Misleidende reclames

• 22 December 2021
  • 8 reacties
  • 102 Bekeken

Wie ergert zich ook (en wordt feitelijk misleid) aan al die superlatieve claims in reclames. Met name de TV reclames.

Op een enkele reclame na hoor en zie (lees) ik slechts: mooiste , beste, eenmalig, alles, fijnste, et cetera.

Vaak hoor je ook teksten die ‘net niet gelogen zijn en/of juridisch net niet fout zijn.

Feitelijk: bedrog en het lijkt erg op neuro-linguistisch programmeren van de niet top alerte consument.

Naar het schijnt gaat 'men’ (bestuurders/regering) ervan uit dat ‘de consument” wel weet dat reclames overdrijven en dit dus geoorloofd zou zijn.

Jokken is ook bedrog!

8 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Wie ergert zich ook (en wordt feitelijk misleid) aan al die superlatieve claims in reclames. Met name de TV reclames.

Op een enkele reclame na hoor en zie (lees) ik slechts: mooiste , beste, eenmalig, alles, fijnste, et cetera.

Vaak hoor je ook teksten die ‘net niet gelogen zijn en/of juridisch net niet fout zijn.

Feitelijk: bedrog en het lijkt erg op neuro-linguistisch programmeren van de niet top alerte consument.

Naar het schijnt gaat 'men’ (bestuurders/regering) ervan uit dat ‘de consument” wel weet dat reclames overdrijven en dit dus geoorloofd zou zijn.

Jokken is ook bedrog!

Ja je moet zelf ook alert zijn, als iets te mooi wordt voorgesteld om waar te zijn dan is het niet waar!
Het zou goed zijn als adverteerders hun producten op een zakelijk correctie manier aanprijzen

Reputatie 7
Badge +4

Dit is natuurlijk al het geval sinds de eerste reclame, een goede reclame probeert je te mis/verleiden binnen de grenzen van de reclamecodecommissie. En dan heb je er nog heel veel omheen die niet gecontroleerd worden tot feestboek aan toe. Sommige reclame willen juist irritant overkomen omdat irritatie langer blijft hangen.

Het is een haat-liefde verhouding, zonder reclame zou ons leven duurder worden, reclame inkomsten zorgen immers ook voor financiering van dingen die we wel leuk vinden.

Boodschap blijft ook nu weer: nooit blind op reclame afgaan, altijd zelf vergelijkend warenonderzoek doen en vooral logisch blijven nadenken, dat laatste is misschien nog wel het belangrijkst

Reputatie 7
Badge +8

Goed opgemerkt over misleidende reclame en kan me ook goed voorstellen dat je ergert aan reclame die ineens of vaak op je af komt. Maar wat is nu reclame. Voor mij een grote mate van bedrog, winst maken of verdienen door iets aan te prijzen uitsluitend om verkoop of gebruik ervan te stimuleren op alleen maar positieve wijze. Eerlijkhei en waarheid dioen er (zelden) toe. Er is een fraaie defintie: 

De Reclame Code Commissie en/of het College van Beroep beantwoorden deze vraag aan de hand van de volgende definitie:

Onder reclame wordt verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden. Onder reclame wordt mede verstaan het vragen van diensten.

Adverteerder is een organisatie of een persoon niet zijnde een consument.

De laatste toevoeging zegt mij genoeg, reclame komt niet van een consument en deze zou er ook beter niet naar kunnen luisteren.

Heeft u een klacht over een reclame-uiting omdat u van mening bent dat deze in strijd is met de Nederlandse Reclame Code? Dan kunt u een klacht indienen bij de reclame code commissie, reclame.nl.

Reputatie 7
Badge +6

Volgens mij heeft de regering gekozen voor het gegeven dat Nederland een vrij land is. De overheid stelt slechts minimumvoorwaarden en voor de rest is alles vrij. Ooit was deregulering nog een hot politiek item ten tijde van het kabinet Lubbers. Er waren teveel regels en de overheid was betuttelend.

De overheid heeft ook het onderwijs betaalt voor iedereen tot en met de leerplicht. Vanaf dat moment wordt iedereen geacht voldoende kennis te hebben om zelf een goede keuze te maken. Minderjarigen worden nog beschermd, een dealer mag b.v. geen auto verkopen aan een minderjarige maar wel een snoepje.

Het is dus verder aan de consument zelf om zijn hersens goed te gebruiken. Je kan ook wegzappen van de reclame, je kan adblockers installeren. Je moet subjectiviteit van objectiviteit kunnen scheiden, de consumentenbond geeft al sinds 1970 voorlichting dat je geen impulsaankoop moet doen. Vind je reclame niet kloppen dan kan je dat melden bij de reclamecodecommissie. Maar je moet het wel met wat meer onderbouwen dan dat ze jokken en het bedrog is. 

Als je geen lid bent van de Consumentenbond kan je dacht ik in de tijdschriftenhoek van de bieb de gids ook lezen. Als je dat af en toe doet geef je jezelf consumenteneducatie en weet je de dingen beter. Wat mij betreft mag die basis educatie ook een jaartje als vak onderwezen worden op het middelbaar onderwijs. Je hebt ook een rechtsbijstandverzekering met module consument. Dat geeft je bescherming als het mis gaat.

Volgens mij vindt de overheid dus dat ze genoeg heeft gedaan en dat de consument maar moet leren zijn eigen hersens te gebruiken. Er is ook nog justitie die helemaal gratis is en waar je aangifte kan doen als iemand de wet overtreedt. Er is ook de voedsel- en warenwet waar iedere verkoper aan moet voldoen.

De befrijven zitten ook met een moordende concurrentie dus er is een stevige strijd in de reclame om de gunst van de consument. Vrouwen zijn veel sensitiever dan mannen, de dingen aankleden met mooie kleuren, geuren sfeerverlichting en zwoele muziek en romantiek doet de verkoopcijfers echt omhoog gaan. Voor mannen komt die reclame meestal stompzinnig over.

De overheid heeft ook het onderwijs betaalt voor iedereen tot en met de leerplicht.

Met wisselend succes. ;-)

Ik ben het met Smuld eens dat veel reclames verder lijken te gaan dan de wet, omdat men onwaarheden verkoopt die verder gaan dan een kleine leugen.

Voor veel reclames geldt trouwens dat het feit dat men reclame maakt niet echt een aanbeveling is, omdat de reclame kennelijk nodig is om het spul te slijten. Ga maar na: voor veel erg gewilde zaken is helemaal geen reclame nodig; de merken die géén reclame maken zijn niet zelden de beste en verkopen toch als warme broodjes.

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben het met Smuld eens dat veel reclames verder lijken te gaan dan de wet, omdat men onwaarheden verkoopt die verder gaan dan een kleine leugen.

In Nederland mag je gratis aangifte doen bij justitie als iemand onwaarheden verkoopt en verder gaat dan een kleine leugen. De overheid betaalt alles en als het waar is wordt die partij gestraft.

Ik weet zeker @Harrie LPP dat jij dat op het politiebureau bij de aangifte niet hard gaat kunnen maken.

Jan, hoewel mijn levensverwachting nog prima is, heb ik geen tijd van leven om tegen de weerstand te vechten die waarschijnlijk wordt opgeworpen als ik met het volgende artikel zou binnenlopen:

https://www.hexapoda.nl/wp-content/uploads/2018/02/DV_8_4117232_01_4c_NL_20150429133124.jpg

Reputatie 3
Badge +4

Ik vind Tell Sell vaak heel vermakelijk. Alles om de consument te verleiden. Paradoxale aanpak, werkt op mij averechts. En ze bedenken mooie termen ‘ervaren bewezen gecertificeerde schoonmaaktechnologie’ o.i.d. Prachtig hoe ze een muur aan suggestie opbouwen.

Reageer