Consumentenbond.nl

Opheffing 3G netwerk Vodafone

• 25 september 2019
  • 8 reacties
  • 601 Bekeken

Vodafone kondigt aan per 1 januari as hun 3G netwerk op te heffen. Ik heb sinds februari een abonnement voor 2 jaar en heb een telefoon die nu anderhalf jaar oud is met 3g.
Daar heb ik dus straks niets meer aan wat internet betreft, ik kan nog wel bellen en smsen.
Vodafone stelt dat ik maar een nieuwe telefoon moet kopen met 4g. Ook stellen ze dat aangezien het een sim only abonnement is, het niet hun probleem is, zij verkopen alleen maar 4g telefoons..
Wat is dit voor waanzin.
Mogen ze dit doen, mogen ze dit netwerk zomaar opheffen zonder de mogelijkheid tot gratis voortijdig opzeggen van abonnement????
Niet alleen wil ik geen nieuwe telefoon, ik heb er ook geen geld voor. Heb altijd prepaid gehad, sluit ik een abonnement af, gebeurt er dit

8 reacties

Ik zou het nog eens aankaarten want men toont wel heel weinig begrip. Probeer het anders eens via klachtenkompas als ze daar actief zijn.
Dat vind ik dus ook. Vandaag kwam er een aanbieding voor korting op een door hun uitgezochte telefoon met 4g. Heel vervelend dit. Ik wil per 1 januari mijn abonnement kosteloos kunnen opzeggen.
Op klachtenkompas zijn ze inactief, heb de klacht evengoed achter gelaten.
3G gaat verdwijnen, ik vermoed niet alleen bij Vodafone. Bij KPN lijkt dat 2022 te zijn. Dan is 3G prima te vervangen door 4G of 5G. Oudere devices zijn niet alleen voor ondersteuning van soorten netwerken een probleem, ook qua beveiliging en compabiliteit met moderne IT toepassingen zijn die oude toestellen een probleem. Dus als ik nu een mobieltje koop met 3G ondersteuning voor weinig dan kan ik deze bij KPN nog bijna 3 jaar gebruiken. Software updates zal ik dan niet meer ontvangen van de fabrikant van die telefoon. 3G is ook al weer tien jaar oud en biedt niet veel in deze moderne tijd. Als je dan toch een waardeloze verbinding wilt is 2G nog beschikbaar, 3G voldoet ook al lang niet meer.
Reputatie 6
Badge +5
KPN gaat 3G in januari 2022 uit zetten, dat is 2 jaar.
Alleen T-Mobile gaat 2G uitzetten november 2020.

Protesteren over verdwijnen van 3G heeft geen zin.
De providers zitten namelijk al in de verlening van hun vergunning.

De aankondiging van het verdwijnen van 3G bij Vodafone was in december 2017
Als je daar nu over gaat klagen, ben je een beetje laat.
Nou dat zal aan mij voorbij zijn gegaan, ik weet het pas sinds deze maand, prepaid gebruiker dus. Dat is ook het probleem, ik ben oud, geen geld en m'n telefoon gebruik ik niet zo veel. Ik wist dit niet, is me niet verteld toen ik een abonnement afsloot, ik wil wel nog 2 jaar erbij. Ook voor een jaar wil ik wel tekenen, tegen die tijd heb ik echt wel een andere telefoon.
Nogmaals, ik kreeg 4 september een sms dat m'n telefoon waardeloos zou worden op 1 januari. Het gaat dus gewoon gebeuren dat ik iedere maand betaal voor iets waar ik niets aan heb.
Ik baal behoorlijk dat ik me over heb laten halen om dit abonnement af te sluiten
Reputatie 6
Badge +5
@Wegwerpmaatschappij

Dat je dat niet eerder wist is helemaal niet raar.
Best kans dat de verkoper het ook niet wist toen.
Maar hij had het wel moeten weten.

Ik ben zelf ook bij Vodafone weg gegaan vanwege foute voorlichting.
Ze smeerden me een goedkoop abonnement aan.(bellen & data)
Toen ik het kreeg, bleek het uitsluitend bellen te zijn.
En toen waren ze niet meer bereikbaar.
Reputatie 3
Badge +5
Beste @Wegwerpmaatschappij, allereerst welkom op de Community!

Ik ga dit intern doorzetten als signaal. Ik ben benieuwd of er al meerdere klachten bij ons zijn binnengekomen van consumenten in vergelijkbare situaties. In ieder geval bedankt voor het doorgeven!
Graag gedaan Sophie, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben, vooral ouderen zijn niet zo happig op steeds een nieuwere telefoon.

Reageer