Consumentenbond.nl
Update

Kopen bij Amazon of niet?

  • 8 november 2018
  • 56 reacties
  • 19768 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
  • Consumentenbond team
  • 53 reacties

Update 11 maart 2020: Sinds deze week is Amazon in Nederland. Je kon al producten kopen bij Amazon.de, maar het aanbod is uitgebreid en de website is gericht op de Nederlandse klant. Uit onze eerste indruk blijkt dat er nog wat kinderziektes zijn: de site is lastig te navigeren en productteksten zijn niet allemaal volledig vertaald. Daarbij vragen we ons af of Amazon zijn snelle levertijden waar kan maken.

Heb je al iets gekocht bij Amazon.nl? We zijn benieuwd naar je ervaringen!


56 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Als bedrijven zeer lage prijzen kunnen hanteren door het personeel extreem af te knijpen , terwijl ze toch binnen de regels van de wetten blijven , dan deugen die wetten niet . Ik koop daar niet . Mogelijk zoeken ze de grenzen van toelaatbaar op of gaan er zelfs overheen tot ze aangepakt worden . Dat deed Aldi ook. Wie het nieuws volgt ziet dat meneer Ryan Air nog een stapje verder gaat door zelfs lak aan de rechter te hebben. Malafide zakenlui zijn het beste te stoppen door geen zaken met ze te doen. Helaas denken heel veel mensen alleen aan eigen voordeel. Vermoedelijk de meeste. Vaak weten we niet eens waarom een bedrijf erg goedkoop is omdat men dat geheim tracht te houden . Vaak is er nog veel meer mis , waar we als klant ook last mee kunnen krijgen . Denk aan verkeerde of zoek geraakte bestellingen , slechte service , geen garantie terwijl het dat wel had moeten zijn , enz.
Ik let inderdaad, voor zover dat bekend is, op arbeidsomstandigheden van medewerkers maar ook op waar de winst van zulke bedrijven naartoe gaat en waar en hoeveel belasting wordt afgedragen. Volgens een aloud en bewezen principe: "Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet."

Je weet hoe het gaat. Eerst drukken ze de concurrenten met lage prijzen van de markt en daarna ben je als consument aan ze overgeleverd. Dit soort bedrijven zijn er op gericht om de consumenten zo'n laag mogelijke prijs te bieden over de ruggen van leveranciers en medewerkers (dat is dus bijna iedereen) en uiteindelijk worden de superrijken nog rijker en de rest moet maar zien hoe hij/zij het redt. Kijk naar de Amerikaanse maatschappij met een kloof tussen arm en rijk, die menig derdewereldland niet zou misstaan. En zouden al die superrijken in deze corona tijd nu hun miljarden gaan gebruiken om hun landgenoten die zonder inkomen zitten te helpen? Ik heb de indruk, dat we toch meer vertrouwen kunnen hebben in een overheid die af en toe best lastig en onbetrouwbaar is, maar uiteindelijk toch voor ons allemaal probeert de zaken zo goed mogelijk te regelen. En dan is er geen ruimte voor graaiers als Amazon, Uber, Airbnb e.d. Als je voor jezelf en je kinderen een leefbare maatschappij wilt hebben, moet iedereen er in investeren en dat doen deze bedrijven niet.

Reputatie 5
Badge +5
Wat een onzin! Werknemers van Amazon die het niet eens zijn met de werkomstandigheden daar moeten vooral een andere baan zoeken, maar het is niet aan mij om daarover te oordelen.



Laat iedereen z'n eigen verantwoordelijkheid pakken, er wordt ons in deze tijd door kleine groepen schreeuwers al veel te veel door de strot geduwd aan opgelegde meningen en opinies!
Ik begrijp jullie vraag goed, maar ik kan me niet elke dag bij elke winkelketen gaan afvragen hoe de werk omstandigheden daar zijn. Ik denk dat dat voornamelijk een verantwoordelijkheid is van werknemers, werkgever en bonden.

Ze zullen zichzelf vast en zeker verbeteren en daarna alle andere webshops op hun grondvesten doen schudden. Hebben jullie de aflevering van Lubach gezien over Amazon en hoe waarschijnlijk strakjes alle grote Nederlandse webshops weggeconcurreerd zijn? Dat vooruitzicht lijkt onrealistisch, maar zoals Lubach het uitlegde… tja dan moet ik hem gelijk geven. Andere grote webshops zoals bol.com en coolblue mogen hun hart vasthouden nu deze Amerikaanse gigant z'n zinnen op Nederland heeft gezet :open_mouth:

 

Badge

Ze zullen zichzelf vast en zeker verbeteren en daarna alle andere webshops op hun grondvesten doen schudden. Hebben jullie de aflevering van Lubach gezien over Amazon en hoe waarschijnlijk strakjes alle grote Nederlandse webshops weggeconcurreerd zijn? Dat vooruitzicht lijkt onrealistisch, maar zoals Lubach het uitlegde… tja dan moet ik hem gelijk geven. Andere grote webshops zoals bol.com en coolblue mogen hun hart vasthouden nu deze Amerikaanse gigant z'n zinnen op Nederland heeft gezet :open_mouth:

 

De boodschap van Lubach was dat monopolisten niet leiden tot lagere maar juist hogere prijzen! Ik gun iedereen een plekje onder de zon, dan is een bedrijf dat streeft naar een monopolie niet hetgeen waar je op hoopt. De mensen die NU kiezen voor goedkoop, komen tzt van een koude kermis thuis. Kies dus niet voor Amazon, maar een lokale leverancier en gebruik Amazon alleen voor prijsinformatie en ga daar mee naar een lokale leverancier, waar je makkelijker terecht kunt als er iets aan mankeert. Amazon krijgt ook gratis informatie van je, maar ook van alle andere mensen die er kopen en is zo in staat telkens de lokale leverancier af te troeven en lokt je uit meer te besteden dan je eigenlijk van plan bent.

Ik ga nooit naar Amazon, maar naar de lokale witgoed leverancier, boekenwinkel, etc. Anders is mijn leefomgeving op gegeven moment alleen nog binnenshuis, want winkels, etc zijn er dan nauwelijks meer en krijg je een wereld vergelijkbaar met nu in de lockdown voor corona.

Afgezien van het feit dat dit soort bedrijven niet de belasting betalen die ze behoren te betalen over hun omzet/winst of andere sociale verplichtingen nakomen…

Ik hoop op ingrijpende maatregelen van (Europese) overheden om de gigantische macht die dit soort bedrijven al hebben tot normale proporties terug te brengen en ze gelijk te plaatsen aan de gewone ‘hardware’ en diensten economie.

Kan me niet zoveel schelen. Ik bestel en krijg het de volgende dag. Als iemand 's nachts wil gaan werken voor mijn pakketje, alle lof en dank daarvoor.

Mensen zijn vrij om daar al dan niet te gaan werken. Als ze allemaal weglopen, gaan de salarissen vanzelf omhoog.

Nee, koop er niet, rotbedrijf, 1 van de rijkste mannen ter wereld buit zijn personeel uit, maakt me beetje misselijk

Ik heb inderdaad iets besteld op de eerste dag dat zij in Nederland actief waren. Mooi om eens te testen of en hoe het gaat. Slechte, onduidelijke zoekfuncties, zeer sumiere productomschrijvingen en rommelige opmaak. Haalt het bij benadering niet bij mijn grote vriend Bol. Wel de dvd box kunnen vinden die ik al lang zocht en niet in Nederland verkrijgbaar is. Levertijd maar liefst anderhalve week, dat zou afgelopen vrijdag zijn. Volgens hun track and trace: 

Uiterlijk 20 maart verwacht

Je pakket is waarschijnlijk bezorgd, aangezien het nu aangekomen zou moeten zijn.

 

Nou, nee dus. Aan zo’n service heb ik ook niets. Ik zou waarschijnlijk ook 45 kilo zijn afgevallen, aangezien ik vele dieten heb gevolgd. Wat een kromme redenering. Geen dvd box, wat een gedoe. Ik blijf groot fan van Bol, die komen hun beloften meestal wel na en hebben goede service in het geval het niet zo is.

Ik koop daar niet, vreemd bedrijf met superrijke baas en arme werknemers, zolang er betere alternatieven zijn gebruik ik bol.com, conrad.nl, booking.com…...

Reputatie 4
Badge +5
Met kopen bij Amazon en AliBaba ga ik terughoudend om. Amazon vanwege de macht en het doel om die macht te vergroten; AliBaba maakt gebruik van oneerlijke concurrentie want vergeet niet dat de toch al lage Chinese posttarieven door de Chinese overheid betaald worden.

Dan maar iets meer betalen en bij een Europese of VS firma bestellen, die hun voorraad weer in China kopen, dat weer wel.

Maar toch.
Reputatie 7
Badge +5
En met Ali weet je nooit of het een echt merk is of nagemaakt en welke kwaliteit onderdelen er in zitten.

Pas op: garantie moet je voor elkaar zien te krijgen in China en je geld terug moet je ook zelf zien te halen uit China en retourzendingen moeten naar China.

En vergeet de import heffingen niet bij wat grotere pakketten.

En cookies worden geplaatst zonder te vragen.

hoe werkt dat eigenlijk met garantie bij Amazon? Moet je 'm dan opsturen naar china?? of kun je dat ook vergelijken met kopen in Nederland?

Op de factuur prijkt gewoon een adres in Nederland  Omruilgarantie is 30 dagen. 

Badge

Wij zijn Nederlands ontwikkelaar/producent van elektronica producten. Omdat we Amazon (en de Brexit) zagen aankomen, hebben we het afgelopen jaar geëxperimenteerd met het aanbieden van enkele producten via Amazon UK (prime, voorraad in UK). Onze bange vermoedens zijn bewaarheid:

  1. Geen controle over hun activiteiten. Ondanks de afspraak enkel in de UK op de site te komen, biedt Amazone onze producten nu ook aan in andere landen (met hele slechte vertalingen). De product manager in de UK is opeens uit de lucht, dus communicatie verloopt slecht.
  2. Continue prijsdruk. Ze proberen meerdere keren per jaar om onze inkoopprijs te verlagen. Dit gaat dus indirect over de hele keten (ik lees op dit forum veel over lage lonen bij Amazon, maar het spel gaat dus de hele keten in).
  3. Verstorende verkoopprijzen. Ik zie per land verschillende verkoopprijzen voor onze producten. Een deel daarvan ligt (ruim) onder de inkoopprijs. Blijkbaar vindt Amazon het niet erg verlies te draaien op een product, ten gunste van het winnen van marktaandeel. Dit is rondom ontwrichtend. Het lijkt het erop dat ze zo snel mogelijk andere webwinkels uit de markt willen duwen, ze hebben voldoende geld om hierin te investeren.

Amazon maakt gebruik van de vrije markt, de open grenzen, het gemak van de one-stop-shop, de aantrekkelijkheid van de laagste prijs. Dat past in de huidige wereld, formeel doen ze niets verkeerd. Overigens doen ze de procesmatige activiteiten goed; de logistiek is goed, de ICT klopt, de juridische voorwaarden zijn in orde, etc. Dat is het voordeel van groot en efficiënt zijn.

Het is de vraag of we dit willen. Of we de grote bedrijven in de wereld een monopolie positie willen geven, met macht over de hele keten. Of ze de schakel mogen zijn waar het geld blijft kleven. Ons gevoel is dat we dit niet willen. Maar is het nog tegen te houden? Dit is op z’n minst een discussie waard. Wij bezinnen ons nog, doorgaan, uitbreiden of geheel terugtrekken van Amazon.

Reputatie 7
Badge +6

Wettelijk doen ze kennelijk niets strafbaars . Pogingen om met veel geld en macht de concurrenten de nek om te draaien is helaas ook niet verboden . Voor consumenten is de enige mogelijkheid om massaal een dergelijk bedrijf te boycotten. Ook dat is niet verboden. Ik vrees  echterdat de meeste consumenten hoofdzakelijk naar de laagste prijs blijven kijken en daar dus toch blijven kopen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb geen enkel wetenschappelijk bewijs dat Amazon (welke dan ook) niet deugt. Maar we discussiëren hier op dit forum en uiten meningen, en dat alles mag wel. Kortom het zijn mijn ervaringen met Amazon die niet bepaald hoogstaand zijn. Er is hier al het één en ander over gezegd. Positief om daar mee te beginnen zijn hun prijzen. U kan daarvan vinden dat ze anderen uit de markt stoten, daar ben ik ook niet vrolijk over, maar ik kijk toch ook in de eerste plaats naar mijn eigen portemonnee. Negatief zijn er wel wat meer dingen genoemd. . Willekeurige volgorde, ze zijn moeilijk bereikbaar, één op één gesprekken, met dus vraag en antwoord zijn nauwelijks mogelijk.  Echt klantvriendelijk zijn ze niet, komt al uit het vorige voort maar als je dan kan mailen, zijn de antwoorden zoek het zelf maar uit, of zoek het met de wederverkoper uit, of allerhande smoezen over levertijden.. Ze hebben wel een mogelijkheid duurt de bestelling te lang, dan uw geld terug…. maar ik heb nog geen cent gezien. En tot slot, maar er is ongetwijfeld meer, de controle op de artikelen (kwaliteit) en op hun wederverkopers, is nihil. Tot slot Thea als je verwachting zou uitkomen is dat geen prettig vooruitzicht. Concurrentie moet er zijn, maar dat houdt ook in elkaar beconcurreren op prijs. Groet Leo.

Ik heb een tijdje geleden 1x iets bij Amazon(.COM.UK) besteld. De bestelling leekt normaal afgehandeld te worden. De voortgang kon je volgen: het is op (eigen)voorraad, de bestelling werd naar Amazon.de overgeheveld, het werd op transport en dan na een paar dagen  het bericht dat het niet leverbaar is. De betaling werd wel vlot teruggedraaid, maar een heel bescheiden excuus.

Nee voor mij geen Amazon meer!

Reputatie 2
Badge +2

Heb je prime bij Amazon.de? blijf daar gewoon als je liever in Duitsland besteld.
Zeker als je ook nog Prime video gebruikt is het onverstandig om naar Nederland om te laten zetten daar je voor als nog alleen via een kredietkaart prime kan krijgen.
En wat arbeidsomstandigheden betreft, vergeet niet dat de grote firma`s zoals Philips ook hun spullen in China laat maken en oh ja die mooie dure Iphone waar je zo mee loopt te showen? tja die wordt bij Foxxcon door kinderen (12+)  gemaakt en niet door volwassenen en werken minimaal 12 uur per dag aan een lopende band.
Maar ook Adidas, Nike enz enz laten hun spullen in China en India maken en wij betalen de top prijs er voor.
B.v. de nieuwste Iphone 11 voor ruim €1100? die wordt gemaakt voor niet eens een kwart van die prijs.

Afgelopen week twee artikelen besteld op Amazon.nl

Beide producten na 2 dagen in huis. Werd bezorgd door Postnl & DHL.

Productomschrijving erg summier. Gelukkig stond er in een review dat het om de nieuwe Nintendo Switch ging. Op dit moment uitverkocht en niet te krijgen bij Coolblue, Bol.com, MediaMarkt, GameMania. 

Vorige week zondag heb ik hier 2 blu rays gekocht.  Veel goedkoper dan Bol.com of elders, goede kwaliteit en dinsdag netjes verpakt in de bus. 

Zullen we het weer hebben over Amazon in plaats van over minimumlonen? 😉

Volgens mij is dat onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

Gisteren een bureaustoel besteld, ben nog in afwachting van levering. Het valtme op dat de site nogal rommelig is, moeilijk om selecties te maken of dingen te vinden. Als je weet waarnaar je zoekt lukt het wel. Andere sites doen dit beter, echter in mijn geval kwam ik voor meerdere artikelen uit op een prijsverschil van 30e of meer (bureaustoel). Dat gaf toch de doorslag om voor een bestelling te gaan. Verder is het opvallend dat levertijd  minimaal een week lijkt  te zijn, voor allerlei verschillende producten. Prime biedt daarin geen extra voordelen, althans, niet op producten die ik gezocht heb. Sommige wat meer obscure producten, zoals een vietnamees koffiefilter, hebben levertijden van een maand of meer en worden verstuurd vanuit china. De duitse amazon is hierin een stuk beter.  Amazon.nl is net van de grond, dus hopelijk gaat het steeds wat beter, vooral snelle levertijden zijn natuurlijk key. Vooralsnog doet bol.com dat beter, wel duurder. 

Wie in Nederland woont benadeelt zichzelf door bij Amazon te kopen. Los van het feit dat het bedrijf van een eigenaar is met een ‘niet lullen, zakken vullen’ mentaliteit, wordt door iedere euro die je in plaats van aan een Nederlands bedrijf aan Amazon betaalt, je eigen land armer. Als jouw land armer wordt ga je dat zeer zeker merken, onder meer doordat dan zal moeten worden gekozen tussen het verlagen van de uitgaven voor voorzieningen zoals o.a. gezondheidszorg, onderwijs, de nu nog bestaande toeslagen en uitkeringen, politie, brandweer, etc., of voor het verhogen van de belastingen.

Daarnaast zie ik (te) veel meldingen over teleurstelling bij Amazon over slechte kwaliteit incl. goedkope Chinese accu's/batterijen waardoor je hele huis zou kunnen afbranden, en ook over een servicegraad van dichtbij nul. Ook veel meldingen over leugentjes en smoesjes als iets niet geleverd wordt, of dat je wordt doorverwezen naar de Chinese toeleverancier als je een beroep op garantie moet doen.

Ik koop vanaf 2006 regelmatig bij Amazon, met name als ze de goedkoopste zijn. Altijd probleemloos verlopen, ook retourzendingen. Laatste voorbeeld: Blender bij MediaMarkt €90, bij Bijenkorf €80 en bij Amazon €69.

Reageer