Moet de verkoop van een huis altijd openbaar zijn?

• 13 January 2022
  • 3 reacties
  • 87 Bekeken

Badge

Ik heb mijn oog laten vallen op een leuk huis, maar dat huis is van binnen tot op de draad versleten.

M.a.w. alles moet aangepakt worden. De vraagprijs van het huis is stevig en wel zo stevig dat er amper interesse is in deze overspannen tijd. Een goede verbouwing maakt de totaalprijs te hoog voor at de woning waard zou zijn. Nu ben ik er via de diensten van het kadaster achter gekomen dat het huis nog geen 2 maanden geleden zeer voordelig aan een belegger is verkocht. Het huis staat nu weer te koop voor 38% meer dan dat de belegger ervoor betaald heeft. Ik heb het huis 2 maanden geleden niet bij een makelaar gezien en ook niet op Funda. Mag een huis op deze manier verkocht worden; het bedrag dat de belegger betaald heeft zou een prima basis geweest zijn om het huis op te knappen. Het totale bedrag aankoop en verbouw zou dan ook behoorlijk marktconform zijn, hoewel ik er natuurlijk wel in zou gaan wonen. De vraag is dus concreet: is een verkoper verplicht zijn te verkopen huis openbaar aan te bieden?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5

tuurlijk mag dat, je kunt je huis gewoon onderhands verkopen zonder makelaar en zonder funda. 

Reputatie 6
Badge +3

Als een huis via een veiling verkocht wordt staat het voor zover ik weet in eerste instantie zelfs niet in het kadaster. U kunt deze notariële veilingsgegevens wel opvragen (tegen kosten uiteraard - vanaf € 50,-) - Of er nog andere, goedkopere manieren zijn? - Misschien wel, maar ik ben geen vastgoed expert.

Reputatie 7
Badge +7

Alles komt in het kadaster, het is een openbaar register. Je kan een kopie van de laatste koopakte via internet ontvangen, kost iets van €20. Daar staat alles in wie de koper en verkoper zijn, het object en de prijs en eventuele erfdienstbaarheden. 

Het duurt ongeveer 2 tot 4 weken eerdat het in het kadaster is ingeschreven. Of het van een veiling is, of via een makelaar of onderhands maakt geen verschil. Veilingen staan van tevoren wel een paar keer in de krant

Het hypotheekregister is niet openbaar, maar je kan geloof ik wel vragen of er hypotheek op zit en eventueel beslag.

Bij de gemeente kan je een kopie van de bouwtekening en bestek opvragen. Dat is ook openbaar. Bij veel gemeenten staan de digitale scans daarvan online. Elk archief heeft zijn eigen manier van doen, soms kan je ze zelf direct downloaden, soms noet je het eerst met naam en toenaam aanvragen en dan krijg je het een of twee dagen later via email toegestuurd.

Reageer