gratis artikel

Laagsteprijsgarantie: trap jij erin?

• 28 april 2021
  • 7 reacties
  • 129 Bekeken
Laagsteprijsgarantie: trap jij erin?
Badge +8
  • Moderator
  • 1976 reacties

Je betaalt niet altijd het minst voor je boodschappen, meubilair, klusmateriaal of vakantie bij de winkel met een laagsteprijsgarantie. Zo'n garantie is vaak oneerlijk en onzinnig.

MediaMarkt, Vliegtickets.nl en Schiphol stopten met hun laagsteprijsgarantie nadat de Reclame Code Commissie ze op de vingers tikte. Wij willen dat andere bedrijven ook stoppen met onzinnige prijsgaranties, zonder dat consumenten daarvoor eerst bij de RCC aan hoeven te kloppen. We verzochten de supermarkten, webwinkels en reisbedrijven uit dit artikel om hun prijsbeloften te schrappen. Lees er meer over in dit gratis artikel uit de Consumentengids van mei 2021.

Ben jij wel eens in zo'n laagsteprijsgarantie getrapt? Praat mee!

7 reacties

Bij de MediaMarkt moet je echt opletten, zo waren inkt patronen dubbel zo duur als in hun eigen webshop. Als je ze er op attendeert zetten ze de prijs 30 minuten laag voor je.
Ook heel vaak prijsverschil met het filiaal in het volgende dorp.
Toen de winkel nieuw was, kon je de prijs naar beneden bluffen.
Dat lukt niet meer.
Veel witgoed winkels in de buurt hebben ze in de prak geholpen.

Ik heb niet het gevoel, dat ik ergens ingetrapt ben.
Kletspraat van verkopers zie ik als vermaak.

Reputatie 2
Badge +2

zolang ik nog redelijk kan nadenken heb ik gelukkig geen hulp nodig om zelf vast te stellen of slogans kloppen of niet. En vanaf de eerste opening van een Jumbo in mijn buurt wist ik dat hun ‘goedkoopste’ een leugen was. Iedereen die de moeite neemt om een beetje prijzen te vergelijken weet wat prijs garanties waard zijn. Van de goedkoopste tot vroegboekkortingen.

Reputatie 3
Badge +3

Ik sluit me aan bij @cbvjapio . Blijf zelf nadenken.

Keuringsdienst van waarde (VPRO) heeft in een uitzending de 1+1 gratis fabel uit de lucht geknald, ook zoiets. Zelfs met 1+1 gratis betalen we in NL nog meer dan onze Duitse buren waar ze die marketing truc niet kennen…. 

En tav de Jumbo en hun prijzen: In het artikel van de CB uit 2018 & 2020 staat precies hoe dat zit

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2018/ene-jumbo-duurder-dan-de-andere

https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2020/jumbo-goedkoopst-maar-niet-overal-lage-prijzen

Hoe het prijspeil in 2018 was per winkel: https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/voedingstests/hoogvliet-en-jumbo-hoog-laag.pdf  Tijd voor een update?

Reputatie 7
Badge +4

had laatst een leuke. Een webshop had een 'laagste prijs garantie’ waarbij ik binnen 5 minuten een andere webshop had gevonden met een lagere prijs. Dus dit gemeld bij die eerste website en wat bleek, zij gaven een laagste prijs garantie tov de adviesprijs van andere aanbieders….. en aangezien iedereen altijd een (hoge) advies noemt met daarop een korting, ging deze vlieger niet op, vond de laagste prijs garantie die overigens zelf ook met adviesprijs + korting werkt. 

Kortom, naast nadenken is lezen ook een vereiste ;-)

Reputatie 3
Badge +3

In mijn beleving: Je moet wel eerst iets na gelezen/bekeken/opgezocht hebben om er over na te kunnen denken…  ;-) Van de marketing mededeling zelf “laagsteprijsgarantie” ben ik niet van onder de indruk, het maakt mij en vast andere kritische lezers//consumenten eerder argwanend.

Ik rekening mij niet tot de doelgroep van deze marketeers...

Sorry voor de onduidelijke foto, heb niet zo'n vaste hand. Maar zag deze advertentie van Obbink in het plaatselijke weekblad. Blijkbaar zijn dit allemaal aanbiedingen, maar vraag mij af wat voor prijzen de doorgehaalde prijzen zijn. Dit staat nergens vermeld in de advertentie.

Reputatie 2
Badge +2

Het hoort misschien niet helemaal in deze rubriek thuis, maar sinds het laatste half jaar trappen inmiddels duizenden mensen in 1+1 gratis aanbiedingen van onbekende nieuwe websites. Ze denken goedkoop uit te zijn maar krijgen hun geld nooit terug en hun artikelen nooit geleverd. Een goudmijn voor de bedenkers die vaak na 14 dagen alweer uit de lucht zijn - met een opbrengst van gemiddeld 39 euro maal een paar honderd slachtoffers. 99% van die aanbiedingen staat trouwens op facebook. Ik heb inmiddels vier aankopen kunnen besparen - en dus voor mezelf de laagste prijs gegarandeerd:) - door consequent van tevoren te googlen op ‘klacht...(bedrijf)’. En dan laat je het wel om te kopen.

Reageer