'Plastic tas in elke winkel afschaffen voor de statiegeldtas'

Stelling van de week 32:

Zeeman introduceert deze week de statiegeldtas als vervanging voor de gratis plastic tassen. Als klanten geen eigen tas bij zich hebben, kunnen zij aan de kassa een statiegeldtas kopen voor ÉÉn euro. Deze tas is gemaakt van gerecycled polyester en meerdere keren te gebruiken. Bij inlevering van de tas krijgen klanten altijd hun euro statiegeld terug, ook als deze vies of stuk is. Het doel is om hiermee plastic afval te verminderen en klanten aan te moedigen hun aankopen in hun eigen tas te vervoeren. Wat vind jij van dit idee? Moet elke winkel de plastic tas inruilen voor de statiegeldtas? Update 12 augustus: 64 reacties verder lijkt het dat velen het er wel over eens te zijn dat het gebruik van plastic tassen teruggedrongen moet worden, maar hoe dan?

86 reacties

[Redactie: bericht met een link naar een enquÊte verwijderd aangezien deze in meerdere niet-relevante discussies is geplaatst, wat dus als spam gezien wordt.]
Goed initiatief! Hopelijk wordt dit door meer bedrijven doorgezet.

Ik kijk naar mijn geliefde Duitsland waar ook familie woont, daar zijn ze al veel verder dan wij. Op alle plastic flessen of blikjes staat statiegeld. Ze nemen eigen linnen tasjes/mandjes mee. Moet hier ook kunnen zolang plastic/kunststof bestaat! Zeg: doe er zelf iets aan!

Ik zeg: begin bij jezelf; neem je eigen mandje of linnen tasje mee!
Gewoon mededelen dat per 1 maart 2015 de plastic tassen verboden zijn.

Doen ze in andere landen ook.

Prima initiatief. Nog beter zou een verbod op eenmalige plastic tasjes zijn zoals dat in sommige landen al van kracht is

Wat gaan de laatste reacties allemaal kort door de bocht. Laten we eerst eens vaststellen waarvoor de plastic tasjesverpakkingen afgeschaft kunnen worden en waarvoor (voorlopig) niet. Niet alles kan men los vervoeren of in een katoenen tasje. Bovendien zou men alleen bewust dan boordschappen kunnen doen. Dan heb je wel een tasje bij je. Maar wat te doen met de spontane aankopen?. Prima, zoals bij de supers, je dan een plastic tas kan kopen. Maar niet in elke winkel doen bij kleine aankopen. Vraag, moet nu volgens de mening van voorgaande scribenten ook de plastic verpakking van het verse brood worden afgeschaft?? Dat is m.i. wel de consequentie van de eerdere stellingen.
Hema heeft al een tjdje de zogenaamde eco-tassen te koop, je koopt ze eenmalig voor 2 euro en het is gemaakt van afbreekbaar plastic. Met die tas krijg je elke week korting op bepaalde eco-artikelen, zoals afgelopen week 25% korting op damesondergoed van ecokatoen. Ik vind het een leuke actie en doe mijn voordeel ermee. Zolang het maar niemand opgedrongen wordt en een eigen keuze blijft, prima!
Badge +1
Wat mij betreft zouden plastic zakjes niet verboden moeten worden, als ik bij de visboer wat gebakken vis mee neem voor thuis, biedt hij mij de keuze tussen een plastic zak en een papieren tasje. Dan kan ik zelf kiezen wat ik wens. Als het regent kies ik altijd voor plastic omdat het mij eens is overkomen dat de papieren tas was doorweekt en de bodem er uit scheurde voordat ik thuis was.... Thuis gebruik ik de plastic tas als vuilnis-zak.

Naar mijn idee moet overal waar plastic tasjes worden aangeboden, een goedkoper, millieu-vriendelijk alternatief geboden worden. Plastic tasjes minimaal 25 cent en het alternatief mag gratis zijn. Dan is er de keuze.

Als alleen de tasjes een prijs krijgen, dan kunnen ze ook kwaliteit krijgen, zodat ze meer worden hergebruikt.
Reputatie 6
Badge +5
Ik was 2 jaar geleden in Argentinie, daar was de plastic tas toen al in de ban gedaan (was ook wel noodzakelijk gezien de hoeveelheid zwerf plastic). In de kleinere plaatsen kreeg je geen plastic tas meer en over straat lopen met een plastic tas leverde een stevige boete op!

In de grote steden was voor de boodschappen wel een plastic tas te krijgen en zag je ook wel mensen lopen met die tassen. Als het verbod massaal genegeerd wordt is handhaving niet mogelijk, de politie heeft wel wat anders te doen. En in massaal de wet negeren zijn wij als Nederlanders een kei in, denk maar aan het rookverbod in cafe's.

Het is ook een zaak van bewust wording.
naar aanleiding van het lezen van deze topic heb ik besloten om in 2015 het aantal plastic tasjes in mijn huishouden flink te gaan beperken! Dit is mijn goede voornemen voor het nieuwe jaar!

Dus vooral zelf tasjes meenemen bij het boodschappen doen!
Je lijkt wel helderziend C. Jordaan: vanaf 1 januari worden de gratis plastic tasjes namelijk verboden. Praat je mee in dit nieuwe topic?

Prima initiatief. Nog beter zou een verbod op eenmalige plastic tasjes zijn zoals dat in sommige landen al van kracht is

Ik heb nog nooit in mijn leven een plastic tas in de winkel gekocht. Heb meestal een linnen tas in mijn fietstas mee, of een rieten tas. Als ik wel eens een tasje ergens omheen krijg, zoals met kledng wat logisch is, volgens zovelen hoor ik hierover, dan wordt dit tasje weer herbruikt voor vis in de koelkast of voor iets anders. Dus het wordt echt wel herbruikt, en zeker niet weggegooid.

Reageer