Consumentenbond.nl
Update

Kopen bij Amazon of niet?

• 8 november 2018
  • 56 reacties
  • 16090 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 51 reacties

Update 11 maart 2020: Sinds deze week is Amazon in Nederland. Je kon al producten kopen bij Amazon.de, maar het aanbod is uitgebreid en de website is gericht op de Nederlandse klant. Uit onze eerste indruk blijkt dat er nog wat kinderziektes zijn: de site is lastig te navigeren en productteksten zijn niet allemaal volledig vertaald. Daarbij vragen we ons af of Amazon zijn snelle levertijden waar kan maken.

Heb je al iets gekocht bij Amazon.nl? We zijn benieuwd naar je ervaringen!

56 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Dat is een lastige, als ze de wet niet overtreden dan koop ik daar wel.
Amazon is een hoge boom en die vangt veel wind.

Veel mensen kopen ook nog bij de Aldi, terwijl die ook bekend staat om zijn arbeidsomstandigheden die net op het randje zijn.

En weten wij hoe het er in onze grote distributiecentra aan toegaat?
Onlangs deden we prijsonderzoek naar producten die je kunt kopen via Amazon.de. De conclusie? Het verschilt sterk per productgroep, maar soms zijn er voordelen tot wel 45% te behalen. Als bedrijf is Amazon omstreden: regelmatig verschijnen er berichten over slechte werkomstandigheden (zie ook deze documentaire van Tegenlicht). De werkdruk is erg hoog en de salarissen zijn karig. Zijn de slechte werkomstandigheden voor jou een reden om niet te kopen bij Amazon? Of kies je toch voor de laagste prijzen? We zijn benieuwd naar je mening!

Ook bij o.a. zorginstellingen is de werkdruk hoog en het salaris karig. Als dat mensen zou weer houden van deze dienst gebruik te maken, wordt half Nederland werkloos en zitten mensen zonder de benodigde zorg.

Vergeet de vraag te beantwoorden. Ik kies voor de laagste prijzen.
Ik koop ook bij Amazon. Namelijk Amazon.de ( Duitsland). Veel artikelen worden gratis bezorgd als de totale bestelling boven de €29. Op de andere websites van Amazon ( Frankrijk, Spanje, Italie, Engeland) moeten er wel altijd bezorgkosten betaald worden. Dus ik let niet op de arbeidsomstandigheden. Ik zie het meer als een voorbeeld van een goed bedrijf ( voor de klant bijzonder vriendelijk en voorkomend).
Reputatie 7
Badge +6
Als bedrijven zeer lage prijzen kunnen hanteren door het personeel extreem af te knijpen , terwijl ze toch binnen de regels van de wetten blijven , dan deugen die wetten niet . Ik koop daar niet . Mogelijk zoeken ze de grenzen van toelaatbaar op of gaan er zelfs overheen tot ze aangepakt worden . Dat deed Aldi ook. Wie het nieuws volgt ziet dat meneer Ryan Air nog een stapje verder gaat door zelfs lak aan de rechter te hebben. Malafide zakenlui zijn het beste te stoppen door geen zaken met ze te doen. Helaas denken heel veel mensen alleen aan eigen voordeel. Vermoedelijk de meeste. Vaak weten we niet eens waarom een bedrijf erg goedkoop is omdat men dat geheim tracht te houden . Vaak is er nog veel meer mis , waar we als klant ook last mee kunnen krijgen . Denk aan verkeerde of zoek geraakte bestellingen , slechte service , geen garantie terwijl het dat wel had moeten zijn , enz.
Ik let inderdaad, voor zover dat bekend is, op arbeidsomstandigheden van medewerkers maar ook op waar de winst van zulke bedrijven naartoe gaat en waar en hoeveel belasting wordt afgedragen. Volgens een aloud en bewezen principe: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet."
Reputatie 5
Badge +5
Wat een onzin! Werknemers van Amazon die het niet eens zijn met de werkomstandigheden daar moeten vooral een andere baan zoeken, maar het is niet aan mij om daarover te oordelen.

Laat iedereen z'n eigen verantwoordelijkheid pakken, er wordt ons in deze tijd door kleine groepen schreeuwers al veel te veel door de strot geduwd aan opgelegde meningen en opinies!
Reputatie 4
Badge +4
Met kopen bij Amazon en AliBaba ga ik terughoudend om. Amazon vanwege de macht en het doel om die macht te vergroten; AliBaba maakt gebruik van oneerlijke concurrentie want vergeet niet dat de toch al lage Chinese posttarieven door de Chinese overheid betaald worden.
Dan maar iets meer betalen en bij een Europese of VS firma bestellen, die hun voorraad weer in China kopen, dat weer wel.
Maar toch.
Reputatie 7
Badge +5
En met Ali weet je nooit of het een echt merk is of nagemaakt en welke kwaliteit onderdelen er in zitten.
Pas op: garantie moet je voor elkaar zien te krijgen in China en je geld terug moet je ook zelf zien te halen uit China en retourzendingen moeten naar China.
En vergeet de import heffingen niet bij wat grotere pakketten.
En cookies worden geplaatst zonder te vragen.
Ik begrijp jullie vraag goed, maar ik kan me niet elke dag bij elke winkelketen gaan afvragen hoe de werk omstandigheden daar zijn. Ik denk dat dat voornamelijk een verantwoordelijkheid is van werknemers, werkgever en bonden.
Kan me niet zoveel schelen. Ik bestel en krijg het de volgende dag. Als iemand 's nachts wil gaan werken voor mijn pakketje, alle lof en dank daarvoor.
Mensen zijn vrij om daar al dan niet te gaan werken. Als ze allemaal weglopen, gaan de salarissen vanzelf omhoog.
Reputatie 2
Badge +2
Of de omstandigheden en salarissen van de post bestellers zo goed is.

Als we dan toch gaan vergelijken dan ook onze eigen Nederlandse bedrijven onder de loep nemen.

Maar wat Amazone betreft daar koop ik alleen als het echt heel veel scheelt anders koop ik toch liever hier in Nederland.

Helaas zijn er ook Duitse bedrijven die niet naar Nederland versturen maar wel vlak bij de grens zitten zoals Kaufland en Real(.de) waar je ook goedkoop terecht kan als je in de buurt van de Duitse grens woont.
Juist omdat langs de grens is heb je groot kans dat er gewoon in het Nederlands gesproken wordt bij de kassa anders is er wel iemand die uit Nederland komt en je helpt bij de vertaling.
Voor mij is Amazon echt wel een bedrijf waar ik liever niet inkoop. Vanwege de nare behandeling van werknemers. Ik heb dit verschillende keren gelezen en gezien op tv en in kranten. Als ik daar zou kopen zou ik me medeplichtig voelen en asociaal. En dat voor een paar euro minder.

Ik heb er wel degelijk in het verleden gekocht, en eerlijk gezegd zou ik het misschien wel weer doen als ik echt iets wil hebben en Amazon de enige leverancier is. Maar liever niet dus!

Het is wel de vraag of het bij CoolBlue, Ali en Bol en dergelijke wel beter is voor de werknemers ....
Badge
Nu ik weet van de arbeidsomstandigheden en de macht/rijkdom van de CEO zal ik inderdaad niet snel iets bij Amazon kopen. Dit soort giganten met een amoreel beleid moeten niet meer gesteund worden. Bovendien kan de eigenaar van Amazon met angstaanjagend veel geld angstaanjagend veel macht uitoefenen. Zie op dit moment de politieke ontwikkelingen in de Verenigde Staten.
Reputatie 7
Badge +5
Ali kan niemand controleren, in China kom je nergens binnen. @Pauw0099
Lonen in delen van China waar een minimumloon bestaat € 189,00 per maand, anders van 50 tot 200 euro per maand, in Shanghai € 300,00 per maand.
Reputatie 7
Badge +6
De lonen zijn in sommige landen erg laag vergeleken met die van ons. Je zou het minimumloon er inderdaad bij moeten vermelden voor een eerlijk beeld. In Suriname kun je in een vrijstaand huis wonen met een dienstbode en tuinman van je Nederlandse AOW. In elk land is het anders. Een Amerikaan heeft maar twee weken vakantie per jaar. Als ze daar een lang weekend hebben gaan ze op staycation, op vakantie in eigen stad. Dat woord kennen wij niet.
Reputatie 7
Badge +7
Zullen we het weer hebben over Amazon in plaats van over minimumlonen? 😉
Dag allen,

Ik ben me eerst aan het verdiepen in de ethische aspecten rond het bedrijf, vooraleer ik mijn aankopen via Amazon wil doen. Interessante discussie hier! Blijkt uit dit artikel in De Morgen dat onze eigen lonen op Europees niveau convergeren door dit soort van spelers. Dit wordt versterkt doordat de prijzen tussen bijvoorbeeld de Duitse Amazon, Amazon in Spanje of Amazon in België nauwelijks verschillen.

Lijkt me geen slechte zaak voor de Europese eenmaking in woelige tijden, niet?

Vriendelijke groet,
Morgane
Badge

Klacht van mijn vriend over de klantenservice van Amazon, inzake levering van besteld product

Amazon komt naar Nederland. Dat lijkt interessant. Amazon schijnt super klantvriendelijk te zijn. Onder hun mailtjes staat bijvoorbeeld "Your feedback is helping us build Earth's Most Customer-Centric Company."

Stel, je bestelt iets bij Amazon.it (Italie) wat daar in de aanbieding is, een bluetoothspeaker. Je betaalt, geeft je adres op en wacht af terwijl je track and trace in de gaten houdt. Terwijl anderen die de bestelling ook gedaan hebben hun speakers al hebben ontvangen, krijg je twee keer het bericht dat je aflevering vertraagd is. Je neemt contact op met Amazon. Verwacht je dan dat ze je bestelling annuleren en geld terugstorten voor het artikel dat je zo graag wou, zo naar uitkeek en al een maand op wacht? Verwacht je dan dat Amazon.it zegt, we kunnen het artikel niet naar Nederland sturen? Dat is wat mij is overkomen.

Ik stuur een reactie terug dat ik dat vreemd vind aangezien het wel al verzonden was. Ik krijg een heel verhaal terug over gevaarlijke goederen met lithium accu's en dat ze die niet kunnen versturen. Apart, ik heb ze namelijk al eerder gehad van de Duitse Amazon. Maar het wordt pas vreemd als blijkt dat andere Nederlanders hun artikel dus wél hebben ontvangen. Sterker, ik heb Amazon voorzien van het bestelnummer waarmee ze dit na kunnen kijken maar daar reageren ze niet eens op. De grap is, als je andere bluetoothspeakers op amazon.it selecteert dan kun je die bestellen én verzenden naar Nederland! Onderhand is het enige antwoord wat ik krijg weer hetzelfde verhaal.

Ik kan prima zonder die speakers maar het gaat mij om het principe. Anderen ontvangen het artikel wél, ik had van het zogenaamd meest klantvriendelijke webshop verwacht dat ze ervoor zouden zorgen dat ik het ook zou krijgen na tijden hier naar uitkijken en op wachten. Ik kan deze speakers vandaag in Nederland kopen en ook naar Italie sturen, Amazon zou het omgekeerde niet kunnen? Kom nou.

Amazon, zoek het lekker uit. Ik bestel er niks meer. Beter ga je naar bol.com, CoolBlue, Wehkamp of andere betrouwbare Nederlandse webshops.

-

English:

Amazon is coming to the Netherlands. That seems interesting as Amazon is supposedly the most customer friendly webshop. They like to emphasize this with a sentence below their mails: "Your feedback is helping us build Earth's Most Customer-Centric Company."

Imagine you order something on offer at amazon.it, a bluetooth speaker. You complete your payment, confirm the delivery address and get a track and trace code. Other people that took advantage of the same offer in the same period receive their speakers while you get the message that your delivery has been delayed. Twice. You contact Amazon about this. Do you expect Amazon to cancel your order and refund your money for the article you have been waiting for at least a month and not sending it again? Do you expect them to tell you that shipping to the Netherlands is possible? Because that's what happened to me.

I reply by stating that I find it odd as the article was actually shipped. I get a generic story about how they don't send potential hazardous products outside of Italy. Which on itself is weird as I received bluetooth speakers from other Amazon webshops. But it get really weird when you hear that other people who ordered did actually receive their speakers! I even sent them an order number of one of those people but they never replied to that number. And when you select other bluetooth speakers on their site, you can actually have them sent to the Netherlands. Their reply to this is the exact same story about hazardous products not being sent outside of Italy.

I can live without these products just fine. But this is about principles. Others did receive the product and I expected more from the supposedly most customer friendly webshop.  I expected them to try their best to get it shipped to me after I was expecting these speakers for so long. Hell, if I buy these speakers today I can have them sent to Italy today. It really isn't that difficult. Except for what is supposed to be the most customer friendly webshop...

If you live in the Netherlands you're better off ordering at bol.com, CoolBlue, Wehkamp or another reliable Dutch webshop. Do not shop at Amazon if you expect customer service.

-- 

Met vriendelijke groet,
Jeffrey

Reputatie 7
Badge +7

Ja, een heel verhaal over Amazon.

Zelf ben ik toch ook een redelijke klant van Amazon. Ook dit jaar enkele bestellingen gedaan, toch steeds in de honderden Euro's.  En waarom, welnu waarmee de topic begon, de prijzen zijn laag en het scheelt, wel eerlijk vergelijken, vaak vele procenten met dezelfde artikelen elders. Het ethisch aspect mag je uiteraard niet vergeten, maar een dief van je eigen zak hoef je ook niet te zijn. Ik let best op dat soort zaken en heel veel artikelen van elke webshop, ook Bol.com en anderen,  komen van China, India, allemaal landen die het niet zo nauw nemen met de ethiek, met het milieu, het klimaat,  de arbeiders, de lonen, de democratie enz. enz. Dus kijk je naar de artikelen dan blijven er maar weinig ‘schone’ webshops over.

Toch ben ik zeker geen pleitbezorger van Amazon, zeker geen fan. Ik vind de service van Amazon (.de, .be, .nl,  .it of welke ook) ver beneden peil. Klantvriendelijkheid is ver te zoeken. De levertijden zijn lang, veel te lang vergeleken bij andere webshops.  Ik wacht op bestellingen van vorig jaar. En reclameren helpt niet. Hele mailwisselingen hebben plaatsgevonden en Amazon komt met allerlei smoezen, dan is er een sneeuwstorm, dan autopech, dan nieuwjaar in China, enz.  enz.  Uiteindelijk komt het wel en blijft het in de prijs schelen.  Maar de ergernis is groot. En erg wil het nog niet lukken Amazon in Nederland. Ze zullen veel meer hun best moeten doen en zich aan de afspraken houden. Groet Leo.

Badge +8

:point_right:  Bekijk onze Eerste indruk van Amazon in Nederland.

Reputatie 7
Badge +7

Zo'n eerste indruk geeft toch al een goed zicht op deze nieuwe webshop. Natuurlijk moet je niet alleen Amazon maar iedere nieuwe shop meer tijd gunnen. Pas na maanden kan je zien hoe het zich ontwikkelt. Maar Amazon heeft dus al een verleden, in Amerika, maar ook Europa en, ik denk althans, dat een aantal Nederlanders naar Amazon Duitsland (Amazon.de) zijn uitgeweken. Ik heb er in elk geval enige ervaring mee. Het Prime verhaal zal zich wat de Nederlandse tak aangaat nog moeten ontwikkelen.  Men, o.a. de CB , zal daar goed op moeten letten. Prime is dus maandelijks betalen voor een “betere’ bezorging. Bol.com heeft ook zoiets, maar dat is slecht een 9 Euro per jaar (meen ik). Amazon rekent dus veel meer en, dat blijkt dan vooral voor de eigen artikelen. De  nevenfirma's hebben allemaal andere regels en werken in de meeste gevallen niet met Prime. Je betaalt dan maandelijks, wat die nevenbedrijven aangaan, voor niets. En de indruk van Amazon.de is dat ze de bedrijven die de overige leveringen doen, totaal niet in de gaten houden. Ze verwijzen je ook meteen naar de zgn. verkoper, dus naar het nevenbedrijf. Je moet het met dat bedrijf zelf in orde zien te maken. Mijn ervaring is “naatje". Ben erg benieuwd wat de NL tak doet.  Groet Leo..

Ze zullen zichzelf vast en zeker verbeteren en daarna alle andere webshops op hun grondvesten doen schudden. Hebben jullie de aflevering van Lubach gezien over Amazon en hoe waarschijnlijk strakjes alle grote Nederlandse webshops weggeconcurreerd zijn? Dat vooruitzicht lijkt onrealistisch, maar zoals Lubach het uitlegde… tja dan moet ik hem gelijk geven. Andere grote webshops zoals bol.com en coolblue mogen hun hart vasthouden nu deze Amerikaanse gigant z'n zinnen op Nederland heeft gezet :open_mouth:

Reputatie 7
Badge +6

Gaan er dan ook veel klachten komen dat er andere regels gelden voor retourzenden omdat de leverancier een derden partij is bij Amazon die buiten de EU zit?

Reputatie 7
Badge +7

Beste Jan, die vraag is uiteraard aan Amazon Nederland.

Ik hoop zelf uiteraard dat wat je veronderstelt niet gebeurd. Maar wellicht heb je op TV gezien hoe Bol.com heeft gereageerd op dit soort zaken (eerst niet gereageerd en de tweede keer dan toch naar de TV gekomen). Ze hebben met dit systeem van neven- of wederverkopers een “soort gat in de wet “ gevonden. Ze vinden zich zelf niet meer verantwoordelijk en sturen je door naar de (neven- of weder) verkoper. Ik hoop dat de consumentenorganisaties, zoals Kassa en Radar en uiteraard de CB er, beste in Europees verband, iets aan kunnen doen. Dit is een verslechtering voor de consument. Maar zoals al gezegd Amazon NL is net begonnen, we weten nog niet wat ze gaan doen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ja, beste Leo, het is natuurlijk mooi als allerlei bedrijven mee mogen verkopen via Amazone, want buiten Amazone om komen ze wellicht veel minder aan bod. Dus je gunt hun natuurlijk ook een leuke omzet. Maar als ze dan leveren volgens andere regels dan de Nederlandse wordt het wel lastig voor ons. Al die jaartjes dat ik de Consumentengids lees is voor mij ook een opvoeding geweest als consument. Dus als ik iets koop via internet ga ik eerst een deugdelijk onderzoek doen, wie is het, heeft ie een echt adres in Nederland zodatik kan reclameren als het niet goed gaat, dat soort dingen. Ik ben blij dat ik me dat aangeleerd heb, want ik stoot m’n neus dan bijna nooit meer. Het verbaast me hier mensen te zien die zomaar klikken en kopen en achteraf pas gaan kijken, of iets duurs kopen, de tracktrace niet volgens en dan niet thuis zijn als er geleverd wordt. Op dat onderdeel heeft de Consumentenbond zijn nek uitgestoken om de mensen vooraf te waarschuwen omdat er achteraf moeilijk nog iets aan te doen is, en ze hebben meegeholpen dat er Geschillencommissies in het leven werden geroepen. Zoveel mensen leggen dat weer naast zich neer, zo jammer. We zien wel hoe het afloopt. Groet Jan 

Reageer