Online shops die ex. BTW prijs vermelden

• 6 January 2022
  • 9 reacties
  • 95 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Ik kom steeds meer online shops tegen die de prijzen ex btw bij het product zetten.
Vaak in grote letters en heel klein de incl btw of helemaal niet.
Na wat zoekwerk blijkt er dat ergens een schuifje te staan die je op incl btw kunt zetten en standaard op ex btw staat
Het zijn dan wel op consumenten gerichte shops.
Het begint gewoon irritant te worden en volgens mij mag het ook niet.
Wat is jullie ervaring?

9 reacties

Ik kom het alleen tegen bij webshops die eigenlijk gericht zijn op professionele gebruikers. Op de bekende consumenten sites is alles altijd incl BTW.

Reputatie 2
Badge +2

Alleen nog bij https://www.conrad.nl, hier is het wel instelbaar via waarschijnlijk cookies in de rechterbovenhoek.

Alleen nog bij https://www.conrad.nl, hier is het wel instelbaar via waarschijnlijk cookies in de rechterbovenhoek.

Uitstekend voorbeeld, Conrad is professioneel spul, geen consumenten site.

Conrad is professioneel spul, geen consumenten site.

Conrad is beide.
Vroeger hadden ze een aparte B2B site.
In Duitsland hebben ze ook gewoon winkels.

Reputatie 7
Badge +4

conrad is zeker ook voor consumenten, ben al jaren fan. btw probleem herken ik niet.

Reputatie 5
Badge +5

Als firma's aan consumenten en bedrijven leveren dan hoort m.i. de consumenten prijs incl btw weer te geven.
Alleen als je uitsluitend aan bedrijven levert kan het zonder btw.
Maar ik zie nu veel andersom, er wordt standaard zonder btw geadverteerd zoals in onderstaande voorbeeld.
Wil je de prijzen incl btw zien dan moet je dat zelf middels een schuifje zelf aangeven.
De volgende uitspraak van de reclame code commissie laat niks aan duidelijkheid te wensen over.

Op grond van artikel 38 van de Wet op de Omzetbelasting 1968 is het is de ondernemer verboden aan anderen dan ondernemers en publiekrechtelijke lichamen goederen en diensten aan te bieden tegen prijzen met zodanige aanduidingen dat de omzetbelasting niet in de prijzen zou zijn begrepen.

En zoals jullie voorbeeld tref ik ook regelmatig aan:

En zoals jullie voorbeeld tref ik ook regelmatig aan:

Over Conrad zijn we het dan blijkbaar niet eens maar heb je dan nog wat voorbeelden?

Reputatie 5
Badge +5

Conrad is vooral op consumenten gericht, een pro die elektronica nodig heeft kan beter bij groothandels als Farnell terecht is een stuk goedkoper en verkoopt niet aan particulieren.
Ik moet nu steeds opletten of prijzen wel incl btw zijn en ben al een aantal keer bij de afrekening onaangenaam verrast omdat er dan ineens btw bij wordt gerekend.
Had ik dat kunnen weten?
Ja waarschijnlijk wel, op bijgaande voorbeelden is wel duidelijk hoe, maar als consument ga ik er automatisch van uit dat prijzen incl btw zijn.
Dat automatisme is weg, het is nu doorlopend opletten geblazen.

Reputatie 5
Badge +5

Een voorbeeld hoe het eigenlijk zou moeten als je ook aan particulieren verkoopt:

Reageer