koelkast vervangen na 10 jaar ?

• 7 February 2018
  • 9 reacties
  • 35976 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Wij hebben een inbouwkoelkast die nu ruim 10 jaar oud is en (voor zover wij kunnen nagaan) nog goed functioneert. ik heb wel eens gelezen dat een koelkast van die leeftijd beter vervangen kan worden ivm het toenemend stroomverbruik. omdat de koelkast is ingebouwd kan ik helaas het stroomverbruik niet meten. wat ik nu graag zou willen weten: wat is beter voor het milieu/ de duurzaamheid, de koelkast binnenkort vervangen of wachten tot deze echt kuren gaat vertonen ? ik stel meningen en adviezen zeer op prijs ! bij voorbaat dank

9 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Nieuwe koelkasten zijn een stuk zuiniger, Tenminste de meeste.

Mischien een handige tip

Daar staat dat een nieuwe A+++ 35 euro per jaar is
En een van 2007 80.

Dus als je een nieuwe koelkast echt lang houd verschild het intotaal veel.
Maar ik zou gewoon wachten tot er iets niet meer goed werkt.
Reputatie 7
Badge +4
Een koelkast wegdoen die nog prima werkt lijkt mij niet erg duurzaam. Inderdaad worden koelkasten tegenwoordig zuiniger en kan dat ook per merk en type al snel enkele tientjes per jaar schelen. Of ten opzichte van een echt oude koelkast nog veel meer.
Wij hebben zelf enkele jaren geleden een grote Bosch koel-vriescombinatie gekocht die als beste uit de test kwam bij de Consumentenbond en die ook zeer energiezuinig is. Voor witgoed komen Bosch en Siemens vrijwel altijd goed uit tests. Zij zijn degelijk gebouwd, ook de kwaliteit van onderdelen als bakjes in de deuren, lades e.d. is erg goed. De kwaliteit is veel beter dan van bijvoorbeeld Samsung, Zanussi, Beko, Whirlpool, Indesit.
Liebherr is ook goed maar relatief erg duur.
Miele laat zijn koelkasten door Liebherr bouwen en die zijn ook behoorlijk duur.
Maar in uw geval zou ik nog een paar jaar wachten tot hij kuren begint te vertonen of erg vaak aanslaat en/of lang blijft draaien. Dan is het wel echt tijd om naar een andere te gaan kijken.
Reputatie 1
Badge +2
tsja, Milieu Centraal zegt dat ze het helemaal hebben doorgerekend, en ook rekening hebben gehouden met de energie van het maken en afdanken. Dan is het wel nodig dat de oude koelkast wordt ingeleverd voor recycling.
Dus lijkt mij, dat vervangen als hij ouder is dan 7 jaar, het meest duurzaam is, al voelt het anders.
Ik ben persoonlijk toch nog niet te porren ervoor. Vooral vanwege het gedoe.
Ik vraag me overigens wel af, of het ook opgaat voor destijds al zeer zuinige koelkasten.
Het lijkt me in ieder geval niet goed voor de eigen portemonnee. Je bespaart misschien zo'n 50 euro per jaar aan energie, maar een Miele inbouwkoelkast zoals de mijne kost toch echt wel meer dan 7x50=350 euro.
En als ik iets ga vervangen, dan wordt het eerst de oude condensdroger. Daar valt veel meer elektriciteit te besparen.
Reputatie 1
Badge +1
dank jullie allemaal voor de reacties !
ik kreeg van Bosch dit antwoord:
Hartelijk dank voor uw bericht.
Uw huidige koelkast heeft een verbruik van ca. 259 kWh per jaar. De huidige eventuele opvolger KIL82SD30 heeft een verbruik van ca. 209 kWh per jaar.
Als uw huidige koelkast het nog prima doet, dan zou u kunnen wachten tot deze echt problemen krijgt.
In de bijlage vindt u de specificaties van de KIL82SD30.
Indien er nog vragen zijn hoor ik dat graag.
Reputatie 1
Badge +1
Beste leden,

Onze koelkast tafelmodel van het merk Liebherr is van Maart 2003 en werkt nog perfect. De schakelaar loopt van 1 t/m 7 vanaf het begin staat hij zomer/winter op 4. Zodra er ijsvorming optreed uitschakelen schoonmaken en tot op heden geen problemen. Dus de vraag hoelang gaat een tafelmodel ijskast mee is afhankelijk van het merk en de oplettendheid van de gebruiker.

Groet,
Reputatie 7
Badge +7
Beste @R. Daniels,

Heb je nog iets gehad aan de gegeven adviezen?
Reputatie 7
Badge +6
Om het stroomverbruik laag te houden zijn er nog wel een paar tips te geven , behalve ijsafzetting verwijderen. Let op of de deurrubbers nog goed sluiten , stel de temperatuur niet te laag in , maak het rooster aan de achterkant jaarlijks schoon ( voorzichtig , want het is kwetsbaar ) , controleer het condensafvoer gaatje in de achterwand nu en dan op verstopping, open de deur zo kortstondig en zo weinig mogelijk , door zo mogelijk alles wat je nodig hebt snel en tegelijkertijd te pakken en terug te zetten , zorg dat de warmte-afvoer van het rooster zo weinig mogelijk gehinderd wordt.
Reputatie 1
Badge +1
dank je wel voor de tips !
Reputatie 6
Badge +6
Hoi @R. Daniels ,

Leuk om te lezen dat je iets hebt aan de tips van de andere communityleden! Mocht je geholpen zijn door één van de reacties/tips, zou je deze dan als ''beste antwoord'' willen markeren? Zo komt er bij je topic te staan dat deze beantwoord is, en zijn anderen met soortgelijke vragen hier ook mee geholpen.

Bedankt! 🙂

Reageer