Klantonvriendelijke indeling van de supermarkt

  • 6 August 2018
  • 60 reacties
  • 1955 Bekeken

Reputatie 7
Badge +8
Persoonlijk winkelen ik en mijn vrouw graag. We gaan zelfs bewust naar verschillende winkelcentra om te kijken hoe het daar is en te vergelijken met andere centra. Dat doen we ook met winkels en omdat er vaak, als je er iets gekocht hebt, een oordeel wordt gevraagd zijn we zo ook in de wereld van de reviews binnengeraakt. Nu is winkelen voor ons een uitje. Het is niet te vergelijken met een pretpark, het bezoeken van een bezienswaardigheid, een toeristische attractie, maar toch beschouwen wij het wel zo'n beetje, je hebt weer eens wat te doen en te zien. Je raakt altijd wel meer geld kwijt dan gedacht. Maar dat is niet zozeer een ergernis en eigenlijk moet je je ook niet ergeren bij het winkelen. Maar soms komt dat op bij vooral supermarkten. Zij stallen hun waren over het algemeen zeer klantonvriendelijk op. De dure spullen, die je niet vaak koopt, staan op de beste plaats vlak voor je gezicht. De goedkope spullen, waar je vaak meerdere artikelen van koopt staan helemaal onderaan, moet je moeite voor doen, bukken e.d. De vraag waarom is dat, is wellicht een beetje naïef. Daar is namelijk flink over nagedacht en op gestudeerd. Marketing specialisten hebben dat uitgedacht, het zijn commerciële zaken, klanten te sturen om te kopen wat de supermarkt wil, meestal waaraan ze het meeste verdienen. Maar je doet je klanten wel wat aan, klanten waarvan je het moet hebben. Het is zeer klantonvriendelijk, en je hoort mensen in de supermarkt ook volop op klagen. Het is beslist niet het enige. Nog een voorbeeld, je komt vaak in dezelfde supermarkt, in feite bevalt alles je daar wel. Maar opeens op een dag lijkt het wel of je totaal verkeerd zit. Ze hebben nagenoeg alles veranderd. Je zoekt je, sorry voor het woord, rot. Ook weer zo'n marketingwet, maar helemaal niet vriendelijk voor de klant. Ik heb helaas geen cijfers, maar ik denk dat vele mensen het niet prettig vinden. Wat vindt U?

60 reacties

Reputatie 7
Badge +8
Geachte discussieleden, mevrouw Jones, A. Deen en E.T.Wiersum. Het plaatsen van gangbare artikelen op moeilijke plaatsen en het regelmatig veranderen van de gehele indeling van de supermarkt of welke andere winkel ook, is uitgebreid aan de orde geweest. Ik heb er vele kanten van gezien en er zeker van geleerd. Vooral ook dat een groot aantal winkeliers het erg moeilijk hebben en dus met moeite en veel moeite doen het hoofd boven water kunnen houden. Maar het punt dienstbaarheid vond ik ook zeer geplaatst. Mevrouw Jones noemde rake voorbeelden daar waar dienstbaarheid vaak gepaard gaat met lage inkomens en elders onder de mom dienstbaarheid wel weer veel verdiend wordt. De term zakkenvullers is van mij, in het felst van de strijd geuit, had ook anders gekund. Maar het is de laatste jaren heel veel gebruikt, vooral ook in de bank en verzekeringswereld. Mevrouw Jones vindt dat bepaald niet alle artsen zakkenvullers zijn. Dat heb ik hopelijk ook beaamt en meerdere keren meegemaakt, hoe men uren vocht voor een patiënt. Een uitzondering maakt ze toch weer voor artsen in dure privé klinieken. Ik begrijp wat ze bedoelt, maar pas zelf toch een beetje op mijn woorden, al heb ik toch vaak geuit vat niet alles persoonlijk of letterlijk op, het zijn maar uitdrukkingen. Ik ben A. Deen dankbaar voor de inbreng en vooral kritische noot, ik heb al genoemd dat ik geleerd heb niet alle winkeliers over één kam te scheren. Helaas ken ik wel zat winkeliers en winkelbedrijven, die het meer om het geld dan de dienstbaarheid gaan/gingen. In mijn economietijd is dat vaak voorgekomen en de actualiteit noemt nog altijd grote namen van bedrijven waarbij geld de hoofdfactor is. Jaren terug is er nog veel rumoer geweest over benoemen van topmannen bij bekende NL bedrijven die door de publieke opinie toch zijn vertrokken. En verder kan ieder de jaarcijfers inzien dan wel opvragen van grote bedrijven en zien wat voor winsten (ook hoe) er gemaakt worden. Ekokok heeft het over bedrijven die allerlei trucs uithalen. Wiersma vertelt van familiebedrijven waar het ook mis is gegaan als zonen en dochters afbreken, is ook het geld voor eigengebruik benutten, wat Pa heeft opgebouwd. Ik vind het geen onzin verhalen maar voorbeelden, concreet, waar het fout is gegaan. Maar het is wel mijn mening, ieder mag er anders over denken.
Reputatie 7
@L.J.F. de Ruiter de community van de Consumentenbonrd houdt je in ieder geval van de straat, zelfs een keer midden in de nacht. Ik kom maar zelden actieve mensen tegen op fora rond 03.00, hooguit iemand die zich tijdens een nachtdienst een beetje verveelt maar ik heb niet het idee dat je nachtdienst had 😉 De smilies doen het al een paar dagen niet, 😢 Klantvriendelijkheid is een onderwerp waar je volgens mij nooit uitkomt, iemand is het of niet, als de bedrijfsleider van een winkel aardig is en goed voor zijn personeel merk je dat duidelijk, als het een stuk chagrijn is mag je blij zijn als het puisterige studentje dat op zaterdag of zondag achter de kassa zit "hallo" zegt, maar die grijns die die kinderen die bij all American McDrek achter de balie staan is ook niet echt, in Amerika is het winkelpersoneel uitermate vriendelijk, in je gezicht, ze maken een vrolijk praatje terwijl ze denken "wat een zeikerd". Ok, je boodschappen worden ingepakt en als het nodig is worden ze ook nog naar je auto gedragen maar dat doet die vriendelijk lachende jongen echt niet omdat het zijn roeping is. Hij krijgt ervoor betaald en daarnaast hoopt hij op een fooitje. Het heeft met de indeling niets te maken maar klantvriendelijkheid betreft niet alleen de indeling.
Reputatie 7
Badge +4
De oude Albert en Gerrit-Jan Heijn zijn destijds groot geworden door goede producten te leveren en de klant goed te behandelen. De broers zouden zich in hun graf omdraaien wanneer zij zouden zien hoe een arrogant en autoritair topman Dick Boer tegenwoordig daar al vele jaren de scepter zwaait. Alles draait alleen maar om zo veel mogelijk geld. Het gaat zelfs zo ver dat jonge kinderen die achter de kassa zitten en om bijvoorbeeld 18 uur klaar zijn toch vaak tot 18.15 uur moeten doorwerken maar die extra tijd dan niet uitbetaald krijgen. Ik weet dit van mensen die ik ken en die daar werken. Wanneer je voor een hongerloontje hard in een supermarkt moet werken en zo respectloos behandeld wordt is dat niet bepaald de manier om gemotiveerde en goedwillende mensen te vormen.
Hoe was de slogan van AH ook weer?
O ja: "Albert Heijn blijft op de kleintjes letten".
In dit verband dan wel in negatieve zin.
Reputatie 7
@Ekokok AH let heel goed op zijn eigen kleintjes, vele kleintjes maken één grote.
Reputatie 5
Badge +7
Het is irritant als je ergens niet bij kunt omdat je armen te kort zijn of je knieën te stram of je hebt een kunstheup, maar zolang er geen handige grijpertjes bij de schappen hangen moet je een beetje improviseren of een vakkenvuller vragen iets voor je te pakken, die hebben nog een jong lijf.
Grijpertjes, ik ben voor! Niet omdat ik niet kan bukken maar omdat ik gewoon te klein ben en moeilijk steeds bovenop het schap kan klimmen om dat laatste pakje van de bovenste plank van het vaak schaars gevulde AH schap te grissen. Ik heb pas geleden binnen 1 winkelbezoek 3x een andere klant of winkelmedewerker lief moeten aankijken. Ze pakken met alle plezier voor me wat nodig is hoor, maar pfff...
Reputatie 7
P'sies @Natalie Rosien , het zou zo simpel kunnen zijn. Die grijpers zijn zo duur niet, een stuk ketting ook niet, voor pakweg € 250 of minder kan een winkelier heel wat mensen blij maken. Bij de broodjes hangen toch ook tangen, al dienen die een ander doel? Niet dat ik vaak heb gezien dat iemand zo'n tang gebruikt, bijna iedereen steekt zijn (vieze ) handen in de bak om eerst even alle broodjes te bepotelen, ik koop daarom die broodjes nooit maar zo'n grijer is alleen voor het gemak. Hij moet wel stevig zijn, een blik erwtensoep op je hoofd (de soep van Struyk staat helemaal bovenop) lijkt me nogal pijnlijk.
Reputatie 7
Badge +8
Beste panelleden, ja telkens noemen jullie weer wat waar ik dan op wil reageren dat ik het ermee eens ben. Oké we hebben dan geconstateerd dat gangbare zaken op moeilijk bereikbare plaatsen positioneren, kennelijk een goed uitgedachte psychologie of filosofie is, hoe dan ook, er is zwaar over nagedacht. En wegkrijgen zal niet meevallen. Oplossingen zoeken is goed. Grijpertjes, ik weet wat bedoeld wordt, we hebben er zelf één thuis, lijkt me, als ze stevig zijn, een goed idee. Het bevreemdt mij ook dat nergens opstapjes te vinden zijn, ik zie klanten op stellingen klimmen, op richels van koelvitrines gaan staan enz. Ik kan me niet voorstellen dat iemand nooit gezien hebt hoe sommige mensen moeite doen iets uit een rek te krijgen. Andersom zijn er ook veel producten die laag staan, waar ik gezien diverse kwalen weer moeite mee heb. Als ik weer overeind moet komen gebruik ik het winkelwagentje, let wel op dat het niet wegrijdt. Voor iemand het opmerkt, het zijn maar kleine irritaties, in de wereld zijn grotere zaken te noemen.
Reputatie 7
@L.J.F. de Ruiter Helemaal zeker weet ik het niet maar ik dacht dat ik bij de Lidl wel ergens opstapjes heb zien staan, van die olifantenpoten, maar dat kan ook in Frankrijk of Duitsland zijn geweest, ik zal er de volgende keer eens beter op letten als ik er naartoe ga. Bij de koelvitrines moet ik soms zelfs op het randje gaan staan en ik ben toch 1.76, tel daar mijn armen bij op en je komt een heel eind. Ik zag eens iemand op een omgekeerd boodschappenmandje klimmen maar die ging daar dwars doorheen, dat is dus een minder goed idee.
Reputatie 5
Badge +7
Goedemorgen! Zojuist heb ik het topic wat opgeruimd: reacties gingen off topic en de discussie kreeg een negatieve ondertoon. Zonde! Laten we gewoon respectvol en bij het onderwerp blijven, ook als je het niet met elkaar eens bent. Dan nu weer terug naar de gewilde maar lastig te bereiken producten in de winkelschappen... ☺️!
Reputatie 7
Badge +8
Beste discussieleden. Ja er zijn wat discussiealinea's uit. Een overigens goede beslissing van Natalie. Voor dat iemand mij zou vragen waarom meldt U dat, ik voel me een beetje verantwoordelijk voor het één en ander omdat ik immers de topic gestart ben. Uiteraard louter met de bedoeling te vernemen wat andere communityleden er van vinden, en dat is echt wel boven water gekomen. Ik was eigenlijk wat bevreesd dat anderen die toch enigszins klantonvriendelijke plaatsingen van producten en regelmatige wijziging van de hele indeling van de zaak totaal niet was opgevallen c.q. er nooit iets van gemerkt hadden. Met een enkele uitzondering was ieder het er wel mee eens dat het sommige mensen, met name oudere mensen, maar ook mensen met een minder gangbare lengte (mag ik dat zeggen?) best moeilijk werd gemaakt bepaalde producten te pakken te krijgen. En we waren gebleven bij het moeilijk aanvaardbare feit dat het nog altijd gebeurt en dat er nauwelijks iets aan te doen is. We waren bij het benoemen van oplossingen zoals zgn. 'grijpertjes' en opstapjes of verhoginkjes. De opmerking was dat laatste wel gezien waren, mevrouw Jones bij de Lidl, zelf heb ik ze bij AH gezien, maar denk eerder dat ze voor het personeel bedoeld waren. Toch bij het personeel aangekomen, we kunnen hen uiteraard ook vragen ons te helpen. Ik schrijf veel reviews, ook van winkels, supermarkten e.d., maar ook van plaatsen, bezienswaardigheden, kerken, musea, pretparken enz., ik vind het leuk en gevarieerd, maar kom uiteraard van andere reviewers vaak tegen dat personeel ook niet altijd aardig is, vaak wordt genoemd ongeïnteresseerd. Even voor de verduidelijking dat zijn constateringen van mijzelf en anderen, ik ga er geen bewijzen van leveren. Het is alleen jammer als het zo is, want menigeen rekent toch op de hulp van het personeel. En gelukkig worden zij wat het merendeel van het personeel betreft niet teleurgesteld. Wellicht zijn er nog andere bevindingen en of opmerkingen omtrent deze topic, als dat zo is, meldt ze dan. Ik ben het met Natalie eens we gaan gewoon op een vriendelijke manier verder.

Reageer