Consumentenbond.nl

Loterijverlies.nl: veel klachten?

• 9 februari 2015
  • 26 reacties
  • 1865 Bekeken

Zowel in kranten als op tv verschijnen sinds een paar dagen advertenties van https://www.loterijverlies.nl/ De stichting wil proberen om het geld wat we aan de staatsloterij zijn kwijtgeraakt tussen 2000 en 2008 weer proberen terug te krijgen omdat er sprake is/zou zijn geweest van misleidende reclame. Op zich lijkt dat een nobel doel. Echter voor zo ver ik weet (en we hebben ooit 25 jaar geleden ƒ 20.000,- gewonnen) is er wel degelijk in die periode, hoewel niet al te nadrukkelijk, gemeld dat slechts bij de jackpot de verkochte loten meedingen. Ik kan me vergissen, maar ben er vrij zeker van.

Naar aanleding van de televisiereclame ben ik naar de site gegaan en aanvankelijk leek het prima, tot ik keek hoeveel we zouden moeten betalen aan de "stichting". Dat zou voor ons € 50,- zijn, mogelijk zelfs € 100,- Garantie op succes werd op geen enkele manier gegeven en ook al helemaal niet iets als terugbetaling. Men claimt zelfs 20% bij een succes. Men hanteert "no cure no pay". Bij hun houdt dat dus in: zonder succes, betalen wij u niks terug. We hebben het al zo moeilijk met een inkomen van dik boven een miljoen.

Toen ik op internet ben gaan zoeken kwam ik heel veel klachten tegen over het hoofdbedrijf. https://www.collectiefonrecht.nl/succesverhalen Alleen al op deze pagina staan al dikke leugens, anders gezegd, men kan helemaal geen succes claimen. De DSB wordt er genoemd maar in werkelijkheid is het werk van WCAM en de depositogarantie is max. € 100.000,- Een echte leugen is die over T-Mobile Zie http://www.iculture.nl/smco-verliest-kort-geding-van-t-mobile/ Bij VARA's Kasse vind je o.m. dit http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/is-stichting-smco-betrouwbaar/ Leugens.nl weet uiteraard ook wel wat te melden: http://tinyurl.com/k8r7dml

[Opmerking redactie: titel iets aangepast vanwege het gebruik van vele iconen in de titel]

26 reacties

Beste S.H. van de Boom,

Dank voor uw informatieve betoog. De links zijn een goede wegwijzer in een verdere zoektocht naar de (on)betrouwbaarheid van Loterijverlies! In de algemene voorwaarden zitten duistere verwijzingen naar andere rechtspersonen, en dat stelt mij niet gerust.

Wat betreft uw persoonlijke kans op teruggave lees ik op https://www.collectiefonrecht.nl/loterijverlies_voorwaarden_deelname dat alleen de periode 2000-2007 van toepassing is. Uw prijs, 25 jaar geleden, blijft dan buiten beschouwing.
Uiteraard weet ik dat m'n winst van 25 jaar geleden er in feite niks mee te maken heeft (een winst die ik verkreeg toen ik voor de allereerste keer meedeed) maar ik meldde het even bij wijze van anecdote. De link die je hebt gegeven ken ik uiteraard. Het is opmerkelijk dat als je verder kijkt dat de man (Ferdy Roet) in feite openlijk zegt dat je je geld kwijt bent. Hij spreekt dan ook nooit over een bedrag wat je dient te betalen voor zijn diensten, maar over donaties. Een donatie kun je uiteraard niet terugvragen. Bij hem is dan dus het "no cure no pay" gewoon "no cure no pay back". Ook in alle andere gevallen waar hij bij 'betrokken' is geweest is er geen enkel geval bekend dat iemand ooit ook maar iets heeft teruggezien van de zogenaamde claims. Inmiddels is het duidelijk dat ik niet de enige ben die z'n wantrouwen heeft jegens de heer Roet. Ik heb verschillende tv programma's bendaderd om er aandacht aan te besteden. Ik weet niet of het (mede) door mij komt, maar in ieder geval besteedt Tros-Rader maandag 23-2 er een heel item aan. Zie http://www.radartv.nl/uitzending/volgende-uitzending/aflevering/23-02-2015/stichting-loterijverlies/ Kennelijk is hem hem bekend dat het niet goed voor hem afloopt gezien het feit dat hij op dezelfde manier als de advertentie van loterijverlies reageert met "WEES GEWAARSCHUWD!" en verder "Bent u zelf slachtoffer of kent u iemand die door Tros Radar is aangevallen? Wilt u ook al deze kwaadsprekerij stoppen? Mail dan naar loterijverlies.nl"

[/url] Op de pagina van Loterijverlies https://www.loterijverlies.nl/loterijverlies-start-zaak-tegen-tros-radar kun je lezen hoe verschrikkelijk het allemaal is. Hierbij is nog een opmerking te maken. Ferdy Roet verwijst naar http://kwaadpraat.nl/ een site die sterk doet denken aan de manier waarop SMCO zaken aanhangig maakt. Als je de pagina over Tros Radar opent lijkt het heel wat maar als je alles zaken onderzoekt, blijkt het meestal niks voor te stellen. Ik heb me afgevraagd of er mogelijk een verband met de site en die van SMCO was doordat ze mogelijk de zelfde eigenaar hadden maar dat leek niet het geval echter ik heb wel een site gevonden waar overduidelijk ook iets niet klopt en die wel eigenaar is van kwaadpraat.nl namelijk http://www.it-ernity.nl/nl/ Hij lijkt op het eerst gezicht integer, maar kijk eens naar de middelste kolom. Daar staat: "IT-Ernity is naast de Staatsloterij ÉÉn van de twee hoofdsponsoren van Stelvio for Life. IT-Ernity sponsort niet alleen door middel van een geld bedrag, maar neemt ook deel met een eigen team." Klik eens op de link. Je komt dan op een praktisch lege pagina terecht. Dat zou dus betekenen dat de Staatsloterij niet bestaande bedrijven ondersteunt. Dat lijkt me dan weer een aardig item voor Tros Radar of [url=http://www.opgelicht.nl/]http://www.opgelicht.nl/
Inmiddels heeft meneer Roet https://www.loterijverlies.nl/loterijverlies-start-zaak-tegen-tros-radar toch maar weer weggehaald. Ben nieuwsgierig hoe het vanavond gaat uitpakken.
En? Wat vind je van de uitzending van Tros Radar over Loterijverlies?

En? Wat vind je van de uitzending van Tros Radar over Loterijverlies?

Geweldig, maar ik zou graag zien of er geen mogelijkheid is om al die stichtingen van de SMCO eens onder de loupe nemen om te zien of er geen geld terug te vorderen is. De man moet miljoenen hebben opgestreken en voor zover ik heb kunnen nagaan heeft nog nooit iemand ook maar een keertje ook maar iets van het geld teruggezien. Het probleem is echter dat hij a.h.w. openlijk zegt dat je je geld kwijt bent. Zijn no cure no pay is dus eigenlijk no cure no pay back. Ik wist overigens al voordat de uitzending kwam dat die meneer Roet (zeer waarschijnlijk) geen poot had om op te staan. Ik had al de dag nadat de advertentie en reclame op tv kwam e,e,a, uitgezocht.
Ik snap de boosheid van alle mensen niet goed. De Staatsloterij heeft ons misleid en dat is via de Hoge Raad nu uitgesproken. Het heeft me 35 euro gekost en alleen al het recht halen was voor mij voldoende. Ik heb vanaf het begin niet meegedaan om mijn inleg terug te krijgen. Het zou hooguit een mooie bonus zijn.

Ik vind wel dat de advertentiecampagne van loterijverlies.nl niet gevoerd had moeten worden. Daarmee toont de stichting aan dat in deze affaire geld en hebzucht een tÉ grote rol gaat spelen. Terecht dat Radar hier aandacht aan heeft besteed.

Ik snap de boosheid van alle mensen niet goed. De Staatsloterij heeft ons misleid en dat is via de Hoge Raad nu uitgesproken. Het heeft me 35 euro gekost en alleen al het recht halen was voor mij voldoende. Ik heb vanaf het begin niet meegedaan om mijn inleg terug te krijgen. Het zou hooguit een mooie bonus zijn.

Ik vind wel dat de advertentiecampagne van loterijverlies.nl niet gevoerd had moeten worden. Daarmee toont de stichting aan dat in deze affaire geld en hebzucht een tÉ grote rol gaat spelen. Terecht dat Radar hier aandacht aan heeft besteed.

De misleiding door Loterijverlies/SMCO is vele malen groter. Ferdy Roet wÉÉt namelijk dat hij het nooit haalt met z'n zogenaamde procedures tegen wat dan ook. Hij heeft nog nooit iets "gewonnen". Kijk maar eens naar dit lijstje. https://www.loterijverlies.nl/veroordelingen-van-radar en http://www.mediaredactie.net/2014/04/01/tros-programma-radar-onoverwinnelijk-de-rechtszaal/

Radar heeft nog nooit iets "verloren". Wat de staatloterij betreft..... Ik weet nog dat ik destijds een beetje ben gaan uitzoeken hoe het eigenlijk zat. Je kon wel vinden hoe het in elkaar stak, maar het was wel even zoeken. Ongeveer zoals je de kleine lettertjes in een contract moet lezen. Het is wel misleidend, maar dan in die zin dat je niet direct duidelijk wordt gemaakt wat de voorwaarden zijn en hoe precies de trekkingen plaatsvinden. Die "kleine letterjes" heeft de SMCO ook. Ze zijn echter "verborgen" in grote letters. Zo ogen "eerlijk", maar ondertussen ben je verplicht een (soms fors) bedrag te betalen, waarbij er bijgezegd wordt dat je niks terug krijgt als de zaak spaak loopt. Sterker nog. Zou het toch lukken (onmogelijk dus) om van de Staatsloterij geld terug te krijgen moet je hem daarvan ook nog eens 20% betalen.

Roet weet dat er niks te winnen is. (Ik als niet jurist kon dat ook al direct zien) Daarbij doet zich nog iets raars voor. Waarom moet je meer betalen als je meer loten hebt? Moet hij dan harder werken? Bij de Staatsloterij is je kans om iets te winnen groter naarmate je meer loten koopt. Bij een straatje weet je dat je tenminste 1/3 van je inleg terug krijgt. Bij Loterijverlies moet je 1/3 extra betalen. In een eerdere uitzending van Tros Radar vertelt hij o.m. hoe het komt dat hij zoveel kosten heeft. Dat komt dus o.a. omdat een advocaat € 500,- per uur vraagt. Die advocaat (http://www.morand.nl/) is hij zelf! (Nou ja, toegegeven, het lijkt misschien wel veel, €500,- voor een uurtje werk, maar als hij daarna 2 uur niets te doen heeft, dan verliest hij dus € 1000,- terwijl als een gewone werknemer een paar uur niks te doen heeft dat gewoon krijgt doorbetaald.☺)
Ik heb mee gedaan met de loterijverlies omdat ik toch niets te verliezen had en niet zozeer om mijn inleg terug te krijgen. Het zou hooguit een mooie bonus zijn. Het had meer een idealistische reden. Ik was van mening dat dit wederom een voorbeeld van graaien c/q zelf verrijking van (het management?) de staatsloterij was. Er wordt geld gehaald bij goedgelovigen die dus, wat nu blijkt duidelijk misleid zijn. Mijn inschrijving was dan ook meer een impuls. Pas later heb ik mij er meer in verdiept en had ik idd ook zo mijn twijfels of er daadwerkelijk wel gehandeld wordt uit naam van de deelnemers of zijn deze mensen van de stichting Loterijverlies net zulke graaiers? Vandaag kreeg ik een mail met een kort verslag van de huide status. Niet echt een inhoudelijk stuk maar een globaal verslag van een paar hoofdlijnen, dus je weet niet echt wat de status is. Hierin staat dus vermeld dat ze nog eens een kleine 10 euro vragen, wel es waar vrijblijvend maar ik geef je op een briefje dat er een heleboel goedgelovigen hierin in mee gaan. Dit zou de extra kosten moeten dekken. Vreemd, ik ben geneigd om te zeggen dat dit het ondernemingsrisico is. Daarnaast wordt er niet vermeld welke extra kosten zijn gemaakt. Dit ruikt een beetje naar "misleiding". In Engeland zeggen ze “put your money where your mouth is” of als een goeie Rotterdammert: Geen worden maar daden! Laat nu eerst maar wat zien dan kijken we later wel of het die extra kosten waard zijn.
Na de eerste advertentie gaf ik me op in een opwelling. Vrij kort daarna bedacht ik me. Ik stelde me de vraag: ben ik misleid? Nee dus. Ik heb me nooit afgevraagd hoe het zat en daarom probeerde ik helaas te laat (na 3 weken in plaats van 2) er onderuit te komen. Mijn inschrijfgeld hoefde ik niet terug. Maar de algemene voorwaarden van Loterijverlies schrijven voor dat je niet (nee nooit meer) terug kunt. Ik heb zelfs een advocaat ingeschakeld en ook deze verwees me naar de algemene voorwaarden. Sorry, ik heb ze niet uitvoerig gelezen. Maar zijn deze voorwaarden wel rechtsgeldig?

Nu krijg ik alsmaar mails dat ik toestemming moet geven om mijn gegevens op te vragen. Maar dat wil ik al jaren niet meer. Ik wil geen vergoeding, ik wil ook niets van de staatsloterij, want ik voel me niet misleid. Ja ik voel me misleid door de Stichting loterij verlies omdat er geen weg terug is. Dat maakt me wanhopig.

Ter info een kopie van de 6e mail. deze verzond ik vandaag:

Dames en heren, ik verzoek u dringend alle mails te lezen die ik naar aanleiding van deze nare berichten heb gestuurd. Ik heb zelfs een reactie gehad.

Reeds meerdere malen, de eerste keer 3 weken nadat ik me had opgegeven, heb ik u gevraagd om niets meer voor mij te doen. U verwees toen naar uw algemene voorwaarden waarin staat dat ik gedwongen ben om mee te blijven doen. Ik heb zelf een advocaat ingeschakeld die eveneens een brief heeft geschreven. U hebt mij toen wel beloofd dat u geen mails meer zou sturen. Waarom gaat u er dan mee door.

IK wil geen vergoeding van de staatsloterij want ik vind dat ik niet ben misleid, ik heb dat ook aan de staatsloterij meegedeeld. Ik schakel nu wederom een advocaat in die namens mij zal opereren over de rechtsgeldigheid van uw algemene voorwaarden. Ik ben ondertussen bezig de nietigheid daarvan te laten bepalen. Als de algemene voorwaarden inderdaad niet rechtsgeldig zijn zal ik de kosten die ik maak bij u in rekening brengen.

U krijgt geen toestemming van mij om gegevens op te vragen, nu niet en ook niet in de toekomst!!!!

Ik verzoek u nu vriendelijk om mij geen mails meer te sturen!!

Hartelijke groet,

PM

Deze mail gaat naar de staatsloterij, consumentencontact en kassa.
Het is nu november 2016 en de deelnemers aan Loterijverlies (kort: LV) zijn nog geen stuk wijzer. LV plaatst allerlei ondoorzichtig nieuws op hun site en hun nieuwsbrieven zijn een aaneenrijging van beschuldigingen, enz. Aan de andere kant lijkt er van de kant van de Telegraaf een hetze tegen LV gaande (ik lees die krant niet en weet dus niet of dat waar is) en is het volstrekt onduidelijk hoe de zaak er nu echt voorstaat en wat er waar is van alle vaagheden en insinuaties en of er ooit nog een kans is dat deelnemers aan LV iets van hun geld terugzien. Kan iemand hier wat licht op werpen?
Badge
Ook ik heb mij in 2008 aangemeld bij Stichting Loterijverlies. Sinds enkele weken heb ik van hen al drie keer een mail ontvangen met onderstaande tekst:

"Onlangs hebben wij u verzocht om onze aangepaste voorwaarden te accepteren en ons burgerinitiatief te steunen. U heeft daar nog niet op gereageerd. Wij verzoeken u hierbij dat zo spoedig mogelijk alsnog te doen. Het is voor uw claim mogelijk van essentieel belang dat u reageert. De Staatsloterij probeert namelijk uw vordering te laten afwijzen, omdat zij meent dat u niet gewild zou hebben dat wij namens u uw inleg, rente en kosten vorderen."

Waarna ik via een bijgevoegde link op hun website terecht kom en akkoord moet gaan met een voor een leek onbegrijpelijk stuk tekst. Tevens wordt om mijn handtekening gevraagd.

Ik durf niet akkoord te gaan; ik heb mij indertijd aangemeld als deelnemer en dat zou voldoende moeten zijn. Ik teken niet voor iets waarvan ik de consequenties niet kan overzien. Daarbij komt dat Stichting Loterijverlies de voorwaarden al eens eerder in het nadeel van de deelnemers heeft aangepast.

Zijn er meer deelnemers met dit dilemma
Ook ik heb dezelfde mail gekregen met de nogal dringende tekst en zit met dezelfde keuze. Voel er niet veel meer voor om door te gaan omdat het geheel er niet doorzichtiger op is geworden. Wat kan de CB in deze betekenen?
Het zou mooi zijn als de Consumentenbond zich als onafhankelijke organisatie zich hiermee ging bezighouden. Er is mijns inziens behoefte aan.
Zit met hetzelfde dilemma. Waarom zulke vage vragen en nog vagere codes om in te vullen. Dat moet toch duidelijker kunnen.
Waarom besteedt de Consumentenbond hier geen aandacht aan, of heb ik iets gemist?
Badge
Op 27 december ontving ik opnieuw een mail van Loterijverlies met het "dringend verzoek de aangepaste voorwaarden spoedig te accepteren omdat de Staatsloterij en nota bene ook de tijdelijke directeur van de Stichting Loterijverlies.nl proberen de vordering af te laten wijzen."

Natuurlijk ga ik hier niet op in. De hele kwestie wordt naar mijn idee steeds schimmiger. Omdat het programma Radar in het verleden ook aandacht heeft besteed aan Stichting Loterijverlies heb ik hen een mail gestuurd met de vraag of zij hier nogmaals aandacht aan willen schenken.
Badge +1
De Consumentenbond kan niet achter de schermen kijken bij Loterijverlies om te beoordelen of het al dan verstandig is de nieuwe voorwaarden te accepteren. Dat is een afweging die deelnemers zelf moeten maken op basis van de informatie die zij hebben of die zij na kunnen vragen bij Loterijverlies. Op basis van de informatie die nu door Loterijverlies wordt gegeven is het niet duidelijk op welke wijze en door wie er nu of in de toekomst inspanningen worden verricht om (alsnog) tot een eventuele schadevergoeding te komen. Wel is duidelijk dat er bij Loterijverlies veel gaande is gezien alle recente ontwikkelingen. Daarover is eind vorig jaar een uitgebreid artikel verschenen in de NRC-Handelsblad: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/14/miljoenenspel-4828527-a1526721
Helaas wordt door loterij-verlies niet gereageerd op een mail met vragennaar hun eigen info@loterijverlies.nl account.

Maar misschien zegt dat wel genoeg.
Ik heb Loterijverlies ook een aantal malen gemaild met vragen en opmerkingen en kreeg steeds identieke, nietszeggende en afhoudende reacties; hun site staat vol met steeds weer dezelfde jammerklachten, verdachtmakingen en aantijgingen richting tegenstanders, enz. enz. Het lijkt wel een stel ruziënde kleine kinderen... Ondertussen lijkt er geen enkele voortgang in de zaak te zitten, wat de Loterijverlies-deelnemers alleen maar dupeert. Ik krijg steeds sterker het gevoel dat de deelnemers getild worden.
Loterijverlies blijft maar complottheorieën opperen, en jammeren, zeuren en klagen over van alles en nog wat, en men procedeert tegen iedereen die iets heeft gedaan of gezegd dat hen niet bevalt. Intussen heeft een andere club een deal gesloten met de Staatsloterij en die deal wordt ook aangeboden aan deelnemers van Loterijverlies. Ik heb vandaag (11 april) een brief gekregen van de Staatsloterij met het aanbod: een vergoeding van 40 euro en gratis deelname aan een trekking alleen voor de betreffende deelnemers. Als ik daarop inga moet ik dat vóór 20 mei laten weten en afzien van verdere deelname aan gerechtelijke acties van Loterijverlies. Klinkt aanlokkelijk, temeer daar ik nog moet zien of Loterijverlies zijn claims kan doorzetten bij de rechter. Alleen vind ik de vergoeding wel erg aan de lage kant. Hmm...
Badge
Ook ik heb de brief van de Staatsloterij ontvangen. Ik heb besloten niet op hun aanbod in te gaan. De aangeboden Bijzondere Trekking (jawel, met hoofdletters) is een makkelijke manier voor de Staatsloterij om in één keer van de molensteen die om hun nek hangt verlost te zijn. Het aantal uit te geven loten is afhankelijk van het aantal deelnemers. Dit zijn niet alleen de mensen die daadwerkelijk in de periode 2000 t/m 2007 door de Staatsloterij zijn belazerd, maar iedereen die zich meldt met het verhaal dat hij/zij in de betreffende periode loten heeft gekocht. Er komt zelfs een reclamecampagne om de mensen te stimuleren zich te melden. De Staatsloterij gaat daarbij, naar eigen zeggen, uit van de eerlijkheid van de mensen. Túúrlijk, droom maar rustig verder. Het gevolg is dat het prijzengeld van € 13,5 miljoen, waarin overigens al 5 prijzen van € 1 miljoen zijn begrepen) verdeeld zal moeten worden over half Nederland. De kans om iets te winnen is aldus nul komma nul. De enige pleister op de wond is de € 40 vergoeding. Maar ook hier maakt de Staatsloterij geen verschil tussen mensen die indertijd met één of meerdere loten meespeelden. Ik speelde, samen met een groep collega's, mee met 10 vijfde loten en moest zodoende ook het dubbele inschrijfgeld aan Stichting Loterijverlies betalen. Voor het mislopen van deze € 40 laat ik de Staatsloterij graag nog even zweten. Ze hopen met een excuusbrief van het probleem verlost te worden, maar belazerd worden we nog steeds. Ik blijf wachten op een reele schadevergoeding.
@G. Out: Tja, dat was mij ook al opgevallen en dat maakt het aanbod van de Staatsloterij onaantrekkelijk, bovendien komen ze er inderdaad zo wel erg makkelijk vanaf. Ik snap niet dat de club die een deal met ze getroffen heeft dat zomaar lijkt te hebben geaccepteerd. Aan de andere kant vertrouw ik Loterijverlies ook absoluut niet - zie mijn vorige posts - en ik moet nog zien dat er enig gunstig resultaat zal worden behaald en zo ja, op wat voor termijn. Ik ben nu 70 en ben benieuwd of ik de uitkomst nog meemaak...
Badge
Het feit dat de claimstichting zo makkelijk akkoord is gegaan doet mij denken aan de situatie rondom de woekerpolissen. Toen trad Jan Wolter Wabeke op als bemiddelaar, hetgeen uiteindelijk resulteerde in de Wabeke regeling. Ook die regeling leek in eerste instantie een mooie oplossing, maar bleek bij nader inzien een wassen neus te zijn. Mensen bleken uiteindelijk gemiddeld 40% kosten te moeten betalen over het door hun ingelegde bedrag. Conclusie: als er rottigheid aan het licht komt zal men trachten dit op te lossen tegen zo laag mogelijke kosten voor de instantie die zijn zakken heeft gevuld ten kosten van de argeloze deelnemer.
Deze loterij is absoluut geen compensatie voor de geleden schade.....jarenlang elke week bedonderd. Waar blijft de werkelijke reële schadevergoeding??!!
Het wordt steeds gekker met Loterijverlies: in verband met de kosten van de vele extra procedures die ze - zonder mijn instemming - hebben aangespannen tegen allerlei instanties en personen heb ik kort geleden een verzoek van ze ontvangen om een extra betaling te doen, en een paar dagen geleden ontving ik een betalingsherinnering. Ik was en ben niet van plan ook nog maar een cent aan ze over te maken en dat heb ik ze laten weten. Laat ze er maar voor zorgen dat de kernzaak, het terughalen van inleggeld, tot een bevredigende oplossing komt; die andere zaken komen mij voor als een persoonlijke kruistocht en daarin kan ik me niet vinden.

Reageer