Consumentenbond.nl
Beantwoord

Kunststof kozijnen

• 7 juni 2018
  • 5 reacties
  • 4645 Bekeken

Goedenavond,
Ik heb samen met mijn vrouw kunststof kozijnen besteld leverancier laat ik even achterwege.
Nu wil het zo zijn dat we 20%moesten aanbetalen en de overige 80% na oplevering van het hele project wat ons redelijk leek dus hebben we de 20% aanbetaald waarna de kozijnen ook besteld zijn en plaatsing begonnen. Maar omdat we op moesten delen in 2 fase door tegenvallers van onze kant is er gevraagd of we de helft van het resterende bedrag ook wilde voldoen wat we ook gedaan hebben. Maar nu komt het er blijken nogal wat fouten te zijn met betrekking tot de plaatsing zoals: schuifpui verkeerd om
Kozijnen niet waterpas
Brievenbus vergeten
Vensterbanken scheef
Folie en stickers die verwijderd zouden worden
Wc raam wat niet goed is
Enz.
Nu ben ik met de verkoper rondgelopen omdat ik dit niet vond kloppen maar nu wil hij eerst het restant bedrag op de rekening hebben voordat hij verder gaat met afwerken.
Ik mag 1000 euro achterhouden maar alleen de schuifpui kost me al bijna 4000 euro wat kan ik hier mee?
icon

Beste antwoord door Monique 8 juni 2018, 09:59

Wat vervelend zeg! Hier vind je meer advies over aanbetalingen.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Het enige wat ik hier over kan zeggen is klachtenkompas.
Reputatie 7
Badge +6
Foute boel . Als je het restant betaalt denk ik niet dat deze 'geweldige ' leverancier zich nog laat zien. Eerst af naar tevredenheid af laten maken en dan pas betalen.
Reputatie 7
Badge +7
Wat vervelend zeg! Hier vind je meer advies over aanbetalingen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik neem aan dat het betreft bestaande kozijnen vervangen door kunststof kozijnen. Normaal maak je dan eerst een kozijnstaat waar alles in beschreven staat met alle kozijnen getekend op schaal en de kwaliteitseisen. Die kozijnstaat is dan je contractstuk met: "leveren en monteren conform voorschriften fabrikant". Dingen als niet waterpas, scheve vensterbank, schuifpui verkeerd om, brievenbus vergeten zijn dan niet conform tekening en voorschriften hoef je dus nog niet te betalen.

Is er geen kozijnstaat, ik weet niet wat je dan hebt als contractstuk. Je moet die man dan in gebreke stellen en hem de kans geven je klachten te herstellen. Ik zou dan wachten met betalen. Bij verschil van mening kan je het voorleggen aan de geschillencommissie als die daar bij zit. Is die er niet, mogelijk heb je dan een rechtsbijstandverzekering. Dan wordt het toch eerst over en weer schrijven en ontkennen. Pas als het onoplosbaar is wordt het een gang naar de rechter. Dan ben je een jaar verder en een ordner vol met brieven.

Heb je geen rb-verzekering dan wordt het naar een advocaat gaan en alles zelf betalen. Dan kan het €3000 of meer kosten als je verliest. Alles draait dan op wat je kan bewijzen dat er is afgesproken. Vandaar die kozijnstaat.

Zijn het je die kosten en tijd waard? Anders toch maar gaan praten met de leverancier. Achteraf een brievenbus plaatsen is goedkoper. Heeft de leverancier wel een schuifpui in zijn pakket in een andere richting? Een waterpas is pas waterpas als die in de omgekeerde richting ook waterpas is. Is het kozijn nog waterpas te stellen met een paar wiggetjes? Eerlijk gezegd ken ik geen scheve vensterbanken in een prefab kozijn.

(Ik was nog aan het typen toen Monique haar bericht plaatste en zag die niet. Beste is die weg eerst te volgen).

20% achterhouden op bovengenoemde zaken is reëel. Grote kans dat dit bedrijf de zaken niet goed gaat oplossen. Het zou aan de ondernemer zijn om nu alles eerst op te lossen en daarna de rest van het geld te willen ontvangen. 

Zelf vind ik 80% reeds als aanbetaald al best veel, en de kosten van alle door u genoemde punten oplossen zijn hoger dan de resterende 20%. Er moet alleen al een hele nieuwe schuifpui gemaakt worden, en dan nog alle overige zaken die niet kloppen.

Er zijn genoeg bedrijven die geen aanbetaling vragen. Daarom hebben wij specifiek gezocht op bedrijven die zonder aanbetaling werken. (weet niet of ik een voorbeeld mag geven, maar wij kozen voor een goed kozijn bedrijf *

Helemaal niets betalen is natuurlijk ook geen optie, maar in een geval als het uwe mag u eisen dat alles eerst goed opgelost wordt, daar u reeds 80% betaalt heeft. 

Zie ook: https://www.consuwijzer.nl/rekeningen-en-incassoprocedures/wat-zijn-mijn-rechten-bij-een-aanbetaling

*[commerciële link verwijderd door beheerder]

Reageer