Consumentenbond.nl
Vraag

Post NL kopie paspoort voor nazenden post overleden ouder

• 9 maart 2020
  • 5 reacties
  • 315 Bekeken

Na het recente overlijden van mijn moeder, vraagt Post NL een scan van haar overlijdensakte en mijn paspoort op te sturen wanneer ik haar post naar mijn huisadres wil laten doorsturen.

Mag Post NL een kopie paspoort vragen? Zo ja, mag ik dan bepaalde gegevens zoals mijn BSN-nummer afdekken?

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Je hebt de app KopieID van de overheid. Die is speciaal gemaakt om een kopie te maken van je paspoort waarbij je die gegevens kan afschermen die de ontvanger niet nodig heeft, zoals je bsn-nummer en geboortedatum en pasfoto of zo. En ook dat er op komt te staan dat gebruik van die kopie na bijvoorbeeld twee weken vervalt en alleen bestemd is voor PostNL. Dan kan er na gebruik geen gekkigheid mee worden uitgehaald. 

Dank je Jan, maar het gaat me er in eerste instantie om of Post NL die gegevens nodig heeft, c.q. mag eisen om de post door te zenden.

Overigens dank voor de "overheid”-tip, die site kende ik nog niet.

Reputatie 3
Badge +3

Beetje panisch, wat zou PostNL nu moeten met uw paspoort. Iedereen kan wel zeggen dat een ouder is overleden, prima juist dat  PostNL dit wil verifiëren,  is een goede zaak.

Overleg met PostNL wat u af mag plakken en opgelost.

Reputatie 6
Badge +5

Als je het exact wilt weten vraag dan de AP
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteit-persoonsgegevens/informatie-en-meldpunt-privacy

Dag Gerard, tja panisch wordt je wel als je ziet wie er allemaal niet-afgedekte kopieën van je paspoort willen hebben na een overlijden. Geen kopie, geen dienst, en dat gaat nogal ver.

Inmiddels ben ik een stuk verder gekomen met de het ID-gedeelte van de overheidssite. Ik ga er uit komen. Bedankt voor de reacties.

Reageer