Nederlanders betalen nog meer Eredivisie-belasting

Badge
Ik lees op internet dat de NPO de NOS en ook de providers KPN Canaal digtaal t mobile en in de toekomst Ziggo klanten van deze organisaties betalen voor voetbal rechten aan foxsport.

Ik lees dat deze kosten kunnen oplopen tot 100 miljoen euro in 2020.

Terwijl ik nooit kijk naar sport ik doe het liever zelf . Maar toch betaal ik en u die misschien ook niet kijkt deze belasting . Ik begrijp nu ook waarom mijn abonnement bij KPN zo hard stijgt.

Ik ben dan ook van mening dat dit moet stoppen .

Het liefst via de consumentenbond via een petitie aan de tweede kamer

Hoe denk men hierover?

18 reacties

Wilt u dan dat de publieke omroep geen voetbal meer uitzend of dat de publieke omroep wel voetbal uitzend maar daar niet voor betaald?
Badge
De voetbal eredivisie lijkt ons via dit systeem in een tang te hebben en de eisen steeds verder te kunnen opschroeven.dit automatisme moet er uit gehaald worden .Even terug in de tijd.

IK hou van voetbal en kocht een kaartje voor FC Utrecht . Dat was de wedstrijd die ik wilde zien en daar speelde mij idolen .

Nu kan ik al wedstrijden of gedeelte hiervan zien zonder dat ik daar om vraag.

Als ik naar de AH ga dan koop ik daar het product wat ik wil kopen zo werkt de commercie . De overheid bemoeit zich daar niet mee.direct of indirect Met andere woorden wel voetbal op tv. Maar van een topclub of misschien wel een amateurclub waarmee onderhandeld is voor de uitzendrechten . Presteert de club of de spelers niet meer dan zal men naar een ander club gaan kijken zo werkt commercie .

Voor de rest een speciale zender die de alle wedstrijden uitzend achter de decoder tegen een redelijke kostprijs Een Netflix voor voetballers fans .
Sorry maar volgens mij geeft u geen antwoord op mijn vraag.
Reputatie 7
Van mij hoeft geen enkele publieke omroep voetbalwedstrijden uit te zenden, bij voorkeur helemaal geen sport, er zijn meer dan genoeg sportkanalen en de meeste fanaten zullen wel bereid zijn een kleine bijdrage te betalen voor bepaalde zenders.
@Mevrouw Jones je kunt er natuurlijk voor kiezen geen sport uit te zenden maar dan komt de volgende en die wil geen films, een ander heeft geen behoefte aan talkshows en de laatste blieft geen Zweedse detectives. Hoe kom je dan tot een voor ieder wat wils pakket waarbij de kosten van het complete pakket over iedereen verdeeld worden of moeten we dan maar over of pay per view voor de publieke omroep? De groep mensen die graag studiosport kijkt lijkt mij geen kleine groep en daar zou je dus wel rekening mee moeten houden.
Reputatie 7
Het is juist de massa die naar sport kijkt, die mogen van mij een apart kanaal omdat ze liever naar sport kijken in plaats van zelf een sport te beoefenen. Het journaal en actualiteitenprogramma's zitten ook altijd bomvol met sportnieuws. Films hoeven voor mij ook niet, op uitzonderingen na, ik pak liever een boek. Een film vind ik niet irritant, een voetbalwedstrijd daarentegen wel .Je kunt bij je provider een pakket kiezen dat het meest overeenkomt met jouw interesse, weliswaar nooit voor 100 % maar die zenders sla je dan gewoon over.
Snap ik, maar de klacht is dat er geld van de publieke omroep naar de eredivisie gaat, ook als u er niet naar kijkt. betaalt u toch mee.
@J. van Meel Ik heb begrepen, dat Foxsport de tv-rechten voor het Nederlandse Eredivisievoetbal heeft gekocht heeft en naar ik aanneem niet van de Fifa maar van de KNVB. De NPO moet dus aan Foxsport betalen voor het uitzenden van (delen van) zulke wedstrijden. KPN heeft geweigerd om Foxsport in het basispakket op te nemen vanwege de hoge vraagprijs en biedt de zender apart aan voor EUR 7,50 per maand. In hoeverre andere providers overstag zijn gegaan of nog willen gaan weet ik niet en ook niet of Foxsport naar een wereldwijde uitbreiding streeft. Bij het WK speelt het, zo te zien, geen rol en het lijkt met voor de Fifa ook niet aantrekkelijk om met één commerciële partij in zee te gaan zolang allerlei nationale zenders nog met zekerheid uit belastinggeld kunnen putten om die tv-rechten te betalen.
Reputatie 7
Snap ik, maar de klacht is dat er geld van de publieke omroep naar de eredivisie gaat, ook als u er niet naar kijkt. betaalt u toch mee.

En wat ik dan weer niet snap is, dat die publieke omroep dan de rechten niet krijgt, of zit ik er helemaal naast? Ik heb geen bal verstand van voetbal, uitzendrechten, buiten spel, ere divisie, eerste divisie en weet ik veel, ik vind alle balsporten vervelend. .
Fox heeft alle rechten gekocht en verkoopt een deel door aan de publieke omroep die dan de samenvattingen uitzend op zondagavond.
Badge
Hartelijk voor jullie reacties ik lees deze met aandacht .

Mijn stelling is niet alleen maar dat er geld van de publieke omroep { lees de belastingbetaler }gaat naar fox

.Hierbij wil ik opmerken dat er een ernstig tekort is op de begroting van de NPO. Het resultaat is dat zij nu de providers vragen meer te betalen voor doorgifte van de NPO Maar dit terzijde

Fox haalt naast het geld van de NPO ook nog 2 euro bij de provider op voor iedere klant of die kijk of niet . Daarnaast ook nog de prijs van de wedstrijden achter de decoder a 7,50 euro.

ik herhaal dan ook de stelling :

Ik heb dan toch sterk gevoel dat de consument in de tang zit van een commercieel bedrijf een monopolist nieuwe stijl

Wil je er van af dan is opzeggen van het tv abonnement een optie. Je ziet steeds meer consumenten deze stap nemen .
Opzeggen van het tv-abonnement is zeker een optie, al is het maar in de vorm van een afkickjaar en zien hoe dat bevalt. Maar aan besparing levert het, mij althans, niet veel op (snel uitgerekend bij KPN ruim EUR 10 per maand). Aan programma's die op internet te zien zijn betaal je waarschijnlijk toch weer mee. De zender-provider verhouding is mij trouwens een raadsel. Zo heeft KPN behalve NPO 1, 2 en 3 ook nog NPO Nieuws en Extra in zijn pakket met nul toegevoegde waarde voor de kijker. In plaats van het aantal NPO-zenders terug te dringen komen er meer bij. Wie nu wie in een wurggreep houdt is niet duidelijk, maar dat de belastingbetaler voor de kosten opdraait wel.
Badge
Toch zit ik nog met een vraag :

Het standpunt van de consumentenbond in deze . Er is vast een media deskundige die hier inzicht in heeft .

Dit lijkt op koppelverkoop alleen de niet kijkende consument kan hier niets aan doen.
Ik zit nog met het antwoord op mijn vraag, ga je daar nog op antwoorden @J. van Meel ?
Badge
Wilt u dan dat de publieke omroep geen voetbal meer uitzend of dat de publieke omroep wel voetbal uitzend maar daar niet voor betaald?

sorry dat ik een antwoord schuldig bleef A Deen

voetbal via de publieke omroep Ja geen probleem {mits de prijs met het inflatietempo stijgt}

Extra inkomen via de providers NEE

extra opmerking los van dit topic : de lonen en pensioenen stijgen niet mee met het inflatie tempo . Deze zijn al jaren bevroren .Ook daar is geen geld voor. Voetballers en clubs kunnen wel zoveel eisen . Het lukt ze niet eens om aan het wereldkampioenschap mee te kunnen doen . Zij krijgen toch hun geld wel en zijn lui geworden . In die wereld een hoop bla bla maar weinig wol. de goede spelers na gelaten .
@J. van Meel Dan heeft het Nederlandse voetbal mazzel dat u daar niet over gaat dan. In tegenstelling tot managers die ook altijd dreigen naar het buitenland te vertrekken bewegen voetballers zich echt op een internationale markt en zou de Nederlandse competitie nog verder wegzakken.
Badge
A.Deen bedankt voor de reactie .
Badge
Ik wil toch nog iets kwijt over dit onderwerp. Ik las een onderzoek over het nieuwe tv kijken. De huidige kijker wil af van de huidige abonnement-vorm en zegt het abonnement op. De reden is de diensten zoals netflix videoland en amazon prime . Films en series zonder reclame. Kijken via internet met alleen een abonnement op de OTT zenders.Dit betekent dat de financiering van zowel de publieke omroep als de commerciële omroep onder druk komen te staan door steeds minder reclame inkomsten. De automatische financiering zoals hier boven is beschreven komt automatisch een eind aan. Langzaam maar zeker gaan wij naar een Amerikaans systeem waar je fors betaald voor datgene wat je wil zien. Jammer de trend is gezet .

Reageer