Misleiding verlenging NLE

• 16 August 2014
  • 6 reacties
  • 1102 Bekeken

In het najaar van 2013 ben ik via het Energiecollectief van de Consumentenbond overgestapt nar de NLE. Dat is allemaal prima verlopen. Per 09 februari 2014 is de levering gestart via een contract van 1 jaar. Nu al (augustus 2014) krijg ik bij inloggen op mijn.nle.nl de melding dat de vaste prijsperiode binnenkort(!) afloopt en dat ik kan (moet) verlengen voor 3 of 5 jaar. En dat terwijl mijn contract nog doorloopt tot 09 februari 2015. De opzegtermijn is volgens de voorwaarden 30 kalenderdagen. Ik zie dit als misleiding! De Nederlandse Energiemaatschappij probeert mij (en waarschijnlijk vele anderen) onder valse voorwendselen het contract te laten verlengen, terwijl dat nog lang niet aan de orde is.

6 reacties

Hallo J.J.M. van der Toorn,

Ik heb hiervoor even intern contact gehad, daarom heeft een antwoord wat langer op zich laten wachten. We proberen om consumenten zo goed mogelijk te begeleiden bij de keuze die ze maken. Dat is namelijk vooral afhankelijk van de persoonlijke voorkeur en de situatie (verbruik, tevredenheid met de huidige leverancier, etc.). Na afloop van een periode van vaste prijs, valt men automatisch terug in het variabele tarief. Dit is doorgaans hoger dan de vaste prijs, men betaalt dus onnodig veel voor dezelfde energie. Vaak doet de huidige aanbieder een verlengingsaanbod om de klant te behouden. We stellen eisen voor wat betreft maximumprijzen voor verlenging na afloop van het collectief, zodat gewaarborgd is dat het ook daadwerkelijk om een aantrekkelijk aanbod gaat. Maar natuurlijk weten we niet wat de uiteindelijke uitkomst van het collectief zal zijn. Dat zit in de aard van de zaak. We proberen daarom om met onafhankelijke informatie de keuze te helpen vergemakkelijken en de overstap soepel te laten verlopen. Dat u het onduidelijk vindt dat u ruim voor het verstrijken van de vaste periode een verlengingsaanbod ontvangt, kunnen we begrijpen. Als de informatie over de einddatum echter duidelijk blijft (en u daarover helder geÏnformeerd wordt), lijkt de term 'misleiding' wel ietwat stellig. Want zo ver als goede voorlichting kan en moet gaan: er blijft ook een aspect van eigen verantwoordelijkheid van de klant bestaan, want ook dat maakt deel uit van de 'kritische consument' die we met ons werk proberen te faciliteren. Daarnaast hebben we het signaal natuurlijk genoteerd voor de volgende evaluatie. Als er nog meer community-leden zijn die een vergelijkbare ervaring hebben, dan ropen we ze hierbij op om ons dat te melden.

Groet, Marc T.

Ik kreeg afgelopen week een e-mail van de Consumentenbond dat NLE voor mij een mooie aanbieding had voor de periode van 1 of 3 jaar. Het bedrag per maand zou dan 11,00 euro per maand omhoog gaan. Voor 3 jaar is dit bedrag 1 euro hoger. Ondertussen kreeg ik ook van de Consumentenbond een e-mail of ik dit jaar weer mee zal doen met het Energiecollectief. Ik begrijp niet waarom ik namens de Consumentenbond een speciale aanbod krijg van NLE terwijl de bedragen van andere leveranciers via het Energiecollectief nog niet bekend zijn.

In het najaar van 2013 ben ik via het Energiecollectief van de Consumentenbond overgestapt nar de NLE. Dat is allemaal prima verlopen. Per 09 februari 2014 is de levering gestart via een contract van 1 jaar. Nu al (augustus 2014) krijg ik bij inloggen op mijn.nle.nl de melding dat de vaste prijsperiode binnenkort(!) afloopt en dat ik kan (moet) verlengen voor 3 of 5 jaar. En dat terwijl mijn contract nog doorloopt tot 09 februari 2015. De opzegtermijn is volgens de voorwaarden 30 kalenderdagen. Ik zie dit als misleiding! De Nederlandse Energiemaatschappij probeert mij (en waarschijnlijk vele anderen) onder valse voorwendselen het contract te laten verlengen, terwijl dat nog lang niet aan de orde is.

Door J.J.M. van der Toorn[/quote]
Ik kreeg afgelopen week een e-mail van de Consumentenbond dat NLE voor mij een mooie aanbieding had voor de periode van 1 of 3 jaar. Het bedrag per maand zou dan 11,00 euro per maand omhoog gaan. Voor 3 jaar is dit bedrag 1 euro hoger. Ondertussen kreeg ik ook van de Consumentenbond een e-mail of ik dit jaar weer mee zal doen met het Energiecollectief. Ik begrijp niet waarom ik namens de Consumentenbond een speciale aanbod krijg van NLE terwijl de bedragen van andere leveranciers via het Energiecollectief nog niet bekend zijn.

Door Bever[/quote]
Reputatie 2
Badge +2
Toch weer NLE

Vorige week kreeg ik een mail van NLE met het uitdrukkelijke verzoek om mijn meterstanden eens op te nemen om eens na te gaan of mijn voorschotbedrag niet te hoog was. Op zich niets mis mee. Dus even de meterstanden op genomen om te kijken wat voor reactie ik kreeg. En ja hoor de volgende dag een mail met het advies om het voorschotbedrag te verlagen met 30 euro per maand. Vreemd zo pas na de zomer en dan vlak voor de winter je bedrag verlagen. Daar ben ik dus niet in meegegaan. Het is toch logisch dat je in de zomer veel minder gas en elktriciteit verbruikt. In de wintermaanden schiet je verbruik altijd omhoog. Zou je verlagen dan kom je in de lente met een kater te zitten omdat je dan opeens moet bijbetalen omdat je energiekosten opeens omhoog zijn gegaan, wat normaal is in die periode. Ik vind dit een beetje kortzichtig van NLE en op een of andere manier krijg ik hier toch een beetje wantrouwen van. Hebben meer communityleden een dergelijke ervaring ? En zo ja wat hebben zij gedaan.

Los van alle mogelijke slimme toestellen die op het ogenblik worden aangeboden om je verbruik te meten doe ik dat handmatig en dat doe ik al jaren. In excel iets inelkaar geflanst en het werkt prima en iki weet precies wat ik per maand gemiddeld gebruik aan elektriciteit, gas en water.

En dan ook nog meedoen aan de veilingen dan heb je zo apparaat echt niet nodig en bepaal ik ÉÉn keer per jaar het maandbedrag wat ik wil betalen.

Mijn uitgangspunt is wel zo min mogelijk verspillen maar ik wil beslist niet in de kou zitten en mijn vrouw kan het fornuis en de oven (gas) gewoon gebruiken zonder dat ze zich moet afvragen of het wel verantwoord is. Ook heb ik totaal geen zin om in het donker te zitten dat wil ook weer niet zeggenm dat noveral het licht brand.
Hallo H.G.Docter,

Bedankt voor je verhaal. Ik ben benieuwd of anderen ook vergelijkbare tips of ervaringen hebben.
Reputatie 2
Badge +2
Hallo Marc,

Ik heb dat vorig jaar ook gehad en heb hun doodleuk laten weten dat ze op hun beurt moeten wachten omdat mijn contractperiode (1 jaar ) nog lang niet verlopen was. Daarna geen last meer gehad.
Hallo Bever,

In de dagelijks praktijk hier bij de CB blijkt steeds weer dat het voor consumenten loont om begin- en/of einddata van contracten te noteren, zodat je zelf de regie over je eventuele overstappen houdt. Binnen een lopend contract bij een energieleverancier mag deze afwijken van de eerdere afspraken, uiteraard in overleg met de klant. Als je nu een jaarcontract hebt, mag je dit met wederzijdse goedkeuring te allen tijde omzetten in een contract voor een langere periode (als je niet van leverancier verandert). Vanuit hier heb ik niet de indruk dat de leverancier deze werkwijze met kwade bedoelingen toepast. Maar we zijn zeker benieuwd of er nog anderen zijn die hier andere ervaringen mee hebben. Voor jezelf is het het beste om nu nog niet op het aanbod in te gaan (en de datum waarop je wel over kan of wilt stappen) te noteren. Hebben nog meer communityleden ervaringen als deze?

Reageer