Luxplus strikt mensen voor abonnement

Badge +1

Het bedrijf Luxplus verkoopt beautyproducten. Mijn dochter van 15 kocht er iets en bleek meteen vast te zitten aan een abonnement. Toen het maandbedrag werd afgeschreven kwam zij daar achter. En toen was het al te laat om iets met korting te kopen, dat is blijkbaar het voordeel van zo’n abonnement. Verder krijg je niks voor je abonnementsgeld. Alleen korting. Vraag: kan de CB hier aandacht aan besteden om zo te voorkomen dat meer mensen hier intrappen?

23 reacties

Reputatie 7
Badge +5

als ik nu naar die site ga, dan moet ik een popup wegklikken, voordat ik verder kan, waarin staat dat het om lidmaatschap gaat. Was dat toen nog niet?

Badge +1

Mijn dochter weet dit niet zeker. En inderdaad, als dieer was, dan heeft ze een fout gemaakt. De vraag is daarnaast, of je mensen van 15 jaar oud, zonder toestemming van de ouders, een abonnement kunt laten afsluiten als webwinkel.

Reputatie 5
Badge +5

Op de website zelf zijn ze duidelijk genoeg:

Luxplus.nl is een webwinkel met mogelijkheid tot lidmaatschap welke grote kortingen biedt op bekende parfum en cosmetica merken. Om lid te worden moet u 18 jaar of ouder zijn en het is verplicht om dit te bevestigen bij registratie en bij uw eerste aankoop. 

En elk moment opzegbaar, dat al gedaan?

Reputatie 5

Als ik de site bekijk is het niet onduidelijk vind ik dat het om een bepaalde vorm van lidmaatschap gaat. Als je de algemene voorwaarden leest komt dat ook wel naar voren. Maar goed ik kan me voorstellen dat een meisje van 15 jaar daar niet altijd op zal letten :blush: .

Ik lees vaak die gortdroge en ellelange algemene voorwaarden ook niet ( altijd) = zelden en ik ben al 15 + :relaxed:

Even van hun site geknipt.

Door de lidmaatschapsvoorwaarden van luxplus.nl te bevestigen geeft u Luxplus toestemming om maandelijks het aangegeven abonnementsbedrag af te schrijven totdat u besluit uw lidmaatschap op te zeggen. De eerste maand van lidmaatschap is gratis. Daarna kost het €8,95 per maand.

Wanneer u een order plaatst op luxplus.nl, ontvangt u een bevestiging per e-mail welke informatie bevat met informatie over de lidmaatschapsvoorwaarden.

Uw registratie op luxplus.nl is juridisch bindend vanaf het moment dat u uw eerste order plaatst en daarbij uw lidmaatschap activeert. Door de Ledenprijs te selecteren in plaats van de Normale Prijs accepteert u ook het automatisch creëren van een lidmaatschap

Want als je voor de reguliere prijs gaat kun je net zo goed naar een drogist of parfumerie naar keuze.

Reputatie 7
Badge +6

Ook al is het  ‘ eigen schuld ‘ , dan nog klopt het niet . Het wordt vaak supergemakkelijk gemaakt om ergens aan vast te zitten wat we niet willen . Tegelijkertijd is het vooral bij bedrijven met een bedenkelijke mentaliteit moeilijk tot zeer moeilijk om er weer vanaf te komen . Ik kan me voorstellen dat veel consumenten het gevoel krijgen of ze groot wild zijn waar op geschoten mag worden . Ook mogen sommige bedrijven zich diep schamen betreft bereikbaarheid als er iets is en het nakomen van als afspraken . Kan ik een boekje over open doen wat nu bij me speelt . Dat wordt een eigen topic als ze niet als de gesmeerde bliksem zorgen dat ze mijn huidige probleem oplossen . 

Badge +1

Eens. Ze gokken er volgens mij op dat jongeren de kleine lettertjes niet lezen. Elke maand abonnement die ze kunnen afschrijven draagt bij aan hun omzet. Het is voor ouders vaak lastig om hun pubers daarvoor te behoeden. Bovendien weet ik niet hoe je binnenkomt als je bijvoorbeeld via Instagram een aanbieding ziet. Dan kom je op ‘product’ binnen op de website. Ik ga dat nog even proberen samen met mijn dochter. Ik heb inmiddels wel een klacht neergelegd bij de ACM. Kijken of zij er wat mee kunnen. Overigens, @pckrulllenbol , 18 jaar staat in de voorwaarden, dat klopt. Maar bij de koop of het afsluiten van een abonnement (al dan niet bewust) wordt hier niet meer naar gevraagd. Dit lijkt mij in strijd met de wet.

Het gaat hier zo te zien nog om een bescheiden bedrag. Ik zou het als leergeld beschouwen en mijn kind goed uitleggen hoe de wereld helaas in elkaar zit en hoe je dat kunt zien. Als ik de site bezoek zie ik een hele  reeks alarmbellen.

Reputatie 5

Toch even nog verder gekeken en ik zag dat op https://nl.trustpilot.com/review/luxplus.nl ook veel ( klachten)  mensen die er kennelijk geen erg in hadden een abonnement te hebben afgesloten bij het bestellen van hun product.

Dus blijkbaar  is het nog niet zo gek dat dit niet goed geïnterpreteerd wordt als een groot percentage dit niet ziet.

Het is wat jullie (dhr. Wiersum en TS B Lange ) ook zeggen : niet altijd je eigen schuld en bovendien voor een bedrijf een winstgevend concept en vaak met enkele klikbewegingen zit je dan vast aan een abonnement waar je op dat moment geen erg in hebt.

Bovendien is het geen schokkend bedrag wat ze afschrijven dus eer je dat in de gaten hebt kun je maanden verder zijn .

Probleem is daarna dan  nog dat je er ook nog eens van af wil/moet.

Reputatie 7
Badge +5

wat je wel ziet is dat we steeds minder gaan lezen waar we eigenlijk op klikken. dat zie je ook vaak terug in vragen in deze community.

ik denk dat daar veel meer winst te halen is…..

@B. Lange 

Uw dochter kan met haar 15 jaar geen contract aangaan. U kunt Luxplus daar schriftelijk op wijzen en dat zou genoeg moeten zijn. Anders even juridische hulp zoeken.

Badge +1

@A. Deen Dit heb ik inmiddels gedaan. Nog geen reactie op gehad. Betalen ze niet terug, dan meld ik me bij de juristen van de CB.Het gaat inderdaad om een bescheiden bedrag en ook wij zouden dat accepteren als leergeld voor onze dochter. Aan de reacties te zien op Trustpilot denk ik dat dit echter ook mensen overkomt die iets ouder zijn. Deze achterbakse manier van zaken doen moet aangepakt worden vind ik. Vandaar mijn melding bij de ACM en het verzoek om het abonnementsgeld terug te storen. En dit topic, om iedereen te waarschuwen voor bedrijven die moraal hebben ingeruild voor hebzucht. Bedankt voor jullie reacties.

Reputatie 7
Badge +6

Daar ben ik het roerend mee eens , @B. Lange . Achterbakse manieren van zaken doen moet aangepakt worden . Het is niet normaal dat we dit normaal zijn gaan vinden !!

Reputatie 7
Badge +5

voordat wepubliek gaan stenigen, beseffen we ons wel dat deze website waarschijnlijk 1 van de minst achterbakse is? je krijgt gewoon een melding! er zijn heel veel anderen die vele malen achterbakser zijn! en over het buitenland hebben we het dan niet eens. 

voordat wepubliek gaan stenigen, beseffen we ons wel dat deze website waarschijnlijk 1 van de minst achterbakse is? je krijgt gewoon een melding! er zijn heel veel anderen die vele malen achterbakser zijn! en over het buitenland hebben we het dan niet eens. 

Sommige mensen hebben last van hun  reflexen. Iets als "Two legs bad, four legs good".

Reputatie 7
Badge +6

@E.B.F. Stroeve , zo bedoelde ik het eigenlijk ook .  Beetje onhandig getikt . 

Badge +8

Hi @B. Lange, dank voor je vraag! Ik zie op ons Klachtenkompas dat er meer klachten bekend zijn. Ik geef het voor de zekerheid ook intern nog even door aan mijn collega's. Sowieso goed om bij uitblijven van terugbetaling even contact op te nemen met onze Juridische Afdeling.

Badge +1

Dank je wel @Imke. Lijkt me goed om aandacht aan te besteden. Luxplus heeft aangegeven het abonnement (8,99) minus de verzendkosten (4,95 euro) terug te storten. Hier heb ik mee ingestemd. Maar als de CB mensen kan behoeden voor dezelfde fout, dan zou dat mooi zijn.

Het bedrijf Luxplus verkoopt beautyproducten. Mijn dochter van 15 kocht er iets en bleek meteen vast te zitten aan een abonnement. Toen het maandbedrag werd afgeschreven kwam zij daar achter. En toen was het al te laat om iets met korting te kopen, dat is blijkbaar het voordeel van zo’n abonnement. Verder krijg je niks voor je abonnementsgeld. Alleen korting. Vraag: kan de CB hier aandacht aan besteden om zo te voorkomen dat meer mensen hier intrappen?

Ik heb hetzelfde probleem gehad en ben 30 jaar en doe bijna altijd online shoppen! Dus het heeft niets te maken met de jonge leeftijd van haar dochter, de website is zoooo slim ingericht dat je niet door hebt dat je aan een abonnement vastzit!! CB aandacht hiervoor aub!!

Reputatie 7
Badge +5

als ik naar luxplus ga, is dit het eerste wat ik zie:

vind ik vrij duidelijk…..

Reputatie 6
Badge +4

Mijn dochter weet dit niet zeker. En inderdaad, als dieer was, dan heeft ze een fout gemaakt. De vraag is daarnaast, of je mensen van 15 jaar oud, zonder toestemming van de ouders, een abonnement kunt laten afsluiten als webwinkel.

Had uw dochter u dan niet moeten benaderen voordat ze akkoord klikte?

Reputatie 4
Badge +3

Ook al is het  ‘ eigen schuld ‘ , dan nog klopt het niet . Het wordt vaak supergemakkelijk gemaakt om ergens aan vast te zitten wat we niet willen . Tegelijkertijd is het vooral bij bedrijven met een bedenkelijke mentaliteit moeilijk tot zeer moeilijk om er weer vanaf te komen . Ik kan me voorstellen dat veel consumenten het gevoel krijgen of ze groot wild zijn waar op geschoten mag worden . Ook mogen sommige bedrijven zich diep schamen betreft bereikbaarheid als er iets is en het nakomen van als afspraken . Kan ik een boekje over open doen wat nu bij me speelt . Dat wordt een eigen topic als ze niet als de gesmeerde bliksem zorgen dat ze mijn huidige probleem oplossen . 

Ik heb de voorwaarden van dit bedrijf een bekeken en de indruk die wordt gewekt: dit is een nette club. Geen reden om zo los te gaan dus, en al helemaal niet als je het zelf ten aanzien van dit specifieke bedrijf niet onderzocht hebt. Abonnement kan direct opgezegd worden. Abonnement is ook alleen mogelijk voor meerderjarigen en er wordt aangegeven dat dat bij eerste aankoop bevestigd moet worden. Zijn aangesloten bij gerenommeerde thuiswinkelorganisatie en de voorwaarden reflecteren dat zo te zien. Dus opzeggen is het devies, voor zover dat nog niet gebeurd is. En als men er ‘werk’ van wil maken, zou men kunnen overwegen geld terug te vragen omdat volgens voorwaarden van dochter helemaal geen lid mocht worden (we vergeten gemakshalve maar even dat lidmaatschap waarschijnlijk geaccepteerd is. omdat dochter het bedrijf waarschijnlijk op het verkeerde been zette). De ‘zaak’ laten rusten en nog eens met dochterlief praten, is een beter advies.

Reputatie 4
Badge +3

…. 18 jaar staat in de voorwaarden, dat klopt. Maar bij de koop of het afsluiten van een abonnement (al dan niet bewust) wordt hier niet meer naar gevraagd. Dit lijkt mij in strijd met de wet.

Het wordt meerdere keren in het bestelproces duidelijk gemaakt dat er een abonnement wordt aangegaan, waarbij steeds een link naar de voorwaarden wordt geplaatst

als ik naar luxplus ga, is dit het eerste wat ik zie:

vind ik vrij duidelijk…..

Het is volstrekt duidelijk. Het is een wat ouder topic, dat wat mij betreft aangeeft wat er mis is. En dan bedoel ik niet met sommige bedrijven, maar met de houding van sommige consumenten (of ouders), die hun prioriteiten verkeerd leggen. Ook bij het bestellen zelf wordt meerdere keren aangegeven dat je een abonnement aangaat. En het is onmogelijk te bestellen (en te betalen) voordat je bevestigt dat je meerderjarig bent.

@E.B.F. Stroeve , zo bedoelde ik het eigenlijk ook .  Beetje onhandig getikt . 

Dat is ook een verklaring, niet erg overtuigend maar een verklaring.

Reageer