zouden zo maar flink wat mensen kunnen zijn, die in deze categorie vallen.

Goed te horen dat de leden van de community geen problemen hebben en de zaak relativeren.

De Consumentenbond kan niet elk artikel na trekken, daar is geen capaciteit voor. Zonder dit na te gaan is het wel leuk om te horen wat de community er van vindt. Zeker als de community iets anders vindt dan zo in de krant wordt geschreven. Dat maakt de community voor mij waardevol.
Reputatie 4
Badge +4
Mijnoverheid.nl is mijns inziens een van de weinige overheidssites die wél goed werkt. De site is overzichtelijk en ik krijg netjes een mail als er een bericht is. Dit in tegenstelling tot de vreselijke onoverzichtelijkheid van bijvoorbeeld mijn.toeslagen.nl
Mijnoverheid.nl werkt prima. De site werkt redelijk en krijg een mail als er een bericht klaar staat.
Badge
Nooit enige moeite gehad met deze overheidssite. In tegenstelling tot de meeste andere instanties zoals de Belastingdienst. Die zijn vaak zo ingewikkeld als ze al niet gestoord zijn. Op mijnoverheid.nl kon ik zelfs de berichten voor mijn oude moeder altijd makkelijk inzien en haar overheidszaken regelen. Een kwestie van registreren en inloggen.Kind kan de was doen.
Geen problemen mee. Ik krijg een email als er een nieuw bericht in mijn berichtenbox van mijn overheid staat. Makkelijker kan het niet. !!
Reputatie 1
Badge +2
De site zal best wel werken, en je kunt inderdaad aangeven dat je een e-mailtje van de verzender wilt krijgen als er een bericht geplaatst is.
Maar ik vind het niet correct [lees: ik heb er de pest in] dat je GEDWONGEN wordt.
Weliswaar kun je voor vrijwel alle deelnemende instanties instellen dat je de berichten gewoon via de post wilt ontvangen, maar voor ééntje kan dat niet: jawel, de Belastingdienst. Die ene instantie maakt dat je welhaast móet deelnemen, als je tenminste het risico van hoge boetes wilt vermijden.
Dwingelandij, noemde iemand dat al eerder.

Overigens heb ik MijnOverheid de vraag gesteld of/hoe men een activering van een account terug zou kunnen draaien. Je account op zich kun je niet opheffen (staat als antwoord bij de FAQs), maar over de-activering las ik niets.
Tot nog toe geen antwoord, na 2 weken. Lijkt me toch een simpele vraag.

Ook vind ik het niet normaal dat de burger zelf, van zijn kant, niet hetzelfde recht op digitaal contactopnemen heeft: de Belastingdienst accepteert geen e-mails. Een dergelijke 'ongelijkheid van middelen' zou niet toegestaan moeten zijn: dat is toch een rechtsprincipe ?!
Zoveel positiefs over Mijn overheid.nl, je zou haast denken dat ik gek ben.
Ooit meegemaakt bij overlijden, dat je je in allerlei bochten moet wringen om nog bij de berichten van de overledene te komen?
Wel post krijgen maar niet meer in kunnen loggen. Ik vind het schandalig.
Badge
Heb toevallig vorige week nog op m'n moeder's MO.nl ingelogd om haar definitieve aanslag IB van de Belastingdienst te controleren. Moeder is in december 2016 overleden. Geen enkel probleem, dus. Niks schandaligs aan. Ik weet niet niet waarom het mij wel lukt en anderen niet. Misschien niet goed ingelogd?
Ik vind het vreemd dat mensen Mijn Overheid niet gemakkelijk vinden. Ik krijg altijd een mail als er iets belangrijks is. Vaak moet je dan een 2de site bezoeken, maar alles voor de veiligheid, toch? En briefpost maak je normaal toch ook gewoon. Dus als hier ingen fout gaan, eigen schuld hoor!
De site werkt prima maar ik zou graag zien dat de email die ik krijg wat explicieter zou zijn. Bijvoorbeeld minimaal zeggen: U heeft mail van de belastingdienst of U heeft mail van de gemeente. Niet alles is urgent en het opzoeken van mijn paswoord en het doorklikken naar de juiste locatie kost nog altijd meer tijd dan het openen van een brief. Als het dan alleen om een bericht gaat dat gemeente A (ik woon in 😎 is aangesloten op de berichtenbox ben ik toch een beetje boos. Klein gezeur realiseer ik mij maar toch een verbeterpuntje.
Tuurlijk. Ik kijk altijd, heb aangevinkt alle berichten. Maar specifiek zijn betekent dat bij hacken men exact weet waar je naar toe gaat. Ik vind het niet meer dan normaal om alle berichten te bekijken en zie vanzelf of het wel dan niet belangrijk is. Net als met de oude papieren post. Onbelangrijk meteen in de prullenbak.
En dat ik mijn vaders zaken regeleden was alleen met zijn instemming en feitelijk natuurlijk in strijd met de wet. Een stap verder met mijn DIGID vind ik echt niet vermoeiend. En heb overal 2 stappen verificatie voor. Ben senior salarisadministrateur en vind veiligheid het allerbelangrijkst. Sorry, maar ik vind tenzij ??? 70 plus het onzinnig als je dit raar vindt. Mijn vader was 93 en die begreephet heel goed.
Volgens mij is er nog een categorie mensen die hiermee problemen hebben, mensen die niet van mailadres wisselen zonder dat door te geven en die wel normaliter hun mail zorgvuldig lezen.

Als je een wekelijkse mail in je gewone inbox krijgt, waarin staat dat er "een bericht" in jouw mijnoverheid.nl berichtenbox ligt, en desbetreffende bericht is dat er in jouw mijnuwv.nl messagebox "een bericht" ligt, en dat bericht is dan een vermelding van bijvoorbeeld jouw wekelijkse uitkering, wat je toch al ontvangen had op je bankrekening, dan kan ik mij voorstellen dat je op den duur niet meer naar de mijnoverheid.nl berichtenbox gaat kijken bij elke attendeering.

Probleem is dat je dan wellicht een belangrijk bericht van een andere instantie mist. Als andere communityleden opgemerkt hebben, hier is een simpele oplossing voor: benoemen van instantie die bericht stuurt in attenderingsmail.
Wellicht heb je in een aantal zaken gelijk. Echter bij van emailadres wisselen en dergelijke, behoor je uiteraard bij instanties e.e.a. aan te passen. Als je verhuist of een nieuw telefoonnummer krijgt doe je dat toch ook. Echter wellicht zou een meer expliciete aanduiding mensen alerter maken. Wellicht komt het door mijn eigen arbeidsverleden en het verleden van het hebben van een eigen onderneming, dat het voor mij volstrekt logisch is allemaal en niks moeilijk. DIGID ken ik uit mijn hoofd en niet alleen die van mezelf. Daar mijn (helaas overleden) 93 jarige vader zelfs tot op die leeftijd overal verstandig en handig mee omging, is het voor mij lastig te snappen dat de mensen de geldbesparing alsmede de papierverspilling (en hoe gevaarlijk het weggooien daarvan onnauwkeurig) als lastig beschouwen. Mijn excuus als dat hooghartig overkomt hetgeen niet mijn opzet is of was.
Geen problemen mee, werkt prima, alles centraal.
Mensen wisselen nog weleens van internet provider, tip, neem een gmail of microsoftaccount naast het mailaccount van je provider.
Deze is altijd en overal goed in teloggen.
Wissel je van provider hoef je geen wijziging door te geven, kun je nooit iets missen.
Reputatie 1
Badge
Ik vind het prima werken. Als er een bericht is, krijg ik een e-mail. Wat ik irritant vind is dat ik nog steeds post krijg. Een mailtje is immers voldoende. Post is overbodig. Jammer dat de overheid mijn belastinggeld verspilt aan porto, papier e.d.
Reputatie 7
Badge +6
Ik meen juist gelezen te hebben, dat we juist GEEN post meer krijgen als we ooit een keer hebben ingelogd op ' Mijn overheid ', Nathaly. Is dat wat sommigen bedoelen betreft een artikel in het NRC ? Dat is de reden dat ik het niet gebruik . Wil liever alleen wat belangrijk is per post blijven ontvangen. Dan hoef ik ook al die moeite te doen van regelmatig inloggen en wat belangrijk is alsnog te printen. Ik wil gewoon altijd een papieren kopie van belangrijke zaken hebben en houden . Laat mij dan maar ouderwets zijn . Ik voel me er prettiger bij en zal vast niet de enige zijn. Overigens heb ik vaker meegemaakt bij andere partijen , dat ik geen post meer kreeg nadat ze zagen dat ik het ook digitaal kon zien.
Reputatie 1
Badge
@ E.T. Wiersum: Ik heb ingelogd op de site. Sterker nog, ik heb me ervoor aangemeld. Toch krijg ik elke keer een e-mail én een brief.
Het betreft brieven die je niet hoeft (wilt!) bewaren zoals uitnodiging om het belastingformulier in te vullen e.d.
Reputatie 7
Badge +6
Oke . Dat is dan duidelijk . Dank voor de reactie. Maar of het zo blijft is uiteraard afwachten. Een brief is duur en een mail niet. Daardoor tracht men brieven tot een minimum te beperken.
We kunnen er lang en kort over praten, maar het werkt gewoon prima.
het opzoeken van mijn paswoord

Gebruik een passwordmanager! Alle beveiligingsexperts over de gehele wereld raden dat zeer expliciet aan.: https://arstechnica.com/information-technology/2013/07/how-elite-security-ninjas-choose-and-safeguard-their-passwords/

Reageer