Vraag

Oplaadbare batterijen

• 18 January 2023
  • 7 reacties
  • 195 Bekeken

In het blad van januari 2023 las ik de test inzake oplaadbare batterijen.  ( het bericht over het koken op gas en daarmee astma veroorzakend bij kinderen in mijn achterhoofd ) Nou maak ik al jaren gebruik van oplaadbare batterijen van ooit Nickel cadmium af tot de nieuwere soort maar bij het opladen merk ik in de kamer dat er een bepaalde lucht hangt………...;  Waarom niet bij deze test van januari de vermelding hoe (on)gezond het is om batterijen te laden in ………. de slaapkamer.  

7 reacties

Zover ik weet dampen alleen defecte NiMH accu's
Is het niet de lader die je ruikt?

Reputatie 6
Badge +7

@J.O. Jurhill 

Mijn idee is ook dat de laders of ook "nieuwe” apparaten soms een “ondefinieerbare” geur kunnen afgeven, de kunststoffen ommanteling heeft soms een eigen geur, die bij gebruik warm wordt en dan sterker kan worden.

Of de slaapkamer een goede optie is om te laden kunt u in de link zien.

Opladers, batterijen en accu's - Brandweer

Beste Wortelst…. ; bedankt voor het antwoord. Ik gebruik verschillende laders ; verschillende batterijen in leeftijd en soort. Moeilijk om dan geuren te traceren.  Ik zie ogenschijnlijk geen lekkages bij de batterijen en meet ze voor en na het laden, Alles kennelijk dus perfect………… , maar  wat je niet ziet kan er toch wel zijn. Ik houd het in de gaten.  

Beste 1644596728 . Ooit las ik het verhaal dat bij een nieuwe TV ( flatscreen ) er stoffen vrij kunnen komen, die allergieën kunnen veroorzaken. Mijn TV meette ik bij de luchtgaten op 54 graden Celsius, bedrijfstemperatuur. En soms rook je dit ook. Plastic wat heet wordt en dan onbekende stoffen afgaf. Vele moleculen aan micro plastic ? Wie zal het zeggen. 

Ook elektrische auto's met hun enorme accu's….. niet leuk voor brandweer om te blussen.

Pur - schuim wat hoofdpijn veroorzaakt………. pffff.

Koken op gas wat astmatische aandoeningen veroorzaakt bij kinderen….. ; en ga zo maar door.

welvaart & luxe eisen z'n tol…….. 

Badge

Een aspect wat hier nog niet is genoemd:

Check de gebruikte laadstroom en de eventueel bij de batterij genoemde stroom en laadtijd!

Een te snel, krachtig geladen accu wordt erg heet en zal eerder gaan stinken en harder slijten.
(Electronica en hitte is vrijwel altijd funest, omdat electronen dan alle kanten op bewegen en de weerstand omhoog schiet.)
Veel “moderne” snelladers, zo niet de meeste, mijd ik daarom.
Ik sluit niet uit dat fabrikanten, met gemak als verkoopargument, deze “batterij vretende” chargers ten gunste van hun batterij verkoop / omzet op de markt zetten! (Slecht voor uw huislijke atmosfeer en het milieu in het algemeen..)

Jammer dat telkens bij de testen het belang van een “goede” lader wordt genoemd, zonder enige concrete follow up.

Ik gebruik dus liever een voorzichtige, oud model, trage lader dan zo’n “hete” snellader.
(Mede vanwege mogelijk hoog standby verbruik, van oude voeding, wel tijdig verwijderen en de stekker eruit trekken.)

Reputatie 6
Badge +7

Mijn ladertje voor penlite's duurt ook superlang voordat het rode laadlampje groen wordt.

Om nu de lading en de tijd te meten is dan wel een centen? kwestie, en hoever moet je daar in gaan, met deze “kleine” verbruikers.

(Het is ook met waterkokers (nu inmiddels in gebruik) wat mij gevoelsmatig opvalt is dat onze waterkoker toch nog opvallend lang blijft door koken voor dat deze afslaat! en dit is wel een groter verbruiker)

Ja ik kan dit meten, maar zal een andere koker (aanschafprijs) heel veel voordeel opleveren t.o.v. de oude?

Ik gebruik bij voorkeur niet de oude lader, omdat ik weet dat het puls systeem het beste is voor de accu.
Heb al jaren een lader die test, hersteld, laad.
Als de AAA die nog in een van mijn dect zitten minder worden geeft deze lader ze nog even wat extra leven.
Het extreem luxe model was me te duur, die kan nog meer.
Veel elektrische apparaten hebben wel een luchtje als ze warm worden.
De meeste geuren herken ik wel.
In dit soort accu's zit een ventiel. Je kunt het zien als ze gaan lekken.
Zolang dit niet gebeurt en ze ook niet van vorm veranderen is er niets aan de hand.

Reageer