actie

Meld je bij het miskooploket!

• 5 October 2021
  • 9 reacties
  • 207 Bekeken
Meld je bij het miskooploket!
Badge +8
  • Community Manager
  • 2108 reacties

Ben je ook in een mooie aanbieding  van een buitenlandse webwinkel getrapt? Laat het er niet bij zitten! Je hebt recht op een goed en veilig product. Ook bij een goedkoop product of een aanbieding die misschien te mooi is om waar te zijn. 

Hoe meer meldingen we verzamelen via het Klachtenkompas, hoe meer druk we kunnen uitoefenen in Europa. Lees meer over ons Miskooploket en meld je miskoop hier!

9 reacties

Het is me niet duidelijk wat de scope hier is en helemaal niet als ik doorklik. Gaat het echt alleen over (1) online aankopen bij (2) webshops in het (3) buitenland die (4) goedkoop leken maar (5) niet goed of veilig waren en waarbij sprake is van (6) misleiding? Dat is wel heel smal.

Badge +8

Hi @Harrie LPP, het doel van deze actie is dat het kopen bij webwinkels van buiten de EU die in Nederland leveren, net zo veilig moet zijn voor iedereen als binnen de EU. We pakken dit op Europees niveau aan samen met BEUC, de Europese consumentenorganisatie. Hoe meer klachten we verzamelen, hoe meer druk we kunnen uitoefenen.

Als ik doorklik kom ik op de pagina Webshop klachten waar ik ook rechtstreeks Bol, Jumbo, Media Markt en Lidl kan aanklikken.

Badge +8

Dat klopt, @Harrie LPP. We verzamelen de webshopklachten allemaal op Klachtenkompas. Hier vind je verschillende webshops terug. 

Aha, dus jullie maken reclame voor het algemene klachtenkompas om meer klachten te ontvangen van een heel specifiek type? Waarom? Dan krijg je toch alleen maar een scheve afspiegeling van de werkelijkheid?

Badge +2

Het overkomt vele duizenden mensen die miskopen doen in webshops in - en buiten Europa. De CB heeft zijn eigen klachtenkompas en er zijn nog tig websites die klachten verzamelen. Er verandert mi. alleen wat als je mensen bij wijze van spreken ‘verbiedt’ om te kopen via facebook en andere rimram-media. Het lijkt me weggegooide energie om dit probleem van zichzelf niet informerende en steeds opnieuw misleide miskopers ook nog eens pan-Europees aan te kaarten. Zeker nu alle klachten al binnen zijn.. :)

Het probleem is oplosbaar door importeren van producten van buiten de EU door particulieren te verbieden. Particulieren die spullen direct of indirect in China bestellen zijn als importeur zelf verantwoordelijk dat die producten onveilig zijn maar kunnen die verantwoordelijkheid helemaal niet dragen. Als particulieren niet meer mogen bestellen buiten de EU zullen ze dus ook geen advertenties meer krijgen en houdt het probleem dus op te bestaan. Persoonlijk zou ik het wel jammer vinden maar als dat het offer is dat ik moet brengen om de massa te beschermen dan is dat maar zo.

Reputatie 2
Badge +2

ik heb wel eens problemen gehad via ebay met een geheugenkaart die fake was, toen zat paypal nog bij ebay en kreeg ik probleemloos mn geld terug zonder iets te hoeven terug te sturen, maar vrienden hadden paar jaar later hetzelfde probleem en kregen geen paypal bescherming meer. 

verbieden lijkt me lastig en ook niet nodig, we hebben gewoon goede consumentenbescherming nodig om bij probleem de aankoop terug te kunnen draaien en dat de eurocommissie al die aankopen bij de eigenaren of landen gaat verhalen of de klachten gaat oplossen, als single consument sta je anders een stuk zwakker in je rechten en mogelijkheden.

hetzelfde geldt voor onveilige troep, die aankopen moet je retroactief kunnen herroepen, zodat producenten weer kwaliteitsspullen gaan leveren of keiharde waarschuwingen moeten zetten zodat bijna niemand ze koopt en het dus onaantrekkelijk wordt voor de online marktplaatsen om troep te dumpen in de eurozone.

en misschien afterpay betalingen verplicht stellen zodat webwinkels tenminste 1 gateway moeten aanbieden voor betalen na bezorging.

verbieden lijkt me lastig en ook niet nodig, we hebben gewoon goede consumentenbescherming nodig 

Die heb je ook, maar niet als je in China besteld. Het is of blijven jammeren of verbieden.

Reageer