Notaris - betaling gemaakte diensten zonder offerte

• 25 October 2022
  • 13 reacties
  • 263 Bekeken

We hebben een eerste kennismaking gesprek met een notaris. Voor deze gesprek moeten we een bepaalde bedrag betalen zonder vooraf meegedeeld dat eerste geprek is NIET kosteloos. We ontvangen ook geen offerte. Is deze gang van zaken normaal? Graag uw reactie

13 reacties

De grens leek een aantal jaren geleden bij 30 minuten te liggen: https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/notaris-mag-client-kosten-voor-informatieve-gesprek-in-rekening-brengen-gelet-op-lengte-van-gesprek/

Maar nu kun je je afvragen of dit door nieuwere consumentenwetgeving is ingehaald en de notaris zijn kosten vooraf kenbaar had moeten maken. Ik zou eerst eens informeren of en hoe de notaris hier over denkt.

Iets voor de CB?

Reputatie 6
Badge +4

Had je wel van tevoren aan de notaris gevraagd of het 1e gesprek gratis was? Of ben je daar gewoon blind van uitgegaan? De benodigde informatie was/is ongetwijfeld te vinden op de site van de notaris.

Is dat relevant Mazzel? Moreel mischien wel, maar daar gaat de vraag duidelijk niet om.

Reputatie 6
Badge +4

Ook bij veel advocaten is het gratis inloopspreekuur verdwenen. Ik ben het wel @Mazzel eens dat klakkeloos ervan uitgaan dat het advies gratis is niet meer vanzelfsprekend is  Ook een cliënt dient zich vtv te informeren en heeft een onderzoeksplicht, niet alleen voor fysieke zaken.

Reputatie 6
Badge +4

Is dat relevant Mazzel? Moreel mischien wel, maar daar gaat de vraag duidelijk niet om.

Ik vind het zeker wel relevant. Als de notaris toegezegd heeft dat de 1e 15 of 30 minuten gratis zijn, dan moet hij of zij zich daaraan houden.

Als topicstarter niets heeft gevraagd of niets is toegezegd, dan mag de notaris de kosten gewoon in rekening brengen. Zoals @JMA al schrijft, ook een klant heeft een onderzoeksplicht.

Dus je maakt een afspraak bij een notaris en neemt aan dat dat gratis is? Dat lijkt mij niet normaal.

@A. Tjandrasurja 

De notaristarieven zijn vrij. Elke notaris mag zelf het tarief bepalen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een hypotheekakte, de eigendomsoverdracht van een huis, een testament of samenlevingscontract. Vaak kunt u vragen om een eerste gratis gesprek.

Wat kost een notaris? | Rijksoverheid.nl

https://www.rijksoverheid.nl › vraag-en-antwoord › wat-k...

Dus je maakt een afspraak bij een notaris en neemt aan dat dat gratis is? Dat lijkt mij niet normaal.

Blijft de vraag: waar ligt de grens tussen onderzoeksplicht van de consument en de ondernemer die vooraf moet melden wat het gaat kosten?

Blijft de vraag: waar ligt de grens tussen onderzoeksplicht van de consument en de ondernemer die vooraf moet melden wat het gaat kosten?

Natuurlijk moet hij dat als je dat vraagt maar de aanname dat het wel gratis zal zijn is wel heel kort door de bocht.

Er kan inderdaad niet klakkeloos worden aangenomen dat het 1e gesprek gratis is. De vraag is ook of er uberhaupt tarieven op de website van de notaris staat. Daarnaast is ook relevant wat de specifieke vraag is vanuit de topicstarter. Is dit bijvoorbeeld het opmaken van een koopovereenkomst, dan is dit makkelijk te definieren en zijn er waarschijnlijk vaste tarieven. Als het gaat om een testament, is dit natuurlijk situatie afhankelijk en lijkt me dat hier vooraf een offerte voor wordt opgesteld o.b.v. een 1e gesprek. Het lijkt me dan ook vanzelfsprekend, dat de notaris hiervoor een meldingsplicht heeft om de kosten hiervoor door te geven. 

ben benieuwd hoe de andere forumleden, hierover denken. 

Het lijkt me dan ook vanzelfsprekend, dat de notaris hiervoor een meldingsplicht heeft om de kosten hiervoor door te geven. 

Dat zou zomaar de wet kunnen zijn; Een leverancier mag pas een rekening sturen als hij vooraf ook een prijsopgave heeft gedaan. Alleen zo luidt de wet bij mijn weten niet.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Tjandrasurja Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Er is een hele heldere brochure, ‘spelregels voor notaris en consument’ uitgave van Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie, consumentenbond en Vereniging eigen huis. Daarin staat in artikel 1 , eerste zin al dat de notaris een bevestiging en offerte geeft. 

Als alle notarissen zich aan deze afspraken zouden houden, zou er heel wat leed en (juridische) kosten voorkomen kunnen worden. 

Ik roep iedereen op deze brochure op te vragen en  de notaris hier aan te houden. 

Bernadette Drenth,

Leiden

Reageer