gratis artikel

Lastige verpakkingen: deel die van jou!

• 21 December 2021
  • 31 reacties
  • 2353 Bekeken
Lastige verpakkingen: deel die van jou!
Badge +8
  • Community Manager
  • 2120 reacties

Herkenbaar? Het openen van sommige verpakkingen is soms een drama. Dopjes, folies, lipjes en frutsels. En met wat pech klotst de melk halverwege over het aanrecht en eindig je met een pleister.

We vroegen lezers om voorbeelden te delen van verpakkingen die lastig te openen of te sluiten zijn. Daarin lezen we vooral veel frustratie en onbegrip. Dat kan toch niet de bedoeling van fabrikanten zijn? Lees er meer over in dit gratis artikel uit de Consumentengids van januari 2022.

Wat is volgens jou de lastigste verpakking? Praat mee!

31 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Onderstaand stuk kaas van de Lidl vergt bovenmenselijk veel geduld  en een halve gereedschapskoffer om de strakke verpakking te kunnen verwijderen. Als je niet oppast brokkelt de kaas alvorens de verpakking open is ;-)

# Olijfolie in plastic flessen (zoals deze: https://www.lidl.nl/p/olijfolie/p97197) is vaak verzegeld met een plastic verzegeling die je er af moet trekken middels het ringetje dat er aan zit. Alleen mijn pink past daar in. Dan moet ik er zo hard aan trekken dat het pijn doet. Als het losschiet gaat de olijfolie niet zelden door de lucht. Het pijningen kan ik oplossen door iets anders er doorheen te halen maar de vliegende olijfolie blijft een risico. Idem ketjap.

# De bekende rolletjes geitenkaas (verschillende merken) zitten in een folie met daaronder een papiertje. Waarom zit dat papiertje er in hemelsnaam onder? Je hebt er alleen maar last van. Het is ook echt niet nodig om het spul droog te houden.

# Verse waren die in een folie zitten, zitten niet zelden in een folie die heel krap is bemeten. Daarmee spaart de fabriek plastic uit. Prima. Maar als ik het item wil gebruiken en meestal een paar dagen moet bewaren in de koelkast moet ik het wel luchtdicht verpakken, anders zit ik snel met uitgedroogd spul. De krappe folie is dan vaak net te klein om weer dicht te doen. Dan moet ik weer op zoek naar iets anders wat ik ofwel later weg moet gooien ofwel moet afwassen. Bij andere mensen zie je dat die de verpakking proberen dicht te doen maar dat er toch een gat blijft zitten en het folietje er maar wat boven hangt. Dat heeft dus geen zin want iets dat luchtdicht moet zijn en maar voor 90% dicht is is net zo slecht verpakt als waneer je open laat.

#Sommige verpakkingen van vleeswaren zijn wél hersluitbaar gemaakt maar dan scheuren ze bij openmaken soms al meteen kapot en heb je er niks meer aan.

# Waarom zitten olijven in glas vaak in flesjes met krappe openingen waardoor het lastig is die dingen er uit te krijgen?

# Verzegelingen van potjes, zoals een bekend merk hazelnootpasta, bestaan soms uit snel brekende folie. Heel irritant en vooral onnodig want er zijn ook potjes met folies dier er wel gemakkelijk in één keer af gaan.

Reputatie 7
Badge +6

Bovenstaande reacties zijn herkenbaar . laat fabrikanten ZELF eens hun product openmaken . En als ze het met ons eens kunnen zijn en een haalbare mogelijkheid zien om het te verbeteren , zou dat heel erg fijn zijn . Laat ze tevens eens wat vaker over een milieuvriendelijker afvalprobleem van verpakkingen nadenken als dat mogelijk is , als ze dan toch gaan wijzigen . Niet zij , maar wij consumenten worden daar mee opgezadeld . 

Reputatie 5
Badge +5

@ImkeIk neem aan dat je januari 2022 bedoeld?

Ik heb over het algemeen weinig problemen met verpakkingen, op een paar uitzonderingen na.
Van potten is het soms lastig het deksel los te draaien omdat ze vast gezogen zitten, maar daar heb ik een goed werkend stuk keukengereedschap voor.
Plastic verpakkingen knip ik open met een grote huishoudschaar, dat gaat prima voor voedsel verpakkingen, maar kleine elektronica zit vaak in zeer hard plastic verpakt, waar je bijna niet met een schaar doorheen komt.

Badge +8

@ImkeIk neem aan dat je januari 2022 bedoeld?

Oeps, yup! Aangepast. :sweat_smile:

Ik herken alle klachten hiervoor omschreven en ben het er geheel mee eens. Waar ik ook tegen aan loop is het probleem om pillendoosjes van desmopressine van Teva te openen. Met een extra plastic sluitring die onder de dop op meerdere plaatsen is vastgeseald, kun je alleen met een zaag dat ding openen. meermaals heb ik al in mijn vingers gesneden. Ergerlijk is dat. Tot overmaat van ramp is het potje nog voor geen 1/5 e gevuld. Allemaal lucht die vervoerd moet worden en in een magazijn onnodig plaats inneemt. Dat vind ik ronduit belachelijk en moet anders kunnen.

Reputatie 5
Badge +5

Wat te denken van kleine flesjes / flacons b.v. medicijnen. Voorbeeld: flesje oogdruppels. Het zit op 5 punten vast. Vijf… Twee is zat. Haast niet open te krijgen. Mijn vrouw heeft reumatische handen, bij haar doet alles pijn. Zelf neem ik zo'n paper cutter ter hand om een paar van die aanhechtingen door te snijden.
Overigens, enige tijd geleden viel tijdens het oogdruppelen die ring van het flesje. Gelukkig op mijn wang. Stel je voor dat ‘ie in het oog terecht gekomen was… 

Sindsdien haal ik die ring eraf.

Waarom al die ondeugdelijke verpakkingen niet verboden worden zodat alleen de besten

overblijven dan is alles definitief opgelost zou je zeggen als verstandig, volwassen mens.

Maar blijkbaar zijn mensen niet in de wieg gelegd om zulke simpele dingen op te lossen.

Emilio Sciarone

Helaas kan ik niet koken daar ik 50 jaar lang 7 dagen in de week op de vrachtwagen zat.

Nu invalide, maar krijg de verpakkingen van de kant en klaar maaltijden niet open daar er geen lipje aanzit of het nu stamppot eten is of 3 vaks maaltijden, ook de blikjes van Unox Smack koop ik niet meer daar er tegenwoordig een dekseltje op zit die je open moet trekken, ook al zit er een uitleg bij dat je in het blikje moet knijpen, maar ook dan komt het er niet uit, dus dan maar met een mes er stukjes uit snijden, zodat je het niet meer op je boterham kan doen, en zo zijn er vele dingen die niet meer mogelijk zijn op open te krijgen, ook een blik soep die je met het lipje open moet trekken ook al heb je er een ding voor met een kromme punt om het open te trekken, dan zal veelal een deel van de soep over de aanrecht liggen, maar ook vaak mijn handen open gesneden omdat het niet mogelijk is om iets open te krijgen waar je een mes voor nodig hebt.

Mensen kunnen niet zonder problemen, over het algemeen genomen. De simpelste dingen 

willen, kunnen, weten, begrijpen, mogen, en zien degenen niet die er verantwoordelijk voor

zijn. Neem bijvoorbeeld de tubes waar medicijnen inzitten. De tubes die ik van de apotheek

ontvang hebben aan de uiteinden een paar gevaarlijke scherpe uiteinden waaraan je je 

lelijk kan verwonden. De Consumentenbond zal wel ‘eeuwig’ blijven bestaan om dit soort 

onnodige fouten in het fabricatie- proces te laten veranderen. Dit heeft veel te maken met

de niet goed functionerende verstandelijke vermogens die niet door goede scholing en

opvoeding gecorrigeerd worden. 

Emilio Sciarone

Om zoveel mogelijk plastic te vermijden, kopen wij al onze groenten bij de groenteboer. Hier kunnen we zelfs de schone papieren zakjes terugbrengen voor hergebruik. Kaas kopen we op de markt. 
Als we zien hoeveel zakken PMD mensen aanleveren voor hergebruik hebben we nooit meer dan driekwart zak. Daarom zou CB moeten ijveren om plastic in supermarkten zo goed als te verbieden. 

Ik heb al veel reacties en programma,s gezien over dit onderwerp. Het is duidelijk dat er op veel gebied nog verbeteringen in verpakkingen mogelijk zijn, maar ik wil er toch ook op wijzen dat wij voor het overgrote deel zelf schuldig zijn aan deze zaken. Het blijft een zaak van vraag en aanbod. Ik zal een paar voorbeelden noemen.

Wij willen graag kindveilige sluitingen en sluitingen die kleine kinderen niet zomaar kunnen openen in de supermarkt.

Wij willen graag producten waaraan wij kunnen zien of voelen dat ze nog niet geopend zijn geweest en weer gesloten.  Dit geldt voor etenswaar maar zeker ook voor medicijnen

Wij willen producten die wat langer vers blijven zodat we niet iedere dag naar de winkel hoeven.

We willen ook graag producten die in de verpakking in de magnetron kunnen.

Dit zijn zo maar een paar voorbeelden waardoor de fabrikanten gedwongen werden door de consument om bepaalde verpakkingen te produceren.

Je kunt natuurlijk zelf veel doen om de plastic afval berg te verkleinen door bij voorbeeld in de supermarkt minder voorverpakte groenten of fruit te nemen maar alles los uit de bakken te pakken en in papieren zakken te doen.

Ik erger me aan de verpakking van o.a. brood van Albert Heijn. Die zitten met een plakbandje dichtgeplakt waarvoor je een scherp mes moet hebben om open te krijgen. Vroeger werden die plakkers voorzien van een papiertje zodat je ze los kon krijgen. Maar een clipje zou ook prima werken. 

Verplicht alle verpakkers van (levensmiddelen) artikelen hun verpakking te laten beproeven op “openbaarheid” ofwel easyness-to-open door een keurinstantie die bekend is met handicaps van mensen.

Er kan bijvoorbeeld met pictogrammen duidelijk gemaakt worden voor welke handicap het product relatief gemakkelijk is om te openen

Met een beetje goede wil van de verpakkers is veel mogelijk indien de (gehandicapte) mens bepalend is voor de soort verpakking i.p.v. het financiële gewin. Snel een krimpfolietje is dus een slechtere keuze dan een folie (als dat al noodzakelijk is) met een scheurlijn met lipje.

Minder verpakken zou al een grote hulp zijn.

Ik heb zelf artritis en vraag mij echt af of al dat verpakken echt nodig is.  Neem een voorbeeld aan Frankrijk waar groente en fruit NIET verpakt of bestikkerd mag worden

Succes CoBo

Reputatie 5
Badge +5

Hier is ook goed over nagedacht: amper grip, opent ook lekker makkelijk . . . 
Met een beetje pech wordt het een smeerboel.
(Gelukkig zie je meer en meer dat het in potjes verkocht wordt)

De sluiting van de broodverpakking en de hersluitbare verpakkingen van hartig broodbeleg van Jumbo.
Dat laatste geldt ook voor Vomar, evenals diens verpakkingen van gesneden kaas.

Badge +5

Off topic reacties zijn verwijderd.

Ik worstel nogal eens met de zogeheten kindersluitingen. Laatst wilde ik een nieuw flesje meubelolie openen om een doffe plek op mijn tafel bij te werken. Lukte dus niet. In mijn frustratie gaf ik er toen een klap op, waarop het plastic flesje openscheurde en er niet alleen een plas olie op de tafel kwam, maar ook op de vloer! Gelukkig heb ik een parketvloer… En de tafel is wel héél mooi geworden.

Trouwens weleens geprobeerd de verpakking van knoopcelbatterijen open te knippen?

Herkenbaar? Het openen van sommige verpakkingen is soms een drama. Dopjes, folies, lipjes en frutsels. En met wat pech klotst de melk halverwege over het aanrecht en eindig je met een pleister.

We vroegen lezers om voorbeelden te delen van verpakkingen die lastig te openen of te sluiten zijn. Daarin lezen we vooral veel frustratie en onbegrip. Dat kan toch niet de bedoeling van fabrikanten zijn? Lees er meer over in dit gratis artikel uit de Consumentengids van januari 2022.

Wat is volgens jou de lastigste verpakking? Praat mee!

Ik snap helemaal niks van de verpakking van koelvers deeg zoals in de foto.

Reputatie 7
Badge +6

@A. Van Hoef . Mijn vrouw zegt : Even op de kant van het aanrecht slaan en dan kun je de kartonnen buitenkant er moeiteloos af rollen . 

Badge

Een beruchte verpakking is die van de batterijen of klein gereedschap in de bouwmarkt. Vaak in dubbeldik plastic waar je met je nagels niets tegen begint. Handig om op te hangen voor de bouwmarkt, maar een ramp om het te openen.

Dan nu naar de supermarkt: de plastic van verpakte cakes zit er veel te strak omheen. Als je de cake er al uitkrijgt zonder scheur in het breekbare plastic, krijg je het er nooit meer in om te bewaren. Dus maar weer in een nieuwe plastic zak gestopt.

Gerard Veldman

@A. Van Hoef . Mijn vrouw zegt : Even op de kant van het aanrecht slaan en dan kun je de kartonnen buitenkant er moeiteloos af rollen . 

Dat lukt mij nou nooit.

Een beruchte verpakking is die van de batterijen of klein gereedschap in de bouwmarkt. Vaak in dubbeldik plastic waar je met je nagels niets tegen begint. Handig om op te hangen voor de bouwmarkt, maar een ramp om het te openen.

Dan nu naar de supermarkt: de plastic van verpakte cakes zit er veel te strak omheen. Als je de cake er al uitkrijgt zonder scheur in het breekbare plastic, krijg je het er nooit meer in om te bewaren. Dus maar weer in een nieuwe plastic zak gestopt.

Gerard Veldman

Lege broodzakken schud ik leeg en droog ze even binnenstebuiten. Daarna bewaar ik ze om ze voor dit soort dingen te hergebruiken.

Dat lukt mij nou nooit.

Ik trek altijd langzaam het papier eraf, beginnend bij het puntje, en dan springt hij meestal spontaan wel open op de naad en anders is een klein tikje op de rand van het aanrecht inderdaad genoeg hem over de streep te trekken.

Dat lukt mij nou nooit.

Ik trek altijd langzaam het papier eraf, beginnend bij het puntje, en dan springt hij meestal spontaan wel open op de naad en anders is een klein tikje op de rand van het aanrecht inderdaad genoeg hem over de streep te trekken.

Ik zal wel heel stom zijn, maar ik krijg het puntje meestal niet te pakken en/of het glipt uit mijn vingers. Ga ik met een scherp mesje pielen. En dan nog krijg ik meestal te weinig los om het vast te pakken. Als ik het buitenste papiertje eraf krijg, gebeurt er verder nog niks. Het ding blijft potdicht. Meestal zaag ik nu de bovenkant eraf met een groot mes. Dan trek ik het deeg eruit. Want het is wel lekker pizzadeeg. :wink:

Reageer