Consumentenbond.nl

Levering TV door Bol.com

• 30 december 2019
  • 50 reacties
  • 1483 Bekeken

Badge

Wat is de ervaring met het kopen van een TV bij Bol.com ?

50 reacties

Badge

Ik wacht nog op antwoord van Bol.com en zal deze met jullie delen.

Reputatie 4
Badge +3

Welke vraag heb je dan aan Bol.com gesteld? Ik vind je vraag erg onduidelijk / incompleet.

Badge

Beste Mazzel, klopt een beetje onduidelijk.

ik koop bij Bol.com een Samsung TV, levering via een partner.

ontvang nu een TV voor de Hongaarse markt en heb problemen met het terugsturen.

ik wil graag weten of daar meer problemen mee zijn en hoe die op te lossen.

als ik er met Bol.com niet uit kom geef ik alle specifieke details

Reputatie 4
Badge +3

Toevallig een t.v. die besteld is bij TV Store (eerder TV Plaza)? Topic over deze externe leverancier van Bol.com https://community.consumentenbond.nl/consument-recht-28/besteld-maar-defect-geleverd-19667

Badge

Pffffffffff, inderdaad en hier word ik niet vrolijk van.

de TV is inderdaad terug gestuurd en ik heb hem geweigerd in ontvangst te nemen omdat de klantenservice van Bol.com nog bezig is voor een oplossing.

Goed of slecht, ik hou jullie op de hoogte.

Badge

Mail ontvangen van Bol.com.

De partner TV-Store accepteerde mijn na drie dagen retour gezonden TV niet.

Reden ik had de TV 22 uur gebruikt i.p.v. de maximale 3 uur.

Bol.com was het met haar partner eens en dus geen restitutie.

Mijn verweer dat het om een Oost Europees model ging zonder Hollandse handleiding en zonder Nederlandse fabrieksgarantie zoals je mag aannemen deed niet terzake.

Daarom KOOP GEEN PRODUCTEN BIJ DE PARTNERS van BOL.COM. en zeker niet bij TV-Store.

Zelf ga ik kijken of mijn rechtsbijstandverzekering nog iets kan doen.

Reputatie 4
Badge +3

Een handleiding staat op je tv, te vinden onder Menu, ondersteuning,  e-manual. Een pdf file staat ook altijd op de Samsung site. Als je wilt kan ik die voor je opzoeken, moet ik wel weten welk model je hebt.

Je krijgt inderdaad geen garantie van Samsung Nederland, maar hopelijk heb je die ook niet nodig. 

BCC is overigens ook een externe leverancier bij Bol.com, maar kopen bij allerlei vage externe leveranciers is zeker af te raden.

Badge

De TV heb ik terug gezonden 2x en niet meer in mijn bezit.

Via Cool Blue nu een nieuwe gekocht en het juiste type met einde XXN en niet XXH ontvangen.

Perfect zoals je mag verwachten.

Het gaat er nu alleen om, om andere consumenten te waarschuwen, het gaat om heel veel gedupeerden.

Bol.com noooooooooooooit meer.

Reputatie 4
Badge +3

Oh, dacht dat je de tv weer terug had ontvangen. Blijkbaar niet goed gelezen. Veel kijkplezier met de nieuwe televisie,  hoop dat je je geld nog terug krijgt met hulp van je rechtsbijstandverzekering. 

Reputatie 7
Badge +6

Hallo @J.M. van Wakeren ik probeerde te begrijpen wat je bedoelde en vond in deze draad op de site van Samsung een soortgelijk geval. Als je naar beneden scrollt naar de bijdrage van dkoster op 10-12-2019 legt hij uit dat de koop ongeldig is want er is je een verkeerd toestel geleverd. Dus als op je bestelorder . . .790XXN op het einde van het serienummer staat en je hebt . . . 792XXH geleverd gekregen maak je goede kans dat de koop ongeldig is. Ze gaan dan roepen dat 792 een nieuwer model is, die je al 22 uur hebt gebruikt. Maar het is een ander model dan je besteld hebt, dus voor je rb-verzekering voldoende handvat om je recht te halen. 

Ik heb ook module Consument in m'n rb-verzekering, maar je moet een eind bakeleien en alles precies op schrift stellen op examen niveau, dat is vervelend, wanneer is wat gebeurd plus het bewijs daarvan. Bij mij ging het om iets van €168 en de leverancier bleef weigeren. Ze stuurden het voor de tweede keer terug. De rb-verzekering betaalde het toen aan mij en mocht ik het ding houden. Onbevredigend want de leverancier blijft dan zo doen.

Badge

Dank je Jan,

in goed vertrouwen bij Bol.com gekocht Samsung QE55Q70R-4K QLED TV

Ontvangen QE55Q70RATxxh

Door problemen kwam ik hier pas na enige tijd via Samsung achter.

Volgens TV-Store na 22 uur en dan is het retourrecht vervallen.

Reputatie 6
Badge +4

volgens mij appeltje-eitje: https://ictrecht.nl/juridisch-advies/recht-van-retour/ of: https://www.consumentenbond.nl/online-kopen/retourneren

verplichte retourperiode van 14 dagen, ook na (uitprobeer) gebruik. En wat er geleverd is maakt ook niet uit.

Badge

Dank je E,

wat je hier aangeeft heb ik inmiddels in gang gezet.

ik vraag mij af dit moet Bol.com toch ook weten en houden ze mij constant aan het lijntje.

hun  goede naam gooien ze zo te grabbel en dat door een malafide partner TV-Store.

Reputatie 7
Badge +6

Ja van die QLED 4K staat royaal beschrijving op internet maar van die RATxxh moet je zoeken en vreemde taal. Ze hebben je een ander model geleverd dan besteld. Ik zou ook laaiend worden. Wat @E.B.F. Stroeve  zegt, je hebt sowieso retourrecht, maar de wet staat toe dat daar uitzonderingen op gemaakt mogen worden. Maar die moeten vooraf duidelijk bekend zijn. Bijvoorbeeld maximaal 3 uur uitprobeertijd. Als ik je goed begrijp willen ze dus dat je binnen drie uur na ontvangst een claim legt. Dat vind ik een rotstreek. Dan gaan ze het daar op gooien natuurlijk. Maar dat kan je dus weer teniet doen omdat ze een ander model hebben geleverd dan je besteld hebt. Echt vervelend dit want je zat echt niet te wachten op dit gezeur en er zitten toch aardig wat centjes in. 

Het is om dit soort toestanden dat ik zelf erg voorzichtig ben als ik zulke grote aankopen zou doen op internet. Dan ga ik toch eerst een research doen, eerst Consumentenbond, dan reviews lezen, Klachtenkompas kijken, met Google lezen of Radar en Kassa iets zeggen, dat soort dingen. 

Reputatie 4
Badge +3

En dat ‘uitproberen’ geeft juist vaak problemen bij het retourneren (heb ik het niet over verzegelde en/of hygiënische artikelen). Bijv. een frituurpan of een wasautomaat mag je echt niet retourneren als je die gebruikt hebt. In een winkel kan je tenslotte die dingen ook uit niet uitproberen.

Badge

Ja van die QLED 4K staat royaal beschrijving op internet maar van die RATxxh moet je zoeken en vreemde taal. Ze hebben je een ander model geleverd dan besteld. Ik zou ook laaiend worden. Wat @E.B.F. Stroeve  zegt, je hebt sowieso retourrecht, maar de wet staat toe dat daar uitzonderingen op gemaakt mogen worden. Maar die moeten vooraf duidelijk bekend zijn. Bijvoorbeeld maximaal 3 uur uitprobeertijd. Als ik je goed begrijp willen ze dus dat je binnen drie uur na ontvangst een claim legt. Dat vind ik een rotstreek. Dan gaan ze het daar op gooien natuurlijk. Maar dat kan je dus weer teniet doen omdat ze een ander model hebben geleverd dan je besteld hebt. Echt vervelend dit want je zat echt niet te wachten op dit gezeur en er zitten toch aardig wat centjes in. 

Het is om dit soort toestanden dat ik zelf erg voorzichtig ben als ik zulke grote aankopen zou doen op internet. Dan ga ik toch eerst een research doen, eerst Consumentenbond, dan reviews lezen, Klachtenkompas kijken, met Google lezen of Radar en Kassa iets zeggen, dat soort dingen. 

Heren,

juist om deze redenen heb ik deze mail hier geplaatst.

ik ben de pineut, laat het er toch niet bij zitten, maar hoop anderen dit te besparen Bol.com partner TV-Store.

Niet helemaal ontopic maar toch wel weer.  Ook ik ervaar problemen met een bol.com partner.  Iets besteld voor een scherpe prijs, redelijk specifiek onderdeel en dat zou ineens niet leverbaar zijn.  Verkoper laat niets van zich horen (al 14 dagen niet), pas nadat ik een mail stuur krijg ik reactie. Ik moest het artikel maar annuleren, wisten niet of en wanneer dat geleverd kon worden. Ik proef in de reactie gewoon dat ze niet willen leveren. Ondanks dat de voorraad positie aangaf dat het artikel voorradig was, niet leveren.  Ik weet wel waarom: prijs was erg scherp en op het moment van bestellen 25% goedkoper dan elders, scheelt op dit product 30 euro en verzendkosten.

Ik heb Bol benaderd maar die kunnen niets doen zeggen ze.  Voor mij voorlopig maar even geen Bol.com of partner.

Reputatie 1
Badge

De titel is onjuist. Het gaat om een levering door TV-Store na bestelling via Bol.com,

Badge

Beste Paul,

klopt helemaal wat je schrijft in je reactie.

Bol.com verkoopt TV ‘s via verschillende partners.

ik wilde weten bij antwoorden of alleen TV-Store als probleemleverancier zou worden genoemd en waarom dan.

Reputatie 1
Badge

Eventjes een correctie.

Bol.com verkoopt formeel gezien als verkoper niet via partners maar voor andere partijen.

Als verkoper is Bol.com gehouden aan de juistheid van de informatie op zijn webstek, aan zijn verkoopvoorwaarden en bovenal aan de wet

Een economisch partner is overigens een mede-eigenaar. Daar is hier geen sprake van.

Kortom Bol.com is mijns inziens als verkoper verantwoordelijk voor de levering, ook als de bezorging via een andere leverancier gebeurt.

Badge

Volgens mij denkt Bol.com hier heel anders over.

Alle verantwoordelijkheid leggen zij na de verkoop bij hun partner en daarom konden zij niets voor mij doen.

Toe ik kocht dacht ik ook zoals jij dat omschrijft.

Daarom wil ik dit ook via de Consumentenbond duidelijk maken als waarschuwing naar de leden.

Dit is wat mij betreft de kern van de zaak; Is BOL nu de verkoper die andere dienstverleners inschakelt of is BOL de dienstverlener die zijn website “verhuurt” aan derde partijen om hun spullen daar te verkopen. Serieus, het is juridisch het één of het ander en ik denk dat we de verschillende gezichtspunten nu wel kennen maar met Amazon in aantocht , waar BOL het trucje volgens mij van afgekeken heeft, zou het handig zijn als bijvoorbeeld de Consumentbond gewoon eens een standpunt in zou nemen.

Reputatie 4
Badge +3

Dit is wat mij betreft de kern van de zaak; Is BOL nu de verkoper die andere dienstverleners inschakelt of is BOL de dienstverlener die zijn website “verhuurt” aan derde partijen om hun spullen daar te verkopen. Serieus, het is juridisch het één of het ander en ik denk dat we de verschillende gezichtspunten nu wel kennen maar met Amazon in aantocht , waar BOL het trucje volgens mij van afgekeken heeft, zou het handig zijn als bijvoorbeeld de Consumentbond gewoon eens een standpunt in zou nemen.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens! Zeker ook omdat er steeds meer webshops (o.a. Wehkamp, Fonq, Blokker) zijn - en ongetwijfeld volgen er nog meer - die met externe leveranciers werken. Deze kwestie lijkt mij heel wat belangrijker dan € 5,- euro te kunnen claimen bij 20 jaar oude televisies.

Badge

Mijn advocaat zegt op dit moment dat ik niet Bol.com voor dit retourprobleem aansprakelijk kan stellen maar wel de partner TV-Store.

Op de website wordt dit, niet erg duidelijk, wel aangegeven.

Wel mag je van Bol.com verwachten dat zij de partners eerst goed screenen want daarmee zetten zij wel hun goede naam op het spel.

Als Samsung dealer door je partner een Oost Europees model te laten verkopen i.p.v. een Benelux model waar je klant op rekende en daar verder niets meer aan te kunnen doen is voor mij onbegrijpelijk. Onbegrijpelijk zelfs dat dit mogelijk zou kunnen zijn.

Ja, stom van mij maar goed om anderen voor deze stommiteit te waarschuwen.

Reputatie 1
Badge

Bol.com geeft een externe leverancier aan met bijvoorbeeld  “Verkoop door TV-Online”, maar bij doorklikken komt men bij een andere pagina van Bol.com terecht. Niet bij de leverancier! Probeer het hierboven maar eens. De bestelling is dus wel degelijk bij Bol.com geplaatst. Dat maakt mijns inziens verantwoordelijk voor alles wat op de pagina staat, dus ook de levering.

Bij bijvoorbeeld Marktplaats is dat niet het geval. De klant wordt doorgeleid naar de verkopende partij. Daar is het ook overduidelijk dat Marktplaats geen leverancier is.

<b>Wie direct bij leverancier koopt is overigens vaak goedkoper uit!</b>

Ik heb overigens prima ervaringen met Bol.com.

Reageer