Onterechte negatieve reviews bij marktplaats

• 5 October 2021
  • 15 reacties
  • 218 Bekeken

Op marktplaats komt het regelmatig voor dat er zgn nepbiedingen worden gedaan louter en alleen omdat de koper zich kennelijk verveelt en men de verkoper onnodig aan het lijntje wil houden. Als je dan een negatieve review geeft kan de ander jou zomaar ook een negatieve review geven zonder dat je ook maar iets fout hebt gedaan. Marktplaats geeft geen optie om dit aan te vechten

15 reacties

Dat klopt, het maakt voor de mensen die incidenteel een paar schaatsen of een fiets verkopen weinig uit maar wie veel handelt krijgt er last van. Marktplaats weet zelf ook dat het systeem zo werkt en dus moet je concluderen dat ze er tevreden mee zijn. Het is hun platform met hun regels en als je er geen zin in hebt moet je je spullen elders verkopen.

Reputatie 7
Badge +6

Marktplaats zegt net in een chat aan mij dat je geen beoordeling kan geven als er nog niet verkocht is. Dus als je iemand een beoordeling wil geven omdat die een nepbieding doet, waarbij er dus niet verkocht is, kan dat niet.

Ik zou dat best ook wel willen kunnen, dus als jij wel een manier weet, zou je het dan willen delen? Of bedoel je dat je wel verkocht hebt met die nepbieding?

Marktplaats zegt net in een chat aan mij dat je geen beoordeling kan geven als er nog niet verkocht is. Dus als je iemand een beoordeling wil geven omdat die een nepbiedeing doet, waarbij er dus niet verkocht is, kan dat niet.

Geen zin in een welles nietes discussie maar “als het artikel verkocht is” kan ook verkocht aan een ander betekenen. Ik weet zeker dat je ook de vraag kunt krijgen mensen te beoordelen waar je het niet aan verkocht hebt en het criterium is iets van het uitwisselen van meer dan vier berichten.

Reputatie 7
Badge +6

Marktplaats zegt net in een chat aan mij dat je geen beoordeling kan geven als er nog niet verkocht is. Dus als je iemand een beoordeling wil geven omdat die een nepbiedeing doet, waarbij er dus niet verkocht is, kan dat niet.

Geen zin in een welles nietes discussie maar “als het artikel verkocht is” kan ook verkocht aan een ander betekenen. Ik weet zeker dat je ook de vraag kunt krijgen mensen te beoordelen waar je het niet aan verkocht hebt en het criterium is iets van het uitwisselen van meer dan vier berichten.

Ik vroeg het alleen maar aan de topicstarter. We kopen/verkopen gemiddeld op Marktplaats, betaling is of contant of via eigen bank, de beschreven situatie hebben wij nog nooit gehad dat je een beoordeling kan geven op een ander dan de koper/verkoper. Misschien in eentiende van de gevallen krijgen we een aanbod om een oordeel te geven. Dat was nooit een ander. Als er geen verkoop of koop was hebben we nog nooit een oordeel kunnen geven. We begrijpen dus niet waar de topicstarter het over heeft en zouden graag wijzer worden hoe hij het dan doet. Want dat zouden we ook wel willen. Het is maar een vraag!

Ik vroeg het alleen maar aan de topicstarter.

Is de informatie niet begrijpelijk of niet relevant?

Reputatie 7
Badge +6

Voor jou en de topicstarter is de situatie dan blijkbaar niet begrijpelijk want hij komt in de praktijk niet voor bij ons en denken jullie slechts dat het wel voorkomt. Laat de topicstarter (niet jij dus) dan vertellen wat wij precies moeten doen om die vraag te krijgen dat je iemand anders dan de koper/verkoper een beoordeling kan geven. Zou je nou kunnen wachten tot de topicstarter zich laat horen?

Voor jou en de topicstarter is de situatie dan blijkbaar niet begrijpelijk want hij komt in de praktijk niet voor bij ons en denken jullie slechts dat het wel voorkomt. Laat de topicstarter (niet jij dus) dan vertellen wat wij precies moeten doen om die vraag te krijgen dat je iemand anders dan de koper/verkoper een beoordeling kan geven. Zou je nou kunnen wachten tot de topicstarter zich laat horen?

Ik weet niet waarom jij denkt een monopolie op een conversatie te hebben maar zo werkt het niet.

Blijkbaar wil je het antwoord niet van mij horen dus hierbij een quote van de Consumentenbond zelf:

Je kunt niet iedereen zomaar beoordelen. Die mogelijkheid krijg je in 2 situaties: als je 'Betaalverzoek via Marktplaats' gebruikt of wanneer je een bepaald aantal berichten uitwisselt via de chat. Per productcategorie verschilt het na hoeveel berichten je de beoordelingsmogelijkheid krijgt aangeboden.

Badge +5

Hi allen. Ik merk dat de herfst nu echt zijn intreden heeft gedaan. Het is weer wat grauwer buiten, maar laten we dit niet meenemen naar de sfeer binnen de Community :wink:  

We zien dat hier verschillende meningen zijn. Dat is prima, maar houd alsjeblieft rekening met elkaar. We zijn hier om de TS te helpen. Misschien dat @Albert S nog wat meer verduidelijking kan geven over wat hij precies wil met zijn bericht? :slight_smile:  

Hi allen. Ik merk dat de herfst nu echt zijn intreden heeft gedaan. Het is weer wat grauwer buiten, maar laten we dit niet meenemen naar de sfeer binnen de Community :wink:  

We zien dat hier verschillende meningen zijn. 

Ik zie geen verschillende meningen, er is iemand die iets in de praktijk blijkbaar niet meemaakt en zich afvraagt onder welke omstandigheden dat dan voorkomt. Het antwoord staat er nu twee keer en nu met het betrouwbaarheidszegel van de Bond erop.

Reputatie 6
Badge +4

Dit staat er over op MP:

Wanneer kan ik geen Ervaring geven?

Het delen van Ervaringen is op dit moment niet mogelijk binnen de volgende categorieën:

Ook in onderstaande situaties kun je geen Ervaring geven:

• Je hebt geen gebruik gemaakt van een Betaalverzoek via Marktplaats (de betaling is buiten ons om gedaan).
  • Wanneer de advertentie nog niet verwijderd is.
  • Wanneer de advertentie geplaatst is via een dataleverancier.

https://help.marktplaats.nl/s/article/hoe-beoordeel-ik-de-verkoper-of-koper

Hoe beoordeel ik de verkoper of koper?

Via Marktplaats-Ervaringen deel je eenvoudig jouw ervaring met de andere partij. Het maakt niet uit of je koper of verkoper bent, jullie kunnen hier beide gebruik van maken. Via een sterrenwaardering tonen we deze Ervaringen in het profiel van onze gebruikers.

Hoe gebruik ik Ervaringen?

• Je ervaring met de andere partij geef je een waardering. Deze kan wisselen van één tot vijf sterren.
  • Je selecteert positieve punten, maar kunt ook verbeterpunten aangeven. 
  • Je deelt je ervaring zonder dat je weet hoeveel sterren de andere partij heeft gegeven.
  • Heb je jouw ervaring gedeeld? Dan zie je de waardering van de andere partij.
  • We publiceren de ervaring op hetzelfde moment. Heeft maar één van beide de ervaring gedeeld? Dan delen we deze automatisch na veertien dagen. 

https://help.marktplaats.nl/s/article/wanneer-kan-ik-geen-ervaring-geven

Reputatie 7
Badge +6

@A. Deen wij zijn al ruim 15 jaar actief op Marktplaats en we zijn gemiddeld aktief. De regeling voor beoordelingen geven is bij ons en iedereen bekend vanaf dat die werd ingevoerd. Alleen na een koop of verkoop bepaalt het systeem of je een beoordeling kan geven. Nog nooit hebben kopers aan ons gevraagd om te betalen via het Marktplaats betaalsysteem. Altijd was via de bank goed of anders contant. Slechts in 10% van de koop of verkoop heeft Marktplaats gevraagd om een beoordeling te geven, en ongeacht het aantal voorafgaande chats met andere geïnteresserden, was de beoordeling altijd over de koper/verkoper, niet een geïnteresseerde uit een andere chat. Het is bij ons in tien jaar nog niet voorgekomen (denk aan 500+ transacties!) dat je een beoordeling kan geven aan iemand anders dan de koper. De topicstarter wekt de indruk dat hij dat wel kan. Ik wou dan dolgraag weten hoe hij dat doet want bij mij kan het nooit, en ik heb ook genoeg nepbieders. Ik betwist de topicstarter niet, ik vraag.slechts hoe hij dat doet.

Wat ik wel weet is dat mensen die helemaal niet of heel weinig kopen/verkopen op Marktplaats, deze praktijk niet kennen, die regeling lezen en dan denken dat het zo gaat op Marktplaats, maar dat is dus helemaal niet zo. Vandaar dat de klacht ons hier veel verbaast.

Je kunt ook als je een artikel niet verkocht hebt een beoordeling  krijgen.met name als je een betaalverzoek gedaan hebt. Je krijgt dab de optie om een beoordeling te geven wanneer je de advertentie verwijderd hebt. Als de nepbieder vervolgens reageert met 1 ster kun je daar niets meer aan doen en zit je zelf met een slechte beoordeling waar je part nog deel aan hebt

Dus het systeem is alleen geschikt voor positieve reviews . De vele rotte appels op MP haal je er niet mee weg

Betaalverzoek is overigens wel een betrouwbaar systeem. Met Iemand die weigert hiermee te betalen die ik geen zaken tenzij afkomstig uit het buitenland. Dan gebruik ik Paypal

Er zijn nl helaas veel zgn klanten alleen uit op bankgegevens

Reputatie 7
Badge +6

Veel dank @Albert S , dit was het stukje dat ik miste, hoe moet je het oproepen.

Nepbieder doet bod - > nepbieder betaalverzoek sturen - > advertentie verwijderen - > nepbieder beoordeling geven - nepbieder geeft beoordeling terug. Ik zal het eens proberen. Dank je wel! Ik verwijderde een advertentie pas na verkoop of als er niet verkocht werd.

Ik heb nog nooit een betaalverzoek gedaan of ontvangen via het marktplaats systeem. Al 15 jaar gaat het gewoon via de bank of contant. Eerst betalen, dan pas opsturen. Is altijd goed gegaan. 

Ik heb een aparte betaalrekening bij een andere bank hiervoor, waar weinig op staat. Dan heb ik er geen problemen mee de bankgegevens op te sturen. Bedrijven zetten hun naam en  bankrekeningnummer ook gewoon in hun brieven voor iedereen om te zien, waarom zou ik het dan niet kunnen?

Beste Jan,

Veiligheid gaat voor alles.  Ik adverteer al vele jaren  met een zeer groot aantal advertenties op MP en heb dus al van alles meegemaakt. Het systeem met betaalverzoek is simpel en veilig. Geen invullen van allerlei gegevens en voorkomt dus fouten en gaat realtime. Je hoeft ook niet te wachten op de bijschrijving op je rekening en kunt na bericht van MP dat de betaling gedaan is  direct versturen. Is dus ook een service aan de klant. Kost de klant maar €0,40 . Probeer het maar dan doe je niets anders meer. Ben in mijn werkzame leven ook in de ICT werkzaam geweest en weet daaruit dat er lieden zijn die er op uit zijn om gegevens te verzamelaren en te verkopen. Dus deel zo min mogelijk van je gegevens is mijn advies

Reputatie 5
Badge +5

Ik zie ook beroeps adverteerders die beoordelingen hebben van 2016 tot 2019 en dan ineens stopt.
Vooral als er een hele goede score is kun je verdere beoordelingen kennelijk blokkeren.
Er zijn er ook bij die al 10 jaar of langer actief zijn en helemaal geen waardering hebben.

Als particulier heb ik zaken gedaan met bieder A,  bieder B heeft minder geboden dus geen zaken mee gedaan, maar het beoordelingsverzoek gaat naar Bieder B, vraag me niet waarom.
Die geeft uit wraak één ster.
Niks aan terug te draaien, en dat is een groot manco in het Marktplaats systeem.
Ook is het dus niet mogelijk een waardering te wijzigen na overleg met een koper als je die later toch tevreden hebt kunnen stellen.
Je kunt ook niet zien wat een ander als waardering heeft gegeven, pas na 2 weken dacht ik.
Maar dan kun je zelf geen waardering meer geven.

Bij het verwijderen van de advertentie geef ik nu ook vaak aan dat het niet verkocht is via marktplaats.
Vooral als er veel belangstelling is geweest en ik geen idee heb wie het beoordelingsverzoek gaat krijgen.
Soms blokkeer ik sommige bieders, vooral als ze lang door blijven zeuren over de prijs of iets anders.

Reageer