Consumentenbond.nl
Update

Kopen bij Amazon of niet?

  • 8 november 2018
  • 56 reacties
  • 19814 Bekeken


Toon eerste bericht

56 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Je hebt zonder meer gelijk dat ieder in feite verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen, dus ook zijn eigen aankopen. Het advies alles goed nagaan, liever tien keer controleren, altijd vergelijken van artikelen qua kwaliteit en prijs, altijd zelfde artikelen, merk, type e.d. vergelijken, geen appels met peren. Kortom raadgevingen zat. En wie toch z'n eigen gangetje gaat, zal menig keer de neus stoten en, ook al wil je toch vaak graag voor iedere consument opkomen, hier is het toch eigen schuld dikke bult.. E zijn mogelijkheden genoeg om zelf de zaken goed uit te zoeken, kan allemaal Via Internet, Via Googlen, Vergelijkingssites en uiteraard via de consumentenorganisaties.

Maar helaas is er ook oneerlijk en ondeugdelijk spel. En dat is het systeem wat meer en meer toegepast gaat worden via Amazon, Alibaba, maar ook dus Bol.com.. We zijn gewend, en hebben in de loop der tijd bereikt, dat waar je koopt je terecht moet voor reclames, klachten, info enz. . En ook bij deze nieuwe fenomenen zeggen de voorstanders van het recht, je koopt bij Bol.com, je koopt bij Amazon enz., maar kennelijk staan ze  ineens sterk als ze stellen, u heeft bij een wederverkoper gekocht, wij bemiddelen slechts, dus voor problemen moet u bij de wederverkoper zijn. En dan moet je wel echt een goede treffen, want dan schuiven ze graag naar elkaar, en van “kassie naar de muur’  is meer dan genoeg bekend. Maar laten we positief blijven en hopen dat in Europees, liefst wereldlijk verband, er regels komen ter bescherming van de consument. Groet Leo.

Badge

Waar je echt heel goed op moet letten bij Amazon, zowel Amazon.de en Amazon.nl is dat ze bijzonder weinig controle uitoefenen op hun producten. Zojuist weer een stekkerdoos ontvangen die geadverteerd wordt als zijnde van een bepaald Duits kwaliteitsmerk, maar een Chinese nepperd ontvangen. Eerder had ik hetzelfde probleem met een externe drive: het merkproduct blijkt een bijeengeraapt Chinees mengelmoesje. Uiteraard krijg je bij klachten gelijk je geld terug, je hoeft de rommel niet een terug te sturen dus dat zegt al genoeg… Waarschijnlijk hopen ze zo negatieve reviews te omzeilen. Maar als ik Chinese rommel wil ga ik wel naar AliExpress, en als ik een merkproduct denk te kopen verwacht ik dat ik krijg wat ik aangeboden krijg. Zeker met electronica hoef ik geen onduidelijke rommel, zelfs niet als het gratis is! In Amerika verkoopt Amazon producten die regelrecht onveilig zijn, electronica, speelgoed, ladders... Mijns inziens zou een bol.com de concurrentieslag prima kunnen winnen als ze goeed opletten op de kwaliteit van de waren die hun verkopers via hen aanbieden. Ik shop voortaan wel weer bij Coolblue. Wel iets duurder helaas, maar je huis zal maar in de fik vliegen dankzij ongecontroleerde troep!

Badge

Oh, en ik heb Amazon prime. Niet vanwege het gratis leveren per se, inderdaad, het geldt maar voor een beperkt aantal producten die bijna altijd duurder zijn dan van andere leveranciers, dus echt veel voordeel levert het niet op. Maar ik heb Prime vanwege de flims/series 🙂 En dat is veel goedkoper is dan voorheen via Amazon.de. Uiteraard alleen maar tijdelijk… Maar toch leuk. Dus dat is wel verschil met de bol.com prime service.

Reputatie 7
Badge +4

wel leuk dat we hier redelijk vaak (en terecht) klagen over bol.com en dat het het net niet is.

 

Amazon is volgens mij nog 33 keer beroerder dan bol….. 

Reputatie 7
Badge +7

Het zijn natuurlijk momentopnamen en berichten van een enkele klant. Maar als de klachten doorgaan is het straks wel Bol.com en niet beoogde Amazon die die de meeste klachten geeft. En dat geloof ik niet. Door het systeem zijn beide geen lieverdjes, maar Bol.com houdt zich nog een beetje aan het Nederlands recht.

Wat een onzin! Werknemers van Amazon die het niet eens zijn met de werkomstandigheden daar moeten vooral een andere baan zoeken, maar het is niet aan mij om daarover te oordelen.

Laat iedereen z'n eigen verantwoordelijkheid pakken, er wordt ons in deze tijd door kleine groepen schreeuwers al veel te veel door de strot geduwd aan opgelegde meningen en opinies!

Hm, u bent zelf ook niet zuinig met uw oordelen..

Eergisteren een Archer modem gekocht bij Amazon. Voor 127 euro. De een na goedkoopste, serieuze leverancier vroeg 149. Als dit voorbeeld exemplarisch is, dan is Amazon een opsteker voor de consument.

Reputatie 7
Badge +4

hoe werkt dat eigenlijk met garantie bij Amazon? Moet je 'm dan opsturen naar china?? of kun je dat ook vergelijken met kopen in Nederland?

hoe werkt dat eigenlijk met garantie bij Amazon? Moet je 'm dan opsturen naar china?? of kun je dat ook vergelijken met kopen in Nederland?

Op de factuur prijkt gewoon een adres in Nederland  Omruilgarantie is 30 dagen. 

Reputatie 7
Badge +7

Over garantie, over welke Amazon hebben we het. De Amerikaanse, de Duitse, Italiaanse…. of al de Nederlandse.

 Ik heb alleen ervaring met de Duitse. Daar krijg ik nog diverse artikelen van. Al sowieso 3 bestellingen vanuit december 2019. Als er bij Amazon.de wat is verwijzen ze je naar de verkoper = wederverkoper en dat is meestal een Chinees, in China. Dus voor garantie naar China. Zie je het al voor je. Maar misschien werkt de Nederlandse tak anders, in elk geval hebben ze wellicht facturen met garantie erop ??? Dus geef ik Amazon.de wat tijd en zal er t.z.t. eens wat bestellen….. en kijken hoe het gaat. Dus positief blijven, ervaring en vertrouwen is iets anders.   Groet Leo.

Badge

Over garantie, over welke Amazon hebben we het. De Amerikaanse, de Duitse, Italiaanse…. of al de Nederlandse.

 Ik heb alleen ervaring met de Duitse. Daar krijg ik nog diverse artikelen van. Al sowieso 3 bestellingen vanuit december 2019. Als er bij Amazon.de wat is verwijzen ze je naar de verkoper = wederverkoper en dat is meestal een Chinees, in China. Dus voor garantie naar China. Zie je het al voor je. Maar misschien werkt de Nederlandse tak anders, in elk geval hebben ze wellicht facturen met garantie erop ??? Dus geef ik Amazon.de wat tijd en zal er t.z.t. eens wat bestellen….. en kijken hoe het gaat. Dus positief blijven, ervaring en vertrouwen is iets anders.   Groet Leo.

Over garantie, over welke Amazon hebben we het. De Amerikaanse, de Duitse, Italiaanse…. of al de Nederlandse.

 Ik heb alleen ervaring met de Duitse. Daar krijg ik nog diverse artikelen van. Al sowieso 3 bestellingen vanuit december 2019. Als er bij Amazon.de wat is verwijzen ze je naar de verkoper = wederverkoper en dat is meestal een Chinees, in China. Dus voor garantie naar China. Zie je het al voor je. Maar misschien werkt de Nederlandse tak anders, in elk geval hebben ze wellicht facturen met garantie erop ??? Dus geef ik Amazon.de wat tijd en zal er t.z.t. eens wat bestellen….. en kijken hoe het gaat. Dus positief blijven, ervaring en vertrouwen is iets anders.   Groet Leo.

Thea 21 maart Het gevaar van Amazon is, dat het eerst alle concurrenten de markt uit prijst en de alleen heerschappij en macht krijgt om daarna te doen wat ze willen en  alle prijzen naar hun hand te zetten. Uiteindelijk slecht voor de consument en alle bedrijven die daardoor falliet gaan. Dat wordt dan een heel rare wereld. Als consumenten te samen hebben we de macht om dit te voorkomen door niet bij dergelijke bedrijven te kopen.

Badge

Wij zijn Nederlands ontwikkelaar/producent van elektronica producten. Omdat we Amazon (en de Brexit) zagen aankomen, hebben we het afgelopen jaar geëxperimenteerd met het aanbieden van enkele producten via Amazon UK (prime, voorraad in UK). Onze bange vermoedens zijn bewaarheid:

  1. Geen controle over hun activiteiten. Ondanks de afspraak enkel in de UK op de site te komen, biedt Amazone onze producten nu ook aan in andere landen (met hele slechte vertalingen). De product manager in de UK is opeens uit de lucht, dus communicatie verloopt slecht.
  2. Continue prijsdruk. Ze proberen meerdere keren per jaar om onze inkoopprijs te verlagen. Dit gaat dus indirect over de hele keten (ik lees op dit forum veel over lage lonen bij Amazon, maar het spel gaat dus de hele keten in).
  3. Verstorende verkoopprijzen. Ik zie per land verschillende verkoopprijzen voor onze producten. Een deel daarvan ligt (ruim) onder de inkoopprijs. Blijkbaar vindt Amazon het niet erg verlies te draaien op een product, ten gunste van het winnen van marktaandeel. Dit is rondom ontwrichtend. Het lijkt het erop dat ze zo snel mogelijk andere webwinkels uit de markt willen duwen, ze hebben voldoende geld om hierin te investeren.

Amazon maakt gebruik van de vrije markt, de open grenzen, het gemak van de one-stop-shop, de aantrekkelijkheid van de laagste prijs. Dat past in de huidige wereld, formeel doen ze niets verkeerd. Overigens doen ze de procesmatige activiteiten goed; de logistiek is goed, de ICT klopt, de juridische voorwaarden zijn in orde, etc. Dat is het voordeel van groot en efficiënt zijn.

Het is de vraag of we dit willen. Of we de grote bedrijven in de wereld een monopolie positie willen geven, met macht over de hele keten. Of ze de schakel mogen zijn waar het geld blijft kleven. Ons gevoel is dat we dit niet willen. Maar is het nog tegen te houden? Dit is op z’n minst een discussie waard. Wij bezinnen ons nog, doorgaan, uitbreiden of geheel terugtrekken van Amazon.

Reputatie 7
Badge +6

Wettelijk doen ze kennelijk niets strafbaars . Pogingen om met veel geld en macht de concurrenten de nek om te draaien is helaas ook niet verboden . Voor consumenten is de enige mogelijkheid om massaal een dergelijk bedrijf te boycotten. Ook dat is niet verboden. Ik vrees  echterdat de meeste consumenten hoofdzakelijk naar de laagste prijs blijven kijken en daar dus toch blijven kopen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb geen enkel wetenschappelijk bewijs dat Amazon (welke dan ook) niet deugt. Maar we discussiëren hier op dit forum en uiten meningen, en dat alles mag wel. Kortom het zijn mijn ervaringen met Amazon die niet bepaald hoogstaand zijn. Er is hier al het één en ander over gezegd. Positief om daar mee te beginnen zijn hun prijzen. U kan daarvan vinden dat ze anderen uit de markt stoten, daar ben ik ook niet vrolijk over, maar ik kijk toch ook in de eerste plaats naar mijn eigen portemonnee. Negatief zijn er wel wat meer dingen genoemd. . Willekeurige volgorde, ze zijn moeilijk bereikbaar, één op één gesprekken, met dus vraag en antwoord zijn nauwelijks mogelijk.  Echt klantvriendelijk zijn ze niet, komt al uit het vorige voort maar als je dan kan mailen, zijn de antwoorden zoek het zelf maar uit, of zoek het met de wederverkoper uit, of allerhande smoezen over levertijden.. Ze hebben wel een mogelijkheid duurt de bestelling te lang, dan uw geld terug…. maar ik heb nog geen cent gezien. En tot slot, maar er is ongetwijfeld meer, de controle op de artikelen (kwaliteit) en op hun wederverkopers, is nihil. Tot slot Thea als je verwachting zou uitkomen is dat geen prettig vooruitzicht. Concurrentie moet er zijn, maar dat houdt ook in elkaar beconcurreren op prijs. Groet Leo.

Ik heb een tijdje geleden 1x iets bij Amazon(.COM.UK) besteld. De bestelling leekt normaal afgehandeld te worden. De voortgang kon je volgen: het is op (eigen)voorraad, de bestelling werd naar Amazon.de overgeheveld, het werd op transport en dan na een paar dagen  het bericht dat het niet leverbaar is. De betaling werd wel vlot teruggedraaid, maar een heel bescheiden excuus.

Nee voor mij geen Amazon meer!

Reputatie 2
Badge +2

Heb je prime bij Amazon.de? blijf daar gewoon als je liever in Duitsland besteld.
Zeker als je ook nog Prime video gebruikt is het onverstandig om naar Nederland om te laten zetten daar je voor als nog alleen via een kredietkaart prime kan krijgen.
En wat arbeidsomstandigheden betreft, vergeet niet dat de grote firma`s zoals Philips ook hun spullen in China laat maken en oh ja die mooie dure Iphone waar je zo mee loopt te showen? tja die wordt bij Foxxcon door kinderen (12+)  gemaakt en niet door volwassenen en werken minimaal 12 uur per dag aan een lopende band.
Maar ook Adidas, Nike enz enz laten hun spullen in China en India maken en wij betalen de top prijs er voor.
B.v. de nieuwste Iphone 11 voor ruim €1100? die wordt gemaakt voor niet eens een kwart van die prijs.

Nee, koop er niet, rotbedrijf, 1 van de rijkste mannen ter wereld buit zijn personeel uit, maakt me beetje misselijk

Ik heb inderdaad iets besteld op de eerste dag dat zij in Nederland actief waren. Mooi om eens te testen of en hoe het gaat. Slechte, onduidelijke zoekfuncties, zeer sumiere productomschrijvingen en rommelige opmaak. Haalt het bij benadering niet bij mijn grote vriend Bol. Wel de dvd box kunnen vinden die ik al lang zocht en niet in Nederland verkrijgbaar is. Levertijd maar liefst anderhalve week, dat zou afgelopen vrijdag zijn. Volgens hun track and trace: 

Uiterlijk 20 maart verwacht

Je pakket is waarschijnlijk bezorgd, aangezien het nu aangekomen zou moeten zijn.

 

Nou, nee dus. Aan zo’n service heb ik ook niets. Ik zou waarschijnlijk ook 45 kilo zijn afgevallen, aangezien ik vele dieten heb gevolgd. Wat een kromme redenering. Geen dvd box, wat een gedoe. Ik blijf groot fan van Bol, die komen hun beloften meestal wel na en hebben goede service in het geval het niet zo is.

Afgelopen week twee artikelen besteld op Amazon.nl

Beide producten na 2 dagen in huis. Werd bezorgd door Postnl & DHL.

Productomschrijving erg summier. Gelukkig stond er in een review dat het om de nieuwe Nintendo Switch ging. Op dit moment uitverkocht en niet te krijgen bij Coolblue, Bol.com, MediaMarkt, GameMania. 

Vorige week zondag heb ik hier 2 blu rays gekocht.  Veel goedkoper dan Bol.com of elders, goede kwaliteit en dinsdag netjes verpakt in de bus. 

Zullen we het weer hebben over Amazon in plaats van over minimumlonen? 😉

Volgens mij is dat onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Gisteren een bureaustoel besteld, ben nog in afwachting van levering. Het valtme op dat de site nogal rommelig is, moeilijk om selecties te maken of dingen te vinden. Als je weet waarnaar je zoekt lukt het wel. Andere sites doen dit beter, echter in mijn geval kwam ik voor meerdere artikelen uit op een prijsverschil van 30e of meer (bureaustoel). Dat gaf toch de doorslag om voor een bestelling te gaan. Verder is het opvallend dat levertijd  minimaal een week lijkt  te zijn, voor allerlei verschillende producten. Prime biedt daarin geen extra voordelen, althans, niet op producten die ik gezocht heb. Sommige wat meer obscure producten, zoals een vietnamees koffiefilter, hebben levertijden van een maand of meer en worden verstuurd vanuit china. De duitse amazon is hierin een stuk beter.  Amazon.nl is net van de grond, dus hopelijk gaat het steeds wat beter, vooral snelle levertijden zijn natuurlijk key. Vooralsnog doet bol.com dat beter, wel duurder. 

Badge

Ze zullen zichzelf vast en zeker verbeteren en daarna alle andere webshops op hun grondvesten doen schudden. Hebben jullie de aflevering van Lubach gezien over Amazon en hoe waarschijnlijk strakjes alle grote Nederlandse webshops weggeconcurreerd zijn? Dat vooruitzicht lijkt onrealistisch, maar zoals Lubach het uitlegde… tja dan moet ik hem gelijk geven. Andere grote webshops zoals bol.com en coolblue mogen hun hart vasthouden nu deze Amerikaanse gigant z'n zinnen op Nederland heeft gezet :open_mouth:

 

De boodschap van Lubach was dat monopolisten niet leiden tot lagere maar juist hogere prijzen! Ik gun iedereen een plekje onder de zon, dan is een bedrijf dat streeft naar een monopolie niet hetgeen waar je op hoopt. De mensen die NU kiezen voor goedkoop, komen tzt van een koude kermis thuis. Kies dus niet voor Amazon, maar een lokale leverancier en gebruik Amazon alleen voor prijsinformatie en ga daar mee naar een lokale leverancier, waar je makkelijker terecht kunt als er iets aan mankeert. Amazon krijgt ook gratis informatie van je, maar ook van alle andere mensen die er kopen en is zo in staat telkens de lokale leverancier af te troeven en lokt je uit meer te besteden dan je eigenlijk van plan bent.

Ik ga nooit naar Amazon, maar naar de lokale witgoed leverancier, boekenwinkel, etc. Anders is mijn leefomgeving op gegeven moment alleen nog binnenshuis, want winkels, etc zijn er dan nauwelijks meer en krijg je een wereld vergelijkbaar met nu in de lockdown voor corona.

Afgezien van het feit dat dit soort bedrijven niet de belasting betalen die ze behoren te betalen over hun omzet/winst of andere sociale verplichtingen nakomen…

Ik hoop op ingrijpende maatregelen van (Europese) overheden om de gigantische macht die dit soort bedrijven al hebben tot normale proporties terug te brengen en ze gelijk te plaatsen aan de gewone ‘hardware’ en diensten economie.

Wie in Nederland woont benadeelt zichzelf door bij Amazon te kopen. Los van het feit dat het bedrijf van een eigenaar is met een ‘niet lullen, zakken vullen’ mentaliteit, wordt door iedere euro die je in plaats van aan een Nederlands bedrijf aan Amazon betaalt, je eigen land armer. Als jouw land armer wordt ga je dat zeer zeker merken, onder meer doordat dan zal moeten worden gekozen tussen het verlagen van de uitgaven voor voorzieningen zoals o.a. gezondheidszorg, onderwijs, de nu nog bestaande toeslagen en uitkeringen, politie, brandweer, etc., of voor het verhogen van de belastingen.

Daarnaast zie ik (te) veel meldingen over teleurstelling bij Amazon over slechte kwaliteit incl. goedkope Chinese accu's/batterijen waardoor je hele huis zou kunnen afbranden, en ook over een servicegraad van dichtbij nul. Ook veel meldingen over leugentjes en smoesjes als iets niet geleverd wordt, of dat je wordt doorverwezen naar de Chinese toeleverancier als je een beroep op garantie moet doen.

Ik koop daar niet, vreemd bedrijf met superrijke baas en arme werknemers, zolang er betere alternatieven zijn gebruik ik bol.com, conrad.nl, booking.com…...

Reageer