Nieuwe regels voor telemarketing

• 25 May 2021
  • 55 reacties
  • 1699 Bekeken
Nieuwe regels voor telemarketing
Badge +8
  • Moderator
  • 2081 reacties

Tot 1 juli mogen telemarketeers je bellen, tenzij je daar bezwaar tegen maakt. Dat kan door je telefoonnummer te registeren in het Bel-me-niet Register. Bij de aangepaste wet is het straks juist andersom. Telemarketing mag dan alleen als je daar vooraf toestemming voor hebt gegeven. Deze toestemming geef je automatisch als je ergens klant wordt. Ook kun je toestemming geven aan organisaties waar je geen klant bent.

Lees meer over de aangepaste wet in dit gratis artikel uit de Consumentengids van juni 2021.

Ben jij blij met de aangepaste wet? Praat mee!

55 reacties

Dit klinkt voor mij als een vreselijke ontwikkeling.
Op dit moment sta ik in het bel-me-niet-register. Ik wordt dan ook vrijwel nooit gebeld, alleen af en toe door de bekende malafide energieverkopers.
In de nieuwe situatie mogen alle bedrijven waar ik de afgelopen drie jaar iets mee gedaan heb en nog een heleboel andere nog langer me voortaan bellen totdat ik hen expliciet vertel dat ik dat niet leuk vindt?
Bah.

Reputatie 7
Badge +6

Heel leuk , dat recht van verzet . Tenminste als het werkt . Dat bel-me-niet-register werkte bij mij goed . Waarom wordt iets wat werkt ons weer afgepakt ???? Wat is er toch aan de hand dat we als consumenten zoveel ongewenste lastigvallerij maar moeten pikken? Zelf steeds actie moeten ondernemen en maar afwachten of het werkt , vind ik de omgekeerde wereld . Inderdaad , BAH !

Reputatie 5
Badge +5

Wat naast het bel me niet register ook erg effectief is gebleken is het niet openbaar maken van je telefoon nummer.
23 jaar geleden bij de KPN geregeld toen die de telefoonmarkt nog volledig beheerde en is nog steeds van kracht, ondanks dat ik in de jaren daarna diverse keren overgestapt ben van provider.
Je zou dat ook bij je huidige provider ook aan moeten kunnen geven.
Hoe lang het duurt voor je uit alle databases bent verdwenen weet ik niet.

Ik sta niet in het bel-me-niet register.
En ik heb weinig last.
De enigste stalker die ik heb, is Essent.
Die bellen en komen aan de deur 6 keer per jaar.

Hallo, wij komen u het goedkope energie geloof verkondigen.
Onze baas is de beste, we geloven heel erg in hem.

Wat is er moeilijk aan het zeggen van de volgende regel: “Nee dank u, ik heb geen interesse. Fijne dag verder”. En dan de verbinding verbreken. Er is geen bel-me-niet-register of nieuwe wetgeving nodig als mensen meer telefonische moed hebben.

Reputatie 7
Badge +6

Dan komt er aan het eind van het gesprek weer zo'n bandje met een menu en je iets moet intoetsen met de telefoon aan je oor, en gaat dat geheid mis en verbreekt de verbinding terwijl je nog niet klaar was.

Reputatie 7
Badge +4

waarom moet je wat intoetsen?

Wat is er moeilijk aan het zeggen van de volgende regel: “Nee dank u, ik heb geen interesse. Fijne dag verder”. En dan de verbinding verbreken.

Ben jij nog nooit gebeld door zo'n **** telefonische verkoper?
Om te beginnen krijg je de kans niet om te beginnen iets te zeggen. Daarna wordt je in de paar zinnetjes die jij noemt zeker vier keer in de rede gevallen. Je krijgt echt niet de mogelijkheid om het netjes te houden bij zo een. Dat doe ik dan ook niet. Ik zou me kapot schamen als ik zo'n baan had.
Voor de anderen die het wel netjes houden: nee ik koop niet aan de telefoon van bellers. Niks never nooit niet. Het bel me niet-register was ideaal. Gewoon één keer aangeven en klaar.

Reputatie 7
Badge +4

2 woorden: niet geinteresseerd en dan 1 knopje, die rode.

Reputatie 6
Badge +3

Bel me niet werkte hier prima. Ik heb het gevoel dat die telefonische verkopers onder het mom van verbetering, voor de consument, eenverslechtering geregeld bij de betreffende minister.

komt er ergens een bel me wel register of hoe gaat dat werken straks ?

Reputatie 7
Badge +6

waarom moet je wat intoetsen?

Een hele tijd terug konden we in Brabant onze draaischijftelefoon inleveren en een druktoetstelefoon aanschaffen . . . :wink: Sindsdien doen we alleen maar intoetsen . . .

Ik ben het er mee eens

Dit had allang verbóden moet worden

Je wordt stapel gek van die lui

Reputatie 6
Badge +3

Ik ben het er mee eens

Dit had allang verbóden moet worden

Je wordt stapel gek van die lui

Ik denk dat het er niet beter op wordt. Bel me niet is simpel; niet bellen is niet bellen. Nu wordt er een hoop onduidelijkheid geschapen. Daar gaat men vast misbruik van maken.

Als ik me ooit afvraag hoe cultuurpessimisme eruit ziet is een blik in dit soort draadjes voldoende. Nieuwe regels; dan zal alles wel weer slechter worden. Wat een droefenis moet het leven zijn als je in deze "niet nader te omschrijven doelgroep" valt. 

Sorry Deen. Er gebeurt hier in dit draadje toch echt niets anders dan waar dit hele forum voor bedoeld is: kleppen over wat er aan onderwerpen voorbij komt en in dit geval door de CB zelfs expliciet wordt aangeboden. Degene die hierover begint te mekkeren is toch echt jouw persoon.

Als jij een andere, meer positieve, uitleg hebt van dit gratis artikel dan graag, maar wel inhoudelijk, nietop de personen.

Sorry Deen. Er gebeurt hier in dit draadje toch echt niets anders dan waar dit hele forum voor bedoeld is: kleppen over wat er aan onderwerpen voorbij komt en in dit geval door de CB zelfs expliciet wordt aangeboden. Degene die hierover begint te mekkeren is toch echt jouw persoon.

Als jij een andere, meer positieve, uitleg hebt van dit gratis artikel dan graag, maar wel inhoudelijk, nietop de personen.

Ik zou ook graag een de mening lezen van mensen die zich in het onderwerp verdiept hadden ipv de mening van mensen die niet verder komen dan “ik vond het al niets dus het zal deze keer ook wel niets worden”. Ik heb werkelijk nog niets gelezen dat mij als zinvol of zelfs waardevol over kwam. Maar dat is mijn mening, het staat je vrij de paerels van wijsheid aan te wijzen.

Je draait het om. Het is namelijk de CB in het eerste bericht die zich er in verdiept heeft en het uitlegt hoe het zit. De rest is gevraagde reactie want daarvoor heeft de CB dit hele forum toch opgericht?! Maar je hebt gelijk, ik wil ook wel eens horen of het echt zo erg is of niet.

Dus bij dezen: beste CB, is het echt zoals de negatievelingen in dit draadje vrezen? Graag uitleg.

Wat is er mis met het artikel in de link? Ik vind daar niets terug van al die problemen waar iedereen zo bang voor is. Erger, ik vraag me af of iemand dat artikel wel heeft gelezen.

Nu draai je het weer om en ontkent gewoon wat mensen schrijven. Dit is echt trolleri.

Reputatie 6
Badge +3

Wat is er mis met het artikel in de link? Ik vind daar niets terug van al die problemen waar iedereen zo bang voor is. Erger, ik vraag me af of iemand dat artikel wel heeft gelezen.

Het wordt gebracht als een verbetering. Je mag nu alleen nog gebeld worden als je er toestemming voor hebt gegeven terwijl je tot nu toe zelf actie moest nemen om niet gebeld te worden.
Echter, na het lezen van het CB-artikel was mij totaal onduidelijk hoe je die toestemming geeft en hoe je kunt checken wie je die toestemming hebt gegeven.

Een eenduidige manier van toestemming geven zou zijn om het bel me niet register uit te breiden, net zoals met het postfilter, waar je per onderwerp aan kunt geven of je al dan niet je informatie wilt ontvangen.

Reputatie 7
Badge +6

Kort gezegd : er wordt veel te weinig aan de belangen van consumenten gedacht . Dat register had uitgebreid en verbeterd moeten worden in plaats van opgeheven . Ben het dus eens met @Jan H. 

Ik sta positief tegenover de bedoeling van de nieuwe regels, maar denk dat ze niet echt werken. Want als je toestemming geeft, is dat meteen voor altijd. Dat is toch een uitbreiding van rechten i.p.v. een inperking? En klanten mogen sowieso gebeld worden, ook nog drie jaar nadat ze geen klant meer zijn. Maar die klanten willen juist af van zo'n bedrijf. Laten die nieuwe regels vooral snel geëvalueerd worden, want ze zijn halfbakken.

Het wordt gebracht als een verbetering. Je mag nu alleen nog gebeld worden als je er toestemming voor hebt gegeven terwijl je tot nu toe zelf actie moest nemen om niet gebeld te worden.
Echter, na het lezen van het CB-artikel was mij totaal onduidelijk hoe je die toestemming geeft en hoe je kunt checken wie je die toestemming hebt gegeven.

Een eenduidige manier van toestemming geven zou zijn om het bel me niet register uit te breiden, net zoals met het postfilter, waar je per onderwerp aan kunt geven of je al dan niet je informatie wilt ontvangen.

Als je alleen maar gebeld mag worden na toestemming is dat dus altijd een verbetering ten opzichte van de huidige situatie, en volgens mij bedoelt u dat ook. Wat ik niet begrijp is waarom onduidelijkheid over de details als hoe je dan toestemming geeft of hoe je zou kunnen controleren aan wie je toestemming gegeven hebt onmiddellijk alles in een negatief daglicht zetten. Meer heb ik mij niet afgevraagd.

Reputatie 6
Badge +3

Als je alleen maar gebeld mag worden na toestemming is dat dus altijd een verbetering ten opzichte van de huidige situatie, en volgens mij bedoelt u dat ook. Wat ik niet begrijp is waarom onduidelijkheid over de details als hoe je dan toestemming geeft of hoe je zou kunnen controleren aan wie je toestemming gegeven hebt onmiddellijk alles in een negatief daglicht zetten. Meer heb ik mij niet afgevraagd.

Dat is simpel; ik lees dat en denk “dat ga ik even netjes regelen” het is zo 1 juli. Kan de overgang netjes en soepel verlopen. Maar dat lukt dus niet.

Als je alleen maar gebeld mag worden na toestemming is dat dus altijd een verbetering ten opzichte van de huidige situatie,

Nee, niet per definitie, want zelfs al in de kop va deze pagina staat de zin: " Deze toestemming geef je automatisch als je ergens klant wordt. ”

Dat is bovendien niet het enige wat voor opmerkelijks je leest als je doorleest.

Reageer