Update

Kopen bij Amazon of niet?

  • 8 November 2018
  • 66 reacties
  • 21922 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 55 reacties

Update 11 maart 2020: Sinds deze week is Amazon in Nederland. Je kon al producten kopen bij Amazon.de, maar het aanbod is uitgebreid en de website is gericht op de Nederlandse klant. Uit onze eerste indruk blijkt dat er nog wat kinderziektes zijn: de site is lastig te navigeren en productteksten zijn niet allemaal volledig vertaald. Daarbij vragen we ons af of Amazon zijn snelle levertijden waar kan maken.

Heb je al iets gekocht bij Amazon.nl? We zijn benieuwd naar je ervaringen!


66 reacties

Ik koop vanaf 2006 regelmatig bij Amazon, met name als ze de goedkoopste zijn. Altijd probleemloos verlopen, ook retourzendingen. Laatste voorbeeld: Blender bij MediaMarkt €90, bij Bijenkorf €80 en bij Amazon €69.

Reputatie 1

Je weet hoe het gaat. Eerst drukken ze de concurrenten met lage prijzen van de markt en daarna ben je als consument aan ze overgeleverd. Dit soort bedrijven zijn er op gericht om de consumenten zo'n laag mogelijke prijs te bieden over de ruggen van leveranciers en medewerkers (dat is dus bijna iedereen) en uiteindelijk worden de superrijken nog rijker en de rest moet maar zien hoe hij/zij het redt. Kijk naar de Amerikaanse maatschappij met een kloof tussen arm en rijk, die menig derdewereldland niet zou misstaan. En zouden al die superrijken in deze corona tijd nu hun miljarden gaan gebruiken om hun landgenoten die zonder inkomen zitten te helpen? Ik heb de indruk, dat we toch meer vertrouwen kunnen hebben in een overheid die af en toe best lastig en onbetrouwbaar is, maar uiteindelijk toch voor ons allemaal probeert de zaken zo goed mogelijk te regelen. En dan is er geen ruimte voor graaiers als Amazon, Uber, Airbnb e.d. Als je voor jezelf en je kinderen een leefbare maatschappij wilt hebben, moet iedereen er in investeren en dat doen deze bedrijven niet.

Badge

Ik ben hier op dit forum terecht gekomen nadat ik momenteel behoorlijk in de clinch lig met Amazon.nl. Ik ben zeer gefrustreerd over het reilen en zeilen van dit bedrijf. 
Ik heb in het verleden een aantal keer wat gekocht op amazon.it en amazon.fr. Mijn partner koopt ongeveer een keer per jaar iets bij een willekeurige amazon. Nu kwam ik een paar weken geleden een aanbieding tegen die ik wel moest hebben. Een nieuwe pan van Le Creuset wat weliswaar een oud model is maar het is exact de kleur (tijdelijke kleur van 2016) die ik graag heb om mijn collectie aan te vullen en de prijs was bizar laag. Nu kon ik mij dat nog wel enig zins voorstellen want oud model, oude kleur etc. Ik had deze besteld en menig familie lid warm gemaakt voor deze super pannen. Zij hebben die later gekocht dan ik en zij hebben deze dan ook allen ontvangen. Behalve ik. Het pakket was niet meer te traceren nadat het Engeland via Frankrijk had verlaten, het DHL nummer was vreemd genoeg ook heel lang en werd niet herkend op de website van DHL zelf. Met een super vriendelijk meisje aan de telefoon gehangen die mij kon vertellen dat DHL het pakket retour afzender heeft gestuurd want het adres was niet goed. Toch kon ze mij precies vertellen waar ik woonde. Ze zou mijn geld terug sturen. Hier baalde ik enorm van want ik had liever gezien dat deze pan alsnog naar mij zou worden opgestuurd. Nu vond ik enkele dagen later een mooie aanbieding van een steelpan. Deze had ik besteld en later op de dag ook mijn broer. Deze heeft hij inmiddels ontvangen en drie keer raden wie niet? Juist, ik. Wederom contact gehad met Amazon omdat ik de bui al zag hangen: Een track and trace nummer die het niet doet, geen verzendhistorie en ook geen e-mailtjes over de status van het product. Dit alles terwijl mijn broer dit allemaal wel keurig heeft gehad. Het verschil? Mijn pakket werd wederom met DHL verstuurd en zijn pan kwam aan via PostNL. Wederom heeft Amazon een onderzoek ingesteld en na een aantal keer over en weer te hebben gebeld zijn ze tot de conclusie gekomen dat mijn adres niet juist was, DHL het daardoor niet kon lezen en het meteen retour afzender heeft gestuurd. Inmiddels is deze pan net als bij de pan van Le Creuset niet meer op voorraad en dus ook niet meer te bestellen. De procedure om mijn geld terug te storten was al in gang gezet voordat ik er überhaupt iets over kon zeggen. Met andere woorden: of de fout nu ligt bij Amazon of DHL, daar valt over te twisten. Alleen, mijn adres is zeker wel bekend bij Amazon ware het niet dat mijn postcode klaarblijkelijk in het tweede vakje van stond wat bedoelt is voor je straatnaam. (straatnaam staat in het eerste vakje) Dus in de hele logistieke ketting is er niet een iemand geweest die instaat was om een poging te doen om het adres te lezen. Ik vind dat bijzonder vreemd dat twee bedrijven waarvan het werken met adressen toch wel hun core business is hier niet mee kunnen omgaan. Nu is er dus helemaal voor niks twee keer een pan door heel Europa gegaan en niemand heeft er wat aan gehad. Waarschijnlijk worden deze pannen die retour komen bij een van hun vele loodsen weer online gezet zodat iemand anders -als ik dit niet op tijd zie- gekocht kan worden. Ik vind dit zo’n waardeloze ervaring zeker ook omdat de communicatie langzaam verloopt. 

Overigens staat de pan van Le Creuset nu te koop op marktplaats, waarvan deze voor dertig euro meer wordt aangeboden dan dat diegene er voor heeft betaald en waar ook nog doodleuk in de beschrijving benadrukt dat deze pan normaal wel honderd-nog-wat euro kost. 

Ik heb recent een tv gekocht via Amazon.nl, bij Amazon zelf een niet een externe aanbieder. Op moment van bestellen en betalen was vermeld dat de tv op voorraad is. Inmiddels is er geen voorraad meer, en wacht mijn bestelling nog steeds om verzonden te worden, tezijnertijd wordt ik geïnformeerd. 

De Amazon hulplijn heeft me bevestigd dat ik van Amazon heb gekocht. Maar kan me geen enkeleienkele geven over de te verwachten verzending. Dit wordt door hun magazijn geregeld. Contact met het magazijn, via de hulplijn, is onmogelijk. Er is ook geen escalatie mogelijk. 

 

Zijn er soortgelijke ervaringen van andere consumenten?

Wat zijn de levering verplichtingen van Amazon?

Wat zijn mijn rechten in het verkrijgen van informatie over de te verwachten levering?

 

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties.

 

ConsumentFIK

Badge

Ik heb recent een tv gekocht via Amazon.nl, bij Amazon zelf een niet een externe aanbieder. Op moment van bestellen en betalen was vermeld dat de tv op voorraad is. Inmiddels is er geen voorraad meer, en wacht mijn bestelling nog steeds om verzonden te worden, tezijnertijd wordt ik geïnformeerd. 

De Amazon hulplijn heeft me bevestigd dat ik van Amazon heb gekocht. Maar kan me geen enkeleienkele geven over de te verwachten verzending. Dit wordt door hun magazijn geregeld. Contact met het magazijn, via de hulplijn, is onmogelijk. Er is ook geen escalatie mogelijk. 

 

Zijn er soortgelijke ervaringen van andere consumenten?

Wat zijn de levering verplichtingen van Amazon?

Wat zijn mijn rechten in het verkrijgen van informatie over de te verwachten levering?

 

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties.

 

ConsumentFIK

Exact dezelfde ervaring hier met amazon.nl. Mooie TV van Sony, gekocht voor een lage prijs, wederverkoper is Amazon EU S.A.R.L. Het hoofdkantoor in Europa, dus. Ik zou een mail krijgen met verzendtermijn, tot nu toe (2 weken na bestelling) taal noch teken. Wél natuurlijk inmiddels de reservering op mijn creditcard verzilverd… 
Tot drie keer toe contact gehad, laatstelijk het tot een supervisor (denk ik) geschopt zowaar. Ik stond er op, aangezien dame #3 me ineens meldde dat de tv níet op voorraad was. Heel fijn dat er 0 communicatie hierover was en ik er zelf telkens achterheen moest.
Supervisor bezwoer me dat de tv gaat komen maar precies wanneer wist hij ook niet. Er was geen enkele termijn aan te hangen. Gek toch dat er in de afgelopen twee weken (ook vandaag weer) steeds wel 1 of 2 exemplaren via Amazon.nl zelf als verkoper beschikbaar waren. Weliswaar voor een hogere prijs (+ 150 euro) maar dat zou niet uit moeten maken dunkt me. Supervisor moest toegeven dat hij met zijn mond vol tanden zat en het ook niet kon zeggen. Iets met verschillende depots waar bestellingen op binnenkomen, en de VS zou bepalen of en wanneer wat geleverd wordt. Door thuiswerken zou het onmogelijk zijn om na te gaan wat wanneer binnenkomt. 

Klantenservice mevrouw #3 ontviel het dat mijn lagere prijs toch wel een hele mooie was. Ze haastte zich te ontkennen dat ze daarmee bedoelde dat ik dus me maar gedeisd moest houden.

Ik heb zojuist de bestelling geannuleerd, om kort te gaan. Na hele goede ervaringen met Amazon.de, op zowel speelgoed, kleding als electronica, had ik gehoopt met de NL site ook door te kunnen. Voor mij geen Amazon.nl meer. Hun interne werkprocessen en service zijn behoorlijk amateuristisch te noemen. Veel liever weer fijn naar Coolblue. Daar ben ik al jaren heel blij mee. Die maken kwaliteit en service echt waar.

Reputatie 6
Badge +5

Mijn eerste ervaring met Amazon.nl was ook niet onverdeeld positief.
Het duurde een maand en de verpakking was in een zeer haveloze toestand, let wel, de doos van de fabrikant met alle kleuren van de regenboog van het artikel wat er in zat.
(verbazend dat er niet meer pakketten zoek raken)
Het was niet verder verpakt, maar dat schijnen steeds meer firma’s te doen.
Het was duidelijk een terug gestuurd product, overigens mankeerde daar niks aan.
Bij Bol had ik een vergelijkbare ervaring, het artikel week bovendien ook af van de aanbieding.
Dan moet je het niet als nieuw verkopen, maar met korting zoals Coolblue het doet.

Een ander punt, ik heb ooit een bestelling gedaan bij Amazon.co.uk en wel vaker bij Amazon.de.
Ik kan overal met het zelfde account inloggen, voor Nederland heb ik geen nieuw account hoeven aanmaken.

Ik koop overigens alleen bij Amazon als ik een artikel elders niet kan krijgen of het prijsverschil heel erg groot moet zijn.
Een voorbeeld is een horloge wat 100 euro goedkoper was bij Amazon.de dan waar ook in Nederland.
De grote horloge fabrikanten dwingen hier in Nederland allemaal vaste prijzen af en het maakt niet uit of je in de winkel of bij een webshop koopt

Amazon.nl heeft een heel ander beleid dan de andere Amazons (bijv. Amazon.co.uk, Amazon.de, Amazon.com). Veel worden via externe verkopers aangeboden (en mijns inziens onduidelijk aangegeven) en ze zijn niet snel bereid te bemiddelen (bijv. om een product te annuleren die minder dan een uur besteld was). En hun officiële beleid is maar 14 werkdagen om iets terug te sturen. Zeer slecht beleid dus.

Reputatie 2
Badge +4

Ik heb meerdere malen in het verleden DVDs gekocht bij Amazon VK omdat deze ondertitelen in het Engels bevat. Alle zendingen zijn binnen enkele dagen bezorgd dus heb ik geen klachten gehad. Maar nu vanwege de Brexit zijn de kosten veel te hoog geworden helaas.

Vandaag ben ik bij Amazon.nl geweest. Ik zocht een haardroger. Door gebruik te maken van Amazon’s ASIN is het mij opgevallen dat de prijzen vallen bij de Nederlandse website in het algemeen duurder uit dan bij de andere Amazon websites. Bijvoorbeeld deze: https://webprice.eu/amazon/ASIN%20B093BDF3Y2/?condition=New&sortby=Price%3ALowToHigh Je betaalt €180,11 als je deze haardroger bij de NL website koopt maar slechts €163,78 bij de andere Amazon websites (behalve bij Amazon VK)

Deze prijs van €180,11 heeft betrekking op dit produkt: https://www.amazon.nl/Professionele-Haardroger-Keramische-Tourmaline-haardrogers/dp/B093BDF3Y2

Maar, deze haardroger blijkt ook beschikbaar te zijn voor slechts €71,38 ook op Amazon.nl: https://www.amazon.nl/Professionele-haardroger-Krachtige-Toermalijn-keramische-haardrogers/dp/B08KXT6VKH

Hierbij de uitslag van de Amazon ASIN zoekmachine: https://webprice.eu/amazon/ASIN%20B08KXT6VKH/?condition=New&sortby=Price%3ALowToHigh

Deze keer zijn de twee sites waar deze haardroger beschikbaar is gelijk.

Maar het loont de moeite wel om gebruik te maken van de ASIN-gegevens voordat je geld op tafel legt. Deze zijn te vinden onderaan bij de specificatie’s van alle produkten. 

 

Reputatie 6
Badge +5

Bij Bol de zelfde ervaring, een artikel wordt niet altijd door Bol geleverd, maar door een aangesloten andere webshop.
Dat is bij Amazon ook zo.
Ik zie dan ook grote prijsverschillen voor het zelfde artikel.
Vandaag nog een artikel gezien waar de prijs  de helft scheelde, maar bij beide stond “geleverd door Bol”.
Rare wereld.

Reputatie 2
Badge +4

Nog een nadeel is dat alle zendingen worden voortaan verzonden door zijn eigen vervoerder t.w. Amazon Logistics. Om je pakket te volgen moet je nu inloggen op de site. Ik vind dat vervelend omdat ik vaak gebruik maak van een VPN. Als ik probeer om in te loggen terwijl ik ben ingelogd op mijn VPN dan wordt mij een 2FA-code verzonden om te controleren wie ik ben. Dus allelei extra karweitjes gewoon om de zending te volgen. 

Tevens, wordt niet aangegeven hoe laat het pakketje bezorgd zal worden. Bij DHL of bij PostNL krijg je altijd een tijdvakje waarin het pakket zou worden geleverd dus hoef je niet de hele dag aanwezig te zijn. Maar bij Amazon Logistics moet de levering tussen 0800 en 2200 plaatsvinden als je geluk hebt.

Bij mijn laatste bestelling heb ik twee dagen thuis gebleven zonder dat het pakketje bezorgd werd. Nadat ik had ingelogd op de site verscheen toen een balkje op het scherm waarbij ik kon de bestelling laten annuleren als ik dat wilde. Daar heb ik gebruik van gemaakt.  Daarna heb ik contact opgenomen met de klantenservice om te vragen of de zending via DHL of PostNL kon. Maar nee. Alle zendingen worden door hun eigen vervoerder verzonden is mij gezegd. Jammer.

Hierbij een foto van de Amazon site met de desbetreffende gegevens.

Hierbij de link naar de overige verzendinformatie.

Badge +2

Ik heb net een nieuw product van amazon in huis. Binnen een dag bezorgd en vier spontane e-mails om het steeds dichterbij komende pakket aan te kondigen. geen inloggen, geen overbodige handelingen.

Reputatie 2
Badge +4

Ik heb net een nieuw product van amazon in huis. Binnen een dag bezorgd en vier spontane e-mails om het steeds dichterbij komende pakket aan te kondigen. geen inloggen, geen overbodige handelingen.

 

Misschien heb je je laten inschrijven bij Amazon Prime? Het kost wel wat geld om dat te doen maar ze beloven bestellingen op de navolgende dag te leveren.

Anders is goed om te horen. Misschien heeft Amazon meedere klachten gekregen over de behoefte om in te moeten loggen om een levering te volgen.

Niet doen!

 

Ik heb een kinderwagen bij Amazon besteld en omdat deze niet volgens aangegeven levertijd bij bestellen zou worden geleverd heb ik deze geannuleerd en een verlengstuk (uitbreiding) al geleverd retour gestuurd. Ik ben nu al maanden bezig om mijn geld terug te krijgen maar nog niks mogen ontvangen. Ze hebben mijn account geblokkeerd omdat ik een aantal bestelling (met een legitieme reden) heb geannuleerd/retour gestuurd. 

Nooit maar dan ook nooit bij Amazon bestellen want ze kunnen blijkbaar bij het ontvangen van een retour artikel besluiten geen geld terug te storten (350 EURO!!). Daarnaast klopt er niks van de leverdata die ze op hun site aangeven!

Reputatie 2
Badge +4

Niet doen!

 

Ik heb een kinderwagen bij Amazon besteld en omdat deze niet volgens aangegeven levertijd bij bestellen zou worden geleverd heb ik deze geannuleerd en een verlengstuk (uitbreiding) al geleverd retour gestuurd. Ik ben nu al maanden bezig om mijn geld terug te krijgen maar nog niks mogen ontvangen. Ze hebben mijn account geblokkeerd omdat ik een aantal bestelling (met een legitieme reden) heb geannuleerd/retour gestuurd. 

Nooit maar dan ook nooit bij Amazon bestellen want ze kunnen blijkbaar bij het ontvangen van een retour artikel besluiten geen geld terug te storten (350 EURO!!). Daarnaast klopt er niks van de leverdata die ze op hun site aangeven!

Heb je duidelijk aangeven dat je gebruik wilt maken van je recht op bedenktijd toen je de kinderwagen wilde terugsturen?

Als je dat niet heb gedaan dan zit je vast op de koopovereenkomst volgens mij.

Kijk maar eens op de voorbeeldbrieven van Consuwijzer. Misschien kan je de kwestie alsnog oplossen.

Ja, wij hebben netjes binnen de periode het product aangemeld voor retour en teruggestuurd

Reputatie 2
Badge +4

Even inloggen op je account bij Amazon en dan ga naar de pagina waar je al je bestellingen kan bekijken. Misschien staat daar een reaktie op je klacht al.

Zoniet dan plaats een klacht bij KlachtenKompas omdat Amazon reageert wel naar klachten op dat website (gebruik hetzelfde wachtwoord als die van de Consumentenbond om in te loggen).

Ik weet niet of Amazon aangesloten is bij de Geschillencommissie of niet. Neem contact met ze op.

Ook telefonisch contact opnemen met Consuwijzer op 088 070 7070. Deze instantie geeft gratis advies.

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering as je die hebt.

 

Reageer