Beantwoord

Offerte met achteraf niet vermelde kosten

• 9 July 2018
  • 6 reacties
  • 650 Bekeken

Badge
Verschepingsbedrijf gaf mij een offerte voor verschepen van huishoudelijke goederen (4,3 cuub) vanaf NL naar ZA. Offerte is geaccepteerd 21/06. Goedere zouden 02/07 verscheept worden zoals afgesproken. 03/07 kreeg Boekingsformulier en een email om te laten weten dat de grootte van mijn shipment nu 5,9cuub is als gevolg van "palletizing". Met palletizing komt een extra bedrag van €290 die NIET op de offerte is vermeld. Mn contact bij die bedrijf heeft mij telefonisch laten weten dat ik €50 per pallet zal betalen maar geen kosten vermeld die ermee samen gaat (hij wist dat de grootte van de shipments altijd verandert na het palletizing (hij zei dat in zn emails) maar waarom heeft hij het niet genoemd in zijn offerte? Ze hebben gewacht tot mijn goederen verscheept waren alvorens mij de kans te geven om te reageren en financiele plannen te maken. Ik voel dat ze niet eerlijk heeft gehandeld. De bijkomende kosten van de palletizing is ook VEEL duurder dan de per sq meter prijs die ze mij gaf op de offerte. Op hun website staat dat ze allen informatie geven in een offerte en dat ze niet verstopperte spelen en dat jij als klant niet met extra kosten geconfronteerd zal worden. Hij heeft niet zn offerete gehonoureerd vindt ik. Hij staat bij zn stantpunt dat allen kosten betaald moeten worden (spatie gebruikt in de container moet voor betaald worden). En ik begrijpt dat 100%, maar het gaat erom dat allen kosten niet eerlijk op de offerte vermeld waren. Hij gaf me een discount van €149 maar ik wil graag de originele offerte betalen zoals afgesproken. Wat zijn mijn rechten plichten in verband hiermee?
icon

Beste antwoord door MrsJones 9 August 2018, 17:55

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ik zie dat er jammer genoeg geen reacties op je vraag zijn gekomen @Gebruiker1530821786. Het is dan ook een erg specifieke vraag. Ben je zelf al wijzer geworden? Ik ben erg benieuwd wat de uitkomst is!
Reputatie 7
Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden, ik was expediteur van 1970 tot 1984, wel lang geleden maar ik wet wel waar ik moet zoeken.
Reputatie 7
Badge +7
Attent van je @Mevrouw Jones, ik ben erg benieuwd of jij ons meer kunt vertellen!
Reputatie 7
Ik heb wel iets gevonden maar dat staat in mijn gewone PC, die had het weer te warm dus hij stope ermee, zodra ik hem weer aan de praat heb kom ik erop terug (over een uurtje is hij wel afgekoeld) op een ipad vind ik het niet prettig meer dan een paar regels te typen, dat gaat me te langzaam.
Reputatie 7
Ik heb een beetje rondgesnuffeld maar er is in die tijd na 1984 natuurlijk heel veel veranderd. De kale transportkosten variëren per rederij, die worden per gewicht of per kuub berekend, (meestal wordt het per kuub omdat de gemiddelde te verschepen spullen ongeveer drie keer metend zijn) naar een vaststaand tarief. Vroeger gingen persoonlijke en huishoudelijke goederen los in een groupagecontainer als het niet genoeg was om een 20 of 30’ container te vullen, je betaalde dan voor een deel van de ruimte in de container. Als de klant wilde werd alles op pallets gezet maar grote voorwerpen gingen zo de container in, ze werden wel vastgezet, andere dingen moest je gewoon zelf heel goed verpakken, die containers werden toen zo op het schip geplaatst dat het geen kwaad kon als de lading ging schuiven. Een europallet met een draagvermogen tot 1500 kilo kost tussen de 13 en 25 Euro,statiegeldwaarde 7 Euro. Als er andere pallets zijn gebruikt, dat moet de vervoerder kunnen vertellen, dan kunnen de kosten hoger zijn, soms aanzienlijk en dikwijls overbodig. Dan komt er nog arbeidsloon bij maar het hele proces van inpakken in krimpfolie is geautomatiseerd dus dat kan geen vermogen zijn, wel zal het vrij kostbare apparaat moeten worden betaald .

Het verschil is 1,6 m3, dat moet ergens vandaan komen. Zaten er rare hoeken aan de colli? Dan moet één en ander misschien worden opgevuld voordat er krimpfolie omheen gaat, anders kan de boel beschadigen. Het verschil is wel groot maar huishoudelijke goederen zijn zo verschillend dat ze soms lastig te verschepen zijn, een verhuisbedrijf heeft daar meer ervaring in maar die zetten alles wat niet verpakt is zo in de vrachtwagen en een vrachtwagen is geen schip, als lading gaat schuiven kan dat ernstige gevolgen hebben omdat er sprake kan zijn van een domino-effect, ook met containers.

De overige kosten zullen wel duidelijk zijn neem ik aan, connossementen, douanedocumenten en eventuele opslagkosten als u de zaken te vroeg, niet slechts een paar dagen maar bijv. twee weken, heeft aangeleverd.

De kosten die in rekening zijn gebracht zijn weliswaar aan de hoge kant maar de korting van 149 Euro is niet onredelijk, tenzij er onnodig dure pallets zijn gebruikt.. Als dat niet het geval is zou ik me de moeite van verder onderhandelen besparen.

Ik zou wel vragen wat voor pallets er zijn gebruikt en of één en ander moest worden opgevuld waardoor de afmetingen een stuk groter werden.Als men dat bij de vervoerder niet weet, dan weten ze het wel bij de loods waar u de goederen heeft aangeleverd of heeft laten aanleveren.
Reputatie 7
Badge +7
Wat is de status inmiddels, @Gebruiker1530821786? Heb je iets gehad aan de zeer uitvoerige reactie van @Mevrouw Jones?

Reageer