Portokosten PostNL

• 20 September 2015
  • 12 reacties
  • 1393 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 3 reacties
Hallo mede-forumleden,

Ik heb een kaart ontvangen van PostNL of ik wil betalen voor een ondergefrankeerd pakket wat ik heb ontvangen. Het bedrag bedraagt €5,52 (waarvan €1,38 administratiekosten). Ik moet dit betalen omdat de afzender niet kan worden achterhaald. Ik wil niet betalen. Wat moet ik nu doen?

12 reacties

Volgens mij heeft u ook de mogelijkheid het pakket te weigeren.

Volgens mij heeft u ook de mogelijkheid het pakket te weigeren.

Geplaatst door A. Deen op Sep 20, 2015.
Alleen vind ik het niet eerlijk dat ik als ONTVANGER moet betalen. Maar om meteen het pakket te weigeren...
Eerlijk? Als u niet betaalt en de verzender heeft niet (voldoende) betaald, wie gaat er dan betalen?

Eerlijk? Als u niet betaalt en de verzender heeft niet (voldoende) betaald, wie gaat er dan betalen?

Geplaatst door A. Deen op Sep 21, 2015.
Wat mij betreft de verzender.
Een duidelijk geval van lieverkoekjes, sorry.
Reputatie 5
Badge +6
En voor zover dat nog niet bekend is: hier staat hoe PostNL tegen onvoldoende gefrankeerde post kijkt: http://www.postnl.nl/ontvangen/post-ontvangen/portokosten-bij-onderfrankering/
Reputatie 2
Badge +2
Die voorwaarden zijn heel duidelijk. Je kunt ongevraagde post zoals al eerder vermeld gewoon weigeren. Als je als ontvanger ongefrankeerde post accepteert zul je ook moeten accepteren dat je de portokosten moet betalen. Dat de post toch door Post-NL wordt geleverd is naar mijn idee een goede service omdat in het geval iemand echt per ongeluk is vergeten een postzegel te plakken, de ontvanger zijn brief, document of pakket toch op tijd krijgt.

Mijn ervaring is dat in dit laatste geval de afzender je altijd tegemoet komt als je hierover klaagt. Dus,,,, heb je geen enkele relatie met de verzender of is die onbekend en het pakket is niet door jou besteld, dan gewoon weigeren.
Van mij mag er eens flinke concurrentie in de tent komen, dan veranderen sommige dingen wat makkelijker. Als een poststuk door je brievenbus kan betaal je per gewicht, zoniet dan val je meteen in het 2-10kg tarief of hoger en kost het minimaal €6,95. Dan komt de reguliere postbode het niet brengen maar een apart bestelbusje. Van die busjes zie ik er dagelijks wel een of twee in mijn straat rijden.

Waarom zou ik dan concurrentie willen? In Frankrijk is het land een paar keer groter dan Nederland en zijn de afstanden in het buitengebied voor de postbode ook een paar keer groter. Nu met de vergrijzing sluit de ene na de andere bakkerij en om al die Fransen in het wijdse buitengebied elke ochtend toch van lekker vers stokbrood te voorzien, brengt de Franse postbode die rond. Ze rijden altijd al in die gele Berlingo autootjes, plek zat voor een of twee manden met stokbrood. En al die stokbroden passen echt niet door de brievenbus, laat staan in de postbak voor aan de straat. De Franse post rekent echter echt geen €6,95 per stokbrood maar gewoon een laag tarief. Wat mij betreft mogen ze dat systeem ook invoeren hier in Nederland, maar dan voor postpakketten, dan is het snel afgelopen met die onverwacht hoge tarieven. Het kan volgens mij toch een beetje efficiënter dan twee bezorgsystemen naast elkaar, de reguliere postbode en de bestelbusdienst. In Frankrijk zijn die twee één. Kwestie van goed innoveren, Donald Trump zou het wel weten.

Van mij mag er eens flinke concurrentie in de tent komen, dan veranderen sommige dingen wat makkelijker. Als een poststuk door je brievenbus kan betaal je per gewicht, zoniet dan val je meteen in het 2-10kg tarief of hoger en kost het minimaal €6,95. Dan komt de reguliere postbode het niet brengen maar een apart bestelbusje. Van die busjes zie ik er dagelijks wel een of twee in mijn straat rijden.

Geplaatst door Jan op Dec 5, 2016.

Er is toch moordende concurrentie, daarom zijn al die postbodes ontslagen en hebben we nu bestsellers. En op het gebied van pakjes is de concurrentie alleen nog maar groter daar zijn vorig jaar allerlei conflicten uitgevochten want de bezorgers voelden zich uitgeknepen. Ik verwacht van geen kanten dat meer concurrentie voor nog lagere tarieven gaat zorgen.
We hebben het over concurrentie op de consumententarieven, niet de concurrentie op de arbeidsvoorwaarden werknemer-werkgever. Dat zijn dan de gevolgen als een postbedrijf twee bezorgsystemen naast elkaar aanhoudt. Reden temeer dat het Franse systeem met maar één bezorger hier maar eens ingebracht wordt, want in Frankrijk heeft het postbedrijf geen problemen met de bezorgers.

En die kunnen stokbroden die niet door de brievenbus passen heel goedkoop bezorgen want ze hoeven niet te sorteren en ze hoeven stokbroden niet te gaan halen bij brievenbussen op straat want de bakker brengt de hele bups in een keer op het lokale postkantoor. Door die besparing, en omdat de postbode toch al langs de huizen gaat, kunnen ze stokbroden en alle overige pakketten goedkoop bezorgen. Dat zou ook een uitkomst zijn want dan kan de man/vrouw met kleine beurs hier in Nederland ook wat meer verdienen met de verkoop op Marktplaats. En dan zijn de werkgever-werknemer problemen bij Postnl ook meteen opgelost want het is dan een kwestie van een goedkoper systeem invoeren of ter ziele gaan.
Afgezien van allerlei warenwettelijke problemen gelooft u nou werkelijk dat als er geld te verdienen was met het bezorgen van brood er geen handige jongens op zouden staan, een busje of desnoods een bakfiets zouden regelen en brood zouden gaan bezorgen. Daarnaast heb ik mijn verse brood dan graag vóór acht uur en dat geldt waarschijnlijk voor iedereen die 's ochtends naar zijn werk moet. Dat wordt nog een hele toer om de post te halen, het brood te regelen en alles voor acht uur te bezorgen. Ik heb in een duister verleden nog post rondgebracht als vakantiewerk en met één tranche (wijk) ben je zo twee uur bezig. Maar wellicht hebben wij een heel ander beeld voor ogen. Zeker als u Frankrijk noemt gaat het u wellicht om het platteland terwijl ik in de stad leef.
In Frankrijk gaan de mensen zelf hun stokbrood halen bij de bakker. De Fransen willen hun brood op een ander tijdstip dan de Nederlander. Door de vergrijzing zijn bakkers uit diverse Franse dorpen verdwenen. Het andere dorp is voor de mensen te ver. Toen heeft de post de taak van het brood bezorgen op zich genomen. De postbode moet immers toch die route rijden, dus weinig extra kosten. Die handige jongens zouden te duur zijn. Een bakfiets is alleen in Amsterdam. In Frankrijk komt een Amsterdamse bakfietser nooit verder dan 100 meter. Want dan gaat de weg de helling omhoog een kilometer lang en een Amsterdammer heeft daar de puf niet voor. En helling af kan hij het stuur niet recht houden. In Frankrijk is het overal heuvels en dalen. Daarom zie je alleen tijdens de Tour de France fietsers in Frankrijk. Het buitengebied is in Frankrijk wijdser dan in Amsterdam. U moet dan denken in termen van Amsterdam via Arnhem naar Gorinchem en terug in een ochtend, en dan geen snelweg maar binnendoor op boerenweggetjes en tig keer stoppen.

Het stokbrood past niet door de brievenbus en de Franse postbode kan het toch bezorgen voor minder dan een postzegel. Dat moeten ze in Nederland ook gaan doen voor grotere pakketten dan de brievenbus, dan hoeven ze geen dubbele personeelsbezetting te hebben voor twee bezorgsystemen, brievenpost en pakkettenpost. Met tweederde aan personeel bezorgt de Franse postbode meer poststukken aan meer adressen dan de Nederlandse postbode. Ik beschrijf hier slechts wat ik als getuige met mijn ogen heb waargenomen. Vanwege het Akkoord van Schengen uit 1992 woon ik niet mijn hele leven lang in één stad maar op meerdere plaatsen in Europa, zowel stad als platteland en dan zie ik al die dingen.

Reageer