Beantwoord

Mag ik mijn geld terug eisen in een winkel?

• 20 November 2018
  • 7 reacties
  • 29716 Bekeken

Ik heb voor iemand een regenpak gekocht, maar dat bleek niet te passen. De juiste maat kan de winkel niet leveren. Het regenpak is nooit gebruikt. Nu wil ik mijn geld terug. Maar op de bon staat dat geld terug niet kan, een tegoedbon kan ik wel krijgen.

Maar is een winkelier niet verplicht gewoon geld terug te geven als een product niet blijkt te voldoen, niet gebruikt is en de winkelier een alternatief product dat wel voldoet niet kan leveren?
icon

Beste antwoord door Meladorable 21 November 2018, 04:26

Bekijk origineel

7 reacties

Sorry, nee. Ruilen of zelfs retour nemen is voor een winkel niet verplicht maar een gunst in tegenstelling tot Internet.

Wanneer mag ik wél een tegoedbon krijgen?

Wilt u een product ruilen omdat u spijt hebt van de aankoop? Bijvoorbeeld omdat u de kleur toch niet mooi vindt? Of omdat u achteraf liever iets anders had willen kopen? Of de maat is niet juist? Dan kunt u alleen ruilen als de verkoper dat goed vindt. Als u een product wilt ruilen bent u dus afhankelijk van de voorwaarden van de verkoper. Dat betekent dat een verkoper niet verplicht is om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. De verkoper mag u in zulke gevallen een tegoedbon geven.
Reputatie 6
Badge +6
@A. Deen Bedankt voor jouw reactie!

@Meladorable : Volgens mij heb ik je nog niet persoonlijk welkom geheten op het forum, dus via deze weg 'van harte welkom!', leuk om je hier te zien. 💪🏻

@CC Bosselaar Is het nu duidelijker voor je na de reacties van a. Deen en Meladorable? We horen het graag!
Bedankt voor dit duidelijke antwoord.
@Niels dankjewel! Leuk om bepaalde vragen te beantwoorden, per toeval hier op gestuit en het is leuk om kennis te delen!
Reputatie 3
Badge +2
Korter zou zijn is : Koop is Koop en het is een gunst van de winkelier of deze geld terug dan wel een tegoedbon geeft.
Koopt u via internet dan heeft u wel recht om deze terug te sturen zonder opgave van redenen Dit moet echter binnen 14 dagen.
Dit geld echter niet voor goederen die om hygiënische redenen niet retour genomen mogen worden zoals ondergoed.
Reputatie 7
Maak er een gewoonte van om, als je iets koopt in een normale winkel, eerst te vragen of je mag ruilen of eventueel terugbrengen. Dan kom je niet voor een onaangename verrassing te staan.

Reageer