Consumentenbond.nl

Noodpakket in huis, goed plan of overdreven?

Reputatie 1
De Rijksoverheid geeft advies een noodpakket samen te stellen voor noodsituaties als een overstroming of een ramp. In zo’n pakket zitten basisitems als water en blikvoer, medicijnen, zaklamp, batterijen, radio en meer. De een vindt zo’n noodpakket een verantwoorde voorbereiding op rampen en de ander vindt het maar overdreven. Wat is jouw mening?

Vind je een noodpakket in huis een goed plan of overdreven? Geef je mening!

13 reacties

Reputatie 1
Als jij een noodpakket hebt, ben ik heel benieuwd waar je pakket uit bestaat. Vertel het hieronder in je reactie! Vind je het leuk om hierover geïnterviewd te worden (inclusief foto) voor de Consumentengids? Stuur me dan een mailtje, ebrenninkmeijer@consumentenbond.nl
Ik kan me twee situaties voorstellen waarin een noodvoorziening van nut kan zijn:

• een industriële ramp met ernstige luchtvervuiling waardoor je binnenshuis moet blijven; daarbij volstaat voldoende vulmateriaal om het luchtverversingssysteem dicht te maken;
  • een overstroming waarbij je je huis uit en het dak op moet; met drinkwater in flessen maak je de beste kans om dat een tijdje vol te houden.
Voor een grote watersnoodramp (in Nederland niet ondenkbaar) kun je als noodvoorziening nog denken aan een opblaasbare rubberboot, maar of je daarmee je overlevingkansen vergroot is zeer de vraag. De overheid zou de burgers beter van dienst zijn met het in stand houden van een leger dat getraind is in het aanleggen van noodopvangvoorzieningen en het redden van mensen uit grote watermassas. Met dank aan de EU wordt nu weer net gedaan of het gevaar uit het Oosten komt, maar voor Nederland geldt nog steeds, dat onze grootste "vijand" het water is.
Reputatie 5
Badge +6
Ik heb wat losse elementen in huis:

• een waterfilter, zodat ik (dat is dan het idee) evt uit slootwater drinkwater kan maken (als schoon water het probleem is uiteraard). Genoeg kunnen drinken is tenslotte belangrijk, en voldoende water in huis hebben in flessen vind ik te lastig: je moet al heel snel heel veel water hebben, dat gaan rouleren...
  • 2 stukken dekzeil, voor als overkapping een probleem is
  • een grote zak rijst (lang goed, veel maaltijden uit te maken)
  • ik heb expres naast een gasgestookte verwarming, ook een houtkachel (ook omdat het gezellig is)
  • een firestarter
  • ik heb al een tijd https://shop.conserva.de/de/124-90-tage-notvorrat-pakete op mijn verjaardagsideeenlijst staan, maar ik krijg het nooit ;-)
Reputatie 5
Badge +7
Ik heb wat losse elementen in huis:

• een waterfilter, zodat ik (dat is dan het idee) evt uit slootwater drinkwater kan maken (als schoon water het probleem is uiteraard). Genoeg kunnen drinken is tenslotte belangrijk, en voldoende water in huis hebben in flessen vind ik te lastig: je moet al heel snel heel veel water hebben, dat gaan rouleren...
  • 2 stukken dekzeil, voor als overkapping een probleem is
  • een grote zak rijst (lang goed, veel maaltijden uit te maken)
  • ik heb expres naast een gasgestookte verwarming, ook een houtkachel (ook omdat het gezellig is)
  • een firestarter
  • ik heb al een tijd https://shop.conserva.de/de/124-90-tage-notvorrat-pakete op mijn verjaardagsideeenlijst staan, maar ik krijg het nooit ;-)

Best goede tips! Hilarisch trouwens, die wens op je verjaardagslijst.

Voor alle lezers: inmiddels is het artikel uit de Consumentengids uit en ook voor niet-leden beschikbaar. Een paar consumenten zijn geïnterviewd hoe zij zich voorbereiden om een paar dagen in huis te overleven zonder voorzieningen als stroom en water.

Zelf heb ik naast een noodpakket voor thuis, een rugzak klaarstaan voor het geval ik onverhoopt mijn huis uit moet (brand in het gebouw of plotselinge evacuatie). Hebben anderen zoiets ook?
Ik heb zelf een kant en klaar noodpakket aangeschaft via *

Op deze website kun je ook zelf een noodpakket samenstellen en krijg je tips over noodrantsoenen, waterfilters en noodpakketten. Scheelt een hoop uitzoekwerk :-)

* [Commerciële link verwijderd door beheerder]
Angst is een slechte raadgever.
Reputatie 7
Badge +6
Goed plan of overdreven hangt ook af van waar we wonen . Waar wij wonen is wateroverlast ondenkbaar . Op hoge zandgrond met sloten en kanalen met sluizen en regelschuiven opdat niet alle water direct wegloopt . Ook geen riskante bedrijven in de wijde omtrek . Daarbij hebben we de meeste dingen die op het lijstje staan altijd in huis . Zal alleen een probleem geven om te verzamelen in een pakket als we ONMIDDELLIJK moeten vertrekken . Aangenomen dat we onderweg naar een veilig gebied niet ergens stranden , hebben we dan ook dat pakket niet nodig . Wel overweeg ik een klein noodstroomaggregaat . Ook handig bij een ' gewone ' stroomstoring.
Reputatie 6
Badge +5
Dat lijstje van de overheid vind ik best wel een beetje raar.
Het is ook al jaren lang hetzelfde lijstje.

Op de foto zie je zuurkoolvaten als verpakking, een uitstekende keuze.
Gebruik wel een nieuw vat. Gebruikte stinken gruwelijk.
Reputatie 7
Thuis heb ik een goede voorraad maar als ik niet thuis ben als er een gifwolk hangt heb ik daar niets aan.
Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones
Voor de gifwolk kun je overwegen een gasmasker te kopen.
Die moet je dan wel onderhouden en mee leren ademhalen.

Nog zo'n mooie koop, een geigerteller.
Daarop kun je zien dat je dood gaat.

Als je je angst de vrije loop laat gaan, heb je na een tijdje een leuke gadget kast in huis.
Die 'zuurkoolvaten' zijn ook wel in gebruik op open zeilboten om belangrijke en kostbare bagage droog op te bergen. Dus bij de watersportwinkel of outdoorwinkel te koop in soorten en maten. Zonder zuurkoolgeur.
Reputatie 5
Badge +4
Noodpakket in huis kan misschien een goed plan zijn, maar ik vind het flauwekul.
Reputatie 7
Mijn voorraad noem ik geen noodpakket, het kan handig zijn maar het is niet volledig.

Reageer