Postadres voor Belastingdienst zonder vast woonadres

• 17 January 2019
  • 9 reacties
  • 13204 Bekeken

Mijn vriend en ik hebben ons huis verkocht omdat na een lange periode van Latten, samenwonen geen succes was. Ik had inmiddels een nieuw huis kunnen kopen, hij echter niet. Het huis wordt morgen verkocht en dan heeft hij geen vast woonadres meer. Momenteel heeft hij een tipi huisje waar hij in woont en deze huurt hij bij zijn neef. Dit is geen vast adres omdat dit volgens de wet geen woonadres is. Wat moet hij nu doen om een adres te kunnen doorgeven aan de overheidsinstellingen zoals de belastingdienst? We hebben geprobeerd om een briefadres bij de gemeente te krijgen waarvoor ik dan akkoord zou geven (samen naar het gemeentehuis) maar elke gemeente heeft zijn eigen regels en het gemeentehuis bepaalde in dit geval dat de plek waar hij woonde van een familielid was en dat mocht niet. Ik heb zelf op internet geprobeerd te vinden wat de regel daarover is maar niets gevonden. De belastingdienst gaf aan dat hij bij de huidige gemeente (van het huis dat verkocht wordt) een toezendadres kon aanvragen. Dat bleek niet te kloppen. Er is niemand die hem wil inschrijven op zijn/haar adres. Wat moet hij nu? Hij moet dit binnen 5 dagen geregeld hebben. Alles zit dichtgetimmerd in de wet maar dit zal toch vaker voorkomen lijkt mij dat mensen tijdelijk even geen echt adres hebben??

9 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik snap het niet. Er moet toch een postadres mogelijk zijn ? Er lopen heel veel mensen rond zonder vaste woon-of verblijfplaats . Hoe doen die dat dan vraag ik me af. Wij hebben tijdelijk op onze boot gewoond . Mijn vader liet de post toen naar zijn werkadres sturen en liet er ter onderscheid ' per adres ' voor de adressering zetten. Dat werkte prima en niemand had bezwaar.
Mag en kan kennelijk niet meer. We krijgen ook geen juiste antwoorden van de belastingdienst en van de gemeente alleen maar dat het niet kan, geen uitleg. We hadden bij de gemeente een formulier van 3 kantjes dat ingevuld moest worden, alles eerlijk ingevuld maar het woonadres was niet akkoord omdat het een familielid betrof waarvan hij het huisje huurt (een neef!).
Reputatie 7
Badge +6
Zou dit zo'n overheidsregel zijn waar niet goed over doorgedacht is waardoor burgers tegen een muur oplopen ? Komt vaker voor......Als dat zo is ? Iets voor de Nationale Ombudsman . Maar die arme man heeft het al zo druk . 🤔 😏
Het voelt inderdaad als een muur en er wordt niet echt meegedacht door gemeenteinstellingen of overheid, de gedachte is dat je misbruik maakt van een situatie of zoiets dergelijks. Ik vind het onbegrijpelijk dat je je gewoon moet inschrijven bij het Leger des Heils om een adres te mogen gebruiken om je post te ontvangen.
Reputatie 5
Badge +6
Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb lees ik hoe het zou moeten werken... Maar daar staat ook "De gemeente bepaalt of u in aanmerking komt voor een briefadres.", en als die dat dan niet doet ...

Op die pagina staat wel een tel.nr > dat eens proberen?

En als dat niets op levert https://www.nationaleombudsman.nl/ ?
Heb ik inderdaad meteen ook een bericht naar gestuurd, binnen 3 weken een antwoord. Bellen is een idee ja
Badge +8
Hi @I.c. Klumpenhouwer, heb je inmiddels al telefonisch contact gehad? Of een andere oplossing gevonden?

In deze tijd is de gedachte van de rijksoverheid dat een adres bepalend is om iemand te bereiken zeer achterhaald. Alsof we in de middeleeuwen leven. Overheid een e-mailadres is voldoende om iemand te bereiken. Als ik naar het buitenland ga, krijg via reisapp BZ alle informatie over het land waar ik me bevind met de eventueleverwachte problemen aldaar.  Rijksoverheid regel dit eens goed. Zodat iedereen ook daklozen hun zaken kunnen regelen via hun mailbox. 

Reputatie 1
Badge

In deze tijd is de gedachte van de rijksoverheid dat een adres bepalend is om iemand te bereiken zeer achterhaald. Alsof we in de middeleeuwen leven. Overheid een e-mailadres is voldoende om iemand te bereiken. Als ik naar het buitenland ga, krijg via reisapp BZ alle informatie over het land waar ik me bevind met de eventuele verwachte problemen aldaar.  Rijksoverheid regel dit eens goed. Zodat iedereen ook daklozen hun zaken kunnen regelen via hun mailbox. 

Zeer terechte opmerking, maar met name de belastingdienst wil wel dat je van alles digitaal regelt maar biedt zelf geen e-mailadres aan en weigert ook van e-mailcorrespondentie gebruik te maken. Hetzelfde geldt voor rechtbanken.

Ik ben niet dakloos maar woon op een schip waarmee ik vaar en bevind me dus steeds op andere plaatsen. Dat is op zichzelf geen enkel probleem behalve voor de overheid en de vele organisaties die in een digitaal antwoordformulier verplichten om een woonadres te vermelden. Overigens is ook het verplicht moeten invullen van een telefoonnummer erg star. Gebruiksvriendelijk zou zijn om het aan de consument te laten of die per telefoon of per e-mail benaderd wil worden. Per e-mail is voor overheid en ander organisaties natuurlijk veel slimmer omdat dat in daluren kan gebeuren en de consument dan niet permanent “stand by” hoeft te blijven. De overheid vind dat natuurlijk niet fijn omdat er dan bewijslast is van wat die heeft laten weten.

Reageer