gratis artikel

Klein product, grote verpakking

Klein product, grote verpakking
Badge +8
  • Moderator
  • 2062 reacties

Een kalender die niet in een envelop, maar in een flinke verhuisdoos zit. Of een bestelling die in etappes in meerdere dozen komt. Webwinkels versturen veel opvulmiddel, karten en vooral lucht,.

Van het voorjaar vroegen we in onze nieuwsbrief naar vergelijkbare ervaringen, daarop ontvingen we een hoop reacties.

Lees meer over de manier waarop webwinkels hun verpakkingen verzenden in dit gratis artikel uit de Consumentengids van juli/augustus 2021 en deel jouw ervaringen in het topic!

18 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Jazeker herkenbaar . Raar dat webwinkels dat ontkennen . Is toch ook in hun eigen voordeel als dat anders / beter / goedkoper kan ? Hier wordt het ook vaak in de brievenbus gedaan  . Soms zelfs als we thuis zijn en het pakje er eigenlijk niet in past . Sparen ze 8 meter lopen mee uit . Vind ik niet erg als ze de boel niet beschadigen en als het niet nat wordt doordat de klep niet meer dicht kan . Met kleinere verpakkingen past het veel vaker in de brievenbus .

Ik heb al pakjes gehad in een doos die op meerdere maten dicht kan.
Ik heb ook de pech dat mijn brievenbus 2 cm te smal is volgens postnl.
Die enveloppen van bol moet de postbode vouwen.
Zit ook te denken aan een pakjes brievenbus.
Zo'n model waar de postbode eenmalig de deur open kan doen om een pakje te plaatsen.

Een doos in een doos in een doos. Idioot. En veel te grote dozen gebeurt ook vaak met veel vulmiddelen. Verkwisting.

Ik krijg ook wel eens pakjes, waar het etiket gewoon op de doos van het product geplakt is.
Daar word ik niet altijd blij van.

ja herkenbaar: vaak te grote dozen, maar ook wel veel firma’s die het wel zo klein en licht mogelijk verpakken. 

Zou stelregel moeten zijn: als het door de brievenbus kan, dan ook zo verpakken. Scheelt een heleboel heen en weer gerij voor bezorgers die voor een dichte deur staan (omdat je niet altijd kunt aangeven wanneer ze kunnen bezorgen of afhaalpunt ingeven)

Badge +1

Een kalender die niet in een envelop, maar in een flinke verhuisdoos zit. Of een bestelling die in etappes in meerdere dozen komt. Webwinkels versturen veel opvulmiddel, karten en vooral lucht,.

Van het voorjaar vroegen we in onze nieuwsbrief naar vergelijkbare ervaringen, daarop ontvingen we een hoop reacties.

Lees meer over de manier waarop webwinkels hun verpakkingen verzenden in dit gratis artikel uit de Consumentengids van juli/augustus 2021 en deel jouw ervaringen in het topic!

In maart 2021 bij Zalando  https://www.zalando.nl/cosrx-advanced-snail96-mucin-power-essence-100ml-dagcreme-neutral-cos31g002-s11.html  gekocht, zat in een doos lbh (cm) = 35 x 10 x  4,5 . Absurd gezien het artikel, gelukkig kan ik allerlei dozen goed gebruiken, inmiddels heeft mijn omgeving door hoe handig allerlei formaten dozen zijn, ze weten me te vinden, ik bewaar altijd dozen, ook als ik iets koop in een winkel, reuze handig om van alles in op te slaan: foto's(albums) ; (sport) schoenen ; sokken ; ondergoed ; pyjama's ; kussens ; dekbedden etc. ; plantenpotten ; onderhoud/reparatiespullen fiets ; verbruikte toners/drums ; inktpatronen ; tijdschriften.

Ik blijf me afvragen waarom het nog steeds gebeurt als zoveel mensen zich ergeren aan de verkwisting van tijd, vrachtvolume en verpakkingsmateriaal. Misschien wordt het beter nu karton duurder gaat worden, ik hoop het van harte. In de supermarkt snap ik dat ze allesgroter willen laten lijken dan het is, maar met pakjes kan dat geen rol spelen.

regering waar blijf je of zitten de beleggings maatschappijen er weer achter want dan doen ze niks?

ik dat ze allesgroter willen laten lijken dan het is, maar met pakjes kan dat geen rol spelen.

Bij pakjes is dat anders.
De oude inpak machines moet je ombouwen als je er een andere doos in wilt doen.
Dat kost heel veel tijd. Afwijkende maten zou je met de hand kunnen doen. Dat kost ook tijd.
Moderne inpak machines meten de zending op en maken de doos op maat.
Een gigantische extreem dure machine.
En voor 23 uur besteld, volgende dag in huis en dan toch betaalbaar blijven, doe je niet met veel personeel. Dat gaat vol automatisch.

Als je op YouTube zoekt naar inpakmachine zie je wel voorbeelden.
Ik sluit de link niet bij, omdat al die bedrijven stevig reclame maken voor zichzelf.

Reputatie 4
Badge +3

Naar mijn ervaring is dit geen echt probleem.

Ik vertrouw erop dat webwinkels het best kunnen beoordelen hoe ze een artkel, gezien hun verantwoordelijkheid, het best kunnen verpakken. Het moet natuurlijk heel blijven tijdens vervoer en het bedrijf heeft, uit (verzend)kostenoverwegingen, ook de prikkel om ‘overbodige’ verpakking te vermijden. Volgens mij gaat dat prima. Ik ga in ieder geval geen studie maken van de verpakkingen die ik ontvang. En ik ga helemaal niet beoordelen, laat staan erover klagen, of de doos misschien 2 cm. korter had gekund. Een non-issue. Niet belangrijk.

Een appel op de overheid om hier iets aan te doen, zoals ik hierboven las, is al helemaal ongewenst. Er zijn al regels genoeg (te veel zelfs).

Een non issue? Dan heb je dus duidelijk alle voorbeelden van extreem te grote dozen niet gezien, vergeten of genegeerd. Waarom?

Badge +2

Dit kon dus gewoon in een envelop door de brievenbus. Zonde van de doos en de dure bezorging. Jammer, Hema! ze hebben er toch echt ook enveloppen, vaak genoeg dingen in een envelop of zak ontvangen.

Badge +5

:astonished:

Reputatie 4
Badge +3

Een non issue? Dan heb je dus duidelijk alle voorbeelden van extreem te grote dozen niet gezien, vergeten of genegeerd. Waarom?

‘Alle voorbeelden van extreem te grote dozen’? Waar heeft u het over? In die paar reacties boven de mijne wordt daar amper gewag van gemaakt, en slechts een enkele keer gebeurt dat door expliciet maten te benoemen.  Dit ís een non-issue en de Consumentenbond zou zich beter met serieuzere zaken bezig houden (maar die lijken wel ‘op’ en ik krijg de indruk, op meerdere fronten, dat, omdat er toch iets gedaan moet worden, de non-issues nu aan de beurt zijn). Wat een interessant cijfer op zou kunnen leveren, is het aantal ‘extreem te grote dozen’ in verhouding tot het totaal aantal verstuurde verpakkingen. Maar daar is geen aandacht voor (waarschijnlijk omdat het zou aantonen dat het nergens over gaat, dit onderwerp). In plaats daarvan alleen anekdotisch bewijs. En natuurlijk opmerkingen in de trant van ‘dat het geen incident betreft’. Want iemand anders heeft het ook meegemaakt. Verspilde moeite,

Dit is ecnt niet het enige draadje met voorbeelden. Mensen gaan echt niet en masse foto’s maken en op deze website zetten en ik ga echt niet elke keer dat een doos te groot is dit op dit forum zetten. Ik kan bezig blijven zeg.

Om uw woorden te gebruiken: Ik heb geen flauw idee waar u het over heeft.

Reputatie 7
Badge +4

natuurlijk zijn er voorbeelden van veel te grote dozen. het gaat er om of dit de regel is of een uitzondering. en met miljoenen pakjes vind ik dit voorlopig uitzonderingen waar we verder niks mee moeten. persoonlijk herken ik de loze ruimte ook niet, gemiddeld 1 pakketje per week.

Badge +5

Hi @A.A Wij kregen erg veel vragen en meldingen van consumenten over het gebruik van grote verpakkingen bij het versturen van kleinere producten. Consumenten wilden o.a. weten waarom dit werd gedaan. Om deze reden hebben wij hier een artikel aan gewijd en is dit topic gestart :wink: 

Reputatie 7
Badge +4

wat is ‘erg veel’ ? en dat gerelateerd aan het totaal.

Reageer