'Plastic tas in elke winkel afschaffen voor de statiegeldtas'

• 7 augustus 2014
  • 86 reacties
  • 794 Bekeken

Stelling van de week 32:

Zeeman introduceert deze week de statiegeldtas als vervanging voor de gratis plastic tassen. Als klanten geen eigen tas bij zich hebben, kunnen zij aan de kassa een statiegeldtas kopen voor ÉÉn euro. Deze tas is gemaakt van gerecycled polyester en meerdere keren te gebruiken. Bij inlevering van de tas krijgen klanten altijd hun euro statiegeld terug, ook als deze vies of stuk is. Het doel is om hiermee plastic afval te verminderen en klanten aan te moedigen hun aankopen in hun eigen tas te vervoeren. Wat vind jij van dit idee? Moet elke winkel de plastic tas inruilen voor de statiegeldtas? Update 12 augustus: 64 reacties verder lijkt het dat velen het er wel over eens te zijn dat het gebruik van plastic tassen teruggedrongen moet worden, maar hoe dan?

86 reacties

Prima initiatief. Nog beter zou een verbod op eenmalige plastic tasjes zijn zoals dat in sommige landen al van kracht is
Uitstekend idee. We moeten echt af van die enorme berg plastic tasjes. Maar waarom biedt Zeeman geen linnen of katoenen tas aan? Nu is het weer plastic. En waarom geen Europees verbod?
Reputatie 5
Badge +6
Prima stap. (kan er geen stem-optie in dit soort vragen worden opgenomen, zodat mensen die verder niets toe te voegen hebben aan wat er al gezegd is, gewoon 1 van de stemopties kunnen klikken, bv "mee eens"/"goed idee", "mee oneens"/"geen goed idee"?)

Kan er geen stem-optie in dit soort vragen worden opgenomen, zodat mensen die verder niets toe te voegen hebben aan wat er al gezegd is, gewoon 1 van de stemopties kunnen klikken, bv "mee eens"/"goed idee", "mee oneens"/"geen goed idee"?)

Duidelijke wens! Ik bespreek dit graag verder in dit topic dat ik er voor geopend heb.

Uitstekend idee. We moeten echt af van die enorme berg plastic tasjes. Maar waarom biedt Zeeman geen linnen of katoenen tas aan? Nu is het weer plastic. En waarom geen Europees verbod?

Dat is misschien helemaal zo'n gek idee niet! Zie je zelf nog nadelen bij een linnen of katoenen tas in het kader van duurzaamheid?
De bakker bij ons doet dit ook. Geen plastic meer, neem je eigen tas mee. Mijn dochter doet toevallig wat vakantiewerk bij de Zeeman en ze zit achter de kassa. De reacties die ze krijgt zijn niet altijd heel aardig, maar gelukkig zijn er ook positieve geluiden. Tasje bij de Zeeman is 1 euro en kan altijd ingeleverd worden. Dit is iets wat in Europees verband aangepakt moet worden.
Prima idee! Als de supermarkten dit nou ook eens zouden oppakken. Daar vliegen de plastic tassen de deur uit!
Reputatie 2
Badge +3
Top idee! Misschien dat de plastic-containers bij het verzamelpunt dan ook een maatje kleiner kunnen. Ook leuk voor de mensen die er tegenover wonen...
In Texas in alle supermarkets zijn de plastic tassen sinds vorig jaar geheel verbannen. Je moet nu je eigen tas(sen) meenemen of alles gewoon weer in de winkelwagen los deponeren en zelf in je auto laden. Iedereen loopt nu dus met eigen tassen, kwestie van wennen. Statiegeld werkt daar niet, is niet nodig en ook hier ongewenst.. Zelfs in vele kledingzaken krijg je gekochtte waar zo in de hand mee als je zelf geen tas bij je hebt.
Milieukundig vind ik het onzinnig. Het gewicht van de plastic tasjes is een minimale fractie van het verpakkingsafval van onze producten. Dit is dogmatiek waarmee je consumenten niet lastig zou moet vallen. Dring bij fabrikanten aan op lichte verpakking, dat is veel zinniger.
Ik vind het een goed initiatief,maar het zou nog mooier zijn als het katoenen tassen of tassen waren van afbreekbaar materiaal.

Maar neem vooral je eigen tas mee.
Ik ben voor het afschaffen van plastic tassen. Flinke stevige tas mee naar de supermarkt (waar ook winst te behalen valt door minder dingen verpakt aan te bieden. Groente en fruit kan vaak zo in de tas of in papier). Om te shoppen een licht gewicht tasje mee? O.a. Ikea verkoopt opvouwbare tasjes welke wasbaar zijn voor 1 euro. Gaan heel lang mee. Wereldwijd zou wergwerptasjes moeten worden verboden. We komen om in zwerfafval.
Badge
Elk jaar op vakantie verbaas ik mij weer als ik boodschappen ga doen. Alles gaat in plastic tasjes en op flessen zit geen statie geld en nergens een "plastic hero" project te bekennen. Gevolg? Grote bergen met plastic in de natuur en, als je geluk hebt, in de aanwezige vuilnisbakken. Dit kan echt veel beter. Dan denk ik weer aan thuis, Nederland het braafste jongetje van de klas. Het land waar wij de plastic inzameling veel beter hebben geregeld dan andere Europese landen. Van het statiegeld op pet flessen tot het plastic hero inzamel project. Fantastisch!

Het stoort mij dan ook enorm om te moeten lezen dat iemand het in zijn bol heeft gehaald om een manier te bedenken om mij, tijdens het winkelen, nog meer geld uit mijn portemonnee te willen kloppen. Statiegeld op plastictassen? Serieus? Waar gaan we naar toe met dit geneuzel? In dit land zijn we zo enorm goed om voor elke pietluttigheid allerlei regeltjes te bedenken, terwijl we voorbij gaan aan: "Eigen verantwoording". Je kunt ook een tas meenemen als je gaat winkelen toch? Even van te voren bedenken... o ja, ik ga zo naar de winkel. Even een tas meenemen. En natuurlijk sta ik ook wel een in de winkel zonder tas. Als ik dan thuis kom en ik heb die, vaak dan voor enkele euro cent gekochte tas, niet meer nodig.... hup, thuis in de plastic verzamelbak en als die vol is zo in de plastic hero bak. Viola, kost me toch ook weer een paar cent. Ik zeg ook vaak "nee" in de winkel als de verkoper/ster vraagt: "zal ik het in een tasje doen?" Nee, want ik heb al een plastic tas en het kan hier best nog bij. Of, nee, ik doe het wel in een doos (als die er zijn). Of, nee, ik draag het zo wel.

Dat heet dus eigen verantwoording. Maar nee hoor, dat durven we in Nederland niet aan, dus laten we nog maar meer van die mateloos irritante regeltjes gaan bedenken, zoals statiegeld op plastictassen van 1 euro? Ben je helemaal besodemieterd? Statiegeld op een pet fles is nota bene nog lager en die zal, naar verwachting van de VVD, rond 2016 gaan verdwijnen. Nee, laten we dan maar vlug statiegeld op plastictassen gaan heffen, want stel je voor dat we statiegeld gaan missen.

Ik ben geen VVD'er, maar ik ben wel van mening dat de (plastic)recycling in Nederland een van de beste is van Europa. Zeker als je naar de zuid Europese landen kijkt. Houd dus a.u.b., op met dit soort geneuzel als statiegeld van 1 euro op plastictassen en vertrouw op "eigen verantwoording". Inmiddels zit Nederland al zo vol met betuttelende regeltjes, laten we zorgen dat we deze er niet bij hoeven voegen.
Reputatie 2
Badge +2
Beste Dethmer

Ik ben het helmaal met je eens. Het is niet zinvol om plastic door plastic te vervangen. Daar schieten we niets mee op. Ik heb op m'n fiets fietstassen en als ik in de winkel ben geweest neem ik meestal een winkelmandje (bij weinig boodschappen) en tijdens het winkelen kijk ik of ik een doosje kan winden (bij de groentenafdeling vaak vooradig en neem zo mijn boodschappen mee naar buiten. Vul mijn fietstassen en breng dan het doosje terug in de winkel. Bi9j meer boodschappen neem ik van thuis nog een opvouwbare (helaas ook plastic maar al jaren in gebruik en van straat af geplukt) krat mee en als het echt heel veel is dan word mijn fietswagentje ingespannen. Ook al jaren oud.

Inderdaad je hebt zelf veel in eigen hand. IK haal bijvoorbeeld mijn groente bij een grote groenteboer en moet daar een stukje voor fietsen maar heb dan ook alles onverpakt of in oude kranten. Dus het kan wel !!

Herman
Badge
Statiegeldtas is onzin. Diegene die vergeet van huis een tas mee te nemen, zal ook de statiegeldtas vergeten mee te nemen. Oplossing: voor +/- een euro koop je een sterke tas opgevouwen tot creditcardformaat ( van een soort paraplu-stof ) na het boodschappen doen gelijk weer in je tas of jaszak, klaar! Je vergeet je portemonnee toch ook niet mee te nemen van huis? Zelfbewustzijn en eigen verantwoordelijkheid is de sleutel tot het oplossen van dit probleem. Niet alles door overheid willen laten regelen
Badge

Prima idee! Als de supermarkten dit nou ook eens zouden oppakken. Daar vliegen de plastic tassen de deur uit!

Waarom zou iemand die iedere keer 15 of 20 cent betaald opeens onder de indruk zijn van 1 euro?
Badge

Elk jaar op vakantie verbaas ik mij weer als ik boodschappen ga doen. Alles gaat in plastic tasjes en op flessen zit geen statie geld en nergens een "plastic hero" project te bekennen. Gevolg? Grote bergen met plastic in de natuur en, als je geluk hebt, in de aanwezige vuilnisbakken. Dit kan echt veel beter. Dan denk ik weer aan thuis, Nederland het braafste jongetje van de klas. Het land waar wij de plastic inzameling veel beter hebben geregeld dan andere Europese landen. Van het statiegeld op pet flessen tot het plastic hero inzamel project. Fantastisch!

Het stoort mij dan ook enorm om te moeten lezen dat iemand het in zijn bol heeft gehaald om een manier te bedenken om mij, tijdens het winkelen, nog meer geld uit mijn portemonnee te willen kloppen. Statiegeld op plastictassen? Serieus? Waar gaan we naar toe met dit geneuzel? In dit land zijn we zo enorm goed om voor elke pietluttigheid allerlei regeltjes te bedenken, terwijl we voorbij gaan aan: "Eigen verantwoording". Je kunt ook een tas meenemen als je gaat winkelen toch? Even van te voren bedenken... o ja, ik ga zo naar de winkel. Even een tas meenemen. En natuurlijk sta ik ook wel een in de winkel zonder tas. Als ik dan thuis kom en ik heb die, vaak dan voor enkele euro cent gekochte tas, niet meer nodig.... hup, thuis in de plastic verzamelbak en als die vol is zo in de plastic hero bak. Viola, kost me toch ook weer een paar cent. Ik zeg ook vaak "nee" in de winkel als de verkoper/ster vraagt: "zal ik het in een tasje doen?" Nee, want ik heb al een plastic tas en het kan hier best nog bij. Of, nee, ik doe het wel in een doos (als die er zijn). Of, nee, ik draag het zo wel.

Dat heet dus eigen verantwoording. Maar nee hoor, dat durven we in Nederland niet aan, dus laten we nog maar meer van die mateloos irritante regeltjes gaan bedenken, zoals statiegeld op plastictassen van 1 euro? Ben je helemaal besodemieterd? Statiegeld op een pet fles is nota bene nog lager en die zal, naar verwachting van de VVD, rond 2016 gaan verdwijnen. Nee, laten we dan maar vlug statiegeld op plastictassen gaan heffen, want stel je voor dat we statiegeld gaan missen.

Ik ben geen VVD'er, maar ik ben wel van mening dat de (plastic)recycling in Nederland een van de beste is van Europa. Zeker als je naar de zuid Europese landen kijkt. Houd dus a.u.b., op met dit soort geneuzel als statiegeld van 1 euro op plastictassen en vertrouw op "eigen verantwoording". Inmiddels zit Nederland al zo vol met betuttelende regeltjes, laten we zorgen dat we deze er niet bij hoeven voegen.

Toch eens een plastic tasje? Gooi deze niet leeg weg, maar gebruik deze thuis als pedaalemmerzak! En ook tijdens je vakantie kun je een plastic tasje weigeren. Taalproblemen? Haal je eigen tasje te voorschijn, maak een afwerend gebaar met je hand en pak je boodschap in. Deze universele taal verstaat iedereen, ook in Nederland
Badge

Waarom moet alles " geregeld" worden? Verbeter de wereld, begin bij jezelf!
Ik ben het eens met de paar opmerkingen hierboven waar bepaalde winkels gewoon geen tassen (plastic, papier etc) meer aanbieden. Ik begrijp dat je dan als winkel voor een soort van 'opvoed'houding moet kiezen wat wellicht niet altijd als service gericht gezien wordt, maar het zet uiteindelijk wel zoden aan de dijk. En als consument ben je er zo aan gewend.
Prima initiatief, we moeten stoppen met plastic toevoegen aan de plasticsoep. Gerecyclede plastic tasjes aanbieden tegen statiegeld is een goede methode met een duidelijke boodschap.
Zeeman vraagt geen statiegeld voor plastic tassen. Zeeman heeft alle plastic tassen de deur uit gedaan. Als alternatief wordt een gerecycled tasje, dat je kunt opvouwen tot creditcardformaat, voor 1 euro verkocht, en die euro krijg je terug of je krijgt een nieuwe tas, als je het tasje niet bij het vuil doet, maar weer inlevert.

Statiegeldtas is onzin. Diegene die vergeet van huis een tas mee te nemen, zal ook de statiegeldtas vergeten mee te nemen. Oplossing: voor +/- een euro koop je een sterke tas opgevouwen tot creditcardformaat ( van een soort paraplu-stof ) na het boodschappen doen gelijk weer in je tas of jaszak, klaar! Je vergeet je portemonnee toch ook niet mee te nemen van huis? Zelfbewustzijn en eigen verantwoordelijkheid is de sleutel tot het oplossen van dit probleem. Niet alles door overheid willen laten regelen

Dit is precies het soort tas die je bij de Zeeman krijgt voor €1,-. Een stevige polyester (paraplustof) tas die op te vouwen is in een klein hoesje met trekkoord. Is het tasje stuk dan kan je hem weer inleveren en krijg je een euro terug.
Prima idee. Moeten alle winkels doen, maar dan zÓnder reklame waardoor "uitwisselbaarheid" mogelijk wordt. Wat momenteel vervelend is dat winkels van eenzelfde winkelketen, hierin een verschillend beleid voeren. Zo krijg je bij de ene Action gÉÉn gratis tasje meer, terwijl de Action in een andere stad dat wÉl doet.
prima dit zou elke winkel moeten doen want zo als het nu gaat blijft het een bende
Dit had al jaren geleden moeten gebeuren. Toen in 2012 in Ierland woonde werd een dergelijk initiatief aldaar met enthousiasme ontvangen. Gebruik sinds dien de groene jute tassen die je kon kopen ter vervanging van de plastic boodschappentassen. De Nederlandse winkeliers zijn overigen zeer hardleers. Het kost veel moeite om geen plastic tas mee te krijgen. Kennelijk zijn we niet geÏnteresseerd. Als we belang stellen in een beter milieu moeten we een dergelijk initiatief omarmen. Laten we eens beginnen

K.H. Wallien
Jumbo had bij ons als initiatief een plastic tassen inzamelbak, konden mensen een tas uithalen als ze er geen hadden meegenomen. Dit is geen succes geworden. Waarschijnlijk omdat de meeste mensen geen tas willen die mogelijk niet schoon is.

Zelf loop ik altijd met een linnen tas, waar enige nuttige voorwerpen in zitten, daarin is vrijwel altijd genoeg ruimte voor mijn inkopen. Die tassen werden vroeger met reclameopdruk gratis weggegeven. Zijn ze smerig, in de was en met een schone verder. Mijn collectie is al mintens 20 jaar, de meeste bedrijven waar ik ze van heb bestaan al niet meer.

Op zaterdag ga ik met 2 kratten naar de supermarkt. Een goede krat, ca. 5 euro, gaat minstens 5 jaar mee.

Reageer