Nieuwe regels voor telemarketing

Nieuwe regels voor telemarketing
Badge +8
  • Community Manager
  • 2199 reacties

Tot 1 juli mogen telemarketeers je bellen, tenzij je daar bezwaar tegen maakt. Dat kan door je telefoonnummer te registeren in het Bel-me-niet Register. Bij de aangepaste wet is het straks juist andersom. Telemarketing mag dan alleen als je daar vooraf toestemming voor hebt gegeven. Deze toestemming geef je automatisch als je ergens klant wordt. Ook kun je toestemming geven aan organisaties waar je geen klant bent.

Lees meer over de aangepaste wet in dit gratis artikel uit de Consumentengids van juni 2021.

Ben jij blij met de aangepaste wet? Praat mee!

55 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Tja , @basic . Iedereen is anders en zal anders reageren . Het hoeft inderdaad niet moeilijk te zijn . Dat moet men wel kunnen en willen opbrengen. Telefonische lastigvallerij is bij ons hier ook voorbij . Hoe dat komt , weet ik niet en boeit me niet .

Heeft u al eens gebruik gemaakt van dat recht van verzet?

Heeft u negatieve ervaringen met het beroepen op het recht van verzet?

Nee helemaal niet, u schreef alleen dat u mij niet begreep over dat recht van verzet en dat kan ik mij ook goed voorstellen als u dat nog nooit heeft gedaan. 

Ik bedoelde daar enkel mee dat het in mijn ogen geen echte ‘procedure’ is - in de letterlijke betekenis van het woord - die men dient te doorlopen om gebruik te maken van het recht van verzet. Maar bij dezen beloof ik dat ik bij de eerstkomende ongevraagde telefonische benadering daar wel gebruik van zal maken en hier via dit kanaal verslag zal over uitbrengen :sunglasses: .

Ik werd net zelf gebeld door die laaielichters van Essent, waar ik dus inderdaad klant ben geweest en nadat ik kort heb toegelicht waarom zij wat mij betreft geen optie meer zijn werd ik geconfronteerd met het nieuwe recht van verzet. Dat is nog simpeler dan het oude systeem en mag inderdaad de naam procedure nauwelijks meer hebben, drie keer drukken en klaar. Nu nog even afwachten of het ook helpt maar ik heb goede hoop nooit meer iets van Essent te horen.

Reputatie 5
Badge +4

@A.A  en @E. Zandvoort  “ dat kunnen we kennelijk niet “ Hier vergeten we kennelijk dat verkopers gewoonlijk een training krijgen in verkooptechniek . De meeste consumenten hebben geen training gehad om zich daar tegen te wapenen . 

Als je ‘een training’ nodig zou hebben, om je tegen verkooptechnieken ‘te wapenen', dan kun je dus eigenlijk met goed fatsoen niet meer de straat op: voor je het weet heb je een krantenabonnement afgesloten. Een winkel bezoeken of naar de markt gaan, brengt dan ook enorme risico's met zich mee. Grotere risico's dan die bij telemarketing of colportage: je hebt in de winkel en op de markt immers geen recht om je koop te herroepen. Het lijkt mij allemaal wat overdreven.

Ik ben na 1 juli 2021, toen koude telefonische verkoop niet meer mocht, door 5 verschillende bedrijven telefonisch benaderd met de mededeling dat ze indertijd mijn energiecontract hebben geregeld, en dat ze me nog zouden terugbellen… En dat ze zich konden voorstellen dat ik het niet meer wist, omdat het al een hele poos geleden is! Helaas voor hen heb ik het toentertijd zelf allemaal geregeld zonder tussenpersoon, dus ik weet heel zeker dat het niet waar is. Ze proberen toch weer onder de nieuwe wet uit te komen!

Ze proberen toch weer onder de nieuwe wet uit te komen!

En waarom het nou zoveel tijd kost om daarin in te grijpen is mij een raadsel.

Reageer