Onveilige producten bij buitenlandse webshops

• 2 February 2022
  • 13 reacties
  • 390 Bekeken
Onveilige producten bij buitenlandse webshops
Reputatie 2
Badge +2

Nederlanders shoppen graag over de grens, ook online. Bijvoorbeeld bij AliExpress, Wish, Amazon, Light in the Box of eBay. Deze producten voldoen vaak niet aan de Europese regels.

Lees meer over onze test over onveilige producten bij buitenlandse webshops.

Heb jij weleens onveilige producten uit het buitenland ontvangen? Zoals kinderspeelgoed waarvan stukjes afbreken? Of huishoudelijke apparaten die begonnen te roken? Laat het hier weten.

13 reacties

Opbergdoosjes die vanzelf open gingen.
Waren eigenlijk net anders als ik besteld had.
Via een Dispute geld terug gekregen. (webshop rechter bij AliExpress)

Ik heb nog nooit wat besteld in een webshop ver weg, dus ik heb er geen last van.

Ik zou wel eens willen weten welk deel van de mensen net als ik hierdoor helemaal geen last heeft van dit soort problemen

Reputatie 7
Badge +7

Het was gisteren op tv bij EenVandaag over 3D-printers. Dat was gewoon iemand die thuis zit. Hij maakte dan met de 3D-printer elk onderdeel dat men tekort kwam. Van Star Wars poppetjes tot splitters voor beademingsapparatuur op de IC zodat ze twee of vier mensen tegelijk aan één zuurstofapparaat konden leggen. In principe maakte hij alles, dus ook die speelgoeddingen uit het buitenland. Moeders de vrouw wilde al aan aanbouw aan het huis anders was er niet genoeg plek meer voor al het printwerk.

Brengt me op een idee, ik heb net een nieuwe computer en printers en plotters deden vroeger altijd precies wat ik wilde!

Reputatie 7
Badge +8

Ligt dit alleen aan buitenlandse webshops ?? Ik kocht vorige week een sensor pedaalemmer bij Bol.com, de dag erna was ie al kapot, was misschien een buitenlandse emmer ?

Reputatie 5
Badge +5

de dag erna was ie al kapot,  ?

Was ie ook onveilig? (-:

Reputatie 7
Badge +8

Helaas geachte @RonaldD , dat heb ik niet kunnen proberen en vast stellen, hij was na een enkele keer al kapot. Nieuwe batterijen geprobeerd, hielp niet. Ik heb hem retour gestuurd, dat is goed gegaan. Het kan best zijn dat artikelen van buitenlandse shops in alle gevallen minder goed zijn, dan niet daar kopen. Ik kan me ook voorstellen dat het met de garantie, after sales, overige service minder gesteld is,  ook een reden om daar niet  te kopen, maar volgens mij kan je overal pech hebben. Het is slechts een mening.

Reputatie 6
Badge +3

Ik zou wel eens willen weten welk deel van de mensen net als ik hierdoor helemaal geen last heeft van dit soort problemen

Ik ben zo iemand.

Ik koop mijn spullen meestal lokaal bij iemand die ik ken en vertrouw en waar ik terecht kan voor service. Via internet zoek ik meestal even op wat voor zaak er achter zit en check dat via google maps. Meestal kom ik dan terecht bij lokale winkels elders die internet erbij doen.

Ik heb de afgelopen 15 jaar nog maar 1 keer iets terug gestuurd en nog nooit een echte miskoop gehad.

Bovendien kijk ik niet alleen naar de prijs. Heb wel eens iets gekocht bij een vertrouwde zaak terwijl ik wist dat het 2 straten verder goedkoper was.

Onder het motto “leven en laten leven” zonder naief te zijn.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb ook een computerzaak waarbij ik veel aanschaf, o.a. alle apparatuur. Ze komen het dan ook installeren, zo ook de nieuwe PC met Windows 11 en andere apparatuur wordt dan overgezet. Dat kost uitertaard wel iets maar is een gemak voor mij. Software en dan o.a. antivirus e.d. gaat meestal via downloaden en verlengingen. En uiteraard heeft mijn computerzaak geen andere algemene of huishoudelijke spullen. Daar zijn andere winkels voor maar weinig of niets in mijn dorp. Dan bestel ik wel eens wat via internet, maar ik heb er zelden last mee. En anders moet ik naar de stad wat een hoop parkeergeld e.d. kost.

Badge

Ik moet zeggen dat ik zeer regelmatig dingen in China koop. Tot nu toe eigenlijk nooit problemen mee gehad. En natuurlijk wel een beetje op letten wat je koopt.

Maar het artikel heeft me wel aan het denken gezet. Ik ben recent begonnen een hoop electra in huis te vervangen door de slimme variant. Lichtschakelaars, stopcontacten etc. En ja, die komen ook van Aliexpress. Om precies te zijn, die zijn van het merk Bseed. Op hun eigen website (https://www.bseed.com/) claimen ze te voldoen aan de nodige certificeringen; onder andere CE, TüV en BSi. Maar hoe kan ik als consument nu controleren of die certificeringen wel terecht zijn?

Maar hoe kan ik als consument nu controleren of die certificeringen wel terecht zijn?

Hun certificaten opvragen, bij de instanties nagaan of die kloppen en dan de fabrieken bezoeken of ze zich aan alle afspraken houden.

De CE is een zelfverklaring dat ze aan de norm voldoen.
De keurmeester zijn ze zelf.

De TüV heeft een databank met certificaten en fraudeurs.
Kijk wel bij de juiste afdeling van de TüV.

Badge

Merci, Ik zal eens gaan zoeken of ik wat in de database van de TüV kan vinden.

We hadden bij AliExpress wat goedkope elektronische aanstekers gekocht, maar het vuurgedeelte stond al snel krom. Nog net niet afgebroken, maar dat zou een kwestie van tijd zijn misschien. Ik vermoed dat dit toch wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn. Ik heb de aanstekers weggegooid.

Reageer