gratis artikel

Krantenbezorging: ben jij tevreden?

• 28 September 2022
  • 28 reacties
  • 1717 Bekeken
Krantenbezorging: ben jij tevreden?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2190 reacties

Een paar maanden geleden leek het aantal klachten over de late bezorging van kranten ineens fors te stijgen. Toch zijn de meeste abonnees tevreden over de bezorging, blijkt uit onze enquête.

We vroegen half juni aan 3289 leden van ons Consumentenbondpanel wat hun ervaringen zijn. Je leest meer over dit onderzoek in dit gratis artikel uit de Consumentengids van oktober 2022.

Ben jij tevreden over de krantenbezorging? Praat mee!

28 reacties

Reputatie 6
Badge +6

En dat is nu precies waarom wij het (AD) hebben opgezegd.

Daarna nog een keer geprobeerd met alleen weekend editie: zelfde verhaal 😠weer stopgezet

Tussen door vele keren gebeld voor “proefabonnement”

Code gehad voor 3 weken bezorging (AD) voor € 3,00 daar kan je niet stuk mee.

In de 3 weken ook 2 X niet bezorgd waaronder de dikke zaterdag editie.

Natuurlijk na enkele dagen al gebeld hoe het bevalt het u? Met een aanbieding om te verlengen. mijn reactie zal ik niet weergeven😡

3 weken uit laten bezorgen en gestopt.

Nog een code gekregen😃mooi, dan nog maar een proef van 3 weken voor €3,00 🤑

Dat werk mooi niet, kan wel een “aanbieding” krijgen. Om misbruik te voorkomen werd gezegd en ze kijken naar je postcode.

Slim als we zijn, bij de “Media gigant” waar veel kranten onder vallen, een proef voor de Volkskrant met de code,

en ja dat werkt.

Is nu een week actief, nog geen klachten, 5:20uur rammelt de brievenbus al, maar ook al direct gebeld na een paar dagen, of het bevalt en of ik een aanbieding om te verlengen wil😡

Nee niet voor €3,00 want dat was de “proef” en wist ik dan niet wat het kost om een krant te drukken?😳

Het kwartje viel dus niet😬 dat wij ook het abonnement eigenlijk te duur vinden.

Dus nu maar wachten op de volgende code voor 3 weken €3,00🤫 werk dus niet voor de zelfde krant.

Een abonnement heb ik al jaren niet meer.
Ook het sufferdje hebben we jaren niet gehad wegens gebrek aan bezorgers.
De wijkkrant moet je nu ook zelf afhalen.

Vind het ook niet meer van deze tijd.
Ik hoef niet iedere dag een stuk dooie boom door de bus.

Reputatie 5

Ook al jaren niet meer, mede door prijsstijgingen maar ook door de ( maandenlange) onbetrouwbare bezorging.

Bij klagen:

- u mag de krant ook zelf even afhalen bij het distributiepunt in de wijk. ( huh ?)

- Tja u zit net aan het einde van de krantenwijk , het laatste adres van de bezorger en de  krant is dan op ;-)  ( ja hallo)

Nu heb ik een digitaal abonnement op de Telegraaf ( voor de premium artikelen) € 3.50 per maand.

+ hetzelfde voor het AD. voor € 7,95.

Heel af en toe koop ik een zaterdagkrant ( Telegraaf )

Reputatie 6
Badge +6

De tijd dat de krant nog De krant was is allang voorbij.

De hiërarchische volgorde van lezen:

Mijn vader wilde geen verkreukelde krant, dus afblijven tot hij hem gelezen had☹️
mijn moeder nam het niet zo nauw met lezen van de pagina volgorde, dus als wij hem kregen was de krant helemaal uit elkaar getrokken.🫣

Heb zelf geen abonnement, krijg alles gratis in de bus. (Goeree Overflakkee - Ooltgensplaat)

Waar ik mij vreselijk aan stoor is dat de bezorgers de krant, reclame, enz. Niet volledig door de bus duwen.

Ik de kou buiten de deur houden met alle bedenkbare oplossingen, mja wetende dat als ik op mijn werk ben, er warmte verloren gaat door een gratis krant.

Ik had tot 2004 of 2005 nog een abonnement op de krant. De bezorging was toen prima. Aan het geluid van de snorfiets kon ik horen hoe vaak de bezorger stopte in de straat. Dat was toen nog twee adresjes. Nu al jaren niemand meer. Ik was dat steeds terugkomende standaardzinnetje beu, van het toevallig voorbijkomende vrouwtje met boodschappentas, die ach en oh roept en dan precies zegt wat de lezer zelf ook denkt. Masr hoe het was gebeurd en wie had verkeerd gedaan was nog niet bekend. Veel nieuws nemen ze over van ANP of Reuters en leuken dat op met standaardzinnen opgehaald vanaf de harde schijf.

Ik ben daarom gestopt met een abonnement. Mijn vrouw krijgt de regionale krant van een kennis. Ik lees sindsdien het nieuws op internet. En dan niet slechts één bron maar gewoon meerdere. Ik ben nu wel zo door en door die cookie- en betaalborden beu, dat ik die standaard oversla. Op Daily Mail staat het nieuws meestal een of twee dagen eerder. En ze hebben altijd veel foto's, zelfs van ons eigen Koningshuis hebben ze er meer dan in Nederland.

Reputatie 6
Badge +6

En dat is nu precies waarom wij het (AD) hebben opgezegd.

Code gehad voor 3 weken bezorging (AD) voor € 3,00 daar kan je niet stuk mee.

In de 3 weken ook 2 X niet bezorgd waaronder de dikke zaterdag editie.

Slim als we zijn, bij de “Media gigant” waar veel kranten onder vallen, een proef voor de Volkskrant met de code,

en ja dat werkt.

Is nu een week actief, nog geen klachten, 5:20uur rammelt de brievenbus.

Weer te vroeg gejuicht 29 en 30 sept.ook geen Volkskrant.

Dus dit proefabonnement gaat aan het einde dus ook weer terziele!

Een krant moet “vers” zijn en niet van gisteren of 2 dagen terug.

@Imke “Toch zijn de meeste abonnees tevreden over de bezorging, blijkt uit onze enquête”

Daar hoor ik helaas niet bij😩 

Badge

Je kunt ook een digitaal abonnement nemen. Altijd op tijd, je kunt het overal lezen is milieu-vriendelijk en kost een beetje. Dat zou de Nederlander toch moeten aanspreken?

Reputatie 6
Badge +6

Je kunt ook een digitaal abonnement nemen. Altijd op tijd, je kunt het overal lezen is milieu-vriendelijk en kost een beetje. Dat zou de Nederlander toch moeten aanspreken?

En dat kost ook €182,00 per jaar.(is niet voor iedereen een beetje)😧 Staan altijd de weekprijzen, dan lijkt het niet zoveel.😀

En de verwarming paar graden lager of de (dig.)krant is voor ieder een eigen keus.

Daar heb je ook een m3 gas voor, (boven het plafond)

Wat krijg je extra? Alleen de “premium” artikelen.

Alle nieuws en informatie is met wat zoekwerk nu overal gratis 💶 te vinden.

Wie het kan doen moet het zeker niet laten.

info ad.nl

Wij zijn blij met onze bezorger. Komt zelden voor dat de krant er niet is. We wonen in Almere en hebben het Amsterdamse Het Parool als krant. Jarenlang als avondkrant op tijd gekregen en sinds het een ochtendkrant is geworden ook altijd netjes in de bus. Schijnt dus een uitzondering te zijn, merk ik.

Reputatie 6
Badge +6

Ons gratis proefabonnement (met eigen bijdrage) van €3,00 / 3 weken loopt 10 oktober.( nu tot 12 oktober)

Tot onze “verrassing” 2 dagen niet, vandaag wel weer een krant😁 

Bij de “klachtmeldingen” krijg je aan het einde proefabonnement langer de gemiste kranten.

Nabezorgen bestaat volgens mij niet meer.

Badge

als abonnee op Haarlemsdagblad, wonend in Hoofddorp, ben ik uiterst tevreden over de bezorging. Soms al om 6 uur in de bus, maar nooit na 7 uur en op zaterdag nooit na 8 uur.

In ons HD-abonnement is een digitaal abonnement inbegrepen.

VWB de Telegraaf: daar hebben we uitsluitend een digitaal abonnement op.

Badge

De "krant” kent vele problemen. Maar niet overal is het even slecht,  alles veralgemeniseren is niet juist.  Genoemd is al de bezorging, dus de bezorgers,  het ligt hier maar aan wie je treft.  Vele lezers hebben geen problemen met de bezorging. Zelf heb ik ook niet te klagen voor de ochtendbezorging van AD en Telegraaf. Gewoon een geluk dat ik al jarenlang een goede bezorger heb.  Maar ik ken er ook, van andere bladen o.a. huis-aan-huis bladen die alles afhankelijk stellen van hun zin, geen zin dan komen ze niet (alleen wel met Kerst en Oud en Nieuw). Belangrijk is ook wat de binnendienst, klantenservice, abonnementenservice e.d. doen. Daar kan je hetzelfde meemaken. Ik heb prima hulp, adviezen e.d. van deze diensten gehad, mar ook velen die totaal niets meer laten horen. Adviezen omtrent abonnementen e.d. zijn allen doodgelopen, geen antwoorden, geen opgaven enz. Kortom je hebt met mensen te maken. Daar moet een goede leiding en goed systeem boven staan. Salariëring, werkplezier het speelt een belangrijke rol. Gezien de advertenties en publiciteit is ‘men’ bezig iets aan de salariëring te doen. Wellicht wordt het beter.

Wonende in Someren en abonnee op de Volkskrant heb ik geen klachten.

Altijd in de bus voor 7.00 uur en in de weekenden voor 7.30, kortom een 

fantastische bezorging.

Zouden er klachten zijn op dit gebied, zoals ik wel hoor en lees over andere kranten, dan

zou ik snel mijn abonnement opzeggen.

Alleen na het opstaan wil ik een krant lezen, daarna misschien nog even doorkijken

of ik iets gemist heb.

Wij wonen in Purmerend, sinds 2018 met een vast dagelijks abonnement op Trouw. De eerste jaren was de bezorging prima, met een heel enkele te late bezorging in het weekend. De laatste maanden is het helaas schering en inslag dat vooral op zaterdag de krant te laat, na onze melding alsnog gelukkig wordt bezorgd. Maar enkele dagen geleden stuurde Trouw het mailbericht dat de komende week alle dagen waarschijnlijk te laat zal worden bezorgd vanwege een tekort aan bezorgers. Binnen ons hectische gezin hoeven we de krant niet bij het ontbijt te lezen - maar de hiaten in de met Trouw afgesproken bezorgingstijden worden wel precair. Hopelijk weet Trouw een oplossing te vinden voor dit tekort aan bereidwillige bezorgers!

Zeer tevreden over de bezorging van onze krant. Altijd ‘s morgens heel vroeg (~06:30) al de krant in de bus.
Juist deze week even niet, waarschijnlijk omdat onze bezorger ziek is. Al een bericht van Trouw ontvangen dat het waarschijnlijk ook de komende week niet gaat lukken de krant (voor 12:00 uur) in de bus te krijgen. Jammer, maar wel begrijpelijk. ‘t Is haast onmogelijk om nog bezorgers te vinden.
Wel nu aan het overwegen om alleen nog op zaterdag een papieren exemplaar te nemen en de rest digitaal. Scheelt in de kosten.

Badge

Wie nu een krantenwijk neemt of een nieuwe collega aanmeldt, krijgt een bonus van 1000 euro die in drie termijnen wordt uitbetaald. Dagbladuitgeverijen DPG Media (AD, Volkskrant) en het Mediahuis (Telegraaf, NRC) hopen op die manier het 'gigantische tekort' aan bezorgers terug te dringen. Zie ook krantenbezorgen.nl en meer info op internet. Door nijpende personeelstekorten krijgt 10 tot 20 procent van de lezers hun krant te laat of soms zelfs helemaal niet bezorgd. De problemen rond de bezorging en de distributie van de kranten is bij uitgeverijen topprioriteit. Bij DPG Media alleen al is er een tekort van zo’n 1000 bezorgers.   Daarom heeft DPG Media het voornemen om de sluitingstijden van zijn kranten te vervroegen. ,,Op die manier zijn de kranten eerder op het depot en hebben bezorgers meer tijd om de kranten rond te brengen.” Ik heb alleen nog geen cijfers kunnen vinden of het zoden aan de dijk zet, Groet Leo.

Blij dat wij blijkbaar een uitzondering zijn want onze Volkskrant wordt in Amstelveen Zuid keurig bezorgd voor 7 uur, ruim op tijd voor ons als gepensioneerden 😁.

Voorkeur voor een papieren krant. Wordt volgens mij trouwens gemaakt van oud papier en vinden wij overzichtelijker dan de digitale versie (die we op vakantie lezen). Zal ook wel de ingesleten gewoonte zijn na een abonnement van meer dan 50 jaar.

Reputatie 1
Badge +1

De NRC is een ochtendkrant geworden o.a. omdat ze problemen hadden om bezorgers te vinden. Dat probleem is dus niet opgelost: nog net zo vaak komt de krant te laat (na 7:00), of niet of wordt een regionaal dagblad in de bus gedaan i.p.v. NRC.

Wij hebben een jaarabonnement afgesloten voor de krant, nu wordt deze al ruim een week niet meer bezorgd.

De kosten van de niet ontvangen krant krijgen we terug, maar we kunnen het abonnement niet opzeggen.

wij vinden dat raar, als je iets koopt of afneemt en er wordt niet aan de eisen voldaan dan moet je dit toch kunnen ontbinden?
Volgens de krant dus niet, kan ik hier werk van maken?

Met vriendelijke groet

Reputatie 7
Badge +5

jarenlang vond ik dat ik dat geritsel op de ontbijttafel echt de enige manier was om de krant te lezen. Maar toch op een goed moment overgestapt op de elektronische versie en sindsdien heeft het geritsel plaatsgemaakt voor muisklikken. En dat bevalt enorm, even wennen maar een minder volle papierbak is ook wat waard, duurzaamheid-technisch. Altijd op tijd, altijd kunnen lezen, ideaal! 

Wij zijn ruim 40 jaar geabonneerd geweest op het Haarlems Dagblad. Eerst als “avondkrant” en daarna gedwongen als “ochtendkrant". De bezorging als “ochtendkrant” is abominabel slecht. Of de krant komt helemaal niet of om ongeveer 09:00 uur. ‘s- Zaterdags niet eerder dan tussen 10:00 uur en 11:00 uur. De normale dag is dan allang begonnen en dan ga je geen krant meer lezen. “Er staat nergens dat wij eerder moeten bezorgen” is het lakonieke antwoord. Geen enkele spijtbetuiging en respect voor onze jarenlange trouw. Voor het laatste nieuws van de vorige avond is om technische redenen ook vaak geen tijd en plek meer. Kortom: weggegooid geld! Nu overgestapt op de digitale versie + papieren zaterdagkrant. Dit is beter maar de zaterdagkrant blijft veeeel te laat komen. Ook opzeggen dus maar. Een actuele papieren krant inclusief een tijdige bezorging is niet meer van deze tijd zeker.    

Reputatie 7
Badge +8

De krant en de bezorging blijft een probleem, maar hopelijk levert de nieuwe wervingsatie met hogere vergoedingen en een 1000 Euro bonus wat op. Echter naast de problemen bij de bezorging loopt  de abonnement- en klachtenservice ook niet optimaal. Ik heb er niet zo'n geweldige ervaringen mee door of je prpbleem totaal niet aanhoren of totaal niets meer laten horen. Een  abonnement zou via nieuwe wetten en regels van destijds per maand opzegbaar zijn. Maarde kranten hebben wee termijnen ingevoerd bijv. dat je een krant voor een jaar neemt. En @paulkoomen  zegt zelf een jaarabonnemt te hebben  genomen. Ja dan zit je er een jaar aanvast en zijn er problemen dan beroepen zij zich op overmacht. Voor niet ontvangen kranten krijgt u uw geld terug, maar aan het jaarabonnement zit u vast.

Reputatie 5

paulkoomen

Ik vind het ook wel raar dat als de krant niet of onregelmatig komt dat je rechteloos bent.

U heeft recht om de krant in de brievenbus te ontvangen  ( die w’s al middels het jaarabonnement betaald is? ) en de krant heeft de plicht tot levering. 

Ze kunnen de niet geleverde kranten wel vergoeden maar daar heb je geen abonnement voor genomen denk ik dan . ( krant in de bus ) 

Geen idee hoe dat juridisch zit.

Even de consumentenbond bellen naar de juridische afdeling voor info lijkt mij een goede start. Zij kunnen u w's wel adviseren hierin. (als u lid bent)

Al vele jaren lees ik geen papieren krant meer, ondanks dat ik het graag doe, want het is veel te duur geworden. (Ook geen digitale krant, want dat blijf ik verschrikkelijk vinden).

Toch ben ik meer dan volledig op de hoogte!

Wat wilt u daarmee zeggen, meneer?

Reageer