Consumentenbond.nl
Update

Kopen bij Amazon of niet?

• 8 november 2018
  • 56 reacties
  • 16002 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 50 reacties

Update 11 maart 2020: Sinds deze week is Amazon in Nederland. Je kon al producten kopen bij Amazon.de, maar het aanbod is uitgebreid en de website is gericht op de Nederlandse klant. Uit onze eerste indruk blijkt dat er nog wat kinderziektes zijn: de site is lastig te navigeren en productteksten zijn niet allemaal volledig vertaald. Daarbij vragen we ons af of Amazon zijn snelle levertijden waar kan maken.

Heb je al iets gekocht bij Amazon.nl? We zijn benieuwd naar je ervaringen!

56 reacties

Ik koop vanaf 2006 regelmatig bij Amazon, met name als ze de goedkoopste zijn. Altijd probleemloos verlopen, ook retourzendingen. Laatste voorbeeld: Blender bij MediaMarkt €90, bij Bijenkorf €80 en bij Amazon €69.

Je weet hoe het gaat. Eerst drukken ze de concurrenten met lage prijzen van de markt en daarna ben je als consument aan ze overgeleverd. Dit soort bedrijven zijn er op gericht om de consumenten zo'n laag mogelijke prijs te bieden over de ruggen van leveranciers en medewerkers (dat is dus bijna iedereen) en uiteindelijk worden de superrijken nog rijker en de rest moet maar zien hoe hij/zij het redt. Kijk naar de Amerikaanse maatschappij met een kloof tussen arm en rijk, die menig derdewereldland niet zou misstaan. En zouden al die superrijken in deze corona tijd nu hun miljarden gaan gebruiken om hun landgenoten die zonder inkomen zitten te helpen? Ik heb de indruk, dat we toch meer vertrouwen kunnen hebben in een overheid die af en toe best lastig en onbetrouwbaar is, maar uiteindelijk toch voor ons allemaal probeert de zaken zo goed mogelijk te regelen. En dan is er geen ruimte voor graaiers als Amazon, Uber, Airbnb e.d. Als je voor jezelf en je kinderen een leefbare maatschappij wilt hebben, moet iedereen er in investeren en dat doen deze bedrijven niet.

Badge

Ik ben hier op dit forum terecht gekomen nadat ik momenteel behoorlijk in de clinch lig met Amazon.nl. Ik ben zeer gefrustreerd over het reilen en zeilen van dit bedrijf. 
Ik heb in het verleden een aantal keer wat gekocht op amazon.it en amazon.fr. Mijn partner koopt ongeveer een keer per jaar iets bij een willekeurige amazon. Nu kwam ik een paar weken geleden een aanbieding tegen die ik wel moest hebben. Een nieuwe pan van Le Creuset wat weliswaar een oud model is maar het is exact de kleur (tijdelijke kleur van 2016) die ik graag heb om mijn collectie aan te vullen en de prijs was bizar laag. Nu kon ik mij dat nog wel enig zins voorstellen want oud model, oude kleur etc. Ik had deze besteld en menig familie lid warm gemaakt voor deze super pannen. Zij hebben die later gekocht dan ik en zij hebben deze dan ook allen ontvangen. Behalve ik. Het pakket was niet meer te traceren nadat het Engeland via Frankrijk had verlaten, het DHL nummer was vreemd genoeg ook heel lang en werd niet herkend op de website van DHL zelf. Met een super vriendelijk meisje aan de telefoon gehangen die mij kon vertellen dat DHL het pakket retour afzender heeft gestuurd want het adres was niet goed. Toch kon ze mij precies vertellen waar ik woonde. Ze zou mijn geld terug sturen. Hier baalde ik enorm van want ik had liever gezien dat deze pan alsnog naar mij zou worden opgestuurd. Nu vond ik enkele dagen later een mooie aanbieding van een steelpan. Deze had ik besteld en later op de dag ook mijn broer. Deze heeft hij inmiddels ontvangen en drie keer raden wie niet? Juist, ik. Wederom contact gehad met Amazon omdat ik de bui al zag hangen: Een track and trace nummer die het niet doet, geen verzendhistorie en ook geen e-mailtjes over de status van het product. Dit alles terwijl mijn broer dit allemaal wel keurig heeft gehad. Het verschil? Mijn pakket werd wederom met DHL verstuurd en zijn pan kwam aan via PostNL. Wederom heeft Amazon een onderzoek ingesteld en na een aantal keer over en weer te hebben gebeld zijn ze tot de conclusie gekomen dat mijn adres niet juist was, DHL het daardoor niet kon lezen en het meteen retour afzender heeft gestuurd. Inmiddels is deze pan net als bij de pan van Le Creuset niet meer op voorraad en dus ook niet meer te bestellen. De procedure om mijn geld terug te storten was al in gang gezet voordat ik er überhaupt iets over kon zeggen. Met andere woorden: of de fout nu ligt bij Amazon of DHL, daar valt over te twisten. Alleen, mijn adres is zeker wel bekend bij Amazon ware het niet dat mijn postcode klaarblijkelijk in het tweede vakje van stond wat bedoelt is voor je straatnaam. (straatnaam staat in het eerste vakje) Dus in de hele logistieke ketting is er niet een iemand geweest die instaat was om een poging te doen om het adres te lezen. Ik vind dat bijzonder vreemd dat twee bedrijven waarvan het werken met adressen toch wel hun core business is hier niet mee kunnen omgaan. Nu is er dus helemaal voor niks twee keer een pan door heel Europa gegaan en niemand heeft er wat aan gehad. Waarschijnlijk worden deze pannen die retour komen bij een van hun vele loodsen weer online gezet zodat iemand anders -als ik dit niet op tijd zie- gekocht kan worden. Ik vind dit zo’n waardeloze ervaring zeker ook omdat de communicatie langzaam verloopt. 

Overigens staat de pan van Le Creuset nu te koop op marktplaats, waarvan deze voor dertig euro meer wordt aangeboden dan dat diegene er voor heeft betaald en waar ook nog doodleuk in de beschrijving benadrukt dat deze pan normaal wel honderd-nog-wat euro kost. 

Ik heb recent een tv gekocht via Amazon.nl, bij Amazon zelf een niet een externe aanbieder. Op moment van bestellen en betalen was vermeld dat de tv op voorraad is. Inmiddels is er geen voorraad meer, en wacht mijn bestelling nog steeds om verzonden te worden, tezijnertijd wordt ik geïnformeerd. 

De Amazon hulplijn heeft me bevestigd dat ik van Amazon heb gekocht. Maar kan me geen enkeleienkele geven over de te verwachten verzending. Dit wordt door hun magazijn geregeld. Contact met het magazijn, via de hulplijn, is onmogelijk. Er is ook geen escalatie mogelijk. 

Zijn er soortgelijke ervaringen van andere consumenten?

Wat zijn de levering verplichtingen van Amazon?

Wat zijn mijn rechten in het verkrijgen van informatie over de te verwachten levering?

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties.

ConsumentFIK

Badge

Ik heb recent een tv gekocht via Amazon.nl, bij Amazon zelf een niet een externe aanbieder. Op moment van bestellen en betalen was vermeld dat de tv op voorraad is. Inmiddels is er geen voorraad meer, en wacht mijn bestelling nog steeds om verzonden te worden, tezijnertijd wordt ik geïnformeerd. 

De Amazon hulplijn heeft me bevestigd dat ik van Amazon heb gekocht. Maar kan me geen enkeleienkele geven over de te verwachten verzending. Dit wordt door hun magazijn geregeld. Contact met het magazijn, via de hulplijn, is onmogelijk. Er is ook geen escalatie mogelijk. 

Zijn er soortgelijke ervaringen van andere consumenten?

Wat zijn de levering verplichtingen van Amazon?

Wat zijn mijn rechten in het verkrijgen van informatie over de te verwachten levering?

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties.

ConsumentFIK

Exact dezelfde ervaring hier met amazon.nl. Mooie TV van Sony, gekocht voor een lage prijs, wederverkoper is Amazon EU S.A.R.L. Het hoofdkantoor in Europa, dus. Ik zou een mail krijgen met verzendtermijn, tot nu toe (2 weken na bestelling) taal noch teken. Wél natuurlijk inmiddels de reservering op mijn creditcard verzilverd… 
Tot drie keer toe contact gehad, laatstelijk het tot een supervisor (denk ik) geschopt zowaar. Ik stond er op, aangezien dame #3 me ineens meldde dat de tv níet op voorraad was. Heel fijn dat er 0 communicatie hierover was en ik er zelf telkens achterheen moest.
Supervisor bezwoer me dat de tv gaat komen maar precies wanneer wist hij ook niet. Er was geen enkele termijn aan te hangen. Gek toch dat er in de afgelopen twee weken (ook vandaag weer) steeds wel 1 of 2 exemplaren via Amazon.nl zelf als verkoper beschikbaar waren. Weliswaar voor een hogere prijs (+ 150 euro) maar dat zou niet uit moeten maken dunkt me. Supervisor moest toegeven dat hij met zijn mond vol tanden zat en het ook niet kon zeggen. Iets met verschillende depots waar bestellingen op binnenkomen, en de VS zou bepalen of en wanneer wat geleverd wordt. Door thuiswerken zou het onmogelijk zijn om na te gaan wat wanneer binnenkomt. 

Klantenservice mevrouw #3 ontviel het dat mijn lagere prijs toch wel een hele mooie was. Ze haastte zich te ontkennen dat ze daarmee bedoelde dat ik dus me maar gedeisd moest houden.

Ik heb zojuist de bestelling geannuleerd, om kort te gaan. Na hele goede ervaringen met Amazon.de, op zowel speelgoed, kleding als electronica, had ik gehoopt met de NL site ook door te kunnen. Voor mij geen Amazon.nl meer. Hun interne werkprocessen en service zijn behoorlijk amateuristisch te noemen. Veel liever weer fijn naar Coolblue. Daar ben ik al jaren heel blij mee. Die maken kwaliteit en service echt waar.

Reputatie 2
Badge +4

Mijn eerste ervaring met Amazon.nl was ook niet onverdeeld positief.
Het duurde een maand en de verpakking was in een zeer haveloze toestand, let wel, de doos van de fabrikant met alle kleuren van de regenboog van het artikel wat er in zat.
(verbazend dat er niet meer pakketten zoek raken)
Het was niet verder verpakt, maar dat schijnen steeds meer firma’s te doen.
Het was duidelijk een terug gestuurd product, overigens mankeerde daar niks aan.
Bij Bol had ik een vergelijkbare ervaring, het artikel week bovendien ook af van de aanbieding.
Dan moet je het niet als nieuw verkopen, maar met korting zoals Coolblue het doet.

Een ander punt, ik heb ooit een bestelling gedaan bij Amazon.co.uk en wel vaker bij Amazon.de.
Ik kan overal met het zelfde account inloggen, voor Nederland heb ik geen nieuw account hoeven aanmaken.

Ik koop overigens alleen bij Amazon als ik een artikel elders niet kan krijgen of het prijsverschil heel erg groot moet zijn.
Een voorbeeld is een horloge wat 100 euro goedkoper was bij Amazon.de dan waar ook in Nederland.
De grote horloge fabrikanten dwingen hier in Nederland allemaal vaste prijzen af en het maakt niet uit of je in de winkel of bij een webshop koopt

Reageer