Consumentenbond.nl

Ongevraagd geadresseerde reclame in de bus. Herkenbaar?

Reputatie 3
Badge +4
  • Consumentenbond team
  • 101 reacties

Vorige week kreeg ik post van Promovendum. Reclame. Raar, want ik heb een ‘nee-nee’-sticker op mijn brievenbus geplakt. Maar wacht; de ‘nee-nee’ is voor ongeadresseerde post. Geadresseerde reclame mag, maar ik vind het irritant. Want hoe komen ze aan mijn adres? Geen idee. Ik ben benieuwd: krijg jij ook ongevraagde post van onbekende bedrijven? En wat vind je daarvan? Geef je mening in een reactie.

50 reacties

Reputatie 7
Ik krijg regelmatig, zeg twee keer per week, van dit soort geadresseerde reclame en eerlijk gezegd zal het mij rectaal oxideren. Ik pak het op, scheur het open en mik het in de papiermand. Sorry maar ik heb echt betere dingen om mij druk over te maken.
Reputatie 6
Badge +6
Hi @A. Deen,

En het feit dat een (reclame)bedrijf jouw NAW gegevens heeft? Stoort dit niet? Of mag dat ook rustig oxideren?

Groet,

Niels
Reputatie 7
Het klinkt misschien een beetje vreemd maar inderdaad, het boeit me echt niet. Bedrijven moeten zich aan de wet houden en met die nieuwe wet worden de regels weer verder aangescherpt dus ik zie het resultaat met belangstelling tegemoet. Waar maak je trouwens uit op dat je gegevens bij een bureau zouden liggen, is het niet het bedrijf Promovendum zelf die een lijst met prospects heeft? Ik ga er zelfs, heel naïef, vanuit dat ik me daar ook af zal kunnen melden als ik nooit meer iets van ze wil zien.
Vorige week van Promovendum en van de Nuon,. Wij hebben met beide helemaal niets te maken..
Hier ook Promovendum en Nuon. Ik ben toch benieuwd wie / welk bedrijf mijn gegevens heeft doorgegeven aan deze partijen.
De brieven die wij kregen waren aan mijn man gericht, zijn voorletters stonden erop, en als hij iets besteld gebruikt hij nooit die voorletters.
Idem: Zowel Promovendum per geadresseerdebrief en Nuon via de telefoon. Nummer hadden ze blijkbaar nog van 5 jaar geleden, waaraan ze refereerden.
Is vervelend, want het aantal bedrijven zal alleen maar toenemen, die zich van deze praktijken bedienen.
Dit is zeker herkenbaar. Net als Deen maak ik mij er niet druk om en gaat het gelijk de prullenbak in.
De hoeveelheid post die je van de nationale postcodeloterij en andere loterijen krijgt vind ik niet meer oké. Deze clubs sturen bijna elke maand wel 1 of 2 wervende en vaak misleidende berichten. Daar erger ik me dan weer wel aan.
Telefoon is rustig sinds ik heb ingesteld dat nummer onbekend direct naar de voicemail gaat. Als er dan eens iemand belt is het vaak vanuit het buitenland en dan tref je uiteraard weer een marketeer die drammerig, opdringerig en vervelend is. Gewoon inbreken en dan aangeven dat je geen belangstelling hebt en dat ze niet meer moeten bellen. En als dat niet helpt gewoon laten lullen en zelf iets anders doen. 🙂
Reputatie 7
Fred B. schreef:

De hoeveelheid post die je van de nationale postcodeloterij en andere loterijen krijgt vind ik niet meer oké. Deze clubs sturen bijna elke maand wel 1 of 2 wervende en vaak misleidende berichten. Daar erger ik me dan weer wel aan.

Ja, die heb je ook nog, maar dat beschouw ik als de straf voor het feit dat mijn vrouw meespeelt, het is niet echt een vraag hoe die aan ons adres komen.
Reputatie 3
Badge +4
Dank voor jullie reacties! Op Twitter en Facebook ook veel reacties gehad. Andere partijen die geadresseerde post hebben gestuurd en door jullie worden genoemd, zijn Nuon en loterijen. Hoe ze aan je adres komen, is via datahandelaren zoals EDR en Cendris. We zitten in allemaal databestanden. Dat jeukt en van welke partijen de datahandelaren allemaal je adres krijgen, is niet duidelijk.
Mensen die zich irriteren aan geadresseerde reclamepost kunnen hun adres via Postfilter.nl laten blokkeren. Meer info vind je hier.
Badge
A. Deen schreef:

Fred B. schreef:

Ja, die heb je ook nog, maar dat beschouw ik als de straf voor het feit dat mijn vrouw meespeelt, het is niet echt een vraag hoe die aan ons adres komen.

Zelfs als je NIET meespeelt krijg je die troep 1 a 2 keer per maand. Ik vind die reclames van Postcode Loterij en andere loterijen behoorlijk misleidend. Ze beloven je op voorhand van alles, je hebt feitelijk al gewonnen, maaaaaaarrrrrrr.......... je moet je wel aanmelden!

is er een manier om die reclame zooi te stoppen van hun???
Reputatie 7
Ik kan het zelf niet proberen maar daar ga ik wel vanuit. Feitelijk zou een briefje met het vriendelijke verzoek voldoende moeten zijn maar ik vermoed dat het wel wat ingewikkelder ligt.
Reputatie 3
Badge +4
@Nomko: heb je de tips tegen reclamepost in de brievenbus al gelezen? Onder andere met de tip om je te registreren bij Postfilter.nl. De tips staan: hier.
Ondanks postfilter krijg ik nog steeds reclame van loterijen, ook waar ik nooit aan heb deelgenomen. Ik zal de volgende keer de post retour afzender sturen. Wellicht dat dat helpt.
Een tijdje geleden las ik een ludiek idee van iemand die zich ook erg irriteerde aan de ongewenste geadresseerde reclamepost. Hij maakte er een gewoonte van, om deze post te retourneren met als ondergrond een stoeptegel. (Verzendkosten voor de geadresseerde, of antwoordnummer. ) Zo kwam hij ook nog een keer gratis af van het restant stoeptegels, dat hij had liggen. Niet echt sociaal. maar wel een probaat middel vermoed ik.
Reputatie 3
Badge +3
Beste I.Piek, ik wil graag nog even inhaken op uw bericht, er zijn bedrijven die adressen en/of telefoonnummers te koop aanbieden. Er zijn ook bedrijven die op zoek zijn naar adressen die bij hun in het plaatje passen. Bijvoorbeeld, u heeft misschien gereageerd op een aanbieding of advertentie op internet, welnu er wordt voor een groot deel gevraagd om zgn. cookies te accepteren. Wanneer u daar toestemming voor geeft hebben zij ook uw e-mail adres. Ook winkelbedrijven hebben een soort van orgaan waar adressen worden opgeslagen en diegene die zich wil profileren kopen wat adressen in de hoop dat er wat verkocht kan worden, het draait altijd om het geld.
helemaal herkenbaar. Bijna alle winkels waar je ooit online iets hebt gekocht denken gelijk dat je offline ook wel iets wil kopen en dan komen er ook nog vele poststukken van aanverwante bedrijven. Wat mij betreft is de geadresseerde reclame inmiddels bijna net zo'n probleem als de ongeadresseerde reclame toen ik nog geen stikker had.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb geen sticker op mijn brievenbus. Ik heb geadresseerde reclame wel eens gehad maar liet mij uitschrijven en dat werkte. Kreeg destijds van D-Reizen geadresseerde reclame kreeg terwijl ik al 13 jaar niet had geboekt via hun. Ik had wel een keer online geboekt bij Lufthansa en die had de administratie aan D-Reizen uitbesteed. Kwam ik dus toch nog op de mailinglijst. Bij Albert Heijn kon ik een keer 15 gratis foto's digitaal laten afdrukken. Die foto's heb ik nooit gehad. Maar na vijf jaar kreeg ik opeens geadresseerde post van ze. Helemaal opgevraagd hoe dat kon, bleek het dus die reclame actie te zijn geweest. Bij een uitlaatcenter in Oudenbosch heb ik een keer een uitlaat gekocht. Ook al heb ik elke keer gezegd dat hij mijn gegevens moet verwijderen uit zijn administratie, blijf ik al drie jaar geadresseerde post krijgen.
Badge +1
Afgezien van reclame van de loterijen (die kennelijk altijd aan je adres weten te komen) ontvang ik alleen reclame van die goede doelen aan welke ik ooit eens een gift heb gegeven. Daar kan je van afkomen door je te laten uitschrijven via de mail of telefonisch. Andere geadresseerde reclame heb ik tot nu toe niet ontvangen. Ongeadresseerde wel, maar ik heb dan ook geen sticker op mijn brievenbus: wij vinden het af en toe wel leuk om die reclame eens door te kijken, je kan dan je boodschappen afstemmen op de aanbiedingen en daar je voordeel mee doen.
Fred B. schreef:

Telefoon is rustig sinds ik heb ingesteld dat nummer onbekend direct naar de voicemail gaat. Als er dan eens iemand belt is het vaak vanuit het buitenland en dan tref je uiteraard weer een marketeer die drammerig, opdringerig en vervelend is. Gewoon inbreken en dan aangeven dat je geen belangstelling hebt en dat ze niet meer moeten bellen. En als dat niet helpt gewoon laten lullen en zelf iets anders doen. :)

Kort geleden eindelijk ontdekt hoe je je kunt afmelden voor deze loterijen. Sindsdien inderdaad geen post meer ontvangen.

Ga naar;

https://www.postcodeloterij.nl/over-ons/regels-en-toezicht/privacy-statement

Kies: Hoe kunt u uw reclamevoorkeuren doorgeven aan de Goede Doelen Loterijen?

Klik op "Meer detalis", daar zie je de 3 adressen staan waar je je af kunt melden.
nomko schreef:

A. Deen schreef:

Fred B. schreef:

Zelfs als je NIET meespeelt krijg je die troep 1 a 2 keer per maand. Ik vind die reclames van Postcode Loterij en andere loterijen behoorlijk misleidend. Ze beloven je op voorhand van alles, je hebt feitelijk al gewonnen, maaaaaaarrrrrrr.......... je moet je wel aanmelden!

is er een manier om die reclame zooi te stoppen van hun???

Ja, dat kan.

Kort geleden eindelijk ontdekt hoe je je kunt afmelden voor deze loterijen. Sindsdien inderdaad geen post meer ontvangen.

Ga naar;

https://www.postcodeloterij.nl/over-ons/regels-en-toezicht/privacy-statement

Kies: Hoe kunt u uw reclamevoorkeuren doorgeven aan de Goede Doelen Loterijen?

Klik op "Meer detalis", daar zie je de 3 adressen staan waar je je af kunt melden
Badge +1
Ik heb onlangs hun spelletje meegespeeld: de Postcodeloterij bood één maand gratis meespelen en daarna moest je betalen. Ik heb mij toen aangemeld en die gratis maand meegespeeld en vervolgens strikt volgens hun eigen spelvoorwaarden exact op het juiste moment opgezegd zodat ik geen cent hoefde te betalen. Dat vonden ze vast niet leuk want alle administratiekosten e.d. kwamen voor hun rekening. En dat hebben ze kennelijk ook doorgegeven want sindsdien krijg ik ook van de andere loterijen geen enkele reclame meer in de bus......
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb ook geen sticker op mijn brievenbus. Geadresseerde reclame stuur ik retour afzender met de mededeling dat ik dat niet heb besteld of gevraagd.
Als iedereen die moeite even neemt zou het denk ik zo afgelopen zijn. Alleen Post-NL gooit nu wel roet in het eten door een heleboel oranje brievenbussen te verwijderen. Dus neem ik het één keer in de week mee als ik het oud papier, glas en plastic daar in de containers gooi . De retour-post gaat dan daar in de oranje brievenbus van Post-NL
Badge +1
Een goed idee van de heer Docter. Zo draagt de afzender de verantwoordelijkheid voor wat hij/zij met al dat papier doet. Voor ons is de vermindering van de brievenbussen niet zo'n probleem: bij de Coöp is het postkantoor gevestigd. Daar staat een hele grote doos die als brievenbus fungeert. Als je toch boodschappen doet, gooi je daar al je terugzendingen in. Maar ook als je geen boodschappen doet: de Coöp staat centraal in het dorp, je komt er bij tal van gelegenheden vlak langs, dus even stoppen om je retourpost kwijt te raken is geen enkel probleem. De ongeadresseerde post gaat na lezing uiteraard in de daarvoor bestemde papiercontainer.

Reageer