Ouderen mogen natuurlijk weer niet klagen

• 12 februari 2021
  • 51 reacties
  • 620 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Ja, ik ben al jaren gepensioneerd. Ik ben midden 70, dus weet nu wel zo zachtjes aan hoe ouderen rond moeten komen. Het is niet veel, de AOW gelukkig dat hij er is, maar houdt nooit trend met de prijsstijgingen. De pensioenen zijn al jaren niet gestegen, geen indexatie, wel herhaaldelijk inleveren en achteruitgaan. Maar ze mogen niet klagen de ouderen, ook niet over hoge ziektekosten en vele andere prijsstijgingen die hen ten deel vallen.  En nu slaan de vakbonden, FNV en CNV, weer alarm, want de nieuwe pensioenwet en daarmee indexatie en/of wat verhogingen gaat niet door. Feit is dat pensioenen  al 12 jaar niet gestegen, maar eerder verlaagd, zijn. De koopkracht van vele fondsen is met meer dan 20% uitgehold. Cijfers wijzen uit dat meer dan een miljoen 75 plussers in armoe leven. Gevreesd wordt dat het nieuwe stelsel 1 januari 2026 niet zal halen, dat is dus 5 jaar langer niet klagen, maar nog beroerder rondkomen. Maar hun huizen zijn toch vaak eigendom, en koop je daar iets voor?  Moet er toch niet iets gebeuren voor die niet klagers?

51 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb me vaak gestoord aan sommige jongeren als ze het over de rijke ouderen hadden . Die bestaan niet . Net zo min als de arme jongeren . In elke bevolkingsgroep zitten armen en rijken en een meerderheid die daar ergens tussenin zit. Wij zijn ook 75 . Babyboomers dus . Door enkele meevallers en  hard werken met heel veel overuren hebben we een huis kunnen kopen . Met moeite afgelost voor ik met pensioen ging om op die manier iets meer besteedbaar inkomen te hebben . Door omstandigheden heel weinig bedrijfspensioen kunnen opbouwen waar ook nog steeds minder van overblijft zoals Leo terecht opmerkt . Toch klagen we niet omdat we het door onze leefstijl goed kunnen redden . Gezondheidsproblemen hangen wel als een donkere wolk boven onze toekomst en die van vele anderen van omstreeks onze leeftijd  . Heel leuk bedacht van het kabinet om ouderen niet in tehuizen te willen. Willen ze zelf ook meestal liever niet . Kwam erg goed uit in het kader van de vele bezuinigingsplannen die veel te ver gegaan zijn naar mijn mening . Zorg dan wel , dat iedereen de hulp thuis en elders krijgt die ze nodig hebben . Is plechtig beloofd door Pinoccio maar gaat heel vaak mis . 

Reputatie 7
Badge +6

Ik kan helemaal onderschrijven wat jullie zeggen. De AOWers zijn niet de rijken. Wij hebben ook met veel werken en overuren een eigen huis kunnen krijgen en de hypotheek zoveel mogelijk afgelost waar het maar kon. Anders hadden we het nu niet getrokken. Een oud-collega had dat niet gedaan. Die moest bij z'n pensionering z"n huis verkopen want het bedrijfspensioen was te weinig voor de hypotheek. Doordat de rentestand zo laag is vallen de bedrijfspensioenen tegen. Een collega had 27 jaar bij dezelfde baas gewerkt, en dat was €325 per maand pensioen. Je pensioen dat ze uitkeren bij de ABP en PFZW wordt het telkens gekort, de afgelopen drie jaar al meer dan 12%. Je mist dan ook de jaarlijkse index.

Je gaat houtkachel met wegwerppallets stoken om financieel nog wat extra over te houden voor de kleinkinderen. Je stookt wel helemaal volgens de nieuwe wet Ecodesign 2023 en regels van het RIVM, maar als je het zegt word het toch in een kwaad daglicht gesteld. Met elke maand maar een halve dag hout halen, zagen en tassen kun je een heel jaar gratis stoken. Dat kun je als 70-jarige nog bolwerken, maar die zonnepanelen en warmtepompen niet. Dat moeten we laten schieten voor de nieuwe generatie.

Je hoopt ook maar dat het goed blijft gaan met je gezondheid en dat je niets krijgt. Het begint met kleine onschuldige dingen tot je merkt dat je soms elke week bij een zorgdinges staat.

Jan, wat E.T. al zei: er is niet zoiets als DE ouderen. er zijn er heel veel die het krap hebben, maar er zijn er ook veel die het heel goed hebben, beter dan verreweg de meeste jongere mensen het ooit zullen hebben.
En waren huizen vroeger zo duur?
Toen ik mijn huis kocht was dat van iemand die het in 1975 nieuw voor (weten we nu) een habbekrats kocht, er 30 jaar vrijwel niets aan gedaan had, er vervolgens het driedubbele voor kreeg en nog ontevreden met de prijs was ook omdat ik met enig succes had onderhandeld.

Mensen zijn anders gaan leven.
Huizen moeten groot zijn.
Het liefst zo groot, dat je het als 2 verdieners net kunt betalen.
Met de huurwoning is dat ook zo. Ze slopen huizen met een huur van €450 p/m en zetten er een nieuwe op die  plek van €1200 p/m
En tussen oost en west zit ook een gigantisch prijsverschil in woningen.
En als je prijzen gaat vergelijken moet je dat in verhouding tot het modaal inkomen doen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb mijn hele leven woningnood gezien . Vooral voor de minder draagkrachtigen . Rond 1965 was 100 tot 125 gulden per week een normaal loon . De goedkopere gezinswoningen zaten ergens tussen 35.000 en 45.000 gulden . Niet op te brengen voor de gewone man . Temeer omdat de rentestand toen ook vaak erg hoog was . Gelukkig ging het daarna steeds beter met de welvaart waardoor een koophuis voor steeds meer mensen  bereikbaar werd . Nu is er nog een doorstromingsprobleem bij gekomen . Ouderen blijven in hun te grote huizen zitten omdat er bijna geen betaalbare geschiktere huizen gebouwd worden . Als het aan de vrije sector overgelaten wordt , komen er nooit voldoende betaalbare woningen bij waar de grootste behoefte aan is wegens de naar hun zin te lage winstmarge . Wat er is aan goedkope huurhuizen gaat met voorrang naar asielzoekers .

Reputatie 7
Badge +7

Natuurlijk is het goed dat ieder zijn/haar hand in eigen boezem steekt. Maar het kan toch niet zo zijn dat de fouten bij ons zelf liggen. Het spitst zich wat toe tot de eigen huizen, maar ik denk dat heel wat ouderen, maar ook jongeren en wellicht nog vele anderen, best qua huis zouden willen veranderen, maar de keus, althans juiste keus, is er  niet. Groot wonen heeft ook nare kanten, als je ouder wordt is schoonhouden een probleem, veel te veel kamers. Maar uitwisseling is ook niet gestructureerd. Wie te klein wonen willen groter, maar hoe? Het aangekaarte probleem is dat een nieuw stelsel weer wordt uitgesteld. En dat is niet alleen met dit probleem. De overheid loopt zo zachtjes aan echt achter, veel achter, denk aan de toeslagen, het CBR enz. , te veel om op te noemen, vaccinaties??. Moet daar nou niet eens wat aan gedaan worden, de bezem erover.

De overdrachtsbelasting stimuleert huis ruilen ook niet echt. :frowning2:

En als we toch over woningen hebben.
Ieder jaar wordt de Wet Hillen een beetje afgebouwd.
Tot die in 2048 op nul staat.(als ze dat niet gaan versnellen)

Reputatie 7
Badge +6

Plenty problemen in ons land die beter zouden kunnen en moeten . Sommige problemen spelen wat meer bij bepaalde  bevolkingsgroepen . Sommige problemen bestaan al jaren . In Den Haag weten ze het precies . Hebben alleen last van geheugenverlies of ze gooien er weer een onderzoekje tegenaan waar we vaak niets meer van horen . Of er komt weer een nieuw onderzoekje na kamervragen . Met de verkiezingen in zicht weten ze ineens weer wat anders moet . Zodra de verkozenen hun achterste weer op het pluche laten zakken zijn de meesten het alweer ‘ vergeten ‘ . De politiek laat ik er verder liever buiten . Wil alleen zeggen : Mensen weet op wie je gaat stemmen . Let er erg op wie ECHT opkomt voor wat we belangrijk vinden . Onthoud wie gelogen en bedrogen heeft . Hecht vooral geen waarde aan die gladde praatjes van sommigen . 

Reputatie 3
Badge +3

Zo’n 80% van zonneparken in Nederland zijn in handen gekomen van buitenlandse energiereuzen, waarbij ze hun winsten nog eens weten te vergroten door de subsidies die ze opstrijken. Ze komen werkelijk als bijen af op de honingpot. Als pensioenfondsen zo afhankelijk zijn van de rentestand die momenteel zo laag en onvoordelig voor ze zijn, waarom dan niet investeren in zonneparken? Als particulieren investeren we toch ook in zonnepanelen? Immers ons spaargeld op de bank levert niets meer op.

Misschien komt het dan toch nog goed met onze toekomstige pensioenen. 

Reputatie 7
Badge +6

Ja , @Los_Moros . De zoveelste smet op het blazoen .

Reputatie 7
Badge +6

Ik laat de politiek er ook liever buiten, wil ook graag wie er echt voor opkomt. Gisteren en eergisteren zei Rutte al met wie hij niet in een coalitie gaat zitten, dus dan weet je al wat het wordt. Een nieuwe lijsttrekker somt precies al die dingen op die hoog scoren, maar je weet van tevoren dat de kamer die toch niet gaat goedkeuren. Bij de jongeren zie ik dat ze makkelijk aan grote dure woningen kunnen komen met een tweeverdieners inkomen omdat de rentestand zo laag ligt. En de overdrachtsbelasting kent al een laag en hoog tarief. Nadeel is dat de huizenprijzen daardoor meteen weer verder stijgen. Senioren hadden nog wat extra toen de rentestand hoger was, maar dat is nu inderdaad niks meer. Als je boven je pensioen niet wat extra’s hebt, bijvoorbeeld verhuur of zo, dan is het schaars. Dan moet je gaan interen. Een collega van me heeft 40 dienstjaartjes volgemaakt, zijn vrouw had nooit gewerkt, ze krijgt pas 8 jaar later AOW. Dus tot z’n 74e moet hij het doen met één AOW, en hij trekt het duidelijk niet. Meer partijen beloven het minimumloon op te trekken. De AOW is daaraan gekoppeld. Dan kan je wel op zo'n partij stemmen, maar gaat het dan ook gebeuren? Ik weet nog in 1973 won Den Uyl de verkiezingen met zijn belofte dat het collegegeld niet van ƒ200 naar ƒ1000 ging. Maar toen hij op het pluche zat werd het ƒ500. We voelden ons gepakt.  

Jan, dat alleen de man van een stel werkt is iets van ver terug uit de vorige eeuw. En van de huidige eeuw is ook al meer dan een vijfde verleden tijd.

Reputatie 7
Badge +6

Gelukkig werkte mijn vrouw tot er kinderen kwamen . Toen ze wat groter werden wilde ze weer werken . Werd afgewezen @Harrie LPP . Waarom ? Omdat ze kleine kinderen had . Op de vraag hoe ze het oploste als er iets met de kinderen was zei ze : dat is mijn probleem . Nee zei de man , dat is dan ook mijn probleem. Ik ken ook een serveerster die werd ontslagen omdat ze soms niet kon komen wegens een ernstig zieke man. Sommige werkgevers zijn keihard . Zwangerschappen moeten ze ook niets van hebben en is vaak reden voor niet aannemen of ontslag ondanks dat dat verboden is. Gelukkig kon ze wel weer werken toen de kinderen groter werden . Weliswaar ver onder haar niveau en via een Pay-select constructie . Hoe dan ook , het is niet altijd simpel om tweeverdiener te zijn met kinderen . Vooral niet als ze klein zijn . Al met al heeft mijn vrouw gelukkig ook een beetje pensioen kunnen opbouwen en dat scheelt toch iets.

Reputatie 7
Badge +6

Beste @Harrie LPP , je zal het allemaal beter weten maar ik denk dat elk stel altijd de vrijheid heeft gehad en nog steeds heeft, om zelf te bepalen wie van de twee werkt voor een inkomen. Daar is niets ouderwets aan. Dat was het geval bij die collega van mij, daar hebben ze er voor gekozen dat de vrouw niet werkt, en hij trekt het nu niet met de gehuwde-AOW voor één persoon omdat het bedrijfspensioen erg tegenvalt. 27 jaar werken bij één baas leverde hem maar €325 per maand pensioen op omdat de rentestand zo laag is. Ik denk dat voor wie later met pensioen ging het nog minder is. 

Ik heb dat zo ook gemerkt op de arbeidsmarkt wat E.T. zegt, dat het voor veel vrouwen met kinderen of zwangerschap geen makkie is om een beetje normale baan te krijgen, laat staan een baan op hun niveau.  

Reputatie 7
Badge +6

En het niet meer opnieuw kunnen krijgen van een goede baan bleek te maken te hebben met het feit dat ze 12 jaar niet gewerkt had en daardoor achterstand had in kennis en ervaring . Aanbod om dat zelf bij te spijkeren werd genegeerd . leeftijd speelde ook een rol bij de afwijzingen . Ze voelde zich behoorlijk gekrenkt en bij het vuil gezet door die opstelling . 

Jan en E.T. , ik ken persoonlijk geen stellen waarbij men ervoor gekozen heeft dat eentje niet werkt, ook niet met hoger opleidingsniveau; misschien wel vooral niet met hoger opleidingsniveau. En zo jong ben ik niet. Ik ken er wel veel die tijdens de jonge kinderen deeltijd hebben gewerkt en/of ander werk hebben gezocht.

Reputatie 7
Badge +6

Maakt verder ook niet uit . Wil er alleen mee zeggen dat ook als we iets graag willen , dat niet altijd lukt . Gemaakte keuzes of overmacht kunnen vooral op oudere leeftijd erg slecht uitpakken blijkt uit de verhalen . Ook tijdens het spel de regels veranderen waar de regering erg goed is en andere invloeden kan voor flinke tegenvallers zorgen , die meestal onmogelijk te voorspellen waren .  

Voor ouderen die niet “mogen” klagen lukt het dan toch weer aardig:kissing_smiling_eyes: Ik maak we anders wel zorgen omdat de voorlopige voorspellingen toch echt zijn dat volgende generaties het qua oudedagsvoorziening alleen maar minder gaan krijgen dus dat belooft nog wat.

Reputatie 7
Badge +6

Ik vermoed dat het banenverlies door automatisering en robotisering nog maar in de kinderschoenen staat . De wereld gaat flink veranderen . Dan zal het hele systeem op de schop moeten . Vooral een redelijk inkomen dient niet meer afhankelijk te zijn van werk als er bijna geen werk meer is . Het hangt  af van beleidskeuzes en andere invloeden hoe dit gaat uitpakken .  Al langere tijd pleiten een aantal economen voor een basisinkomen voor iedereen omdat volgens hun de voordelen opwegen tegen de nadelen . Verder zijn er vele gevaren die de wereldbevolking bedreigen waardoor de toekomst totaal anders kan uitpakken . We gaan het zien …….of niet .  :wink:

Reputatie 5
Badge +4

Vrijwel alle partijen hebben een verhoging van de AOW in hun programma staan.
https://www.plusonline.nl/politiek/verkiezingen-tweede-kamer-dit-zeggen-de-politieke-partijen-over-aow-en-pensioen
Dat kan dus niet meer mislukken zou je zeggen.
Maar zoals het spreekwoord al zegt: de weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Over het algemeen houden partijen zich niet zo aan verkiezingsbeloften, vooral niet als ze geld kosten.
Noem het ook maar verkiezingsfraude.
Ik kom er na de verkiezingen nog wel eens op terug, eens kijken hoe de politici zich weer in bochten wringen.

Ik klaag overigens niet, ik ga eind dit jaar met pensioen, ik heb ook gezorgd voor lage lasten, weinig energie en hypotheek kosten.
Ik heb na 35 jaar een goed pensioen en kan ik prima rond komen en hobby's bekostigen.

Toen ik mijn huis kocht was dat van iemand die het in 1975 nieuw voor (weten we nu) een habbekrats kocht, er 30 jaar vrijwel niets aan gedaan had, er vervolgens het driedubbele voor kreeg en nog ontevreden met de prijs was ook omdat ik met enig succes had onderhandeld.

In verhouding tot wat je verdiende waren ze zeker duur en dankzij de hoge rente bijna onbetaalbaar.
140.000 gulden (63.000 euro) lach je nu om, maar koste wel ruim 1200 gulden bruto per maand van een salaris van 1700 gulden.
Gelukkig was er wel subsidie anders hadden we nooit een huis kunnen kopen.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , @Free Spirit . Die hypotheek tijdig aflossen geeft iets meer inkomen . Hebben wij ook gedaan . De belastingdienst beloonde dat door het huurwaardeforfait niet of niet volledig bij het inkomen te tellen . Helaas wordt dat weer afgebouwd met elk jaar een groter bedrag tot dit voordeel  verleden tijd is . Er worden regelmatig allerlei regels of subsidies bedacht om iets te stimuleren waar men het nut van ziet . Vervolgens gaat er vroeg of laat weer een dikke rode streep door . Of we zijn te laat omdat de subsidiepot leeg is , waardoor de een wel en de ander geen voordeel heeft . 

Ik vermoed dat het banenverlies door automatisering en robotisering nog maar in de kinderschoenen staat .

Automatisering heeft nog niet tot veel verlies van banen gezorgd.
Er zijn heel veel kantoor banen daarvoor in de plaats gekomen.
Er word wel steeds meer kantoorwerk naar lage lonen landen verschoven.
Overnames door buitenlandse bedrijven die in de hele wereld werkzaam zijn.
En dan verdwijnt afdeling na afdeling in een ander land.
En dan de vestiging in Nederland.

Vroeger dacht ik dat automatisering zou betekenen dat we (als mensheid als geheel) minder hoefden te werken. Helaas.

@Harrie LPP 
Te veel naar de Jetsons gekeken.

Reageer